Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL]spanningsregelaars parallel

Pagina: 1
Acties:
  • 1.270 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• roedie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-10 18:31
Ik ben met een voedin bezig, voor mijn pelts. 2x 24V 11A.

500 watt ringkern 2x12V 20.84A
25A 40V gelijkrichtbrug
80mF aan capaciteit erachter
dan wou ik om het mooi te maken 10 spanningsrelaars erachter van
24V 2A (78S24) Deze gewoon aansluiten volgens de makkelijkste manier. En om aan mijn 22A te komen 10 stuks, die 2 ampere te kort is dan overload, maar dat durf ik wel aan omdat de stroom na opstarten van de koeling terugzakt, en ze 3A top mogen hebben, en ook nog eens watergekoeld worden. Op de ingang zit een 0.33uF en uitgang 0.1uF naar de ground.

1.Nu mijn vraag over die spanningsreglaars. Mag dat zo, zomaar parallel. Als de ene 24.5 en de andere 23.5 volt levert gaat dan de ene de andere niet voeden. of kan dat niet.

2.Zal ik nog een extra diode in sper eroverheen zetten voor als ik ooit iets moeilijkers als peltiers aan ga sturen. en dan gewoon 4x6A ofzo?.

3.En zal ik die condensatoren sammenpakken(die van de spanningsregelaars). ipv 10x0.33uF en 10x0.1uF minder aantallen van grotere waarden. Dus gewoon 1x 3.3uF en 1x 1uF pakken...

Vraag 1 vind ik het belangrijkste. de rest is niet zo belangrijk. Ik zit beetje te twijfelen omdat ik het nooit gezien heb... waarom 10 van die krengen. nou, omdat dit lekker cheap is :P. 1x10A LM317 kost 35 euro. deze 80cent per stuk.

Kan iemand ff stukje ophelderen. Ik denk dat het gewoon geen probleem is omdat stroom er niet in kan omdat het ook gewoon transistor is en de input is altijd hoger als de output van de spanningsregelaar. Kan iemand bevestigen dat alles zo goed is...

Dan bestel ik vandaag nog en kunnen jullie pics gaan zien einde van de mei vakantie... Kan ook eindelijk mijn dual drift aan het werk :D.

PS.
Alsjeblieft alleen reageren als je daadwerkelijk weet waar je over praat en een antwoord richt naar mijn vragen...

[ Voor 3% gewijzigd door roedie op 01-05-2003 11:46 ]

Verwijderd

Ik heb zelf wel eens 3 van die regelaars parallel gezet, ging niet goed, de ene werdt veel warmer dan de andere.

Vervolgens dit gebouwd:

Afbeeldingslocatie: http://www.circuitsonline.net/circuits/sch/000062.gif

http://www.circuitsonline.net

werkt zonder problemen, voor 25A moet je dan meerdere torren parallel zetten, iedere tor krijgt een emitterweerstand van 2 x 0.18 Ohm.

• roedie
jah, ik kan dat ook zo doen. in dat pdf je zit ook een schakeling met een transistor die grotere stromen toe laat. maar geen 20A.... Mag ik transistors wel zo parallel doen dan?

niet goed gelezen.... op de website van SO staat 10A....

ok, dus die transitors mogen wel parallel......

omdat ik 2 pelts heb kan ik ook makkelijk 2 van deze schakelingen geheel parallel zetten. dat zou goed kunnnen lijkt mij. of is het geen probleem die uitgangen dan ook parallel te zetten. of krijg ik dan hetzelfde probleem als met die spanningsregelaars...

http://www.onsemi.com/pub/Collateral/MJ15003-D.PDF

Dit beestje zou in zijn eentje al 20A kunnen hebben. en tot 250 8) watt kunnen deciperen...

[ Voor 68% gewijzigd door roedie op 01-05-2003 12:03 ]

• roedie
roedie schreef op 01 May 2003 @ 11:54:
jah, ik kan dat ook zo doen. in dat pdf je zit ook een schakeling met een transistor die grotere stromen toe laat. maar geen 20A.... Mag ik transistors wel zo parallel doen dan?

niet goed gelezen.... op de website van SO staat 10A....

ok, dus die transitors mogen wel parallel......

omdat ik 2 pelts heb kan ik ook makkelijk 2 van deze schakelingen geheel parallel zetten. dat zou goed kunnnen lijkt mij. of is het geen probleem die uitgangen dan ook parallel te zetten. of krijg ik dan hetzelfde probleem als met die spanningsregelaars...

http://www.onsemi.com/pub/Collateral/MJ15003-D.PDF

Dit beestje zou in zijn eentje al 20A kunnen hebben. en tot 250 8) watt kunnen deciperen...
Ok, wat samples gevonden van die tor :P.

Zo word mijn schakeling ook nog goedkoper :P. Ik ga gewoon 2x24V 10A maken, dan werkt het iig zonder enige problemen.

Verwijderd

Meerdere regelaars parallel kan altijd wel, wat je dan wel moet maken is een soort van terugkoppeling, dus als de 1 meer stroom dan de andere levert, dan moet dit automatisch teruggeregeld worden.

Deze terugkoppeling maak je simpelweg metbehulp van een weerstand.

Bij Sayang is dat R1 en R2.

Wil je nu meer vermogen halen uit deze schakeling, dan moet je een extra T1, R1 en R2 plaatsten, T1P, R1P, R2P (P van parallel).

De basis T1 op de basis van T1P (ingang van IC1)
De collector van T1 op de collector van T1P ( Uit+)
De ene kant van R1P en R2P aan de niet gestabiliseerde voedingskant (dus waar C1 zit) en de andere kant van R1P en R2P aan de emmitter van T1P, let op de 2 emmiters van T1 en T1P worden dus NIET met elkaar verbonden.

