Fonts & licenties

Pagina: 1
Acties:
  • 249 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• RemcoZ
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-01-2025
Wij als bedrijf zijnde hebben een nieuwe huisstijl laten ontwikkelen door een relcame bureau. Allemaal erg leuk, maar deze hebben voor ons een font uitgezocht die wij niet hebben. Deze zijn op Internet wel te koop (á € 20 stuk). Nu zijn wij wel van plan deze aan te schaffen, maar ik ben wel benieuwd naar de licentie vorm.

Mag dit font worden verspreid binnen de onderneming? Zodat bijvoorbeeld iedereen in Word dit kan gebruiken of moet ik dan het font voor iedere werkplek aanschaffen?

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:30

Stewie!

Keen must die!

Weet je zeker dat die mensen die 20 euro vragen het font wel zelf hebben ontworpen? Of verkopen ze alleen font-pakketten door?

Strava: https://www.strava.com/athletes/149347154

• E-Mile
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07-02 00:57

E-Mile

Danteezy!

meesten op internet zijn inderdaad font-schuivers, dwz de dixons onder de fonts zegmaar... dus kijk daarmee uit, en kijk of je het gewoon zonder tussenpersoon kan bestellen, en misschien kun je kiezen voor een freeware alternatief, want die zijn er heel vaak en verschillen minimaal.

AxidanT<<Check't voor fijne muziek! (Als je van house houdt dan)

• RemcoZ
Nee, ik heb ze gezien bij myfonts.com (á $ 21 stuk), Dit is een doorgeefluik. Het font schijnt van LinoType te zijn. Bij LinoType zelf zijn ze $ 24 ps. Het gaat om het lettertype Caecilia. Hier zijn 32 stijlen van, waarvan wij er maar 6 nodig hebben. (6x $21).
Verder heb ik ook het LinoType Essentials pakket (a $465) gezien. Erg leuk allemaal, maar ik kan er niets vinden over een licentie vorm...

Verwijderd

Vermeld ook ff om welk font het gaat, dan kunnen we wat concreter antwoorden! :)

Mijn post kruiste jouw post :D

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 01-05-2003 11:01 ]

• E-Mile

E-Mile

Danteezy!

Kan je trouwens dat reclamebedrijf niet vragen om die fonts, zij hebben waarschijnlijk een licentie liggen die ze mogen en moeten meegeven als ze je huisstijl aanleveren. :?

• RemcoZ
Hmm, ik heb ze dat wel eens gevraagd, maar daar zijn ze niet zo happig op...
Maargoed, een paar telefoontjes verder ben ik inmiddels wel iets wijzer.
Het schijnt zo te zijn dat fonts in een soort staffel licentievorm net als netwerk software zitten. Eenmaal aanschaffen, maar dan voor 1 / 5 / 10 etc. gebruikers.

Het zal ff zoeken zijn, maar dan ga ik liever voor een goede lijkende freeware versie.

Leuke info: Ik hoorde dat het bewuste Caecilia Font is ontworpen door een persoon die leraar is aan de Kunst Academie in Den Haag (ik ben z'n naam vergeten), en dat dit font stamt uit 1991.

• E-Mile

E-Mile

Danteezy!

Kun je een voorbeeld showen :?

• serhat
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-09-2023
Wat moet je met zo'n font. Vind hem niks aan. Lijkt op een standaard lettertype!

• Compubiter
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-08-2023

Compubiter

Think again

serhat schreef op 01 May 2003 @ 23:32:
Wat moet je met zo'n font. Vind hem niks aan. Lijkt op een standaard lettertype!
Dat is niet echt relevant voor het topic he, of jij het een mooi lettertype vindt ;).

Ontopic: http://www.myfonts.com/support/
Hier staat een stukje over Licenses, onder andere over de licentievormen en het gebruik van het lettertype door meerdere gebruikers :).

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Is volgens mij niet zo handig gedaan. Was het niet een stuk praktischer geweest om bij het laten ontwerpen van die huisstijl te specificeren dat er alleen standaard Windows lettertypes in gebruikt mogen worden? Is misschien een beetje saai maar wel een stuk praktischer.

Ik heb zo'n situatie ook al meegemaakt: Bedrijf geeft een reclamebureau een ontwerpopdracht en het reclamebureau komt op de proppen met een obscuur lettertype dat vermoedelijk standaard bij hun ontwerpsoftware heeft gezeten (ze hadden zelf namelijk geen idee waar het lettertype vandaan komt en waar je het kunt kopen) maar waarvoor de opdrachtgever een aardige sloot geld moet uitgeven om het ook op alle PC's in dat bedrijf te laten installeren.
Als dat lettertype dan bovendien alleen in Type 1 formaat te koop is heb je helemaal een probleem omdat je dan bovendien een type manager op de PC's moet gaan installeren. Allemaal extra kosten en moeite waar niemand vantevoren rekening mee heeft gehouden.
Pagina: 1