van asp naar asp.net - doen? wat? welke taal?

Pagina: 1
Acties:

• Scharnout
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:39
Wat is de bedoeling?
Mijn site (in asp) is destijds door drie personen gemaakt. De eerste die er eigenlijk 1 grote brei van gemaakt had. De tweede die een professioneel asp-site builder is en toen hij het een beetje had uitgelegd ben ik zonder veel kennis er aan verder gegaan. Nu weet ik er aardig wat vanaf, maar de code is 1 grote brei geworden. Verder heb ik na 3/4 jaar een bedrijfje draaien behoorlijk wat kennis opgedaan over "hoe het beter zou kunnen". Probleem is echter dat het dus niet makkelijk in deze brei te breien is :). Verder wil ik, maar daar heeft dit topic dan weer niets mee te maken, mijn site cross browser compatible maken en in xhtml doen met veel meer css dan ik nu gebruik.

Waarom helemaal opnieuw?
Zie boven. En ik kan natuurlijk altijd snippets van mijn oude site gebruiken en aanpassen aan mijn nieuwe site. Verder wil ik meer via conventions werken en wil mijn site zo maken, dat als er een keer iets bij moet dat dat ook kan dan. En als ik een keer onder de trein kom, god behoede het :), dan moet iemand anders er wel uit komen.

Wat wil ik?
Toen ik uiteindelijk besloten had dat de hele site opnieuw ging, rees bij mij de vraag of ik het niet in asp.net zou moeten doen. Ik wat lezen her en der, maar om nou te zeggen dat ik echt superenthousiast geworden ben .... nee. Ondertussen zie ik wel meer nut in de webforms en vind ik ook de webcalendar een leuk speeltje (om te zien dan, want ik heb er nog niet mee gewerkt).

Mijn vragen/problemen
- Moet ik wel overstappen?
ASP.net is wel leuk natuurlijk, maar het zal me ongetwijfeld wat extra tijd kosten. Verder is mijn ervaring in classic asp best leuk en kan ik daarin vrij efficient werken. Om dat nivo weer te bereiken is misschien weer wat tijd nodig.

- Ik wil graag wat ervaringen van mensen die de overstap al gemaakt hebben of wat linkjes naar artikelen (en niet naar "hoe stap ik over artikelen, want die heb ik al gelezen :))

- Welke "taal" moet ik gaan gebruiken?
C# of "gewoon" VB.net
Ik heb hier een mooie 7-delige cd-rom serie liggen met een cursus C# en dat leek me ook wel leuk omdat ik dan misschien mijn eigen componenten en kleine applicaties kan schrijven (kan in VB ook, weet ik). Maar heeft de ene taal voordeel over de andere bijvoorbeeld ..

- Boeken voor asp.net die ik kan aanschaffen (liefst Nederlands). (obv ervaringen)
Ik ga vanmiddag naar de Donner (grote boekenwinkel in Rotterdam). Mijn ervaring met mijn 2 asp boeken is dat het boek wat het mij in een weekend kon leren, mij nagenoeg evenveel heeft geleerd als het boek voor 21 dagen :)

- Weet iemand een goeie link naar de coding conventions voor asp.net
Vergelijkbaar met deze

- [later toegevoegd] Wat is dit "sender as Object, e as EventArgs". Ik zie het overal en het wordt nergens uitgelegd

Andere tips, inks of artikelen zijn ook welkom.

[ Voor 3% gewijzigd door Scharnout op 01-05-2003 08:41 ]

And Bob's your uncle ...

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:49
ASP.NET is een hele verbetering tov ASP 3.0.
Ten eerste kan je ervoor zorgen dat je code en je HTML gescheiden zijn van elkaar. Hiervoor moet je met 'code-behinds' werken. Als je VS.NET gebruikt, dan verplicht VS.NET je om code-behinds te gebruiken. Hierdoor wordt je code overzichtelijker en onderhoudbaarder.