De balans is dat als er een grotere stroom door T1 loopt dan door T1P, er een grotere spanningsval over R1/R2 is dan over R1P/R2P, dit zorgt er weer voor dat T1 geknepen wordt en T1P meer opengezet wordt qua geleiding (bij de ene wordt de basis emmitter spanning kleiner en bij de andere groter), er volgt nu een evenwicht.

Dit principe wordt ook gebruikt in geluidsversterkeres opgebouwd met losse transistoren en fets.

• roedie
Verwijderd schreef op 01 May 2003 @ 12:31:
Meerdere regelaars parallel kan altijd wel, wat je dan wel moet maken is een soort van terugkoppeling, dus als de 1 meer stroom dan de andere levert, dan moet dit automatisch teruggeregeld worden.

Deze terugkoppeling maak je simpelweg metbehulp van een weerstand.

Bij Sayang is dat R1 en R2.

Wil je nu meer vermogen halen uit deze schakeling, dan moet je een extra T1, R1 en R2 plaatsten, T1P, R1P, R2P (P van parallel).

De basis T1 op de basis van T1P (ingang van IC1)
De collector van T1 op de collector van T1P ( Uit+)
De ene kant van R1P en R2P aan de niet gestabiliseerde voedingskant (dus waar C1 zit) en de andere kant van R1P en R2P aan de emmitter van T1P, let op de 2 emmiters van T1 en T1P worden dus NIET met elkaar verbonden.

De balans is dat als er een grotere stroom door T1 loopt dan door T1P, er een grotere spanningsval over R1/R2 is dan over R1P/R2P, dit zorgt er weer voor dat T1 geknepen wordt en T1P meer opengezet wordt qua geleiding (bij de ene wordt de basis emmitter spanning kleiner en bij de andere groter), er volgt nu een evenwicht.

Dit principe wordt ook gebruikt in geluidsversterkeres opgebouwd met losse transistoren en fets.
ok, logisch, hardstikke bedankt. Word nu nog goedkoper ook nog. :P

• roedie
R3 hoef ik nix mee te doen?
C2, en C3 komen niet zo kritiek lijkt me. Mijn S model met 2 ampere lijkt me makkelijk 2 van die torretjes aan te kunnen...

Verwijderd

Over R3 staat de basis-emitterspanning van de tor plus de spanning over R1 en R2.
Als over R3 veel spanning staat loopt er veel stroom door de regelaar.
Hoe warm hij dan wordt hangt af van de spanning die over de regelaar staat.

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2003 00:55 ]

• roedie
De basisstroom van T1 toch ook.

De Hfe is 25min 150max. Dus bij een Hfe van 25 zou 20/25 iets minder als 1 ampere van 2 torretjes samen er nog doorheen gaan. toch...

[ Voor 6% gewijzigd door roedie op 01-05-2003 18:43 ]

• Sine
  • Laatst online: 16:22
Hier ga je VEEL warmte genereren
(2x spanning enkele wikkeling x wortel 2 - spanning over brugcel - uitgangs spanning) * stroom = verstookte vermogen
(2x12 x sqr(2) - 1.4 - 24) *20 = 170 W aan warmte

als je een trafo met een 22V wikkeling kunt krijgen verstookje "slechts" 114 W

19V of 20V wikkelingen zouden echt ideaal zijn maar die zul je wat moeilijker krijgen bij 19V verstook je 30W en bij 20V 57W

Wat je ook kunt doen is de trafo zelf afwikkelen OF er een tegenwerkende wikkeling van 4V bij winden (eitje bij een ringkern)

maar waarom wil je het ding uberhaupt stabiliseren ? dat heeft zo'n pelt helemaal niet nodig !

gewoon zorgen dat je 18V uit je trafo krijgt en die gelijkrichten en afvlakken

18V gelijkgericht en afgevlakt = 18 * sqr(2) = 25,4V - 2x 0.7 van je brugcel = 24,05 V

Prima toch ? en dat zonder vermogen te "verstoken"

hoewel .. 1.4 * 20 A = 28 W ben je al in je brugcel kwijt

[ Voor 45% gewijzigd door Sine op 01-05-2003 22:32 ]

Repareren doe je zo.

Verwijderd

roedie schreef op 01 mei 2003 @ 18:42:
De basisstroom van T1 toch ook.

De Hfe is 25min 150max. Dus bij een Hfe van 25 zou 20/25 iets minder als 1 ampere van 2 torretjes samen er nog doorheen gaan. toch...
Ja, ook, is sterk afhankelijk van de hfe van de gebruikte torren en natuurlijk van de uitgangsstroom.

• roedie
Sine schreef op 01 May 2003 @ 18:53:
Hier ga je VEEL warmte genereren
(2x spanning enkele wikkeling x wortel 2 - spanning over brugcel - uitgangs spanning) * stroom = verstookte vermogen
(2x12 x sqr(2) - 1.4 - 24) *20 = 170 W aan warmte

als je een trafo met een 22V wikkeling kunt krijgen verstookje "slechts" 114 W

19V of 20V wikkelingen zouden echt ideaal zijn maar die zul je wat moeilijker krijgen bij 19V verstook je 30W en bij 20V 57W

Wat je ook kunt doen is de trafo zelf afwikkelen OF er een tegenwerkende wikkelink van 4V bij winden (eitje bij een ringkern)

maar waarom wil je het ding uberhaupt stabiliseren ? dat heeft zo'n pelt helemaal niet nodig !

gewoon zorgen dat je 18V uit je trafo krijgt en die gelijkrichten en afvlakken

18V gelijkgericht en afgevlakt = 18 * sqr(2) = 25,4V - 2x 0.7 van je brugcel = 24,05 V

Prima toch ? en dat zonder vermogen te "verstoken"

hoewel .. 1.4 * 20 A = 28 W ben je al in je brugcel kwijt
Klopt. maar 20.84A blijft overal doorheen gaan. ik verlies slechts spanning. Nu is mijn voeding perfect. Altijd hard 24V. En ik heb ook iets minder capacitiet nodig. nu kan ik de voeding ook nog ergens anders voor gebruiken als alleen peltiers.

