Low Power processoren

Pagina: 1
Acties:

• j.bouwmeester
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-05-2023
Hoi allemaal!

Ik ben van plan om een 100% passief gekoeld systeem te maken. Als ik naar een processor zoek die daarvoor geschikt is kom ik elke keer uit bij de via C3. Ik vindt deze echter iets te langzaam dus ik vroeg me af of er nog andere oplossingen zijn. Kun je bv. mobile processoren los kopen en dan met een groot passief blok koelen? Of is er een CPU die lijkt op een VIA C3, maar wel een prestatie levert die boven een athlon XP van 1 GHz uitkomt?

Alvast Bedankt!

Verwijderd

Zover ik weet zijn Celeron processoren ook vrij makkelijk passief te koelen, aangezien deze niet veel stroomgebruik hebben....

• Lord_Gaav
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18-05 13:13
Ik dacht juist dat de Celerons net zoveel stroom gebruikten als hun "betere" versie (pentiums). Aangezien bijna het enige verschil met de Pentiums is dat ze minder cache geheugen hebben.

Misschien kan je een AMD Mobile processor op een ATX moederbord prikken? Die hebben Speedstep (of was dat Pentium? iets vergelijkbaars iig), die de processor koel houdt.

Verwijderd

Denk dat je het beste gewoon een behoorlijk CPU kan kopen, en die mooi een stuk terug moet clocken voltage stukje naar beneden brengen enz enz.

Eventueel, zalman cooling erop mooi still en 100% gekoeld ( dan ga je je ergeren aan je hdd en je dvd rom speler en branders )

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
P4-M's zijn idd op een gewoon ATX moederbord te gebruiken, let er dan wel op dat dat bord de erg lage spanningen ondersteund anders stelt 'ie gewoon de desktop Northwood spanningen in. Tel hierbij op dat de multiplier zichzelf instelt overeenkomstig de zuinige modus (dus een lagere multiplier die je niet kunt verhogen) en de moeilijke verkrijgbaarheid en kom tot de conclusie dat dit een lastige wordt. Je kunt het proberen met een Tualatin (P!!!/Celeron) en daar desnoods de FSB van verlagen. Een snelle Thoroughbred/Barton XP en die op 1GHz laten draaien met extra lage spanning lijkt me ook wel een leuke optie :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

AMD heeft Athlon XP-M processoren met PowerNow! technologie en de mobile PIII heeft Speedstep technologie.
Het komt beide ongeveer op het zelfde neer.
Maar je kan een groot koelblok op ene mobile proc. zetten, dan zou het moeten lukken. Of je koopt een AMD Barton en die clock je terug (naar een rating van 1500+ bijvoorbeeld) dan houd je dat ding ook wel koel met alleen een koelblok denk ik. Ditzelfde kan je natuurlijk doen met een PIV :)

• Lord_Gaav
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18-05 13:13
Aha! Dus zo heet het! PowerNow! Nou weet ik het weer. Maar inderdaad, andere naam voor zelfde techniek :z

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

PowerNow! en Speedstep zijn leuke features om een processor koel te houden, maar hou er wel rekening mee dat het bios deze features moet ondersteunen.

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

Verwijderd

Ik denk dat je met een standaard P4 processor ook wel een behoorlijk eind komt, en aangezien de normale "boxed" koelers al amper geluid produceren, zullen de duurdere Zalman koelers bijv wel helemaal geluidloos zijn.

Een Via processor is gewoon te traag...

• XoReP
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-08 13:24
Als een P4 te heet wordt dan klokt hij zich zelf al terug >:)

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Wat je ook zou kunnen overwegen is om zo'n silent pc te kopen, stond een tijd geleden op de frontpage, zal is kijken, is alleen wel duur :/

reviews: SiD Futureclient: een fanloze pc
€ 1713,26 :'(

Maar dat concept moet je zelf ook wel uit kunnen werken denk ik :D

[ Voor 39% gewijzigd door Glashelder op 01-05-2003 17:22 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Verwijderd

Ik heb hier 2 p!!!-s 1266mhz (512kb L2 cache) dual draaien op 1.31 V . Passief gekoeld met zelfgemaakte heatpipes...1 wordt 49 ander 54 graden full load. Ben nog aan het verbeteren.
Is sneller dan een p4 HT 3.06 ghz. Wil nu een paar Seagates want mijn Maxtor maakt te veel lawaai..