Een ander voordeel van ASP.NET is dat je gebruik maakt van een 'echte' programmeertaal, nl. C# of VB.NET. Doordat je code gecompileerd wordt, gaat die ook veel sneller zijn in uitvoering, bij compilatie krijg je al foutmeldingen als je iets niet goed doet, wat bij ASP at runtime gebeurde. Je hebt ook de mogelijkheid om je code te gaan debuggen / door te steppen. Iets wat in ASP3.0 niet mogelijk was geloof ik.
Doordat je gebruik maakt van C# of VB.NET kan je ook gebruik maken van de kracht van OO; beide talen zijn nl. volledig OO.

Daarnaast kan je ook gebruik maken van het uitgebreide .NET framework. Waar je in ASP3.0 misschien meestal gebruik moest maken van 3th party controls, heb je nu een hele hoop classes en functionaliteit standaard voor handen.

De keerzijde is natuurlijk dat je wel eea zult moeten bijleren, maar wat is daar mis aan? Stilstaan is achteruitgaan. Het is alleen maar beter als je je kennis kan uitbreiden. ASP.NET zal ASP3.0 volledig gaan verdringen, en het is -imho- beter dat je zo snel mogelijk instapt / overstapt.

Over de taal die je moet gaan gebruiken: Dat is iets persoonlijks denk ik. Ikzelf hou meer van C# dan VB.NET. Gewoon omdat ik de syntax van VB.NET maar niks vind. In principe zijn de mogelijkheden van de 2 gelijk. (Behalve dan dat je in C# de mogelijkheid hebt om operator overloading te doen, om 'unsafe' te gaan werken (dmv unsafe blocks), ..... )

Over: sender as Object, e as EventArgs:
Dit zijn argumenten die aan de eventhandler van een event worden meegegeven. Sender bevat informatie over het object/control die de event getriggered heeft, e bevat extra informatie over het event.

https://fgheysels.github.io/

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ik ben zelf ook bezig met het programmeren in .net. Ik heb zelf ooit ook eens wat aanpassingen gemaakt aan een asp website. Het lijkt me zeker verstandig om over te stappen. Zeker omdat je doel is om een stuk nettere code te maken. Programmeren in .NET dwingt je namelijk om enigzins netjes te programmeren. En de keuze tussen VB.NET en C# zul je zelf moeten maken. Zelf ben ik meer een voorstander voor C# omdat ik dat er beter uit vind zien. Maar de echte verschillen tussen C# en VB.NET zijn niet zo groot. Alleen kan C# bijvoorbeeld ook operator overloading.

Voor code conventions kan je hier kijken dit zijn de officele naming conventions van microsoft.

dit "sender as Object, e as EventArgs" heeft te maken met eventhandlers in .net in C# zal een eventhandler er ongeveer zo uit zien

C#:
1
2
3
4
private void Knopje_Click(object sender, System.EventArgs e)
{
    //Doe hier wat
}

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• mOrPhie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-08 15:04

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

asp.net
Overstappen. Sja. Het is nieuwe mooie technologie. Je kunt de vuistregel aanhouden: Als het werkt, dan afblijven. Als je dan toch voornemens bent om de site te herzien, dan is dit een mooie gelegenheid om over te stappen naar asp.net. That is: als je altijd met asp gewerkt hebt.