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-11 14:31

AcouSE

Swedish Chef

Persoonlijk vind ik dit een mooi schema. Door het gedeelte rond de 7815 te vervangen door een een LM317 met evt. een potmeter kun je de uitgang op een hogere spanning afregelen en zelfs regelbaar maken.
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/image001.gif

Verwijderd

roedie schreef op 01 mei 2003 @ 11:42:
Ik ben met een voedin bezig, voor mijn pelts. 2x 24V 11A.

500 watt ringkern 2x12V 20.84A
25A 40V gelijkrichtbrug
80mF aan capaciteit erachter??

Vuistregel (voor hobbygebruik) is 2200uF per 1 A afgenomen stroom. In jou geval dus: 21 x 2200uF = +/- 46.000uF !
Neem 4 elco's van 10.000uF en zet deze parallel.

dan wou ik om het mooi te maken 10 spanningsrelaars erachter van
24V 2A (78S24) Deze gewoon aansluiten volgens de makkelijkste manier. En om aan mijn 22A te komen 10 stuks, die 2 ampere te kort is dan overload, maar dat durf ik wel aan omdat de stroom na opstarten van de koeling terugzakt, en ze 3A top mogen hebben, en ook nog eens watergekoeld worden. Op de ingang zit een 0.33uF en uitgang 0.1uF naar de ground.

1.Nu mijn vraag over die spanningsreglaars. Mag dat zo, zomaar parallel. Als de ene 24.5 en de andere 23.5 volt levert gaat dan de ene de andere niet voeden. of kan dat niet.

Ja, dat kan indien je elke output van je regelaar voorziet van een weerstand (0.1 ohm o.i.d.).

2.Zal ik nog een extra diode in sper eroverheen zetten voor als ik ooit iets moeilijkers als peltiers aan ga sturen. en dan gewoon 4x6A ofzo?.

Ja, is wat netter, de anode aan de uitgang (na! de weerstand) en de kathode aan de ingang v/d regelaar.

3.En zal ik die condensatoren sammenpakken(die van de spanningsregelaars). ipv 10x0.33uF en 10x0.1uF minder aantallen van grotere waarden. Dus gewoon 1x 3.3uF en 1x 1uF pakken...

De uitgangs condensator is grofweg: Cout(uF)=15/Vout PER regelaar.
De condensator 'over' de ingang van de regelaar kies je ergens tussen de 100nF-1uF kiezen (hangt af van de afstand tussen je bufferelco's en de ingangen van je regelaars.

Vraag 1 vind ik het belangrijkste. de rest is niet zo belangrijk. Ik zit beetje te twijfelen omdat ik het nooit gezien heb... waarom 10 van die krengen. nou, omdat dit lekker cheap is :P. 1x10A LM317 kost 35 euro. deze 80cent per stuk.

Kan iemand ff stukje ophelderen. Ik denk dat het gewoon geen probleem is omdat stroom er niet in kan omdat het ook gewoon transistor is en de input is altijd hoger als de output van de spanningsregelaar. Kan iemand bevestigen dat alles zo goed is...

Dan bestel ik vandaag nog en kunnen jullie pics gaan zien einde van de mei vakantie... Kan ook eindelijk mijn dual drift aan het werk :D.

PS.
Alsjeblieft alleen reageren als je daadwerkelijk weet waar je over praat en een antwoord richt naar mijn vragen...

• roedie
Ok, vervolg komt eraan. We hebben alle componenten bij Conrad bij elkaar geshopped. Het gaat om Link en Roedie en we zullen jullie de voedingen niet onthouden :P. Ik heb een 500VA ringkern Link 400VA en nog een andere voeding. Hij gebruikt 6 18000uF oudere elco's uit een andere voeding, waar ik 8 10000uF nieuwe gebruik. De rest hetzelfde. De spanningsregelaar en 2 van die kannonnen van torretjes erop.

Acouse ook leuk jah.

• roedie
Bedankt core. weer wat geleerd over die weerstand voor de spanningsregelaar. Wat in de nieuwe met torretjes R1//R2 zijn. Nu heb gratis die torretjes wat ook wel wat waard is, niet veel, maar goed. Nu hele lijst opgesteld via het extra torretjes schema.

Verwijderd

roedie schreef op 01 mei 2003 @ 22:28:
[...]

Bedankt core. weer wat geleerd over die weerstand voor de spanningsregelaar. Wat in de nieuwe met torretjes R1//R2 zijn. Nu heb gratis die torretjes wat ook wel wat waard is, niet veel, maar goed. Nu hele lijst opgesteld via het extra torretjes schema.
Die weerstand moet 'achter' (in de output leiding) van de undividuele regelaar, maar goed...

Suc6

• Sine
roedie schreef op 01 May 2003 @ 21:36:
[...]

Klopt. maar 20.84A blijft overal doorheen gaan. ik verlies slechts spanning. Nu is mijn voeding perfect. Altijd hard 24V. En ik heb ook iets minder capacitiet nodig. nu kan ik de voeding ook nog ergens anders voor gebruiken als alleen peltiers.
Nou het gaat niet zozeer om die 20A maar meer om de spanning die je over hebt

achter je brugcel en elco hou je 32.5 V over, je hebt er 24 nodig dus moet je er 8.5 weg "stoken"

8,5V aan 20 Amp = 170 W

En dat moet je echt niet onderschatten daar heb je een flink koelblok met een aardige ventilator voor nodig om het kwijt te raken.

