[Sun] Monitor voor een Ultra 5 ?

Pagina: 1
Acties:

• Red
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-02-2023
Ik hier al een tijdje een Sun Ultra 5 workstation staan. Alleen deze heb ik gekregen zonder monitor. Degene van wie ik hem gekregen heb zei mij dat ik er een gewone pc monitor aan kon hangen (17" inch minimaal).

Maar helaas, het werkte niet met mijn Compaq 17" inch monitor. Ook met een andere 19" monitor werktte het niet. Nadat ik dus op zoek ben gegaan op het internet kwam ik het volgende tegen bij Sun.com.
One graphics port (HD15), onboard 8- or 24-bit frame buffer
Ook hier kwam ik threads tegen waarin duidelijk werd aangegeven dat er op een Sun Ultra 5 een 'gewone' HD15 (SVGA) connector zit. Maar na 5 verschillende monitoren geprobeerd te hebben werkt het nog steeds niet. De monitoren hadden verschillende grotes (variërend van 14" tot 21" inch) en geen van allen gaven beeld. Ook andere results hier met de search boden mijn geen uitkomst.

Bovendien werd ik getipt dat ik een Sun naar VGA connector zou moeten aanschaffen, maar mijn Sun heeft gewoon al een VGA connector, toch :?

Wie kan mij tips geven om toch beeld te kunnen krijgen op mijn Ultra 5 zonder daarvoor een al te dure 20" inch GDM-20E20 te moeten aanschaffen ?

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:02
Kan je niet ergens de pin layout van daan toveren, vergelijk je die met die van vga, soldeer je zelf een stekker in elkaar ?

Zijn er geen kabels te koop die van Uitgang Sun machine => 5 * BNC kabel gaan , zodat je alleen die 5 * BNC gebruikt :?

• Red
Termi schreef op 01 May 2003 @ 01:45:
Kan je niet ergens de pin layout van daan toveren, vergelijk je die met die van vga, soldeer je zelf een stekker in elkaar ?

Zijn er geen kabels te koop die van Uitgang Sun machine => 5 * BNC kabel gaan , zodat je alleen die 5 * BNC gebruikt :?
De pin-layout is gewoon standaard.

1 Red
2 Green
3 Blue
4 Ground
5 NC
6 Ground(red)
7 Ground(green)
8 Ground(blue)
9 NC
10 Ground
11 Ground
12 SDA
13 Horiz Sync
14 Vert Sync
15 SCL

Afbeeldingslocatie: http://sunsolve.sun.com/handbook_pub/General/images/std_if.07.gif

Maar wat ik dus niet begrijp dat welke monitor ik ook aan mijn station hang geen van allen geven beeld.

Kan het soms iets te maken hebben met Multisynch :? :? :?

Verwijderd

OF de grafische kaart in die bak is kaduuk...

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:31

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

DoRRoN schreef op 01 May 2003 @ 01:05:
Ik hier al een tijdje een Sun Ultra 5 workstation staan. Alleen deze heb ik gekregen zonder monitor. Degene van wie ik hem gekregen heb zei mij dat ik er een gewone pc monitor aan kon hangen (17" inch minimaal).

Maar helaas, het werkte niet met mijn Compaq 17" inch monitor. Ook met een andere 19" monitor werktte het niet. Nadat ik dus op zoek ben gegaan op het internet kwam ik het volgende tegen bij Sun.com.

[...]
Dat is dus de framebuffer (=videokaart) van de Ultra 5, met een gewone VGA uitgang
Ook hier kwam ik threads tegen waarin duidelijk werd aangegeven dat er op een Sun Ultra 5 een 'gewone' HD15 (SVGA) connector zit. Maar na 5 verschillende monitoren geprobeerd te hebben werkt het nog steeds niet. De monitoren hadden verschillende grotes (variërend van 14" tot 21" inch) en geen van allen gaven beeld. Ook andere results hier met de search boden mijn geen uitkomst.
Dat de connector goed is, wil niet zeggen dat de electronica dezelfde taal spreekt :o
Bovendien werd ik getipt dat ik een Sun naar VGA connector zou moeten aanschaffen, maar mijn Sun heeft gewoon al een VGA connector, toch :?
Iemand zat te blaten en haalde de SS5 (oudere bak met 13W3 FB) en de SU5 (nieuwere bak met VGA FB)
Wie kan mij tips geven om toch beeld te kunnen krijgen op mijn Ultra 5 zonder daarvoor een al te dure 20" inch GDM-20E20 te moeten aanschaffen ?
20E20 duur :? Ik heb er hier eentje en het is een brakke oude monitor (0.31 dot pitch, max 76Hz refresh) die je voor minder dan EUR 100 voorbij ziet fietsen. Goedkoopste 20" scherm die je kunt vinden. Ik gebruik hem als TV scherm in m'n woonkamer dualhead setup, want text wil je er niet langdurig op lezen...

Maar misschien zoek je het probleem op de verkeerde plek. Geeft de Sun überhaupt output op de FB :? Wat zegt het systeem als je er een seriele terminal aan hangt? Het kan best zijn dat hij in een of ander diag modus vastzit en dus niets op scherm output (mijn SS5 krijg ik ook nog niet aan de praat om een soortgelijke reden)

Oslik blyat! Oslik!

• Longbeard
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-08 18:00

Longbeard

Back in Black, hobby beëindigd

Multisync probleem :?
http://lists.suse.com/archive/suse-sparc/2003-Feb/0025.html
You need to change the refresh and/or resolution settings, as Sun video
cards are somewhat strange when it comes to the size and refresh rates. A miltisync monitor will have no issues with the refresh, but my KDS 19" (1 year old) had serious issues with the 1280x960 resolution the Sun card was outputting to it. It kept giving me "out of range" errors on the monitor. When I set it to 1280x1024, everything was fine. It didn't like the 1600x1024 setting on my Ultra 5, either, but the 1600x1200 was fine.

