Draden combineren

Pagina: 1
Acties:

• Wolfensteijn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:09
Ik moet voor een klein bedrijfje een netwerk aanleggen, dus ook zelf de kabels trekken. En nu wilden zijn weten hoe makkelijk het is om een netwerkkabel ook voor de telefoon te gebruiken. Dat scheelt ze namelijk in de kabelkosten.

Het gaat om een standaard 100 mbit netwerk, met ISDN telefoons.

Verwijderd

wat voor kabels ga je gebruiken, 100Mbit Full duplex gebruikt een volledige 4pair UTP kabel.

• egeltje
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-04-2019

egeltje

BOfH: BSD Operator from Hell

Geen probleen, als je maar zorgt dat alle 8 pennetjes van de RJ45 stekker zijn aangesloten.
Zodra je het trucje gebruikt waarmee je de acht kabeltjes splitst in 2x4 om zo twee ansluitingen met een kabel te realiseren, gaat je ISDN en je telefoon niet meer werken. Een kabel per stekker dus.

Ethernet gebruikt pennetjes 2,3,4,7
Telefoon (analoog) gebruikt pennetjes 4,5
ISDN gebruikt 3,4,5,6

[ Voor 16% gewijzigd door egeltje op 30-04-2003 21:17 ]

Iedereen wil terug naar de natuur, maar niemand wil lopen...

Verwijderd

Geen probleem zolang de kabels maar 1 op 1 zijn.

Bij ISDN zijn de pinnen 3, 4, 5 en 6 belangrijk. Bij de netwerk zijn de pinnen 1, 2, 3 en 6 belangrijk.

Waar ik werk wordt er met zo'n constructie gewerkt, met tig pc's, netwerk-printers en telefoon-toestellen op een redelijke ruimte waar de kabels onder een verhoogde vloer bijelkaar liggen en via een box (en een gat in de vloer bij de werkplekken) naar de werkplekken gaan.

Verwijderd

egeltje said :
> Ethernet gebruikt pennetjes 2,3,4,7

mad_erik said:
> Bij de netwerk zijn de pinnen 1, 2, 3 en 6

en de magnetron gaat naar......... ?

• FirmPete
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Mad_erik wint de magnetron

Firmpete on Aerie Peak

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Verwijderd schreef op 30 April 2003 @ 21:14:
wat voor kabels ga je gebruiken, 100Mbit Full duplex gebruikt een volledige 4pair UTP kabel.
Maar weer eens een keertje : NEE !

Zowel half- als full-duplex gebruiken maar 2 paar, een send-paar en een receive-paar. Zoals verschillende anderen al hebben gesteld, 100Base-TX gebruikt alleen paar 1 (pin 1 & 2) en paar 2 (pin 3 &6).

Het full-duplex karakter wordt enkel en alleen bepaald door de beide devices aan de uiteinden van de kabel, die moeten in staat zijn inkomende data te verwerken terwijl ze zelf data aan het versturen zijn, wat dus buffering en enige intelligentie vereist.

Er zijn Ethernet-versies die wel alle 4 de paren gebruiken, en die gevallen worden ze gebruikt om een bepaalde bitrate te halen over bekabeling die daarvoor niet bedoeld is :
- 100Base-T4, om 100 Mbps over CAT-3 te kunnen halen;
- 100Base-VG = HP VG-AnyLan, idem;
- 1000Base-T, om 1000 Mbps over CAT-5 (eigenlijk CAT-5e) te kunnen halen (totdat eindelijk de standaard voor 1000Base-TX over CAT-6 of CAT-7 is vastgelegd).

Om een idee te geven van de trucjes : 100Base-T4 gebruikt nog steeds de standaard verzend- en receive-paren 1 en 2, maar gebruikt de paren 3 en 4 alternerend voor verzenden en ontvangen (en dus is full-duplex onmogelijk). Het signaal kan dus over 3 paren tegelijk worden verzonden, maar dan heb je nog steeds 33.3 Mbps per paar nodig, en 33 MHz signaal haal je niet. Daarom wordt bij een frequentie van 11.1 Mbps gebruik gemaakt van een signaal dat niet alleen maar 2 spannings-niveaus (0 en 1) als waarden kent, maar er 8 onderscheidt, zodat voor 1 "klok-tik" de waarde van 3 bits wordt gecodeerd.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• Wolfensteijn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:09
Het is dus de bedoeling dat 1 Cat 5 kabel gebruikt gaat worden voor 1 netwerk aansluiting en minstens 1 telefoon aansluiting, alhoewel dat er ook 2 zouden kunnen zijn. Ik zou volgens mij eventueel ook 2 netwerkaansluitingen kunnen realiseren met 1 Cat 5 kabel, of ben ik nou gek?

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:42
Ik zou volgens mij eventueel ook 2 netwerkaansluitingen kunnen realiseren met 1 Cat 5 kabel, of ben ik nou gek?
klopt, maar dan moet je uiteraard die telefoonaansluiting laten vallen ;)

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

• Dutch_Demon
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20-01-2022
Er zijn ook van die standaard splitters voor per setje ongeveer 30 euro

- Systeem Specs -

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Kabel kost niets vergeleken met arbeid en apparatuur. Als je het koopt in een doos van 500 meter gaat het om miniscule bedragen.

Voor die paar tientjes die je dan bespaart moet je niet gaan zitten prutsen.

Wat je wel kan doen is telefonie en netwerk combineren in de zin dat een poort voor data of telefonie ingezet kan worden. Je patched dan op het patch-paneel of naar de switch/hub/router of naar de telefoon centrale. Op die manier hoef je niet 2 gescheiden netwerken aan te leggen, en heb je wat meer flexibiliteit.

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-08 22:45

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Of je gebruikt Cisco IP Phones, die hebben een ingebouwde Switch. Dan heb je zowel telefoon als data over 1 CAt-5 paar. Uiteraard wel een CallManager en een IP-Voice Gateway nodig...

Nothing is a problem once you've debugged the code

Verwijderd

Sorry maar voor een bedrijf zou ik nooit aan dit soort truken beginnen.
Hou het gewoon op een goede en gestandaardiseerde oplossing.
Bekabeling gaat vaak tientallen jaren mee en zo ver kan niemand hier vooruitkijken.
Ik heb zelf vaker te maken met gehad met gebouwen met "El Cheapo" bekabeling.

En hoe ga je de bekabeling aftesten ? Zodat je je straks niet rot hoeft te zoeken naar foutjes.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 01-05-2003 02:05 ]

Verwijderd

DaRealRenzel schreef op 01 May 2003 @ 01:54:
Of je gebruikt Cisco IP Phones, die hebben een ingebouwde Switch. Dan heb je zowel telefoon als data over 1 CAt-5 paar. Uiteraard wel een CallManager en een IP-Voice Gateway nodig...
Als ze al op de kabel willen bezuinigen >:)

Verwijderd

Ik probeer zelf ook zoveel mogelijk volgens standaarden te werken. Dit heeft veel voordelen m.b.t. hulpmiddelen, documentatie en overzichtelijkheid.
Toch gebruik ik ook CAT 5 bekabeling met alle aders gebruikt :

Bijvoorbeeld :

Ethernet + ISDN

Ethernet + 2 x telefoon (PSTN)

2 x Ethernet

De reden is dat mijn loze leidingen naar de verschillende ruimten zo slecht zijn aangelegd dat ik er onvoldoende kabel doorheen kan trekken.
Dus wel wat gepiel om in de meterkast de goede aders weer op de goede pinnen te krijgen en ook soldeerwerk, maar uiteindelijk werkt het goed.

P.S Ik draai op 100 Mbit.
Pagina: 1