Ik zou proberen de spanning over de torren tot een minimum te beperken (elke volt minder levert je 20W winst)

Dit kun je erg makkelijk doen door een tegen wikkeling van een paar volt op je rinkern te leggen, gewoon 2.5mm2 installatie draad kun je daar prima voor gebruiken.

Repareren doe je zo.

• roedie
Sine schreef op 01 mei 2003 @ 22:39:
[...]

Nou het gaat niet zozeer om die 20A maar meer om de spanning die je over hebt

achter je brugcel en elco hou je 32.5 V over, je hebt er 24 nodig dus moet je er 8.5 weg "stoken"

8,5V aan 20 Amp = 170 W

En dat moet je echt niet onderschatten daar heb je een flink koelblok met een aardige ventilator voor nodig om het kwijt te raken.

Ik zou proberen de spanning over de torren tot een minimum te beperken (elke volt minder levert je 20W winst)

Dit kun je erg makkelijk doen door een tegen wikkeling van een paar volt op je rinkern te leggen, gewoon 2.5mm2 installatie draad kun je daar prima voor gebruiken.
De gelijkrichtbrug, 2 torren en de spanningsregelaar worden watergekoeld

Ik zal er nog eens aan rekenen

24*wortel2=34V.

Delta U is 22/(2*50*80000uF)=2.75
Over de gelijkrichtbrug staat 2x1.1Volt 2.2
34-5=29Volt. de resterende 5 Volt werken de 2 torretjes weg. Dat is best veel jah. 100 watt..

Ik zou de capaciteit kunnen halveren met hetzelfde resultaat.

Maar hoe zit het met het inzakken van de spanning van de ringkern zelf onder belasting. Nu heb ik wel flinke marge....

Verwijderd

Let op dat de ingebouwde thermische beveiliging van de 78S24 niet meer voor de hele schakeling opgaat. Je kunt dit een beetje compenseren door de regelaar, tussen de twee torren in, op hetzelfde koellichaam te monteren. Ten tweede; de spanning is 0,6V lager als de uitgang van de 78S24, door de diode-overgang in de MJ15004. Ten derde; de interne kortsluitbeveiliging van de 78S24 werkt niet op de gehele schakeling !

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 01-05-2003 22:51 . Reden: typo ]

• Sine
als je een L200C gebruikt kun je heel mooi een overstroom beveiliging inbouwen

* Sine zoekt schema

Gevonden
PDFje voor designers :
http://www.ik5con.it/archivio/L200_appnote.pdf

en 2 leuke schakelingetjes daaruit (de 2e is voor grotere vermogens het leukst)

dan heb je hem overstroom overspanning overtemp en kortsluit beveiligd :)

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/guidomennen/L200.JPG

[ Voor 65% gewijzigd door Sine op 01-05-2003 23:03 ]

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Je gaat flink bijdragen aan het broeikas effect ;-))
Peltiers is niet de zuinigste manier van koelen , en nu ga je die peltiers ook nog voeden uit een lineaire voeding.
Een schakelende 24V voeding is de beste oplossing!

Idee voor een veel goedkoper&koeler alternatief:
Neem 2 PC voedingen. De 5Volt wikkeling bij de HF trafo uitbreiden tot 24 Volt.
Voltage sense veranderen, zodat de regellus de uitgang naar +24 ipv +5 regelt

• Sine
ALS er plaats is op de kern voor die extra windingen, en dat is meestal het probleem.

Meer info hierover : http://www.webx.dk/oz2cpu/radios/psu-pc1.htm

Repareren doe je zo.

• roedie
Verwijderd schreef op 01 May 2003 @ 23:00:
Je gaat flink bijdragen aan het broeikas effect ;-))
Peltiers is niet de zuinigste manier van koelen , en nu ga je die peltiers ook nog voeden uit een lineaire voeding.
Een schakelende 24V voeding is de beste oplossing!

Idee voor een veel goedkoper&koeler alternatief:
Neem 2 PC voedingen. De 5Volt wikkeling bij de HF trafo uitbreiden tot 24 Volt.
Voltage sense veranderen, zodat de regellus de uitgang naar +24 ipv +5 regelt
Weet ik, Ik ben ermee bezig geweest. SMPS. 230 volt gelijkrichten, vlakken, in 40000 stukjes hakken per seconde. HF trafo, vlakken. ontstoren, filteren en klaar. Alleen zelf trafo's wikkelen is een ramp, en 230 vlakken, hakken is ook niet makkelijk. Verder heb ik ook erg lang gezocht naar 100V 15A scottky's, maar die heb ik toen wel gevonden.

Neej, SMPS doe ik misschien later nog wel eens :P.

• Sine
roedie schreef op 01 mei 2003 @ 23:12:
[...]

Weet ik, Ik ben ermee bezig geweest. SMPS. 230 volt gelijkrichten, vlakken, in 40000 stukjes hakken per seconde. HF trafo, vlakken. ontstoren, filteren en klaar. Alleen zelf trafo's wikkelen is een ramp, en 230 vlakken, hakken is ook niet makkelijk. Verder heb ik ook erg lang gezocht naar 100V 15A scottky's, maar die heb ik toen wel gevonden.

Neej, SMPS doe ik misschien later nog wel eens :P.
100V ?

In gebakken puter PSU's zitten heel mooie diodes :)

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Hoewel de spoel altijd een probleem is, er bestaan ook uitvoerbare schema's van secundaire (lage spanning) schakelende voedingen.

