[UPS] meerdere UPS'en in serie

Pagina: 1
Acties:
  • 462 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08-2024
Ik heb, omdat de stroomvoorziening in mijn huis niet echt goed is, tweedehands een paar UPS systemen aangeschaft. Ik heb nu:

-APC SmartUPS 1400, nieuwe batterijen (2*12V17Ah). Dit is een line-interactive UPS, zeg maar een standby UPS met wat extra filters, smartboost etc. in het 220 gedeelte.

-HP PowerWise 1000, redelijke batterijen (4*12V7Ah). Dit is een true online UPS.

Ik heb nu alleen de SmartUPS in gebruik. Er hangt ongeveer 600 VA aan belasting aan. In het geval van een stroomstoring kan ik wat minder kritische apparatuur uitzetten (de lampen bijvoorbeeld, waarvan het wel handig is als ze op de UPS zijn aangesloten, zodat als 's avonds er een blackout is, ik niet in het donker hoef te zoeken naar m'n zaklamp). De belasting wordt dan ongeveer 250 VA. Verder is nog het vermelden waard dat de hele zooi niet geaard is. Geen aarde hier namelijk.

Ik kan met die SmartUPS data loggen en dat doe ik dan ook. Het blijkt dat de spanning hier varieert gedurende de dag, het gemiddelde (en dus de UPS output) is 's ochtends 225 en 's middags 215. Echter, er zitten redelijke uitschieters tussen naar 230 en 210. De SmartUPS vangt die pieken en dalen in principe op, maar hoe schoner het signaal, hoe beter.

Nu heb ik die Powerwise nog. Ik wil die graag in serie zetten met de SmartUPS, niet in de eerste plaats om de backup time te verlengen (mooie bijkomstigheid), maar vooral omdat deze online UPS een veel schoner signaal geeft zonder de schommelingen die het net hier kent. Ook kan ik dan kiezen voor continu 220 of 230. De smartUPS kan dat niet.

De opstelling zou dan worden: Netstroom > SmartUPS > Powerwise > Load.

Nu verwacht ik dat dit zonder problemen werkt, maar voor de zekerheid ben ik toch even gaan zoeken. Er was weinig over te vinden, en gemengde meningen: Sommige bronnen zeggen dat het niet aan te raden is i.v.m. interferentie(?), andere zien geen problemen. In de handleiding van de SmartUPS staat er niets over.

Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

[ Voor 4% gewijzigd door aatos op 30-04-2003 21:00 ]

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

In serie geschakelde UPS-en komen heel erg vaak voor.

Als je in een serieuze computer-zaal rondloopt, is de gehele stroom-voorziening al achter een gigantische UPS geplaatst (vaak 2 of meer om bij uitval van eentje nog steeds iets te kunnen). Maar veel systemen worden nog steeds met een eigen UPS geinstalleerd (of meerdere, op verschillende groepen aangesloten).

Je motivatie is iets anders dan de gebruikelijke, maar het principe niet.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• aatos
mvdejong schreef op 30 April 2003 @ 21:37:
In serie geschakelde UPS-en komen heel erg vaak voor.

Als je in een serieuze computer-zaal rondloopt, is de gehele stroom-voorziening al achter een gigantische UPS geplaatst (vaak 2 of meer om bij uitval van eentje nog steeds iets te kunnen). Maar veel systemen worden nog steeds met een eigen UPS geinstalleerd (of meerdere, op verschillende groepen aangesloten).

Je motivatie is iets anders dan de gebruikelijke, maar het principe niet.
Het gaat dan om een gigantische UPS in combinatie met een normale. In mijn situatie gaat het om twee UPS'en van normale afmetingen.

Maar ik kan er dus vanuit gaan dat dit gewoon goed gaat?

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:07

Duinkonijn

Huh?

aatos schreef op 30 April 2003 @ 21:43:
[...]

Het gaat dan om een gigantische UPS in combinatie met een normale. In mijn situatie gaat het om twee UPS'en van normale afmetingen.

Maar ik kan er dus vanuit gaan dat dit gewoon goed gaat?
je moet de zwaarste ups op het net zetten gevolgt door de minder zware.

anders krijg je op de kleine een overload bij het opladen ingeval van blackout

overigens zie ik dit bij mij ookwel zitten. nuon met zijn geflip

[ Voor 8% gewijzigd door Duinkonijn op 01-05-2003 05:26 ]

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

Verwijderd

Ik zou wel even checken hoe goed je beide UPS'en omgaan met de sinusgolf-simulatie, en wat ze zelf produceren.

