Toon posts:

Sirene bij POST Asus P3B-F mobo

Pagina: 1
Acties:
  • 200 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het volgende hardwareprobleem:

De voeding van de pc van een vriend van me was doorgebrand. Na een nieuwe voeding geinstalleerd te hebben, wilde de PC niet meer opstarten. Wat gebeurt er: CPU Fan slaat aan en groen ledje naast AGP slot op moederbord gaat branden. Na zo'n 10 seconden volgen dan onophoudelijke afwisselende hoog-laag biepjes uit het moederbord (een soort sirene geluid). Er is geen beeld op de monitor.

Aan de videokaart en geheugen kan het niet liggen, de POST error code daarvoor is weer heel anders.(het is een Award bios) DE CPU is verder niet overgeklokt en mobo maakt voorzover ik kan zien geen kortsluiting. Ik heb even gegoogled en ben verschillende mogelijke oorzaken van dit geluid tegengekomen:

1) de cpu wordt te warm door slecht zittende fan (temperatuurprobleem)
2) de cpu zit niet goed in slot
3) kapotte/slechte PSU
4) kapotte CPU
5) kapot moederbord

1), 2) en 4) gaan in mijn geval sowieso niet op, de CPU is in een ander moederbord getest en werkt daar
3) gaat ook niet op, omdat het moederbord getest is met andere PSU en daar ook niet werkt. Beide PSU's leveren ruim voldoende vermogen (250 watt)
blijf over 5) en daar ligt het probleem denk ik. Het gekke is dat het moederbord er echter nog perfect uitziet (ook geen kapotte condensatoren o.i.d). Verder heb ik nog geprobeerd de CMOS te clearen, jumpersettings mbt bus en multiplier te veranderen en voltage iets te verhogen, maar geen enkel resultaat. Ik krijg overigens hetzelfde (sirene) geluid als ik de PC opstart zonder CPU. 't lijkt me dus dat het Mobo is beschadigd als gevolg van het doorbranden van de PSU; de harde schijf is hoogstwaarschijnlijk ook kaduuk, alle andere onderdelen zijn nog goed.

Kan ik het mobo definitief afschrijven of heeft er misschien iemand verder nog enig idee?

Specs:

Asus P3B-F rev 1.04 slot 1 moederbord

celeron 466 PPGA370 processor +slotket

Corsair 64 MB PC66 dimmetje
ATI rage IIC AGP videokaartje 4MB

• XoReP
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-08 13:24
Ik ben bijna bang van wel :( gecondoleerd :'(

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:05

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Probeer eens een PCI videokaart, en haal dan alle overbodige kaarten uit de PC. Tevens alle flatcable (HD + Floppy) loshalen.

This footer is intentionally left blank

Verwijderd

Topicstarter
ajhaverkamp schreef op 30 April 2003 @ 19:56:
Probeer eens een PCI videokaart, en haal dan alle overbodige kaarten uit de PC. Tevens alle flatcable (HD + Floppy) loshalen.
Zal ik even op zoek moeten gaan, heb er op het moment geen liggen. Mobo heb ik overigens al getest zonder flatcables en kaarten. Ook zonder grafische kaart en zelfs zonder CPU blijft hij een sirene toon bij het opstarten geven..

Verwijderd

Zomaar 1 optie die je volgens mij best wel overslaat is dat je geheugen kaduk is. Test dat desnoods ff in een andere pc. Ooit wel eens gehad dat mijn geheugen beetje los zat en dan krijg je ook een orgelconcert door je pc-speaker.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 30 April 2003 @ 20:12:
Zomaar 1 optie die je volgens mij best wel overslaat is dat je geheugen kaduk is. Test dat desnoods ff in een andere pc. Ooit wel eens gehad dat mijn geheugen beetje los zat en dan krijg je ook een orgelconcert door je pc-speaker.
Als het aan het geheugen lag zou ik (lijkt mij) een andere POST code moeten krijgen (geen sirene geluid). Bovendien treedt hetzelfde geluid op bij een ander reepje geheugen wat zeker 100% goed is (werkt op ander systeem)

Verwijderd

Ik heb op het werk het zelfde gehad.... volgens mij ook met een P3B van asus... Probleem zit in het moederboard (ook alles geprobeerd)

Bij die pc was ook de voeding gepoft trouwens..... toevallig :?