• kutkip
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-03 23:04
Verwijderd schreef op 01 May 2003 @ 20:28:
Ik heb hier 2 p!!!-s 1266mhz (512kb L2 cache) dual draaien op 1.31 V . Passief gekoeld met zelfgemaakte heatpipes...1 wordt 49 ander 54 graden full load. Ben nog aan het verbeteren.
Is sneller dan een p4 HT 3.06 ghz. Wil nu een paar Seagates want mijn Maxtor maakt te veel lawaai..
Heb je pics? :7
Ik heb ook naar een cpu gekeken die ik makkelijk kon koelen en ik heb een AMD XP Tbred A-spec 1800+ gekocht, maar die gebruikt wel 49-50 Watt dus passief koelen lukt niet, maar een Alpha pal 8045 met een airduct met daaraan een 92mm Papst NGL op 7v houd ik hem ook onder de 65 stressed.
En ik heb ook ooit een website tussen m'n Favorites gehad en daar hadden ze een P4 (ik geloof 2,6 GHz) passief gekoelt met een Zalman waaier ( http://shop.freezinghardware.nl/index-info.asp?ID=479 ) zonder deze te onderclucken of het voltage te verlagen. Hij werd geloof ik nog geen eens 70 graden :)

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Nee, die wordt geen 70 graden omdat ie toch vanaf 67 graden begint met onderklokken is het niet ?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• kutkip
dual-zip schreef op 01 May 2003 @ 21:25:
Nee, die wordt geen 70 graden omdat ie toch vanaf 67 graden begint met onderklokken is het niet ?
Ik geloof dat ze dat in het bios hadden uitgeschakelt.

edit_> Ik heb dat artikel weer gevonden :) http://www.hardcoreware.net/reviews/review-118-1.htm take a look.

[ Voor 19% gewijzigd door kutkip op 01-05-2003 21:41 ]

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik denk dat je met een standaard P4 processor ook wel een behoorlijk eind komt, en
aangezien de normale "boxed" koelers al amper geluid produceren, zullen de duurdere Zalman koelers bijv wel helemaal geluidloos zijn.
een boxed p4 cooler gaat meer herrie maken naarmate hij heter wordt.. en dit kan best oplopen onder load. een zalman cooler is leuk, maar je betaald vooral voor de naam heb ik het idee. die dingen zijn hartstikke duur. het waaier concept is leuk, en uniek, en daarom duur. je kan naar mijn idee beter een artic super silent pro halen. al weet ik niet hoe die dingen presteren op een p4, ik ken alleen de athlon versie.

kun je trouwens niet gewoon een axp 1700+ of 1800+ halen en deze op 100 MHz FSB klokken? en dan een brute heatsink er op zetten. of wordt dat te heet?

[ Voor 3% gewijzigd door smvs op 01-05-2003 21:55 ]

• Croga
  • Laatst online: 06:04

Croga

The Unreasonable Man

smvs schreef op 01 May 2003 @ 21:55:
[...]
een zalman cooler is leuk, maar je betaald vooral voor de naam heb ik het idee. die dingen zijn hartstikke duur. het waaier concept is leuk, en uniek, en daarom duur.
Nou, volgens mij betaal je bij Zalman vooral de hele bak koper die er in zit.... Maar koelen doen ze wel goed.... je hebt alleen wel wat airflow in de kast nodig, dus nogsteeds een ventilator aan te bevelen.... Ik koel mijn dual-P3 setup met 2 Zalman waaiers en 1 12cm fan. Die fan draait dan op 1500 RPM en houdt ze allebei onder de 40 graden full load (case temp ongeveer 35 graden door andere hardware en bijna helemaal dichte kast....)

Ofwel: niet helemaal passief, maar wel dusdanig stil dat je harddisks beduidend meer geluid maken, laat staan je voedings fan :)
kun je trouwens niet gewoon een axp 1700+ of 1800+ halen en deze op 100 MHz FSB klokken? en dan een brute heatsink er op zetten. of wordt dat te heet?
Alleen onderklokken levert niets op... daar wordt een proc niet minder heet van.... Het verminderen van je VCore wel... Dat kun je stabiel laten draaien door onderklokken, maar je mobo moet het ondersteunen en daar zit meestal het probleem :(

[ Voor 20% gewijzigd door Croga op 01-05-2003 22:03 ]

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05:25

KneoK

Not in a million lightyears

j.bouwmeester schreef op 01 May 2003 @ 16:44:
Hoi allemaal!

