Hoe - Waarom vragen
Ik zie net dat ik een hele discussie over hoe en waarom vragen heb gemist, o.a. de bijdrage van Lord Daemon. Daarnaast ook excuses voor de dubbelpost. :x
Even voor de duidelijkheid. Hoe en waarom vragen worden door beide groepen (wetenschap/religie) gebruikt. De waaromvraag is voor de wetenschap zeer relevant, dat klopt ook. Buiten de "fysische context" de waaromvraag stellen is echter naar mijn inzicht onzin. Je stelt dan de waaromvraag over zichzelf. Dat bedoel ik met: dat "wat is de zin van het leven" eigenlijk een "foute" vraag is.
Lord Daemon Ik ben van mening dat wetenschap ook draait om 'waarom'-vragen, en niet om 'hoe'-vragen.
Mee eens dus, mocht ik iets anders hebben geroepen: mea culpa. En nee dat is geen smaak je hebt gewoon gelijk.
L.D. heeft de kern te pakken van mijn betoog en dat gesodemieter met die waaromvragen: de antwoorden op waaromvragen van religies bevatten altijd weer fysische uitspraken.
L.D.
"Waarom leven wij?"
"Om in de Hemel te komen."
Dit lijkt het antwoord op een 'waarom'-vraag, maar er zit ook een uitspraak over een stand van zaken in: "Er bestaat een Hemel". Dit soort dingen zorgt ervoor dat religies waar of onwaar zijn, ook al wordt door sommige gelovigen ontkend dat religies waar of onwaar kunnen zijn.
Religies helpen bij zingeving, jazeker, maar ze doen meer. En daar ligt wat mij betreft hun zwakte. Geef mij maar zingeving die daadwerkelijk niet waar of onwaar kan zijn.
Wij kennen ook alleen maar de fysische wereld (in de ruimste context), dus het antwoord kan niet anders dan op die fysische realiteit zijn gestoeld.
Emanuel "God bestaat" is nog waar, noch onwaar zolang je niet definieert wat God is. Aangezien God onkenbaar is, is de uitspraak "God bestaat" ongedefinieerd, tot het moment waarop je invult wat God is. Aangezien die invulling persoonlijk is, kan men alleen maar vaststellen dat "God bestaat" voor die persoon waar is.
Hoe weet jij dat god onkenbaar is? Heb jij dat proefondervindelijk vast gesteld? Zo ja: dan zou het dus een fysische entiteit moeten zijn op te sporen door de wetenschap. Zo nee: hoe kom je dan aan die informatie? Hoe kan jij iets over of van God weten als we nog niet weten wat de definitie van God is? Als god onkenbaar is kunnen wij toch niet weten dat hij onkenbaar is ?
Er is ook geen persoonlijke invulling aan geven. Je eigen invulling geven aan een god lees ik als: een beeld van god fantaseren waar door jij je goed voeld.
Met deze kijk (waar - onwaar) kom je niet ver bij religie. Zoals ik al eerder stelde, is religie een persoonlijke zoektocht, geen opgelegd waarheidssysteem. Religies bevatten juist grote hoeveelheden teksten die elkaar tegenspreken.
Geloof is dus, concludeer ik uit bovenstaande quote, irrationeel en onlogisch. Geloof is daarom in onze fysische wereld geen bruikbaar instrument voor wat dan ook, wat mij betreft.
Mensen hebben er moeite mee om te begrijpen waarom lijden en dood een noodzakelijke deel van het bestaan zijn. Ze vinden het onrechtvaardig en overbodig en richten hun inspanningen op het uitbannen daarvan.
Mag je mij gaan vertellen, als je wilt, welke logica er achter zit en met name mag je dan uitleggen wat god en religie daar mee van doen heeft.
Rechtvaardigheid bestaat trouwens ook niet. Ook weer zo'n concept door mensen uitgevonden. Neem nu dieren. De natuur kent geen rechtvaardigheid. Weer zo'n middel om onze sociale samenleving te ordenen.
Sterrren kunnen niet bestaan zonder atomen. is een zwart gat daarom een illusie?
Ik volg je niet meer. Kun je uitleggen wat je hier bedoeld?
(Over zin: -red) Wij hebben het niet verzonnen. Het zijn entiteiten in de menselijke ervaringswereld zoals zwarte gaten horen bij sterrenstelsels, die zijn ook niet verzonnen door de sterrren.
Zou je willen beargumenteren waarom jij denkt dat zin een entiteit is zoals een ster of een zwart gat? De laatste twee zijn ook langs wetenschappelijke weg aan te tonen, maar zin niet. Ik zou dus graag een bewijs zien voor het bestaan van zin.
Liefde, haat, pijn, moed, trouw, verdriet, vreugde, vriendschap, zin, willekeur, bewustzijn, leven, dood etc. zijn geen uitvindingen van mensen het zijn de entiteiten waaruit de menselijke ervaringsrealtieit is opgebouwd. Tussen hen bestaan relaties zoals er relaties bestaan tussen elementaire deeltjes en kosmische objecten.
