Term voor wifi/draadloze netwerken/wireless

Pagina: 1
Acties:
  • 69 views sinds 30-01-2008

• Pubbert
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:32

Pubbert

random gestoord

Topicstarter
Misschien een vraag die hier niet echt thuis hoort maar wat is eigenlijk de beste term voor draadloze netwerken. WiFi (wireless fidelity)? Draadloze Netwerken? Wireless Netwerken? Wireless? IEEE 802.11b?

Ik bedoel dan puur het netwerk op zich, de techniek om met elkaar via draadloos verbinding te maken/krijgen.

Tis namelijk voor mn stageverslag en door al die termen zie ik het spreekwoordelijke bos niet meer :)

[ Voor 20% gewijzigd door Pubbert op 01-05-2003 11:38 ]

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

Verwijderd

WLAN?

• Pubbert
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:32

Pubbert

random gestoord

Topicstarter
wlan is dus eigenlijk gewoon de globale term daarvoor
?

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

• The Jester
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-11-2024

The Jester

The fool escaped from paradise

Wat dacht je van RF ??
Dekt zo ongeveer alles, m.u.v. Infra-rood...

As you grow up and leave the playground where you kissed your prince and found your frog...

• SED
  • Laatst online: 12:31

SED

Draadloze netwerken hebben gemeen dat ze radiostraling gebruiken om contacten op te bouwen.
Wifi is een industrienorm waaraan een bepaald deel van de draadloze netwerken moet voldoen om de naam WiFi te mogen dragen.
IEEE802.11b, a, g zijn standaarden ( volgens IEEE) waaraan hardware moet voldoen om met elkaar te kunnen praten. daarnaast is het ook bepalend voor de transmissie, gebruikte radiogolven enz.

Op zich is de verzamelnaam draadloze netwerken dus de meest veelomvattende.

Copyright and left by SED...

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

Predator

Suffers from split brain

PNS -> NT

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Verwijderd

WLAN= Wireless LAN.

Zie je erg veel deze term in de zakelijke markt.

Verwijderd

Lijkt me inderdaad de beste omschrijving, WLAN :)

• trankilo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-05 16:12
Ik ga ook voor W-LAN.

BTW
De G variant is nog 'draft' en mag nog geen WI-FI logo dragen volgens mij....

Verwijderd

Klopt, en hij was toch nog niet eens officieel erkend door de IEEE, of wel :? Iig nog een beetje omstreden omdat hij niet altijd zou werken..

• SED

SED

WLAN wekt de suggestie dat het om een lan gaat.
draadloze netwerken kunnen ook wan zijn.
wlan is dus weer een beperking van de kreet.

• _Hades_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:44
WLAN is een term die gebruikt word om aan te geven dat het om een draadloos netwerk gaat (wireless LAN).

De techniek die erachter hangt, dus de regels waarin beschreven staat hoe pc's met elkaar dienen te communiceren staat beschreven in IEEE802.11b (das 1 van de protocollen voor draadloos communiceren)

Verwijderd

WLAN = fout!!!
Zoals Sed al zei, je spreekt dan over een Wireless Local Area Network, terwijl WWAN's (Wireless Wide Area Networks) ook vaak voorkomen...

Dus gewoon Wifi....je kan het ook bij een (standaard) protocol noemen, maar we noemen een normaal LAN toch ook niet een TCP/IP???

Ik ga dus voor Wifi

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 18:22
Wat is er mis met de term 'draadloos'?

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-05 23:46

Jimbolino

troep.com

wlan = fout?

we noemen een lan met draadjes toch ook gewoon een lan, reden genoeg om een draadloos netwerk een wlan te noemen...

wifi is de techniek, net zoals ethernet achter lan
vroeger had je het over ethernet netwerken, tegenwoordig word die techniek niet meer genoemd omdat het de enige (iig meest gebruikte) is.

met wifi is dat nog niet, omdat er ook nog signal hopping technieken zijn, en bluetooth enz...

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

• SED

SED

WiFi is een bepaalde vastgelegde norm.
Op dit moment zit je dan op 11 of 54 als maximum.

Er zijn ook aparaten in de gehuurde 38Ghz band die tot 650 MB gaan. Ook dat is echt draadloos netwerk. Bijna op gigabit snelheid en waarschijnlijk binnen het jaar ook daadwerkelijk op die snelheid.

Kortom, de beste en meest omvattende algemene naam blijft "draadloos netwerk".

Verwijderd

Jimbolino schreef op 04 May 2003 @ 02:23:
wlan = fout?

we noemen een lan met draadjes toch ook gewoon een lan, reden genoeg om een draadloos netwerk een wlan te noemen...
WLAN is fout omdat de term te beperkt is, en slechts een gedeelte van de mogelijkheden van een netwerk aangeeft. Waar jij het over hebt is de verwaarlozing van de termen....LAN staat nog steeds voor Local Area Network, en is dus een bepaald soort netwerk.

Verder ben ik het wel met Sed eens geworden, we moeten het gewoon houden op Draadloos Netwerk

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 04 May 2003 @ 01:50:
WLAN = fout!!!
Zoals Sed al zei, je spreekt dan over een Wireless Local Area Network, terwijl WWAN's (Wireless Wide Area Networks) ook vaak voorkomen...
echt fout is het niet ;)
Dus gewoon Wifi....je kan het ook bij een (standaard) protocol noemen, maar we noemen een normaal LAN toch ook niet een TCP/IP???
ehm, TCP/IP is een protocol op een ander niveau, TCP/IP kan je immers ook over je WLAN (:P) gebruiken en heeft hier dus niets mee te maken ;)

Verwijderd

TCP/IP is gemaakt in de jaren '80 voor het communiceren tussen computers in een "LAN", dus ik vind het onterecht om TCP/IP niet aan een standaard LAN te koppelen....

Idd, voor een wireless LAN gebruiken we ook TCP/IP, maar komt de verbinding niet tot stand door/via het IEEE802.11x protocol...?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2003 13:28 ]

Verwijderd

Erkens schreef op 04 May 2003 @ 13:21:
[...]

echt fout is het niet ;)
Wel als we het hebben over de algemene benaming van een Draadloos Netwerk ;)

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 04 May 2003 @ 13:26:
TCP/IP is gemaakt in de jaren '80 voor het communiceren tussen computers in een "LAN", dus ik vind het onterecht om TCP/IP niet aan een standaard LAN te koppelen....

Idd, voor een wireless LAN gebruiken we ook TCP/IP, maar komt de verbinding niet tot stand door/via het IEEE802.11x protocol...?
ehm ooit van IEEE 802.3, IEEE802.13 enzo gehoort ;)

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20-05 18:49
Wireless network/draadloos netwerk is volgens mij de enige goede term.
Wifi geldt alleen voor door de WiFi organisatie goedgekeurde apparatuur.
WLAN geldt alleen voor lokale netwerken.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

Verwijderd

ok, eindconclusie, er zijn verschillende namen nodig. voor je locale draadloze spul WLAN, heb je beschikking over wireless verbinding met je isp dan heb je een WWAN... en alles goedgekeurd door wifi org. = ook nog es wifi. algemenen naam? draadloze data overdracht?

Verwijderd

Beetje vage kick voor een topic van een jaar oud :?
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.