Toon posts:

[snapnieterror]hub ful duplex ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi

Stome vraag misschien, maar ik weet het zelf echt niet:
ik heb een of ander c-merk hubje, waarop staat dat het een 10/100 mbit eth switch is.
Nou weet ik el íets van netwerkjes en dus weet ik dat als het ding geen store-and-forward feature heeft het in principe geen switch is.
Een packet van machine a naar machine b komt ook keurig door de sniffer op machine c.

komt ie:
Het hubje ondersteunt full duplex.

Ik kom er niet uit: is het een hub of een switch?
(ik heb het ding niet bij me maar het is een soort Sweex prutding van een paar tientjes)

• d-motion
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-07 12:09

d-motion

zow... en dan nu...

switched-hub? die heb je namelijk ook.

WWW.RC5.NL

Verwijderd

Een sniffer zoekt toch altijd op het hele netwerk? :?

• Pogostokje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:14

Pogostokje

* twiet *

Verwijderd schreef op 01 May 2003 @ 09:46:
Een sniffer zoekt toch altijd op het hele netwerk? :?
Hoe kan een sniffer dat doen dan? Een sniffer snift wat er langs de netwerkpoort komt. In een true switched netwerkomgeving zie je dus alleen broadcasts en je eigen verkeer. Het verkeer van andere PC's wordt bij de switch al niet doorgegeven.

... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Hoe kan een sniffer dat doen dan? Een sniffer snift wat er langs de netwerkpoort komt. In een true switched netwerkomgeving zie je dus alleen broadcasts en je eigen verkeer.
Wel een beetje off-topic...

In een switch zit 'iets' wat bijhoudt op welke poort welke hosts zijn aangesloten. Dat geheugen kan je proberen te manipuleren. Bijvoorbeeld door zoveel adressen te sturen dat het er niet meer in past. Om te voorkomen dat er dan geen netwekverkeer meer mogelijk is gaan switches dan net doen alsof ze een hub zijn en sturen alle packets weer naar alle porten.

Hier vind je wat gedetailleerde uitleg en linkjes enzo.

• PizZa_CalZone
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-03-2025

PizZa_CalZone

WHAAAAA!!

offtopic:
Uhhmm om te sniffen hoef je niet perse een hub te hebben, je kan een switchport op spantree zetten zodat het net als bij een hub een broadcast port wordt.. :P

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:55
Als ie full-duplex kan is het een switch, zo simpel is het :)

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

• The Jester
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-11-2024

The Jester

The fool escaped from paradise

Een switch handelt verkeer af op layer-2 (MAC). Die kan dus 10/100 zijn en switched verkeer naar de destination port. Een hub doet dat niet. Wat er op port 1 binnenkomt, wordt op port 2 tot x uitgestuurd. Kan derhalve ook niet full-duplex zijn (of je moet wel erg veel geheugen in dat ding hebben zitten ivm store-forward). Ik neem dus aan dat het een switch is; geen hub.
Je kunt, zoals gezegd, even sniffen en checken of het bij alle porten uitgespuugd wordt, of alleen op de geadresseerde port.

As you grow up and leave the playground where you kissed your prince and found your frog...

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:30
PizZa_CalZone schreef op 01 mei 2003 @ 10:59:
offtopic:
Uhhmm om te sniffen hoef je niet perse een hub te hebben, je kan een switchport op spantree zetten zodat het net als bij een hub een broadcast port wordt.. :P
offtopic:
Je kan inderdaad een poort toewijzen als monitoring-poort maar volgens mij heet dat geen spantree :)

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

Verwijderd

FatalError schreef op 01 May 2003 @ 11:01:
Als ie full-duplex kan is het een switch, zo simpel is het :)
Klopt :) Als je je bedenkt wat Full-Duplex inhoudt, zie je dat dat alleen kan als er een directe verbinding is tussen twee apparaten. Deze verbinding wordt tussen poorten geswitched, omdat je meer dan 2 apparaten tegelijk kan aansluiten. Zo simpel is het :)
The_Jester schreef op 01 mei 2003 @ 11:03:
Een switch handelt verkeer af op layer-2 (MAC).
Hoeft niet per sé hoor :) Je hebt ook switches die op IP-layer werken..

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 01-05-2003 13:10 ]

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Er zijn meerdere switching-technieken dan alleen store-and-forward.
S&F leest het pakket in, en stuurt het door als het compleet en goed ontvangen is. Het nadeel hiervan is de latency (tijd tussen binnenkomst en vertrek).
Een switch kan bijv. ook cut-through doen : zodra de header is ontvangen wordt een begin gemaakt met het doorzenden. Voordeel : het gaat sneller. Nadeel : incomplete pakketten worden ook incompleet doorgezonden, dus je verspreid rotzooi over het net.

Er zijn echter ook zgn. switching hubs. In principe vallen alle dual-speed hubs daaronder die beide snelheden tegelijk aankunnen. Ze bestaan intern uit 2 hub-circuits, die verbonden zijn via een bridge-/switch-schakeling. En ja, er zijn verkopers (en soms zelfs fabrikanten) geweest dit dan met een stalen gezicht als switches over de toonbank schoven.

Een andere ding wat je ook tegenkomt onder de term "switching hub" is een "segment-switching hub", die intern bestaat uit 2 of meer hub-circuits, verbonden met een bridge-/switch-schakeling. Deze waren met name ontwikkeld om de voordelen van switchen deels te krijgen, tegen aanmerkelijk lagere kosten, in de tijd dat switching-technologie nog onbetaalbaar was.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:29

chromeeh

the Gnome

Verwijderd schreef op 01 mei 2003 @ 09:41:
Nou weet ik el íets van netwerkjes en dus weet ik dat als het ding geen store-and-forward feature heeft het in principe geen switch is.
Dit is niet waar....
M'n Cisco kan zowel Cut-Trough als Store & Forward switching....

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

Verwijderd

Topicstarter
Conclusie:
het is stiekem toch een switch.
lacheh, want ik heb hem gekocht met het idee dat het een hub was :)

crash: nieuwe icon? (ik weet IETS van netwerken, niet ALLES ;) )
Pagina: 1