Liefde haat, pijn, vreugde zijn zaken die binnen de context van ons zelf en onze sociale omgeving bestaan er inderdaad onderlinge relaties en hebben betekenis daarbinnen, maar daar buiten zijn ze betekenisloos en hebben ze geen functie. Emoties zijn eigenlijk meet instrumenten om de toestand van een mens te bepalen en hebben ook nog een fysische oorsprong. Met name "moed" en "vriendschap" zijn mooie voorbeelden van concepten die alleen voor mensen betekenis hebben / waar mensen betekenis aan gekoppeld hebben om evolutionaire redenen.
Leven is een abstract begrip dat wij hanteren om bepaalde zaken, die aan bepaalde criteria voldoen, in te delen. Dat geldt ook voor "Dood". Dood is niets anders dan een aantal systemen die stoppen waardoor er andere processen optreden die tot gevolg hebben dat het object, dat eerst nog voldeed aan de defnitie 'leven' dat nu niet meer doet. Leven en dood zijn niets meer dan toestantsaanduidingen van een bepaald systeem. Lijkt mij.
Ons gesprek is per definitie niet zinloos. Het feit dat jij die uitspraak kan doen, is al een bewijs dat zin bestaat.
Kun je dit uitleggen? Ik snap de redenering niet. Ons gesprek is zo zinloos als wat. Het heeft geen betekenis. Alleen voor ons twee misschien wel. Voor andere mensen niet. Omdat zin door ons bedracht is, is het ook iets subjectief.
Waar zin ontbreekt kan je niet over een zinloos gesprek spreken.
Het is zonloos om zin te ontkennen.
Dat snap ik niet. Wat bedoel je?
Ik begrijp niet goed dat mensen de menselijke realiteiten, willen ontkennen omdat ze mede steunen op een onderliggende relaliteit. Met het zelfde recht kan je dan ook sterren ontkennen en zeggen dat er geen sterrren zijn alleen maar een hoop elementaire deeltjes. Ster is een menselijk concept. Maar trek je deze redenering door dan moet je zeggen dat er ook geen elementaire deeltjes bestaan. Logischerwijs kom je dan snel op het punt uit dat je ook jezelf moet ontkennen, maar dan ontmoet je toch een probleem.
Het "woord" ster is een menselijk concept om een fysisch object aan te duiden. Dat is een object met bepaalde eigenschappen. Die eigenschappen verwijzen naar de fyisische realiteit. Een ster is iets wat ook zonder ons mensen bestaat. Zouden wij alle mensen doden, dan zou het begrip 'zin' niet meer "bestaan".
Het laatste wat jij zegt is een grote waarheid: Controle is onmogelijk. Echter is bidden tot God geen manier om controle te krijgen. Het is juist het loslaten van de controle. Gelovigen leggen hun lot in handen van God. Boedisten accepteren dat leed niet te beheersen is en proberen zich los te maken van het leven (onthechting). Thaoisten leren leed te zien als de onlosmakelijke achterkant van de medaille. Zij leren op verschillende manieren de realiteit van het leven te aanvaarden, namelijk dat er geen controle is.
Geloven is juist controle en juist niet loslaten. Dat is ook logisch omdat mensen niets anders doen dan controle krijgen, zo zit het beestje evolutionair gezien in elkaar. Mensen proberen alles onder controle te houden om zo risico's uit te bannen en voort te kunnen bestaan.
Een regendans om een boom is niets anders dan een vorm van lobbyen bij de goden om iets gedaan te krijgen(regen). Controle uitoeffenen=macht uitoeffenen. Bidden is modern regendansen. Ik zie zelf meer in een sprinkler installatie.
Maar velen accepteren dat niet, o.a. d.m.v. wetenschap doen wij een manhaftige poging om ons controle te geven door het leven te veraangenamen en leed te verminderen. Maar steeds weer merken we dat dat niet goed lukt. De honger bannen we uit en nu hebben we weer het probleem dat we teveel eten, enz.. Het is allemaal goed bedoeld, het gaat er alleen aan voorbij dat het grootste leed door mensen wordt veroorzaakt en niet door dingen in de fysieke werkelijkheid. Als wij de focus wat meer zouden leggen richting ontwikkeling van onszelf i.p.v. op aanpassing van de fysieke werkelijkheid, dan zouden we veel betere reslutaten behalen. We moeten vooruitgang weer gaan definieren in termen van menselijk geluk. Het motiveert niet als mensen a priori de zin van het leven willen ontkennen en alleen maar willen focussen op de fysieke werkelijkheid, want dat leidt ons juist in de verkeerde richting.
Wat versta je onder "ontwikkeling van onszelf"? Wat is jou beeld van iemand die "ontwikkeld" is? En waaar komt religie in dat plaatje van pas?