Een paar punten die mij in asp.net aantrokken:
  • Object georiënteerd programmeren
  • "Het gevoel" bezig te zijn met een applicatie ipv een site
  • Compatibiliteit middels Com-Interop
  • webservices middels SOAP
Een paar punten die mij tegen vielen:
  • Soms krijg je het gevoel het niet zelf meer in de hand te hebben, iets wat mij heel erg stoorde. Gevolg: Onregelmatige tabellen. "Spans" in het wild. Enz...
  • Webcontrols zijn 0,0 gecko (mozilla, netscape) compatible. Een voorbeeld: elke klik in de microsoft.ui.webcontrols.treeview genereerd in mozilla een postback, terwijl dat in IE dynamisch is. Dit terwijl mozilla, heel goed dynamisch kan zijn. Net zo goed als IE.
  • De moeilijkheid van sommige makkelijke dingen. Een confirm-box bijvoorbeeld: Dan moet je een classe maken die inherit van "button" en dan moet je renderattributes overriden en daar je onclick-event in meegeven enz enz.... Je merkt het al: hoop gedoe!
Taal
C# of VB.Net hangt helemaal van de eigen smaak af. Qua performance en mogelijkheden maakt het geer reet uit. Ze hebben allebij de CLI geïmplementeerd, ofwel: ze kunnen hetzelfde. Ik zelf heb persoonlijk meer wat met c# dan met vb... C# programmeerd zo lekker weg. Als je echter iets tegen Java hebt, dan zul je automagisch iets tegen c# hebben :P Syntactisch gezien lijken ze erg op elkaar namelijk.

boeken
Ik raad je aan om een boek te kopen voor C# of vb.net i.p.v. voor asp.net. Over asp.net kun je een hoop op msdn vinden en op de rest van internet, en spreekt haast voor zich. Terwijl een goed C# boek je juist datgene leert wat je moet weten. Plus het feit dat een hoop C# boeken ook gewoon wat ASP.Net behandelen.

Coding conventions
Sja, er is een gozer hier op GoT die een C# coding-guidelines heeft geschreven. Ik heb de link thuis dus die zal ik vanavond even posten. :)

sender as object en zo
Begin 'ns in wat sites en boeken te duiken en dan wordt het vast duidelijker.

Complete plaatje
Ik ben zelf iemand die zeer hecht aan de flexibiliteit en correctheid van c# als asp.net-taal. Eindelijk een "echte" programmeertaal voor het web. Echter moet er nog heel wat gebeuren wil het mijn volledige keuze genieten. Ik streef altijd naar compatibiliteit met het w3c en ik heb alles graag zelf in handen. asp.net geeft me dat niet altijd. Op mijn werk gebruiken we C#, maar thuis voor mijn eigen projecten houdt ik nog altijd php aan.

Ik hoop dat je er iets aan hebt. Succes ermee verder. :)

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

• Scharnout
Allereerst bedankt voor de kick in de goede richting.

Vanmiddag bij de Donner geweest, maar ik schrok een beetje van de boeken :o Alleen een boek over de reference was al 600 pagina's. Maar nu ik echt begonnen ben met asp.net in c# denk ik toch wel dat ik er verstandig aan doe om een boek voor in ieder geval c# te kopen. Ze hadden daar een boek van microsoft - programeren in C# en nog eentje met dezelfde titel maar dan tweede druk en ik geloof niet van microsoft. Toch maar aanschaffen 1 van de twee.

Ik heb net mijn database-connectie met mySql werkend en met wat gerip van het net heb ik een mooie datagrid op mijn scherm getoverd en daar schiet mij de eerste vraag voor mijn neus. Hoe gaan includes in asp.net? Dat is iets wat ik behoorlijk gebruikte in classic ASP. Neem bijvoorbeeld je connectionstring. moet je die nu gewoon opslaan als cs, in je bin gooien en aanroepen?

Verder begin in behoorlijk de voordelen te zien 8) maar ik ben bang dat de geplande datum voor het online gaan van de nieuwe site een paar maanden opgeschoven kan worden :D Maar dat zijn we gewend in de IT :+

ps: die link naar dat C#-artikel wil ik nog wel graag zien ....

And Bob's your uncle ...

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-08 11:40

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

* gorgi_19 gaat nog meer ff doemdenken.. :P

Je wilt dus een overstap doen van ASP --> asp.net. Je hebt dan aan ongeveer 1% van je oude kennis wat. ASP.Net heeft een volledig nieuw programmeermodel, bijna volledig anders dan het oude. Zo gebruikte je het Request.Form en Response.Write in ASP vrij regelmatig; in ASP.Net kan je ze nog wel gebruiken, maar eigenlijk zijn deze vervangen door andere methodieken.

