Toon posts:

Resolutie VCD ?

Pagina: 1
Acties:
  • 152 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://www.dvdrhelp.com/images/svcdvsvcd.png

hier een tabel met de gegevens over vcd en Svcd. en hun resoluties.

ik heb nu een programma (ProShow) om fotoCD's te maken in SVCD-formaat.
Maar als het programma de foto's rendert , dan is de verhouding vreemd.

zoals ook blijkt uit de tabel?

Vb een NTSC SVCD heeft een resoltie van 480*480

Waarom is dat een vierkant formaat , terwijl er geen vierkante beeldbuizen zijn op de tv's?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 01-05-2003 03:36 ]

• Gerwin
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-06-2025

Gerwin

Ik ben er klaar voor!

Volgens mij is NTSC een vierkante beeldbuis en PAL een formaat van 4:3, maar ik kan me vergissen.

edit:

heb me vergist ;)
http://archive.ncsa.uiuc....general/details/ntsc.html
http://archive.ncsa.uiuc..../general/details/pal.html

Ik zou het niet weten dan, is het niet mogelijk dat het een tikfoutje is daaro, ik die bij die eerste NTSC eerst een vierkante format staan om vervolgens een rechthoekige te geven... :?

[ Voor 75% gewijzigd door Gerwin op 01-05-2003 03:54 ]

Station van Gerwin Prins op Apple Music

Verwijderd

Topicstarter
tikfout is het ZEKER niet
alle bronnen zijn daarover gelijk

maar toch raar dat met een vierkante verhouding afkomt
en bij SCVD PAL komt men met een verhouding waar de vertikale resolutie groter is dan de horizontale (480*576)

• masaman
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Alles wat op je op VCD of SVCD zet moet je inderdaad scalen naar deze ietwat vreemde resoluties. Je DVD speler maakt van deze resoluties echter weer een mooi 3:4 plaatje.

• Nulnulnix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-06 13:04

Nulnulnix

BOFH

Waarom die vraag?

NTSC is een standaard, die je hier niet/niet vaak zal tegenkomen.
Dus blijf je op PAL...

We have just one world, but we live in different ones...

• mno
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:36

mno

VCD en SVCD gebruiken geen vierkante pixels (je TV ook niet) dus 480x480 is niet vierkant. Bij het maken van je (S)VCD wordt het beeld ingedrukt. In het gecodeerde beeld wordt ook opgeslagen dat de aspect ratio 4:3 moet zijn dus bij het afspelen wordt het weer uitgetrokken door je DVD-speler en TV.

Bij SVCD wordt bijna altijd de aspect ratio op 4:3 gezet (conform de standaard). Breedbeeld-materiaal wordt dan met zwarte balk en al opgeslagen.

Gewoon rösti

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
mno schreef op 01 mei 2003 @ 08:34:Bij SVCD wordt bijna altijd de aspect ratio op 4:3 gezet (conform de standaard). Breedbeeld-materiaal wordt dan met zwarte balk en al opgeslagen.
Voor een breedbeeld film kun je beter geen zwarte balken gebruiken, maar bij het encoden de verhouding zodanig zetten dat als je de "WIDE" uitrekfunctie van je breedbeeld-TV gebruikt je het beeld in de juiste verhouding krijgt. In de 4:3 weergave mode lijken mensen dan heel lang en smal :)

Het voordeel hiervan is dat je geen beeldlijnen verliest aan de zwarte balken. Je kunt dus gewoon een beter beeld krijgen. Anamorphic gecodeerde DVDs doen dit ook. Het verschil met een DVD film is dat de DVD-speler de zwarte balken zal genereren voor 4:3 televisies. Voor (S)VCD kan dit niet omdat de disc geen informatie bevat over de bedoelde beeldverhouding. De speler "weet" dus niet of er zwarte balken gegenereerd moeten worden.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Verwijderd

PAL is de standaard van Europa (Regio 2 met DVD)
NTSC is Amerika...

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-08 11:06

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Verwijderd schreef op 01 May 2003 @ 17:02:
PAL is de standaard van Europa (Regio 2 met DVD)
NTSC is Amerika...
[off-topic]
Die Amerikanen zijn maar rare gasten... Wie gebruikt er nu een TV-systeem wat Never The Same Color is :? 8)7
[/off-topic]

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Verwijderd

Topicstarter
de software kan beide standaarden aan pal EN Ntsc.

Hardwarematig is dat geen probleem

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

ari3 schreef op 01 May 2003 @ 10:54:
[...]
Voor een breedbeeld film kun je beter geen zwarte balken gebruiken, maar bij het encoden de verhouding zodanig zetten dat als je de "WIDE" uitrekfunctie van je breedbeeld-TV gebruikt je het beeld in de juiste verhouding krijgt. In de 4:3 weergave mode lijken mensen dan heel lang en smal :)

Het voordeel hiervan is dat je geen beeldlijnen verliest aan de zwarte balken. Je kunt dus gewoon een beter beeld krijgen. Anamorphic gecodeerde DVDs doen dit ook. Het verschil met een DVD film is dat de DVD-speler de zwarte balken zal genereren voor 4:3 televisies. Voor (S)VCD kan dit niet omdat de disc geen informatie bevat over de bedoelde beeldverhouding. De speler "weet" dus niet of er zwarte balken gegenereerd moeten worden.
Kan inderdaad, als je een redelijk recente Philips 4:3 tv hebt heeft die ook de optie "beeld samendrukken" of hoe het heet, iig kan je dan zulke svcds weer goed bekijken. Je krijgt dan 2 zwarte balken die je bij een 16:9 film ook ziet, het beeld wordt gewoon samengedrukt.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Pagina: 1