Ik ben van plan om een 100% passief gekoeld systeem te maken. Als ik naar een processor zoek die daarvoor geschikt is kom ik elke keer uit bij de via C3. Ik vindt deze echter iets te langzaam dus ik vroeg me af of er nog andere oplossingen zijn. Kun je bv. mobile processoren los kopen en dan met een groot passief blok koelen? Of is er een CPU die lijkt op een VIA C3, maar wel een prestatie levert die boven een athlon XP van 1 GHz uitkomt?

Alvast Bedankt!
Ik heb nu helaas geen tijd, maar morgen ga ik eventjes wat testen voor je. Ik ga mijn 2400+ met Coolermaster HHC-001 op 15x100 zetten met zo weinig mogelijk Voltjes en de FAN van de Coolermaster uitzetten (een overgeklokte 1800+ kon met 1,85Volt makkelijk 20 minuten Windows draaien zonder fan (tsja, was eigenlijk een klein foutje, maar blijkt nu toch handig te zijn :) ) en liep vast toen 'ie een graad of 75 was...).
Dan zal ik even Prime ofzo draaien om te kijken wat de temperatuur wordt na een uurtje.

Nu wordt die 2400+ sowieso minder heet dan die 1800+ en hij gaat worden ondergeklokt en krijgt dan waarschijnlijk 0,3Volt minder (1,55Volt dus waarschijnlijk) dus ik denk dat het zooitje wel stabiel te krijgen is zonder FANS.

Dit is in ieder geval de methode waarvan ik denk dat je toch snelheid kan combineren met absolute stilte, maar zoals gezegd, morgen laat ik je weten of ik gelijk heb (en jij in ieder geval 1 werkend alternatief hebt...).

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:03
Je wilt vast niet weten hoeveel het kost, maar hier hebben ze het over de allerkleinste PC, die volledig passief gekoeld wordt. Op basis van een P3 zeggen ze zelf, maar wat voor een staat er doodleuk weer niet bij. Ding is in ieder geval wel superideaal voor thuisbioscoop/dvd/mp3 achtige dingen lijkt me, en ik neem aan dat je zoiets wil maken? :)

//edit
Goed, iets meer gezocht, ben erachter dat't op basis van een P!!! / celeron 700Mhz is.. weer niks :/

//edit2
Ricky: het had ook een systeem op basis van een mobile P4 kunnen zijn, als laptops zonder enige koelrib al toekunnen met een klein fannetje moet zo'n mega koelblok het ook wel zonder kunnen was mijn redenatie.
offtopic:
ga toch snel weg met je dual P3 man, watergekoelde dual XP2000+ rockz >:)

[ Voor 38% gewijzigd door FragFrog op 01-05-2003 22:53 ]

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

Verwijderd

Is ook logisch, tis biologisch....Een p3 is zuniger dan een p4 tenzij je op de nieuw nanotechnologie wacht... Vandaar mijn keuze voor 2x 1266mhz P3..
FragFrog schreef op 01 mei 2003 @ 22:30:
Je wilt vast niet weten hoeveel het kost, maar hier hebben ze het over de allerkleinste PC, die volledig passief gekoeld wordt. Op basis van een P3 zeggen ze zelf, maar wat voor een staat er doodleuk weer niet bij. Ding is in ieder geval wel superideaal voor thuisbioscoop/dvd/mp3 achtige dingen lijkt me, en ik neem aan dat je zoiets wil maken? :)

//edit
Goed, iets meer gezocht, ben erachter dat't op basis van een P!!! / celeron 700Mhz is.. weer niks :/

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

kutkip schreef op 01 May 2003 @ 21:31:
[...]