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-07 20:32

VisionMaster

Security!

dion_b schreef op 01 mei 2003 @ 02:00:
[...]
[...]
20E20 duur :? Ik heb er hier eentje en het is een brakke oude monitor (0.31 dot pitch, max 76Hz refresh) die je voor minder dan EUR 100 voorbij ziet fietsen. Goedkoopste 20" scherm die je kunt vinden. Ik gebruik hem als TV scherm in m'n woonkamer dualhead setup, want text wil je er niet langdurig op lezen...
[...]
20E20 was een top model ongeveer 4 jaar terug.
Er is ook een 20D10 en die kan max 1024x768 bij 75 Hz aan en die twee zijn uit hetzelfde jaar.

Er is een bedrijf in den haag die die dingen verkoopt, ik wil niet spammen, je kan er naar zoeken. Daar staan ook 20D10's met een vga connector.

Mijn 20E20 is met een vga connector en draait relaxed hier op (helaas maar) 75 Hz

I've visited the Mothership @ Cupertino

• Red
* Red maakt het niet zoveel uit hoeveel Hz. Draai hier nl. nu op 60Hz, werkt relaxed.

VisionMaster, zou je mij een link kunnen geven naar dat bedrijf in Den Haag, lijkt mij allesbehalve spam :)

• LopeZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:34

LopeZ

Too much is never enough

www.nowthatsit.nl :P
Ik heb deze monitor zelf al een tijdje voor games prima, maar langdurig Gotten oid doe ik er niet op. Of het gaat werken, ik heb geen idee, mail ze eens :)

• Red
LopeZ schreef op 01 May 2003 @ 18:43:
www.nowthatsit.nl :P
Ik heb deze monitor zelf al een tijdje voor games prima, maar langdurig Gotten oid doe ik er niet op. Of het gaat werken, ik heb geen idee, mail ze eens :)
Verkopen die monitor ;) :P
VisionMaster schreef op 01 May 2003 @ 11:11:
[...]

20E20 was een top model ongeveer 4 jaar terug.
Er is ook een 20D10 en die kan max 1024x768 bij 75 Hz aan en die twee zijn uit hetzelfde jaar.

Er is een bedrijf in den haag die die dingen verkoopt, ik wil niet spammen, je kan er naar zoeken. Daar staan ook 20D10's met een vga connector.

Mijn 20E20 is met een vga connector en draait relaxed hier op (helaas maar) 75 Hz
Ik zie bij dat bedrijf (als jij That's It bedoelde) geen 20D10's staan....

Anyways, € 175,00 voor die monitor 20E20 die ze daar nu verkopen vind ik wel veel voor een monitor voor een doos die ik alleen ga gebruiken om wijzer te worden met Sun Solaris / Linux ....

Weet iemand of er nog meer monitoren zijn (desnoods 14") die ik gewoon kan aansluiten op de Ultra 5 ?

[ Voor 95% gewijzigd door Red op 01-05-2003 19:40 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Weet je al zeker dat het een monitorprobleem is? Daar ga je nu klakkeloos vanuit, maar bij Sun moet je altijd eerst nagaan of er überhaupt output naar de display is. Straks koop je weer iets erbij en kom je erachter dat dat het probleem helemaal niet is...

Oslik blyat! Oslik!

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

Ik zou je aanraden om te blijven kijken op die site, want om de zoveel tijd komen er nieuwe monitoren binnen. Ze hebben 20D10's verkocht en 20E20's zijn nu al voor de tweede keer in een grote serie te koop aangeboden aldaar.
Ik werk erveel met deze monitor (20E20 Sony trinitron buis 20inch).
Ik gebruik het ding ook voor LAN-Party's :P ;)
Is wel cool een 20 inch op een klein plekkie, maar de televisie in de voorkamer (een grote) is lichter dan dit massieve ding. (25~30kg :P )
Ik vind het pracht monitoren, maar zou het geld niet uitgeven voor een Unix bakkie. Vraag die mensen anders bij dat bedrijf om advies/hulp die zullen wel meer problemen hebben gehad met die bakken.
Ze antwoorden vrij snel op vragen.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Kijk anders op Marktplaats.nl - hier is er eentje (20E20) voor EUR 75:
http://www.marktplaats.nl...itoren/34221.htm?zoek=sun

Het is natuurlijk de bijpassende voor een Sparcstation, maar ik herhaal mezelf weer eens: hoe weet je zo zeker dat er überhaupt beeld naar de FB (en dus monitor) gaat?

Oslik blyat! Oslik!

• Red
Even een update.

Het werkt allemaal. Heb zojuist een Nec 15" Multisynch monitor gekocht en het werkt gewoon.... * Red is very happy :) :) :)

Bedankt ... :)

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

DoRRoN schreef op 13 May 2003 @ 22:00:
Even een update.

Het werkt allemaal. Heb zojuist een Nec 15" Multisynch monitor gekocht en het werkt gewoon.... * VisionMaster is very happy :) :) :)

Bedankt ... :)
Heb je een idee waarom hij het doet?
Doet deze monitor een beter Sync met het beeld?
of kan dit beeld ook een beeld aan dat niet 75 keer per sec. wordt gerefreshed (oudere Sun's blijken dat te hebben). Scherm refreshed als het wordt veranderd door een cursor move, dat soort grappen.... ?

PS: veel plezier ;)

[ Voor 5% gewijzigd door VisionMaster op 13-05-2003 23:33 ]

Pagina: 1