Overclockte thunderbird crasht zonder casefans

Pagina: 1
Acties:

• freeco
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-12-2025
Nu het al wat warmer begint te worden begin ik wat last te krijgen van mijn overclockte thunderbird (1400@1554 => FSB 148 MHz). Het wordt z'n eerste overclockte zomer, en doorgaans wordt het hier 30-35° op m'n kamer :/

Nu draait ie vrij vlot met mijn 5 casefans aan + standaard AMD cooler, maar als ik die extra fans es uitzet crasht ie binnen de minuut (ook wanneer idle). De CPU temp stijgt niet drastisch zonder de casefans, daardoor twijfel ik of het probleem wel zal opgelost zijn met een betere HSF... :?

Een andere oorzaak zou misschien de KT133a chipset kunnen zijn, van m'n MSI K7T turbo mobo... Die is nu passief gekoeld en wordt misschien te warm zonder de goede luchtcirculatie van mijn casefans? 1 daarvan blaast wel bijna rechtstreeks op de chipset: die zit in mijn zijpanel ongeveer ter hoogte van de CPU.

Zou dit kunnen? Zo ja, past een doorsnee chipset/vga cooler hierop (zeg maar een Orb van ThermalTake)? :?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je chipset te heet wordt kan dat zorgen voor hangers ja.
En er past in principe gewoon een koelertje op (probeer het gewoon).

Verwijderd

Het verste dat mijn fsb is gekomen op mn kt133a (asus a7v133) is een fsb van 165 op elcheapo noname ram (1 reepje van 512 pc-133 sdr sdram).
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/boterbas/OC.JPG
Maar dat is ook met een waterblokje erop, dus ik denk dat een fannetje zeker niet gek is om erop te zetten. Op dit bord zat trouwens standaard al een fan.

• freeco
Terw_Dan schreef op 30 april 2003 @ 19:28:
Als je chipset te heet wordt kan dat zorgen voor hangers ja.
En er past in principe gewoon een koelertje op (probeer het gewoon).
Ja, maar is 148 MHz FSB nu te veel voor passieve koeling? Kan er niet echt de thermometer tegen hangen he.
Dat mobo is toch vrij goed verspreid... is hier niemand die zo eentje rond die FSB draait en me kan zeggen of een extra coolertje nodig is?
Ik wil "gewoon proberen" vermijden, want als het dan niet lukt, sta ik daar met m'n coolertje... Is verkwist geld. Dan hou ik het beter een een iets duurdere HSF

• freeco
Verwijderd schreef op 30 april 2003 @ 19:33:
Het verste dat mijn fsb is gekomen op mn kt133a (asus a7v133) is een fsb van 165 op elcheapo noname ram (1 reepje van 512 pc-133 sdr sdram).
...
Op dit bord zat trouwens standaard al een fan.
Jah, ik had ook liever een Asus gehad, maar ik kocht deze 2de hands van een vriend, dus daar sta je dan met dat merk he ;) Mijn vorige 2 (P2B en CUSL2) zijn Asus'en zeer tevreden over de prestaties.
Maar we mogen dus vermoeden dat het aan de chipset ligt... We'll do some research voor een goed fannetje >:)
tnx!