Als je erg pech hebt (zeer onwaarschijnlijk maar niet ondenkbaar), dan gaat je 2e ups steeds zichzelf activeren omdat het signaal van de 1e ups niet genoeg een sinus benaderd. En dan is die 2e vrij snel gaar.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:27

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Die Smartups heeft al automatische spanningsregeling. Dus 2 achter elkaar zal niet veel verbetering geven. ALs je toch 2 UPS'en hebt, zou je ze beter beide naast elkaar kunnen inzetten. Indien je servers hebt met 2 power supplies, zou je elke supply op een apart UPS zetten. Zo voorkom je dat indien een UPS defect raakt, de server alsnog onderuit gaat. UPS'en hebben ook niet het eeuwige leven, en ik heb al eens meegemaakt dat een server onderuit ging omdat de electronica van de UPS het begaf. Daar sta je dan met een prachtige UPS die niks meer doet :'(

Ultieme oplossing: computerruimte met 2 spanningsgroepen, servers met 2 power supplies, een ups op elke spannigsgroep, elke powersupply op een aparte ups. Zo kan 1 hele spanningsgroep uitvallen, of 1 hele UPS zonder dat de server down gaat. :)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• aatos
Microkid schreef op 01 May 2003 @ 06:23:
Die Smartups heeft al automatische spanningsregeling. Dus 2 achter elkaar zal niet veel verbetering geven.
Die SmartUPS is line-interactive. Hij geeft een output van het gemiddelde van de input op dat moment. Hij gaat pas boosten met behulp van de accu bij 208 Volt (kan niet hoger worden ingesteld). De Powerwise is een true online UPS. Die geeft een superschoon sinusvormig signaal af. Ik merk ook dat als die APC omschakeld, de lampen die eraan hangen een dip hebben. Bij de Powerwise merk je helemaal niets.
ALs je toch 2 UPS'en hebt, zou je ze beter beide naast elkaar kunnen inzetten. Indien je servers hebt met 2 power supplies, zou je elke supply op een apart UPS zetten. Zo voorkom je dat indien een UPS defect raakt, de server alsnog onderuit gaat. UPS'en hebben ook niet het eeuwige leven, en ik heb al eens meegemaakt dat een server onderuit ging omdat de electronica van de UPS het begaf. Daar sta je dan met een prachtige UPS die niks meer doet :'(

Ultieme oplossing: computerruimte met 2 spanningsgroepen, servers met 2 power supplies, een ups op elke spannigsgroep, elke powersupply op een aparte ups. Zo kan 1 hele spanningsgroep uitvallen, of 1 hele UPS zonder dat de server down gaat. :)
Het gaat hier om thuisgebruik. Er zijn geen echt kritische toepassingen bij mij thuis, ik heb dan ook geen workstations of servers met redundant psu's, het gaat om andere dingen:

-blackouts 's als ik thuis ben, en dan met name 's avonds. Ik heb dan in ieder geval lang genoeg licht om een lokaal powerprobleem op te lossen (stop vervangen), of om me voor te bereiden op een langere stroomuitval als het geen lokaal probleem is. (gaslamp zoeken).

-brownouts. De pieken en dalen zijn niet te zuinig hier. Ik zal vanavond een grafiekje posten. Daarnaast blikseminslag (waar een versterker van me half aan overleden is)

Een blackout als ik niet thuis ben maakt me niet uit. Als de UPS uitschakelt als ie leeg is is dat lang zo erg niet voor je apparatuur als een brownout.

[ Voor 3% gewijzigd door aatos op 01-05-2003 07:12 ]

• aatos
Verwijderd schreef op 01 May 2003 @ 05:35:
Ik zou wel even checken hoe goed je beide UPS'en omgaan met de sinusgolf-simulatie, en wat ze zelf produceren.

Als je erg pech hebt (zeer onwaarschijnlijk maar niet ondenkbaar), dan gaat je 2e ups steeds zichzelf activeren omdat het signaal van de 1e ups niet genoeg een sinus benaderd. En dan is die 2e vrij snel gaar.
Ik zal vanmiddag de boel aan elkaar hangen. Ik merk snel genoeg of de 2e UPS elke keer aanslaat.

• aatos
Ik heb ze aan elkaar gehangen, en dat levert geen problemen op. Het enige wat een beetje vaag is is dat als ik een zware belasting inschakel (10 * 20watt spotjes op 2 * 100 VA trafo), de powerwise soms even overgaat op batterij. Hij logt dan overigens geen gekke input voltages ofzo. Na een paar seconden gaat hij weer over op utility.

Ik ben wel tevreden met deze oplossing. Ik heb nu een spanning die varieert tussen 229 en 232 volt, i.p.v. tussen 210 en 230 wat het net hier doet of tussen de 215 en 225, de output van de smartups 1400.
Pagina: 1