Upgrade met recovery CD

Pagina: 1
Acties:

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Topicstarter
(jarig!)
Ik heb een Surfspot licentie voor Windows XP Professional. Dit is een upgrade, hij vraagt dus tijdens de installatie om een cd van een vorige versie.
Nu heb ik zo'n cd met licentie voor Windows XP Home Edition, maar dat is de recovery-cd die bij mijn laptop hoort.
Kan ik die gebruiken om Windows XP Professional op mijn laptop te installeren? In de search heb ik iets gevonden over de .cab bestanden die op de recovery cd te vinden moeten zijn. Maar hoe werkt dat dan?
Ik gebruikte altijd mijn Windows 98 cd voor de upgrade-controle, maar die heb ik niet meer. En ik heb ook geen zin om eerst de recovery-cd te installeren en dan vanuit Windows XP Home Edition de upgrade te doen, want dan ben ik ook alles op D en E kwijt, naast het feit dat het dubbel werk is dan en op die recovery-cd ook veel troep staat die ik helemaal niet geïnstalleerd wil hebben.
edit:
Het wordt tijd dat ik een keer een ghost image maak, want ik merk dat ik toch regelmatig C formatteer, wat ik op zich niet vervelend vind (schone installatie is fijn), maar het moet ook weer geen hobby worden.

[ Voor 12% gewijzigd door Canaria op 30-04-2003 21:05 ]

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:09
Nee, dat kan niet, want je schendt de licentie.

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Topicstarter
(jarig!)
Hoezo? Ik heb een (OEM)licentie voor de volledige versie van XP Home Edition, en een (studenten)licentie voor de upgrade naar XP Prof. Volgens de upgrade policy mag je upgraden naar XP Prof vanaf XP Home Edition. Dus dat lijkt mij toegestaan.

• Dennis
Ok. Maar als het dan dus is toegestaan, waarom probeer je niet even de setup te starten om te kijken of het werkt?

Overigens schend je nog steeds de licentie, want je gebruikt die recovery cd van je laptop. Maar never mind ;).

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Topicstarter
(jarig!)
ddc schreef op 30 april 2003 @ 22:31:
Ok. Maar als het dan dus is toegestaan, waarom probeer je niet even de setup te starten om te kijken of het werkt?
Nou, het zal wel werken als ik nu de setup ga doen, want dan staat mijn huidige Windows installatie er nog. En ik ga het er niet op wagen om mijn C te formatteren want als het niet werkt dan moet ik wachten tot ik een Windows 98 cd van iemand kan lenen.
Overigens schend je nog steeds de licentie, want je gebruikt die recovery cd van je laptop. Maar never mind ;).
De vraag gaat ook over mijn laptop ;), ik heb geen andere computer.

• Korakal
  • Laatst online: 08:26

Korakal

Up up up!

Upgraden mag inderdaad van XP Home naar XP Pro, nou doubt about it. Zie hier. Maar dat is de vraag niet :P

Of ie het gaat doen ins afhankelijk van de opbouw van je recoverycd. Als er een map /i386 staat met de setupfiles van XP Home dan zal de upgrade wizard 'm wel herkennen. Echter, vaak zie je dat recoverycd's allemaal gecomprimeerde en beveiligde bestanden bevatten (vaak .cab). Ik betwijfel ernstig of XP Pro dat nog als zodanig herkent, ik vermoed eigenlijk van niet. Proberen is ook zowat... maar ik zou toch maar zorgen dat je een W98 CD bij de hand hebt :o

edit:
verkeerde :o icontje gebruikt :P

[ Voor 5% gewijzigd door Korakal op 30-04-2003 22:50 ]

• grimson
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-09 18:44

grimson

domeingrommer

/offtopic

Office97 upgrade kon je vroeger installeren door de upgrade routine te laten zoeken op dezelfde Office97 installatie CD die je op dat moment gebruikt !! :)

• Dennis
De Compaq recovery CD's hebben doorgaans alle bestanden behalve de setup.exe aan boord. Althans, vroeger.

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Topicstarter
(jarig!)
Ik heb even gekeken. Op de recovery cd staat een .gho bestand. Dus dan zal het niet werken ben ik bang.

• grimson
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-09 18:44

grimson

domeingrommer

Das een Ghost image.

Deze recovery cd's halen je complete schijf leeg en zet er een standaard schone installatie op (image).

Je moet deze dan ook in zijn geheel terugplaatsen. Waarschijnlijk heb je meerdere CD's en is het een spanned Ghost image (meerdere volumes). Ghost images kan je inzien, maar of dit ook bij deze werkt.

[ Voor 90% gewijzigd door grimson op 30-04-2003 23:06 ]

• sonystar
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 27-12-2021

sonystar

Enjoy Life to the Max

Je kunt met Ghost Explorer (onderdeel van Symantec Ghost) de inhoud bekijken van je ghost image.
Je kunt ook alleen een directory terugzetten uit een ghost image.

Wanneer je nu met ghost explorer je image bekijkt, vervolgens de I386 directory vind en uitpakt naar je lokale harddisk.
Dan hoef je daarna alleen maar een CD te branden waarop de I386 directory met de inhoud staat. Kun je ook los XP Home installeren zonder extra toeters en bellen.

Waar je wel rekening mee moet houden is het feit dat een ghost image van XP voor geactiveerd is. Wanneer je dus los XP gaat installeren zul je deze versie ondankst het feit dat het om een OEM gaat moeten activeren.
Maar dit terzijde.

Nadat je de CD hebt gemaakt kun je deze dus ook als upgrade path naar XP Pro gebruiken.

Success

Nothing beats a cold Coca Cola Light on a Hot Summer Day ;-)

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Topicstarter
(jarig!)
sonystar schreef op 30 April 2003 @ 23:12:
Je kunt met Ghost Explorer (onderdeel van Symantec Ghost) de inhoud bekijken van je ghost image.
Je kunt ook alleen een directory terugzetten uit een ghost image.

Wanneer je nu met ghost explorer je image bekijkt, vervolgens de I386 directory vind en uitpakt naar je lokale harddisk.
Dan hoef je daarna alleen maar een CD te branden waarop de I386 directory met de inhoud staat. Kun je ook los XP Home installeren zonder extra toeters en bellen.

Waar je wel rekening mee moet houden is het feit dat een ghost image van XP voor geactiveerd is. Wanneer je dus los XP gaat installeren zul je deze versie ondankst het feit dat het om een OEM gaat moeten activeren.
Maar dit terzijde.

Nadat je de CD hebt gemaakt kun je deze dus ook als upgrade path naar XP Pro gebruiken.

Success
Thanks voor de duidelijke uitleg. Hier heb ik echt veel aan. Nu kan ik ook eindelijk een keer die bureaubladachtergronden van Toshiba op de cd zoeken, er stonden naast Toshiba reclame achtergronden ook erg mooie op.
Die activatie moest ook met de recovery cd. Het sleuteltje stond zeg maar voorgeïnstalleerd in de systemtray.
En Symantec Ghost komt daarna ook nog van pas bij het maken van een eigen ghost.

Pagina: 1