• roedie
Verwijderd schreef op 01 May 2003 @ 22:49:
Let op dat de ingebouwde thermische beveiliging van de 78S24 niet meer voor de hele schakeling opgaat. Je kunt dit een beetje compenseren door de regelaar, tussen de twee torren in, op hetzelfde koellichaam te monteren. Ten tweede; de spanning is 0,6V lager als de uitgang van de 78S24, door de diode-overgang in de MJ15004. Ten derde; de interne kortsluitbeveiliging van de 78S24 werkt niet op de gehele schakeling !
Hoe kan ik die 0.6 dan simpel corrigeren.?

• roedie
Sine schreef op 01 May 2003 @ 22:54:
als je een L200C gebruikt kun je heel mooi een overstroom beveiliging inbouwen

* Sine zoekt schema

Gevonden
PDFje voor designers :
http://www.ik5con.it/archivio/L200_appnote.pdf

en 2 leuke schakelingetjes daaruit (de 2e is voor grotere vermogens het leukst)

dan heb je hem overstroom overspanning overtemp en kortsluit beveiligd :)

[afbeelding]
4.5 ampere is het ook gedaan. En alles uitbouwen levert een hele groote hoop componenten op....

Verwijderd

Sorrry roedie die 0,6V gaat op voor de schakeling zoals acouse voorstelde, in zijn geval met een driver ertussen +/- 1,2V.

• roedie
Verwijderd schreef op 01 May 2003 @ 22:49:
Ik denk ff na. De uitgang van de tor staat op die van de spanningsregelaar. Deze zorgt er toch voor dat de uitgang 24V is. Dit kan toch niet zomaar zakken.

Verder staat toch de te desiperen spanning over de EC. wat daar gedessipeerd word.

Zou iemand anders ff wat stromen kunnen verklaren van het sayang schema. Daar ben ik in mijn bestellijst vanuit gegaan. Maar nu wil ik het ook wel goed hebben.

De L78S24 laat de uitgangsspanning toch vallen bij kortsluiting om de stroom te beperken. Neem ik aan dat de uitgangsspanning daalt en ie nog wel kortsluit beveiligd is.... Toch...

• Sine
roedie schreef op 01 mei 2003 @ 23:26:
[...]

4.5 ampere is het ook gedaan. En alles uitbouwen levert een hele groote hoop componenten op....
Schakeling 2 ... en dan op de zelfde manier torren parallel schakelen.

Ik zou voor 20 A een tor of 6 - 8 gebruiken

Ik ben voor het gemak ff de basis weerstandjes vergeten :P
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/guidomennen/L200-2.JPG

[ Voor 26% gewijzigd door Sine op 01-05-2003 23:44 ]

Repareren doe je zo.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Misschien denk ik nu heel erg simpel, maar waarom zou je eigenlijk uberhaupt een gestabiliseerde voeding nodig hebben voor peltiers???

Die dingen kunnen een redelijk spanningsbereik hebben, en met een brugcel + goeie afvlakcondensator is het al ruim voldoende.

Rimpel en storing boeit toch niet bij een peltier :?

• Sine
Dat was ook mijn 1e opmerking ...

Maar hij wilt ze blijkbaar ook nog gebruiken om andere dingen te voeden, en hij kan idd z'n elco's wat kleiner houden

[ Voor 18% gewijzigd door Sine op 01-05-2003 23:52 ]

Repareren doe je zo.

• roedie
DJSmiley schreef op 01 May 2003 @ 23:50:
Misschien denk ik nu heel erg simpel, maar waarom zou je eigenlijk uberhaupt een gestabiliseerde voeding nodig hebben voor peltiers???

Die dingen kunnen een redelijk spanningsbereik hebben, en met een brugcel + goeie afvlakcondensator is het al ruim voldoende.

Rimpel en storing boeit toch niet bij een peltier :?
klopt, maar ik wil het beter doen :P. En meer als alleen een peltier kunnen gebruiken.

De BDW51 is ook een beest op zich hoor Sine. 2 is denk ik ook genoeg. http://www.nteinc.com/specs/10to99/pdf/nte60.pdf

Aub geen weerstandjes weg laten voor de makkelijkheid. Ik loop zowiezo als gemerkt waarschijnlijk op mijn tenen kwa kennis nu :P. Alle informatie is welkom.

Kan iemand de vragen die ik 4 posts hierboven heb gesteld over het 1ste schema van sayang nog beantwoorden?

[ Voor 3% gewijzigd door roedie op 01-05-2003 23:57 ]

• Sine
Woei 8)7 250W @ 50 V 8)7

hmja schematje is half copy / paste uit de datasheet, ik kende de hele tor niet

ik gebruik meestal bdv95 / 96 (npn/pnp) lekker makkelijk op een heatsink schroeven :)

Repareren doe je zo.

• roedie
Sine schreef op 01 mei 2003 @ 23:59:
Woei 8)7 250W @ 50 V 8)7

hmja schematje is half copy / paste uit de datasheet, ik kende de hele tor niet

ik gebruik meestal bdv95 / 96 (npn/pnp) lekker makkelijk op een heatsink schroeven :)
Ik heb ook nog ff naar de berkrijgbaarheid gekenen. Die tor is te krijgen bij stuutenbruin maar die L200 kan ik zo nergens vinden... Maar nog steeds wil ik ff antwoord op nu de vraag hier 6 posts boven :P

------------------------------

Het laatste schema sine met de BDW51 ziet er wel 1337 uit. Het enigste wat deze schakeling tegenhoud is de Rsc in dit geval volgensmij. Mm, dit ziet er ook wel aantrekkelijk uit met die L200 inderdaad. Hij kijkt nu naar uitgangsvoltage en corrigeerd. Zorgd voor de uitgangsstroom. Dit klinkt ook wel leuk :D. Toch nog maar ff nix bestellen. Morgen weer een nieuwe dag.

[ Voor 30% gewijzigd door roedie op 02-05-2003 00:12 ]

Verwijderd

De 78S24 gaat bij overbelasting of sluiting de stroom tot zijn max specs beperken, er zal een spanningsval over r3 ontstaan, dus wordt de externe tor vol aangestuurd.