Ik geloof dat ze dat in het bios hadden uitgeschakelt.

edit_> Ik heb dat artikel weer gevonden :) http://www.hardcoreware.net/reviews/review-118-1.htm take a look.
niet uitgeschakeld (kan volgens mij helemaal niet) maar volgens de benchmarks was ie niet ondergeklokt :D

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-08 13:59

heuveltje

KoelkastFilosoof

Ik heb vandaag een zalman 6000cu gehaald. mijn vermoeden is dat die mijn duron 800@700 wel eens passief zou kunnen koelen :) maar een duron 1ghz zou misschien ook nog wel lukken :)
iig dat hoop ik. het idee is dat dat met een opengehaalde/met heatsinks bestikte psu
in een kast gekoeld word door 1 op 5v lopende 12cm fan

Mijn nieuwe htpc in de making :)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• kutkip
Ik heb nog een overzichtje op m'n pc (niet deze) staan met een overzichtje van cpu's hoeveel Watt ze verbruiken. Als iemand daar interesse voor heeft moet ie het maar ff melden. Staan helaas geen mobile cpu's op (dus met speedstep ed). En ik zal ook eens kijken of ik m'n XP 1800+ passief kan koelen op 100fsb. Ik kan me vCore niet omlaag brengen dus dat is jammer. Maar BioWEB ik denk dat jou het niet lukt. Dat koelblok van jou is wel van koper maar is maar 60mm groot. Verder verbruikt jou cpu heel wat vermogen, iets van dik 60Watt. En kun je met die A7N8X van je de vcore wel verlagen?

• Mentalist
  • Laatst online: 17-08 16:03

Mentalist

[avdD]

kutkip schreef op 02 May 2003 @ 12:13:
Ik heb nog een overzichtje op m'n pc (niet deze) staan met een overzichtje van cpu's hoeveel Watt ze verbruiken.
Dat zoek ik al een tijdje ja :).

Passief koelen? Ik heb een paar weken (zo onderhand maanden :z) geleden de fan van m'n Pentium 3 733 afgesloopt. Draai dus al tijden een P3 733 met een koelblokje van 5*5*3 cm :z

Quaken, DivX encoden en dat soort grappen levert geen probleem op, alleen een temp tussen de 70 en 80 graden. Temp atm is 44 graden... (allemaal celcius ja). Alleen als ik BurnP6 aanzet crasht ie (na een half uur, maar BurnP6 is ook niet echt een realitische load ;)). Als kutkip (what's in a nick...) dat overzichtje van watts kan posten is daarop misschien ook te zien of de snellere P3's veel meer watt's slurpen, ik vermoed zelf dat een Tualatin op 1133Mhz ongeveer net zoveel verbruikt als mijn 733. Wattjes en temp gaan praktisch altijd hand in hand met elkaar :)

[ Voor 9% gewijzigd door Mentalist op 02-05-2003 12:27 ]

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• kutkip
Zou iemand die file ff kunnen hosten? M'n website gedoe wil niet.

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:11
Ik meen me te herrinneren dat ik op GoT ooit iemand heb zien rondhangen met een stel dual Xeon's die passief gekoeld werden nadat 'ie ze iets van 500 Mhz ondergeklokt had.
Moet nu ff boodschappen doen, maar trek het ff na op de search zou ik zeggen :)

• kutkip
Sjoewe schreef op 02 May 2003 @ 16:04:
Ik meen me te herrinneren dat ik op GoT ooit iemand heb zien rondhangen met een stel dual Xeon's die passief gekoeld werden nadat 'ie ze iets van 500 Mhz ondergeklokt had.
Moet nu ff boodschappen doen, maar trek het ff na op de search zou ik zeggen :)
[rml][ CM] Tribal Mod Chieftec Case[/rml]

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Heeeh ik heb ook nog een Pentium 166 passief gekoeld draaien :)

Maar dat is weer veel te weinig power..

Divide and conquer.

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:11
Uit de pricewatch:
Intel Xeon 2,4GHz (512KB) € 262,-

Als je een beetje je budget aangeeft zou dat wel helpen :)
Is dit eigenlijk een Xeon only geintje of doet een normale P4 gewoon mee?

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:08

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Je zou ook kunnen zoeken naar een Pentium M...ik kan me de officiële introductie van een PGA-versie niet herinneren, maar er staat er nu in ieder geval één op de site (micro-PGA 478). Het vinden van die processor en een geschikt moederbord daarbij is alleen wat lastig vrees ik...je moet zoeken naar iets dat de E7501 als chipset gebruikt. De Pentium M op 1,6GHz verbruikt bijna 25W en zou dus met een goede heatsink wel te koelen moeten zijn :).

Let er overigens op dat het geen zin heeft om een totaal fanloze computer te bouwen: je krijgt dan veel te veel warmte-ophoping. Je zult wel *ergens* een fan moeten plaatsen om warmte af te voeren. Die kan natuurlijk wel zo rustig draaien dat hij onhoorbaar is, dat is geen probleem :).