Moederboard opgestuurd... (3 jaar garantie)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 30 April 2003 @ 23:27:
Ik heb op het werk het zelfde gehad.... volgens mij ook met een P3B van asus... Probleem zit in het moederboard (ook alles geprobeerd)

Moederboard opgestuurd... (3 jaar garantie)
zal even nagaan of ie nog onder de garantie valt..ben via google inderdaad al een aantal identieke gevallen tegengekomen (sirene-geluid P3B-F na doorbranden voeding) Vreemd, omdat het toch een kwalitatief goed bord schijnt te zijn..

Verwijderd

"Vreemd, omdat het toch een kwalitatief goed bord schijnt te zijn.. "
Dat heeft toch niets met de kwaliteit van het bord te maken, de kwaliteit van de voeding was knudde. Deze had nml. nooit spanningen mogen doorgeven die buiten zijn specs liggen.

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:57

Duinkonijn

Huh?

aan die sirene kan je ook afleiden wat er mis is.

http://support.iwill.net/beep.htm

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

Verwijderd

Check in de bios hoeveel graden die cpu wordt/is.

Is het wel een sirene zoals Taatuuutaaatuuutaaatuuu? Temperatuur is te hoog geworden. Check de koelprut en de fan/cpu/heatsink.

Of alleen piepjes achter mekaar? Post welke piepjes je hebt.

Verwijderd

Topicstarter
Hm ja, natuurlijk is de voeding de grote boosdoener hier...bord heeft daardoor gewoon flinke opdonder gehad.. Viel me tijdens het googlen alleen op dat precies dezelfde symptomen bij dit bord vaker voorkwamen...

De sirene wijst in ieder geval op een temperatuur/ spanningsprobleem zoals ik in m'n 1e post schreef.In mijn geval het laatste...een kapotte diode of iets dergelijks op het mobo waardoor bepaalde gedeelten geen spanning krijgen..Alleen het gekke is dus dat het mobo er nog 100% uit ziet...Zou het misschien kunnen dat ie in een soort 'veiligheidsstand' is gegaan als gevolg van spanningspieken? (verre gok, ik weet het)

O ja, ik kan dus niet in het bios komen...geluid is als volgt: 10 sec niets dan laag-hoog-laag-hoog-laag-hoog tot ik de PC uitzet..

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:57

Duinkonijn

Huh?

mm heb net ff de boeken doorgebladerd.

je plankie is dood.

wat je nog kan proberen.

alles der aftrekken.

en dan alleen booten met : cpu / graf.kaart / mb / ram
zo niet.
probeer RMA

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:03
Verwijderd schreef op 30 april 2003 @ 23:27:
Ik heb op het werk het zelfde gehad.... volgens mij ook met een P3B van asus...
...
Huh? Hier heb ik ook een geplofde voeding bij een P3b-F gehad... toeval :?

Geheugen werkte niet fijn meer, maar geen sirenegeluid. Vrees het ergste voor je mobo, alhoewel de powerled wel indiceert dat er nog -iets- werkt... Volgens mij is die sirene wel als'ie te warm wordt, misschien een brakke sensor? Of vergezocht, ergens kortsluiting?

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

• GraveR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-08-2025
Ik heb ook een soortgelijk geval gehad met een Asus P2B-F. Voeding gaf de geest en het mobo liet ook alleen piepjes horen en het powerledje knipperen.

Asus bevestigde dat het mobo wel eens dood kon zijn en heb er vervolgens geen aandacht meer aan geschonken. (Zat geen garantie meer op). Echter, een halfjaar later sloot ik voor de grap het mainboard eens weer aan en verdomd, hij deed het weer :?

Dus kan zijn dat er een soort van ingebouwde beveiliging inzit die gereset moet worden ofzo. :?

Verwijderd

Topicstarter
GraveR schreef op 01 May 2003 @ 18:07:
Ik heb ook een soortgelijk geval gehad met een Asus P2B-F. Voeding gaf de geest en het mobo liet ook alleen piepjes horen en het powerledje knipperen.

Asus bevestigde dat het mobo wel eens dood kon zijn en heb er vervolgens geen aandacht meer aan geschonken. (Zat geen garantie meer op). Echter, een halfjaar later sloot ik voor de grap het mainboard eens weer aan en verdomd, hij deed het weer :?

Dus kan zijn dat er een soort van ingebouwde beveiliging inzit die gereset moet worden ofzo. :?
Toch al weer drie gevallen met (bijna) hetzelfde moederbord..
Hmm frappant dat ie het weer deed, en heb je toen dezelfde voeding gebruikt als de 1e keer dat je het bord testte? Wel, geeft in ieder geval weer hoop :) Zal nog eens gaan testen met andere voeding..
Pagina: 1