• roedie
Verwijderd schreef op 02 mei 2003 @ 00:09:
De 78S24 gaat bij overbelasting of sluiting de stroom tot zijn max specs beperken, er zal een spanningsval over r3 ontstaan, dus wordt de externe tor vol aangestuurd.
Dat is een doom scenario :P. dan is ie kapot.

Maar wat jij zegt begrijp ik niet.
Hij zou de spanning op de ingang van de regelaar laten zakken. Erg gek. Hij zou dat moeten doen door hem naar de GND toe te brengen. Hierdoor zou ie kapot van gaan. ook bij standaard gebruik...? zou er geen R3 zijn. Dan zou ie zichzelf kortsluiten ofzo...

Wat dacht je van de tor in de spanningsregelaar dichtknijpen en klaar is L78S24 ?

, maar ik ging naar bed :P

[ Voor 3% gewijzigd door roedie op 02-05-2003 00:19 ]

Verwijderd

IJzerhersteller bedoelt dat er bj kortsluiting of overbelasting de maximale stroom gaat lopen.
Je hebt bij deze opzet geen enkele vorm van stroombegrenzing.

Verwijderd

De 78S24 blijft een lineaire regelaar, hij slaat niet af. De spanning over r3 wordt bepaald door het stroomverbruik. als de 78S24 2 A levert en daarbij limiteerd blijft er over 2r2 ohm 4,4 V staan, dan staat de MJ15004 vol open.

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2003 00:37 . Reden: typo ]

• Sine
roedie schreef op 01 May 2003 @ 23:36:
[...]

Ik denk ff na. De uitgang van de tor staat op die van de spanningsregelaar. Deze zorgt er toch voor dat de uitgang 24V is. Dit kan toch niet zomaar zakken.

Verder staat toch de te desiperen spanning over de EC. wat daar gedessipeerd word.

Zou iemand anders ff wat stromen kunnen verklaren van het sayang schema. Daar ben ik in mijn bestellijst vanuit gegaan. Maar nu wil ik het ook wel goed hebben.

De L78S24 laat de uitgangsspanning toch vallen bij kortsluiting om de stroom te beperken. Neem ik aan dat de uitgangsspanning daalt en ie nog wel kortsluit beveiligd is.... Toch...
beetje spuit 11 ... maar idd als je die voeding kortsluit gaat het gegarandeerd stinken als je er geen zekering tussen hebt zitten

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Gewoon een zekering gebruiken van 20A, 2 van die MJ torren paralell overleven dat wel.

• roedie
Hoe zit het dan met die uitgangsspanning die 0,6 lager zou zijn als 24V. Dat zou ik wel erg vaag vinden omdat ik toch redelijk mag stellen dat er 24 staat over de spanningsregelaar. daar zorgt ie juist voor.

-----------------

Sine, enig idee waar ik die L200 vandaan kan halen. Dat schema ziet er erg aantrekkelijk uit... maar als ik hem nergens kan krijgen houd het op.

[ Voor 29% gewijzigd door roedie op 02-05-2003 07:59 ]

• roedie
Hoe zit het dan met die uitgangsspanning die 0,6 lager zou zijn als 24V. Dat zou ik wel erg vaag vinden omdat ik toch redelijk mag stellen dat er 24 staat over de spanningsregelaar. daar zorgt ie juist voor.
Maar zou ik 0.6V minder krijgen zou ik dat weer dan omhoog kunnen halen met een diode in doorlaad van GND aansluiting spanningsregelaar naar massa?

-----------------

Sine, enig idee waar ik die L200 vandaan kan halen. Dat schema ziet er erg aantrekkelijk uit... maar als ik hem nergens kan krijgen houd het op.

oei oei, quote gedrukt ipv edit B)

---------------------

Stuutenbruin heeft een L200CV. Is volgensmij rouw hetzelfde. mm. Dit lijkt me ook wel leuk. Is ie continu kortsluitvast. Spanning word bekeken door het IC en aangepast dus altijd perfect.

Als iemand dan mij wil helpen demensioneren van ieder componentje. Ik ga nu nog ff pitten vanmiddag weer verder :P

[ Voor 35% gewijzigd door roedie op 02-05-2003 08:10 ]

Verwijderd

Zie +/- 16 reply's terug.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2003 15:36 . Reden: typo ]

• roedie
Die L200 is echt heel interresant. Ik denk dat ik gewoon nu mijn eigen ringkern en bruggelijkrichter en capaciteit bestel. En de componenten voor beide ideeen. Dus de L200 en de L78S24. Die L200 is erg mooi. Voltage altijd in te stellen, en erg goed beveiligd en continu kortsluitvast. Bedankt iig. Jullie horen er nog van.

Verwijderd

roedie schreef op 02 May 2003 @ 08:00:
Maar zou ik 0.6V minder krijgen zou ik dat weer dan omhoog kunnen halen met een diode in doorlaad van GND aansluiting spanningsregelaar naar massa?

-----------------

Die uitgangsspanning van de schakeling is helemaal niet 0,6V lager dan de uitgangsspanning van de 78S24 regelaar, de basis-emitterovergang van de MJ15004 zit voor de regelaar, niet erna.
Sterker nog, de uitgang van de regelaar is de uitghang van de schakeling, zoals je op het schema kunt zien.

En een L200 is een heel gangbare regelaar, bestaat als minstens 20 jaar.

---------------------

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2003 14:24 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 02 mei 2003 @ 14:22:
[...]

Die uitgangsspanning van de schakeling is helemaal niet 0,6V lager dan de uitgangsspanning van de 78S24 regelaar, de basis-emitterovergang van de MJ15004 zit voor de regelaar, niet erna.
Sterker nog, de uitgang van de regelaar is de uitgang van de schakeling, zoals je op het schema kunt zien.

