Toon posts:

[Access beginner] Tabel koppelen aan Query met expressies

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een selectie query gemaakt met een aantal berekeningen erin (som, aantal etc.) en een aantal gegevens uit een tabel. Alle kolommen geven weer wat ik op mijn formulier wil weergeven. Het probleem is alleen dat ik gegevens uit de query ook wil kunnen wijzigen in de tabellen of nieuwe records wil kunnen aanmaken. Is er een manier om in je formulier (of ergens anders) zo'n query met expressies te koppelen aan een tabel?

(Ik hoop dat ik mijn vraag een beetje duidelijk geformuleerd heb :P)

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Is eigenlijk basis SQL... Het antwoord is ja. Snel een voorbeeldje:

originele selectie:
code:
1
select IETS from TABEL where IETS='tekst'

bij het wijzigen:
code:
1
update IETS in TABEL where (select IETS from TABEL where IETS='tekst')

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Verwijderd

Topicstarter
De SQL zelf is het probleem niet. Ik wil een Access query (dus geen VBA) die als recordbron staat ingesteld ook gebruiken om records te kunnen toevoegen. Zonder expressies gaat dit perfect.

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:49
Tuurlijk gaat dat zonder expressies perfect.
Het is juist niet mogelijk om die expressies aan te passen, het zijn nl. calculated fields.

https://fgheysels.github.io/

Verwijderd

Topicstarter
De expressies zelf hoeven niet aangepast of opgeslagen te worden. Alleen de gegevens zoals ze uit de tabel gehaald worden.

Ik kan het natuurlijk met VBA oplossen door een query te maken die de berekening uitvoerd, maar omdat er zoveel berekening zijn duurt het laden van het formulier naar schatting een halve minuut (te lang voor intensief gebruik). De query die ik in de ontwerpweergave heb gemaakt geeft alles binnen een paar tellen weer.

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:49
Wat wil je dan precies doen qua berekeningen? Wees eens een beetje specifieker, geef eens wat meer info.
Kan je die berekeningen niet door de databank laten uitvoeren? ttz met SQL?

https://fgheysels.github.io/

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben een uitzend schema aan het maken voor de radio (voor een stage opdracht). Ik heb een formulier met alle radio programma's van het hele jaar (ProgrammaID, titel, zender,...) . Daarnaast een tabel met uitzendingen (UitzendID, ProgrammaID, datum, begintijd, eindtijd). Op het formulier waarop ik nieuwe programma's wil aanmaken wil ik ook laten zien hoeveel uitzendingen het programma in een jaar heeft. verder wil ik weergeven hoeveel uitzenduren die programmas hebben (sum(eindtijd - begintijd) where id = ...)
Pagina: 1