* odysseus heeft overigens nog geen enkele PGA-versie van de Pentium M gezien...lijkt me best leuk als Shuttle daar een kastje omheen zou bouwen, maar dat zal wel niet doorgaan...denk dat die processor nauwelijks via het retail-circuit beschikbaar komt.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• Aham brahmasmi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
kutkip schreef op 01 May 2003 @ 21:17:
[...]

Ik heb ook naar een cpu gekeken die ik makkelijk kon koelen en ik heb een AMD XP Tbred A-spec 1800+ gekocht, maar die gebruikt wel 49-50 Watt dus passief koelen lukt niet, maar een Alpha pal 8045 met een airduct met daaraan een 92mm Papst NGL op 7v houd ik hem ook onder de 65 stressed.
Nou, wat een prestatie... :/ Met mijn Alpha PAL8045 en een regelbare YS-Tech 80x80x25 mm fan (teruggedraaid tot een acceptabel geluidsniveau) hou ik mijn XP1700+ T-bred B @ 2166 MHz op 38 graden stressed. Ik weet niet hoe je het voor elkaar krijgt om je proc 65 graden te laten worden met een Alpha PAL8045. Zit die 92 mm fan aan een airduct van twee meter lang ofzo?? ;) Of ben je vergeten warmtegeleidingspasta te gebruiken ofzo? Ik zeg maar wat; ik weet gewoon niet hoe je het voor elkaar krijgt je proc zo warm te laten worden, want je specs komen aardig overeen met die van mij (mobo, ~proc, heatsink). Bij je specs staan trouwens heel andere temps (30/45 stressed). :? Is dat op 12 V ofzo?

• Burner13
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-10-2024
kheb een dell dimension 8100. da's een P IV 1,4 ghz met een williamette core. dat ding heeft van die staafjes (passive koeling? bedoel je dat?) boven de cpu en maar 1 case fan (onder de voeding) d'r zit zo'n groen ding in de kast dat de luchtstroom naar de cpu.

verder is r nog een fannetje in de voeding... misschien heb je hier iets aan ;)

• kutkip
Aham brahmasmi schreef op 02 May 2003 @ 18:25:
[...]
Nou, wat een prestatie... :/ Met mijn Alpha PAL8045 en een regelbare YS-Tech 80x80x25 mm fan (teruggedraaid tot een acceptabel geluidsniveau) hou ik mijn XP1700+ T-bred B @ 2166 MHz op 38 graden stressed. Ik weet niet hoe je het voor elkaar krijgt om je proc 65 graden te laten worden met een Alpha PAL8045. Zit die 92 mm fan aan een airduct van twee meter lang ofzo?? ;) Of ben je vergeten warmtegeleidingspasta te gebruiken ofzo? Ik zeg maar wat; ik weet gewoon niet hoe je het voor elkaar krijgt je proc zo warm te laten worden, want je specs komen aardig overeen met die van mij (mobo, ~proc, heatsink). Bij je specs staan trouwens heel andere temps (30/45 stressed). :? Is dat op 12 V ofzo?
Ik zal het even toelichten :) ; Mijn Alpha zit wel degelijk goed gemonteerd, er zit ook AS3 tussen en het airduct is maar zo'n 20cm lang. Ten eerste meet ik niet in het bios of in Asus Probe, die geven namelijk alleen de temp v/d diode weer. Met Aida32 lees ik de core temp uit en die zit z'n beetje 12 graden boven die v/d diode. Ten tweede heb ik geen casefans, en in m'n voeding zit alleen een Papst N/2GL (12dB). Ten derde zit er onder de cpu cooler ook nog eens een GF4 Ti4200 met een Zalman ZM-80HP (passive cooler). Ten vierde is de fan absoluut onhoorbaar (stilste 92mm fan @7v) en heeft daardoor natuurlijk nauwelijks nog enige luchtverplaatsing :D En als ik mijn fan vervang door een 92mm Panaflo fan die ongeveer 2500RPM draait (deze fan staat in mijn specs, is een beetje oud) dan is de temp van de diode zo'n 36 graden en de core 45. Die 36 graden is dan slechts 6 graden boven de casetemp.
Burner13 schreef op 02 May 2003 @ 18:33:
kheb een dell dimension 8100. da's een P IV 1,4 ghz met een williamette core. dat ding heeft van die staafjes (passive koeling? bedoel je dat?) boven de cpu en maar 1 case fan (onder de voeding) d'r zit zo'n groen ding in de kast dat de luchtstroom naar de cpu.