En een L200 is een heel gangbare regelaar, bestaat al minstens 20 jaar, ik heb er mijn eerste gestabiliseerde voedingkje nog mee gebouwd, een Elex-schakeling.

---------------------

Verwijderd

Nog een keer. Zie +/- 20 reply's terug!

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2003 15:35 . Reden: typo ]

• roedie
Verwijderd schreef op 02 mei 2003 @ 15:30:
Nog een keer. Zie +/- 20 reply's terug!
Ok ok :P, gelukkig maar dat je wel eens een foutje maakt, dan leer je nog eens wat.

ok, hier staan 2 schakelingen, opgebouwd om de L78S24 en opgebouwd om de L200

De voordelen van de L78S24 zijn dat ie goedkoop is omdat ik de benodigde powermosfets als samples krijg. Hij wat minder componenten nodig heeft en vrij eenvoudig is.

De L200 heeft als voordeel dat ie kortsluitbestendig is, voltage in te stellen is, hij het voltage corrigeerd. Dus deze schakeling is vrijwel niet kapot te maken. Wel heeft deze meer componenten nodig en is ie wat ingewikkelder. En is ie duurder.

Lijkt mij de L200 toch een voordeel te hebben...

• Sine
de L200 kost iets van 2,5 euro en de onderdelen die je extra nodig hebt iets van 1 euro max

L200 hebben ze zeker bij conrad ,ik heb hem daar al vaker besteld.

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Ook een fijne regelaar is de LM723, dat ding zit in al m'n voedingen.
Zal iets van een euro kosten.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2003 21:54 ]

• roedie
Sine schreef op 01 May 2003 @ 23:38:
[...]

Schakeling 2 ... en dan op de zelfde manier torren parallel schakelen.

Ik zou voor 20 A een tor of 6 - 8 gebruiken

Ik ben voor het gemak ff de basis weerstandjes vergeten :P
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/guidomennen/L200-2.JPG
Ok, ik ga 2 torren gebruiken. hier een weerstandje achter van 0.1 ohm. 10 watt.

Verder moet ik nog Rsc weten.

Io = Vbe Q1/Rsc

I0 is 22

wat moet Rsc dan zijn... kan iemand me daar nog ff bij helpen. ?

En het wattage van die 10 ohmse weerstand aand e basis van Q1 kan gewoon 1/4 watt ?

[ Voor 3% gewijzigd door roedie op 03-05-2003 16:37 ]

• Bjorker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:05

Bjorker

Cadillacs rule!

Als je je spanningsregelaars op deze manier parallel zet is het geen enkel probleem. De eventuele kleine verschillen in uitgangsspanning worden opgevangen door R1.. R2.. Rx. Maak deze iets van 0.18 Ohm 1 watt.
Afbeeldingslocatie: http://www.kordut.be/parallel.gif

Nope

Verwijderd

Om even op je trafo terug te komen, die is voor 2 x 11A veel te licht.
Na gelijkrichting en buffering kan je daar ongeveer 15A aan onttrekken, dus 2 x 7.5A

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2003 17:22 ]

• roedie
Verwijderd schreef op 03 May 2003 @ 17:21:
Om even op je trafo terug te komen, die is voor 2 x 11A veel te licht.
Na gelijkrichting en buffering kan je daar ongeveer 15A aan onttrekken, dus 2 x 7.5A
Bjorker bedankt, maar dat wist ik al. ik ging zowieso af van mijn idee 10 spanningsregelaars parallel. Dat ging naar of 2 torretjes met de 78S24, of rond de L200. Die L200 had ik net een vraagje over die paar weerstandjes.

De trafo is 2x12V en 2x20.84 A

dus 24V 21A.

Verwijderd

Nee, je moet lezen, na gelijkrichting en buffering kun je 15A afnemen.

De spanning vermeerdert met een faktor 1.4, dus de stroom vermindert evenredig.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2003 18:29 ]

• Sine
roedie schreef op 03 mei 2003 @ 16:33:
[...]

Ok, ik ga 2 torren gebruiken. hier een weerstandje achter van 0.1 ohm. 10 watt.

Verder moet ik nog Rsc weten.

Io = Vbe Q1/Rsc

I0 is 22

wat moet Rsc dan zijn... kan iemand me daar nog ff bij helpen. ?

En het wattage van die 10 ohmse weerstand aand e basis van Q1 kan gewoon 1/4 watt ?
Jup is gewoon 1/4 W

Rsc = 0.6 / max stroom

in jouw geval dus 0.6 / 20 = 0.03 Ohm (3x 0.1 Ohm parallel)

Ik zou voor minimaal 4 torren gaan dan heb je stukken minder problemen met de warmte overdracht naar je koelblok (onderschat die 170 W niet !!)

en Exter heeft idd een goed punt met het vermogen van die trafo de stroom wordt idd gedeeld door wortel 2 (1,41)

want die extra 8V moeten "ergens" vandaan komen

[ Voor 4% gewijzigd door Sine op 03-05-2003 23:21 ]

Repareren doe je zo.

• heorot770
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-03-2005
Het schema van sayang is juist.
Ik heb zelf met een soortgelijk schema met 4x BDX67 darlington transistoren
een 12 Volt luchtcompressor zitten voeden.
De stroom liep naar 20 ampere op en de spanning zakte maar 1,5 Volt.
De BDX67 transistoren werden toen handwarm.
Ik heb hier een ringkerntrafo gebruikt met 2 x 13,8 Volt 22 A wikkelingen.
Peltier elementen voeden kan hiermee met gemak.
Echter een koellichaam waarop 4x TO-3 passen even wegwerken in een
PC kast is minder.

