cpu temperatuur 100 graden!!

Pagina: 1
Acties:
  • 202 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63757

Topicstarter
Ik heb net ff een systeem in elkaar gezet.
Nieuw gekocht.

MSI KM2M
AMD Athlon XP 2000+
Coolermaster cpu cooler t/m xp 2600+

Alleen nou wordt de cpu op 1250Mhz (FSB 100Mhz)al 80graden, niet echt lekker dus.
Op 1700Mhz (FSB 133Mhz) wordt ie meer dan 100 graden. Dit zij idle temperaturen, ik wil niet eens weten hoe hoog ze worden als dat ding echt wat moet doen!
Het koelblok voelt niet echt warm aan. Er zat onder op het koelblok al wat koelpasta en dat raakt de core wel. De fan draait ook.
Temperatuur is afgelezen in de bios en via pc alert.
Geeft het moederbord nou gewoon een foute temperatuur aan of is er echt wat mis. Zo ja, wat zou er mis kunnen zijn :?

Eerst (FSB 133Mhz)ging het systeem heel even aan voor een paar seconden, en schakelde dan uit en er kwam een soort sirene geluid uit de speaker van het moederbord. Later FSB op 100Mhz gezet en toen gebeurde er eerst het zelfde, maar later kon ik toch nog Win XP installeren. Alleen de temperatuur baart mij echt zorgen.

mvg,

Bastiaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 61853

Zit de koeler er wel goed op? Dus niet scheef?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2024

dreeke

outdated icon

Of verkeerd om .... Lijkt idd een verkeerd geplaatste koeler.

Je systeem piept ook en gaat uit omdat je proc. te heet wordt.

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solomon
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-05 21:15
hmm, hoeveel koelpasta heb je erop gedaan?

V&A aangeboden: LSI 9207-8i (IBM M5110) geflashed naar IT MODE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaz0r
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-05 00:25

Blaz0r

:)

*weg*

[ Voor 96% gewijzigd door Blaz0r op 30-04-2003 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:30
[..]

[ Voor 100% gewijzigd door The_Greater op 30-04-2003 18:46 . Reden: Jammer, der is er een vor me :) ]

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Check hier voor dezelfde ervaringen: [rml][ PROC] Athlon 1,4 @ meer dan 100 graden[/rml] B) Overigens zou ik me nergens druk om maken als je geeneens water kunt koken op het koelblokje :z

Wat betreft de vastlopers: check Technische PMG FAQ: Hangen en Opstartproblemen

[ Voor 11% gewijzigd door BalusC op 30-04-2003 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
de cooler zit er recht op

er zat al een klein beetje koelpasta op het koelblok toen in de cooler kocht en dit raakt de core

Nee echt graden celsius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreeke

dreeke

outdated icon

BalusC schreef op 30 April 2003 @ 18:45:
Overigens zou ik me nergens druk om maken als je geeneens water kunt koken op het koelblokje :z
ik hoop dat je die als grapje/oid plaatst :?

Want anders is het duidelijk een verkeerd geplaatste koeler ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4417

Nou, 100 graden Fahrenheit is erg netjes, hoor. Waar maak je je dan druk om? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aspje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-11-2024

Aspje

Blaat

Is de cooler zo'n low-noise model van coolermaster? Zo ja, daar zit geen koelpasta op, maar zon thermal pad (grijs dingetje)

Zelf heb ik die cooler pas gekocht, maar toch maar ff die thermal pad erafgehaald en arctic silver gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

dreeke schreef op 30 April 2003 @ 18:48:
[...]

ik hoop dat je die als grapje/oid plaatst :?

Want anders is het duidelijk een verkeerd geplaatste koeler ...
Daar heb je natuurlijk gelijk in. Maar ik leid hieruit
Anoniem: 63757 schreef op 30 April 2003 @ 18:40:
Er zat onder op het koelblok al wat koelpasta en dat raakt de core wel.
af dat hij wel weet waar hij mee bezig was. Maar de koeler kon idd ook wel verkeerdom gezet worden, waardoor de contact/drukverdeling niet meer goed is en de CPU diens warmte niet goed kwijt kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:24
Ik heb zelf een Collermaster laatst in m'n systeem gezed en deze koelt erg goed. Het is de Silent Cooler met headpipes, wellicht dat die je uit de brand helpt.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
met 100 graden dan moet je hem allang kunnen ruiken, en doet ie niks meer.
bekijk het progsel eens, staat ie niet toevallig op fahrenheid?
* Magic moet leren lezen, sorry |:(

[ Voor 14% gewijzigd door Magic op 30-04-2003 19:00 ]

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreeke

dreeke

outdated icon

BalusC schreef op 30 April 2003 @ 18:56:
[...]
Daar heb je natuurlijk gelijk in. Maar ik leid hieruit
[...]
af dat hij wel weet waar hij mee bezig was. Maar de koeler kon idd ook wel verkeerdom gezet worden, waardoor de contact/drukverdeling niet meer goed is en de CPU diens warmte niet goed kwijt kan.
je verbetert jezelf al .... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Aspje schreef op 30 april 2003 @ 18:52:
Is de cooler zo'n low-noise model van coolermaster? Zo ja, daar zit geen koelpasta op, maar zon thermal pad (grijs dingetje)

Zelf heb ik die cooler pas gekocht, maar toch maar ff die thermal pad erafgehaald en arctic silver gebruikt.
Het is een cooler master DP5-7JD1B OL idd zo`n low noise ding. Er zat inderdaad een grijs goedje op. Ik ga morgen wel ff koelpasta halen en weer opnieuw proberen en tot dan zet ik hem wel ff in de koelkast >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenT
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-05 03:00

JeroenT

hoi!