Een ander iets is dat ASP.Net, of in ieder geval de talen VB.Net / C#, volledig OO is, in tegenstelling tot de meest gebruikte ASP taal VBScript. Een compleet ander programmeermodel moet je dus gebruiken, wat zeker gewenning is als je hier nog nooit mee hebt gewerkt.

Een duidelijk voordeel van ASP.Net is de snelheid, kracht en uitgebreidheid. ASP.Net kan compiled worden, waardoor er een enorme performancewinst te behalen is. Verder zijn er ontzettend veel namespaces en een aantal bugs zijn er opgelost. Voorbeelden van deze bugs zijn de slechten ondersteuning van Sessions bij Web farms. Ook zit er nu min of meer standaard een upload component is.

De kracht zit hem onder andere ook in de datatypes. VB.Net VBScript kent maar in één datatype; variant. In VB.Net is deze iig afgeschaft en heb je de normale verzameling datatypen.

Kortom, onderschat de overgang iig niet en denk niet dat je ff in een weekendje de taal en de ideeen achter een taal goed kent. De opmerking "Hoe gaan includes in ASP.Net" illustreert dit al. Ik heb nl eik nog nooit een include hoeven te gebruiken in ASP.Net. Zoals eerder gezegd is ASP.Net volledig OO; alles werkt dus met classes en methods, welke je kan aanroepen.

Je connectionstring moet je verder niet in een include zetten; deze zet je bijvoorbeeld in je web.config, waarna deze variabele dmv een appsetting op te vragen is.
Ook "gooi je hem niet in je bin". Normaliter zet je alleen je compiled dll in je bin.

edit:
ff wat gecorrigeerd gorgi.... :P

[ Voor 8% gewijzigd door whoami op 02-05-2003 09:16 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:49
Als je ideeën wilt voor een goed C# boek, kan je misschien hier even wat inspiratie opdoen:
[rml][ /14 disc] Wat zijn _DE_ boeken om te hebben?[/rml]
gorgi_19 schreef op 02 May 2003 @ 08:11:
Je connectionstring moet je verder niet in een include zetten; deze zet je bijvoorbeeld in je web.config, waarna deze variabele dmv een appsetting op te vragen is.
Ook "gooi je hem niet in je bin". Normaliter zet je alleen je compiled dll in je bin.

[/edit]
Het voordeel daarvan is nl., dat je je connectionstring in die web.config kunt aanpassen zonder dat je je asp.net pagina's of code moet aanpassen.

[ Voor 58% gewijzigd door whoami op 02-05-2003 09:18 ]

https://fgheysels.github.io/

• Scharnout
whoami schreef op 02 May 2003 @ 09:14:
Als je ideeën wilt voor een goed C# boek, kan je misschien hier even wat inspiratie opdoen:
[rml][ /14 disc] Wat zijn _DE_ boeken om te hebben?[/rml]
In de nieuwe faq staan ze bij het .net gedeelte. Ik heb me eigen wel scheel moeten zoeken, maar ik heb het gevonden :) (stond nergens waar ik die boeken kon vinden :))
Het voordeel daarvan is nl., dat je je connectionstring in die web.config kunt aanpassen zonder dat je je asp.net pagina's of code moet aanpassen.
Dat is ook de reden waarom ik dat vroeg, want in classic ASP doe je dat dus met een include zodat je niet telkens al je pagina's moet doorlopen :)

Maar ik neem aan dat ik vast een keer tegenkom hoe ik .cs in mijn pagina's kan opnemen. Verder lees ik al heel veel goeds over datagrid en ADO.net. Ik heb echter ook een artikel gelezen waarin gemeten wordt dat inline code (<% blah %>) sneller is dan het datagrid etc. Dat is dan weer best jammer/raar.

Ik ben er in ieder geval al achter dat je dit idd onmogelijk in een weekend kan doen. Ja .. het kan wel ... maar dan weet je misschien de basis en moet je een week bijslapen :) Maar bijzonder leuke uitdaging wederom.

And Bob's your uncle ...

Pagina: 1