Gowron is 100% AMD

Verwijderd

Dat is lastig, zo'n lage weerstand.
Ten eerste moet je een flinke vermogensweerstand nemen, niet omdat er zoveel vermogen in verstookt wordt, maar om te voorkomen dat ie opwarmt.
Want hoe heter de weerstand wordt, hoe hoger de weerstandwaarde van het ding wordt, hoe hoger de spanning die er over valt en en hoe eerder de schakeling dus in begrenzing gaat.
Ook gaan andere weerstanden zoals draadweerstand, weerstand van solderingen ed meespelen. Je moet er dus voor zorgen dat de senseleidingen direct over de meetweerstand komen.

Btw, een BDX67 darlington heeft een verzadiginsspanning van ca 2V, dus bij 5A verstookt ie toch nog minimaal 10W en dan wordt ie iets heter dan handwarm.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2003 23:51 ]

• Sine
Verwijderd schreef op 03 mei 2003 @ 23:48:
Dat is lastig, zo'n lage weerstand.
Ten eerste moet je een flinke vermogensweerstand nemen, niet omdat er zoveel vermogen in verstookt wordt, maar om te voorkomen dat ie opwarmt.
Want hoe heter de weerstand wordt, hoe hoger de weerstandwaarde van het ding wordt, hoe hoger de spanning die er over valt en en hoe eerder de schakeling dus in begrenzing gaat.
Ook gaan andere weerstanden zoals draadweerstand, weerstand van solderingen ed meespelen. Je moet er dus voor zorgen dat de senseleidingen direct over de meetweerstand komen.
de lage waarde is niet zo'n probleem, 0.1 Ohm 7W weerstanden zijn gewoon te krijgen.

En als je er een paar parallel zet heb je met warmte niet zo'n probleem meer. Het is ook geen stroom regeling maar een kortsluit beveiliging dus desnoods neem je 4x 0.1 Ohm parallel.

dan krijg je 0.025 Ohm en wordt je kortsluit stroom 24A en dan mag je weerstands waarde dus een beetje stijgen.
Q1 moet idd direct aan de weerstanden gebakken worden anders krijgen de aansluit draden teveel invloed.

Repareren doe je zo.

• roedie
over die trafo heb je helemaal gelijk exter. Daar ga ik wat meer vermogen naartoe brengen. 2x400VA denk ik, de 300VA kost 3 euro minder dus dat schiet niet op. Word wel erg veel zo :P, maar goed.

Verder voor het vermogen heb ik 4mm2. Omdat de afstanden zo klein is verwacht ik ook weinig verlies over die draden.

Rtht-c = 0,7C/W Verder word ie watergekoeld. En mag ie 200 graden worden. Dus ik denk dat 2 er toch genoeg zijn. Maar ik zal eens kijken. En ie zou 250 watt kunnen deciperen volgens de datasheets...

Watergekoeld omdat dat een hoop plaats en heatsinks bespaard. En omdat het een peltier koeling is is de waterkoeling er opzich toch al.

[ Voor 5% gewijzigd door roedie op 04-05-2003 13:48 ]

Verwijderd

Als je 2,5 meter installatiedraad 1,5mm2 oprolt dan heb je ook een weerstand van 0,03 Ohm.

• roedie
Verwijderd schreef op 04 mei 2003 @ 13:49:
Als je 2,5 meter installatiedraad 1,5mm2 oprolt dan heb je ook een weerstand van 0,03 Ohm.
En groot, en een halve spoel.... en met een fikse tolerantie ook nog denk ik.

Verwijderd

Als je 2,5m meter draad oprolt dan is ie niet zo groot meer, de inductie is maar klein en tolerantie heb je geen last van, maak je gewoon de draad langer of korter.
De tolerantie bij vermogensweerstanden is veel groter.

btw, dit is ook een leuk opzetje, instelbare spanning en met currentsensing.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/horseflower/723%2B.jpg

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2003 14:02 ]

• roedie
die L200 heeft dat in princiepe ook.

En die draad is zeker grooter als zo'n weerstandje :P. En het ziet ook wel erg onproffesioneel uit :P

Verwijderd

Onprofessioneel?
Kijk es in je multimeter hoe de weerstand voor het 20A-bereik eruit ziet...
Justum, een stuk installatiedraad.

Onderschat btw het begrip temperatuur niet, vooral bij grote stromen.
Ik heb hier een 10A voeding staan met een 25W meetweerstand voor de Amperemeter . Dat is zo'n grote goudkleurige weerstand die je op 2 plaatsen vast kunt schroeven.
En de tempdrift kun je op de grote analoge Amperemeter heel goed zien.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2003 17:27 ]

• roedie
Verwijderd schreef op 04 May 2003 @ 17:25:
Onprofessioneel?

Ik heb hier een 10A voeding staan met een 25W meetweerstand voor de Amperemeter . Dat is zo'n grote goudkleurige weerstand die je op 2 plaatsen vast kunt schroeven.
Ok, bedankt, ik zal ook een schroefbare groote goude vastschroeven, ik denk dat ik nog wel een plaatste vind op het waterkoelprofliel :P

• Sine
Verwijderd schreef op 04 mei 2003 @ 17:25:
Onprofessioneel?

Hoe groot is die weerstand dan ?

Ik heb in mijn "voedinkje" 4X 0.1 Ohm 2 serie/ 2 parallel (totaal 0.1 Ohm dus)

als stroom sense (en meteen als A-meter shunt)

geen enkel probleem (ook 10A btw)

[ Voor 6% gewijzigd door Sine op 04-05-2003 21:04 ]

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Die is ook 0.1 Ohm, dus bij 10A valt er 1V over en wordt er 10W in verstookt.
En dat laat em niet koud...
Pagina: 1