Toon posts:

[HTML 4.01] Iets in het midden van je pagina (vertikaal)

Pagina: 1
Acties:
  • 350 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik probeer een table in het midden van mn pagina te zetten... horizontaal is uiteraard geen probleem... maar vertikaal.

Ik gebruik de W3 voorschriften van HTML 4.01 ... (strict.dtd) Daarin is het dus niet mogelijk om bv. een table op 100% hoogte te zetten... ook de transitional versie ondersteunt dit niet.

Nou las ik dat je in de transitional versie wel een td een hoogte mee kunt geven... maar blijkbaar pakt ie 100% niet :(`

Kun je nou, wanneer je de W3 standaard gebruikt, nou echt niet een table op 100% hoogte zetten? of zijn er toevallig nog andere manieren?

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-08 18:44

LauPro

Prof Mierenneuke®

Dan moet je via style="height:100%" gaan werken geloof ik. Kijk anders ff naar de source van mijn homepage, daar heb ik het ook zo gedaan.

[ Voor 9% gewijzigd door LauPro op 01-05-2003 15:07 ]

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-08 12:30

André

Analytics dude

Nee, dat kan niet in de strict dtd.

Je zult met javascript de hoogte moeten berekenen t.o.v. de resolutie. En aan de hand daarvan iets vertikaal centreren.

[ Voor 11% gewijzigd door André op 01-05-2003 15:11 ]

• drm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-06-2025

drm

f0pc0dert

Er is een leuke truc om het voor elkaar te krijgen, die wat mij betreft de voorkeur verdient boven het gebruik van tables voor dergelijke dingen:

Cascading Stylesheet:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
div.wrapper {
   position:absolute
   top:50%;
   left:50%;

height:200px; /* of welke afmetingen je maar wilt hebben */
   width:200px;

margin-left:-100px; /* de helft van je width */
   margin-top:-100px; /* de helft van je height */

border:1px solid #f00; /* om even te zien waar hij komt te staan */
}

HTML:
1
2
3
<div class="wrapper">
   Dit staat nu netjes in het midden
</div>

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

Verwijderd

Topicstarter
okay... dat moet me wel lukken.

Maar zolang ik de DOCTYPE in mn document heb staan, kan ik dus NIET de table vertikaal op 100% zetten... Nu ja.

• drm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-06-2025

drm

f0pc0dert

André:
Nee, dat kan niet in de strict dtd.

Je zult met javascript de hoogte moeten berekenen t.o.v. de resolutie. En aan de hand daarvan iets vertikaal centreren.
Dat vind ik nog steeds een vreemde toestand. Het heeft geen enkele zin om op die manier koste wat het kost je aan de DTD te houden. Als je liever javascript gebruikt dan dat je een warning krijgt bij validaten van de pagina, heb je volgens mij je prioriteiten een beetje screwed up ;).

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

• André

André

Analytics dude

drm schreef op 01 May 2003 @ 15:14:
[...]
Dat vind ik nog steeds een vreemde toestand. Het heeft geen enkele zin om op die manier koste wat het kost je aan de DTD te houden. Als je liever javascript gebruikt dan dat je een warning krijgt bij validaten van de pagina, heb je volgens mij je prioriteiten een beetje screwed up ;).
Klopt, mee eens.

Verwijderd

Als je je aan de W3C standaard wilt houden, dan moet je lezen wat er in die voorschriften over tables wordt gezegd. Ik kan me weinig situaties voorstellen waarin je een table 100% hoogte zou willen meegeven, als je een table gebruikt waarvoor hij bedoeld is.

Bovendien zou je dergelijke zaken -als je het al doet- moeten doen met CSS.

Verwijderd

Topicstarter
Ik probeer t inderdaad te doen met CSS...
Ik gebruikte voorheen dus altijd een table van 100% hoogte om iets vertikaal te centreren op een pagina.

Helaas kom ik er niet zo uit... aangezien de body ook geen vertical-align pakt :S

• GrimaceODespair
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:05

GrimaceODespair

eens een tettenman, altijd ...

/me ruikt een anti-DTD-front

Ik heb wel, vorig jaar ergens, eens een artikel gelezen van een web-progger/designer (niet zo'n hobbyist) die tot de conclusie was gekomen dat het niet vermelden van de DTD zinvoller was dan het wel te doen. Jammer dat ik naam, referentie en argumenten vergeten ben :+

Nou ja, argumenten kwam er geloof ik op neer dat alle browsers zónder DTD beter werkten dan mét.

