Nieuwe HD, dualboot met GRUB

Pagina: 1
Acties:

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-05 15:47

woutur

Klauwtjes uit!

Topicstarter
Ik heb een nieuwe HD gekocht en gebruik die als eerste HD met Windows XP. Nu had ik hiervoor op mijn tweede HD RH geinstalleerd en bootte vrolijk met GRUB. Ik wil graag deze installatie helemaal zo houden.
Situatie:
HDEx = Windows XP, en wat andere partities
HDG5= /boot
HDG6=/
HDG7=/swap

De bovenstaande dingen kloppen (vanwege een HPT366 controller op mijn mobo).
Ik kan wel een beetje booten in RH maar de flop die ik heb, gebruikt een kernel die (vaag maar waar) geen ext3 ondersteund (2.2.18 ofzo). Da's een beetje bs want hij wil namelijk wel hdg6 laden maar wanneer ik hdg5 probeer te mounten zodat ik de grub.conf kan editten krijg ik de boodschap dat ext3 niet ondersteund wordt. Ben ik dus weer lekker mee. Hoe zorg ik ervoor dat ik toch al mijn partities kan mounten zodat ik grub kan draaien en aanpassen?

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

• Martin Sturm
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 30-04 16:11
ext3 kun je gewoon als ext2 mounten, omdat het backwards compatibile is. Je hebt dan alleen de journaling features niet.

• woutur

woutur

Klauwtjes uit!

Topicstarter
Hmmz. Met een mount /dev/hdg5 krijg ik dus de bovengenoemde error. Moet ik mijn fstab dan even aanpassen en ipv ext3, ext2 daar neerzetten?

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

• loial
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-09-2024
je zou kunnen proberen de '-t ext2' optie mee te geven aan mount
ook kun je een nieuwe bootdisk maken die wel ext3 ondersteund, of je boot van een cd zoals knoppix of gentoo-basic installcd of... ;)

• woutur

woutur

Klauwtjes uit!

Topicstarter
Dat laatste heb ik geprobeerd. Nu moet ik nog zien dat ik grub kan installeren. De grub.conf is er wel en in orde maar hoe installeer ik dat op de mbr. Ik weet niet precies hoe een hd in elkaar steekt maar als ik die schijf NTFS geformatteerd heb.. hoe doe ik dat..
In knoppix had ik geprobeerd grub-install /mnt/hdg1 te doen.. maar kreeg een error..
Morgen maar weer even proberen en ondertussen zijn tips welkom :)

Verwijderd

Ik heb het bij mij gedaan d.m.v. /sbin/grub-install /dev/hdb1, dus bij jou zal het wel /sbin/grub-install /dev/hdg1. Als je dan bij het opstarten eerst op enter moet drukken en een vaag bijna onleesbaar scherm krijgt moet je splashimage uitzetten. Verder ben ik nog niet en meer weet ik dus niet.(Ik wil eerst mijn algemene linux kennis verbeteren, want die is beperkt. Ik zou ook de Redhat Linux 9.0 Reference Guide downloaden, want daar staat een hoofdstuk over configureren van GRUB in.
Pagina: 1