verder is r nog een fannetje in de voeding... misschien heb je hier iets aan ;)
Die groene kap over de cpu van je Dell heet een airduct. Dat is hetzelfde als ik heb eigenlijk. (en is dus ook gewoon actief koelen)

[ Voor 19% gewijzigd door kutkip op 03-05-2003 12:18 ]

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05:25

KneoK

Not in a million lightyears

BioWEB schreef op 01 mei 2003 @ 22:16:
[...]

Ik heb nu helaas geen tijd, maar morgen ga ik eventjes wat testen voor je. Ik ga mijn 2400+ met Coolermaster HHC-001 op 15x100 zetten met zo weinig mogelijk Voltjes en de FAN van de Coolermaster uitzetten (een overgeklokte 1800+ kon met 1,85Volt makkelijk 20 minuten Windows draaien zonder fan (tsja, was eigenlijk een klein foutje, maar blijkt nu toch handig te zijn :) ) en liep vast toen 'ie een graad of 75 was...).
Dan zal ik even Prime ofzo draaien om te kijken wat de temperatuur wordt na een uurtje.

Nu wordt die 2400+ sowieso minder heet dan die 1800+ en hij gaat worden ondergeklokt en krijgt dan waarschijnlijk 0,3Volt minder (1,55Volt dus waarschijnlijk) dus ik denk dat het zooitje wel stabiel te krijgen is zonder FANS.

Dit is in ieder geval de methode waarvan ik denk dat je toch snelheid kan combineren met absolute stilte, maar zoals gezegd, morgen laat ik je weten of ik gelijk heb (en jij in ieder geval 1 werkend alternatief hebt...).
Update: Vandaag even getest, resultaten:

• AMD Athlon XP 2400+.
• Asus A7N8X.
• Coolermaster HHC-001 zonder fan.
• CPU op 15x100.
• Voltage 1,55Volt.
• Alle casefans uit.

Temperaturen:

Cpu bij koude start: 22 graden Celsius.
Casetemp bij koude start: 20 graden Celsius

Cpu bij Windows geladen: 34 graden Celsius
Casetemp bij Windows geladen: 26 graden Celsius

Cpu na 1 uur 27 minuten Prime: 46 graden Celsius
Casetemp na 1 uur 27 minuten: 35 graden Celsius

Temps zijn allemaal uit de BIOS genomen na harde resets. Betrouwbaar dus.

Conclusie: Met de config die ik gebruik is het heel makkelijk de hele zooi passief te koelen. Ik zou in dit geval alleen altijd blijven denken dat ik aardig wat geld heb uitgegeven en niet alles benut omdat ik absolute stilte wilde, maar het kan dus zekers.

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-08 10:21

Shunt

Boe

BioWEB schreef op 04 May 2003 @ 02:07:
[...]

Update: Vandaag even getest, resultaten:

• AMD Athlon XP 2400+.
• Asus A7N8X.
• Coolermaster HHC-001 zonder fan.
• CPU op 15x100.
• Voltage 1,55Volt.
• Alle casefans uit.

Temperaturen:

Cpu bij koude start: 22 graden Celsius.
Casetemp bij koude start: 20 graden Celsius

Cpu bij Windows geladen: 34 graden Celsius
Casetemp bij Windows geladen: 26 graden Celsius

Cpu na 1 uur 27 minuten Prime: 46 graden Celsius
Casetemp na 1 uur 27 minuten: 35 graden Celsius

Temps zijn allemaal uit de BIOS genomen na harde resets. Betrouwbaar dus.

Conclusie: Met de config die ik gebruik is het heel makkelijk de hele zooi passief te koelen. Ik zou in dit geval alleen altijd blijven denken dat ik aardig wat geld heb uitgegeven en niet alles benut omdat ik absolute stilte wilde, maar het kan dus zekers.
tip in plaats van je fsb naar beneed te gooien
doe de mp naar beneed
dan blijft je fsb hoog en dus snel
en dan kan je nog bvb @ 1500 draaien :P maar wel sneller :D
en nog steeds met de zelfde hitte ontwikkeling

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Pagina: 1