En wat Cheetah opmerkt: ik weet niet wat je probeert te doen, maar tables zijn er niet voor layout.

[ Voor 12% gewijzigd door GrimaceODespair op 01-05-2003 15:24 ]

Wij onderbreken deze thread voor reclame:
http://kalders.be

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

drm schreef op 01 May 2003 @ 15:14:
[...]
Mwa, naar mijn mening is die hele standaard screwed up ;).

• AdLentis
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-10-2025

AdLentis

Gadget Inspector

Je moet in de body style nog aangeven dat de body 100% hoog is. Sommige browsers (lees: Opera7 ;)) gaan er niet standaard vanuit dat de hoogte van de body 100% van de hoogte het browserwindow is.

Ik ben tenminste niet altijd hypocriet!

• André

André

Analytics dude

Standaarden op het internet zijn ooit gemaakt om als standaard te functioneren. Maar door 'tekortkomingen' van de standaard gebruiken sommige softwareontwikkelaars (Microsoft bijvoorbeeld) ze alleen maar als een richtlijn. Daardoor krijg je veel verschillen omdat andere ontwikkelaars ook van de standaard af zullen moeten wijken om hun product gelijkwaardig met die van de concurrenten te houden.

En op die manier krijg je browsers die elk net even anders de standaard interpreteren.

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Verwijderd

Topicstarter
hmm... wel een interessante discussie...
wel of geen DTD gebruiken...

maarja... hiermee is mn probleem nog niet opgelost :+

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Verwijderd schreef op 01 May 2003 @ 15:55:
hmm... wel een interessante discussie...
wel of geen DTD gebruiken...

maarja... hiermee is mn probleem nog niet opgelost :+
Ik heb ook iets in het 'midden' volgens de standaard: http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Flaupro.nl%2F.

Ff de source doorlopen dus ;). Ik doe het iig zo:
HTML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
<body style="margin:0px;position:fixed;top:0px;left:0px;right:0px;bottom:0px;">
  <table border="0px"" cellspacing="0px" cellpadding="0px" style="width:100%;height:100%">
  <tr>
    <td align="center" valign="middle">
      [tabel]
    </td>
  </tr>
</table>
</body>

• AdLentis
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-10-2025

AdLentis

Gadget Inspector

André schreef op 01 May 2003 @ 15:31:
Standaarden op het internet zijn ooit gemaakt om als standaard te functioneren. Maar door 'tekortkomingen' van de standaard gebruiken sommige softwareontwikkelaars (Microsoft bijvoorbeeld) ze alleen maar als een richtlijn. Daardoor krijg je veel verschillen omdat andere ontwikkelaars ook van de standaard af zullen moeten wijken om hun product gelijkwaardig met die van de concurrenten te houden.

En op die manier krijg je browsers die elk net even anders de standaard interpreteren.
Sommige browsers veranderen zelfs van interpretatie in een nieuwe versie: Opera 6 deed het nog wel op de 'IE'-manier.

Anyway, het is nog steeds goed mogelijk om je pagina in alle browsers te laten werken. Je moet alleen erg volledig zijn in je style definities, en bepaalde dingen gewoon laten (zoals properties van div's wijzigen met javascript).

Ik ben tenminste niet altijd hypocriet!

Verwijderd

Topicstarter
Als ik nou dit gebruik:

HTML:
1
2
<?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1" ?>
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.1//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml11/DTD/xhtml11.dtd">

werkt t dus wel (ik gebruikte de gewone HTML DOCTYPE)...
MAAR! Het is een PHP bestand... dus <? (in <?xml) ziet ie als PHP :S

lekker weer... iemand een oplossing hiervoor?

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 01-05-2003 16:30 ]

• André

André

Analytics dude

Ja, PHP Short-tags uitzetten in je php.ini (altijd doen, voorkom je problemen mee)

Dan gebruik je <?php en <?xml :)

[ Voor 25% gewijzigd door André op 01-05-2003 16:34 ]

• Blaise
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
PHP:
1
<? echo"<?xml version=\"1.0\" encoding=\"iso-8859-1\" ?>"; ?>

als je je shorttags niet wil uitzetten

Verwijderd

Topicstarter
mag ik heel even gaan schelden?!?

HAHAHAHAHA Stom van me! Thx Blaise... :D Nooit aan gedacht joh!
Pagina: 1