Noway dat je processor 100graden celcius wordt , dan was er allang wat kapot gegaan..

Waarschijnlijk dus een foute aflezing of een brakke sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaMiKaZe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-04 22:07
Het is idd wel makkelijk om te weten om welk koelblok dat het hier gaat en wat voor koelpasta erop zit
Anoniem: 63757 schreef op 30 april 2003 @ 19:08:
[...]

Het is een cooler master DP5-7JD1B OL idd zo`n low noise ding. Er zat inderdaad een grijs goedje op. Ik ga morgen wel ff koelpasta halen en weer opnieuw proberen en tot dan zet ik hem wel ff in de koelkast >:)
dan zou ik maar even die grijze meuk eraf poetsen met wat wasbenzine en een tubetje artic silver gaan halen

[ Voor 69% gewijzigd door KaMiKaZe op 30-04-2003 19:11 ]

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik wou net zeggen, 100 graden kan ie nooit lang op draaien.. kijk eens of de temperatuur in je BIOS ook zo hoog is.. waarschijnlijk niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreeke

dreeke

outdated icon

Klubbheads schreef op 30 April 2003 @ 19:09:
Noway dat je processor 100graden celcius wordt , dan was er allang wat kapot gegaan..

Waarschijnlijk dus een foute aflezing of een brakke sensor.
Waarom denk je dat z'n pc vanzelf uitgaat en begint te piepen (als in: hitteprobleem)

En een proc. houdt het wel een tijdje uit op 100 graden.
Ik houd het erop dat de koeler verkeerd om is vastgezet, of dat er verkeerde zooi tussen de core en de heatsink zit.

[ Voor 13% gewijzigd door dreeke op 30-04-2003 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
het wordt een computer voor m`n oma (beetje sneu ik heb zelf maar een AMD 850 Duron) en het was ter vervanging van een uitermate onstabiele p133, dus het is wel de bedoeling dat ie stabiel wordt, maar ik ga door tot ie het koud krijgt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bigs schreef op 30 April 2003 @ 19:10:
Ik wou net zeggen, 100 graden kan ie nooit lang op draaien.. kijk eens of de temperatuur in je BIOS ook zo hoog is.. waarschijnlijk niet :)
Tempertuur heb ik in 1ste instantie in de bios afgelezen en later nog via pc alert, omdat ik hoopte _/-\o_ dat dat lager zou zijn, maar die waren gelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58110

offtopic:
groeten hoeft niet in je post ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charlie
  • Laatst online: 27-02 18:59

charlie

?*?

Waar denk je dat die programmaatjes de temperaturen halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burner13
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-10-2024
dreeke schreef op 30 April 2003 @ 19:11:
[...]

Waarom denk je dat z'n pc vanzelf uitgaat en begint te piepen (als in: hitteprobleem)

En een proc. houdt het wel een tijdje uit op 100 graden.
Ik houd het erop dat de koeler verkeerd om is vastgezet, of dat er verkeerde zooi tussen de core en de heatsink zit.
de sensor zegt dat de cpu te heet is, de cpu zelf niet... die gaat lekker door totdattie niet verder kan.

[ Voor 14% gewijzigd door Burner13 op 30-04-2003 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-05 19:32
Niet om je bang te maken ofzo, maar een gebroken core kan ook heel erg hoge temps aangeven en instabiel draaien.
Precies op de barst is de weerstand namelijk een stuk groter en dan zou 'ie daar dus wel eens vrij warm kunnen worden.

Als er onder de cooler al zo'n padje zat, heb je dan wel het bescherm-plastic eraf gehaald? Dat is een dun velletje die de boel schoon houd.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 83535

Lijkt mij eerder een probleem van de sensor ipv cpu, wat er al eerder is beweerd als ie hoger komt dan 100 graden dan is ie aan het koken en dan krijg je hm toch echt niet meer aan na een reset geloof me.
Wat voor mainboard heb je? en als je bijvoorbeeld die duron 850 inplaatst wat krijg je dan voor temp?

groeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik schaam mij nu diep 8)7 }:O , maar dankzij jullie reply`s ben ik achter het probleem gekomen. De cooler zat er inderdaad verkeerd om op |:( 8)7 . Daar kwam ik een beetje laat achter, omdat de cooler niet scheef zat en de koelpasta de core wel raakte. En ik moest dus eerst ff de voeding er uit halen om de koeler er andersom op te zetten (anders kon ik niet bij die beugel).

Maar het is nu gelukt!!!!
Op 1,67Ghz met temperaturen rond de 50 graden (prima barbeque weer dus).

Mijn dank is groot _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Van je fouten leer je zeg maar B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreeke

dreeke

outdated icon

Ik vraag me af waarom iedereen dacht dat het aan de sensors lag.
Ik dacht toch in de eerste post vrij duidelijk te hebben gelezen:

Proc op 100 MHz wordt 80 graden
Proc op 133 MHz wordt 100 graden, en de pc gaat piepen en schakelt uit.

Waarom schakelt een pc zichzelf uit nb. samen met een "sirene" geluid? Omdat ie zich daar vandaag naar voelt :? Nee, omdat ie te warm wordt.

Maargoed, gelukkig is het dus al opgelost :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwomkwommr
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-05 18:18
de bios die flipt ook wel eens he die kan het ook wel eens fout aan geven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 71786

Bij sommige moederborden is de sensor een soort lipje wat iets omhoog steekt. Als je toevallig zo'n model hebt kan je simpelweg dat lipje verder omlaag drukken waardoor die verder van je CPU afzit.

Misschien krijg je die hitte meldingen wel doordat dat lipje zowat tegen of tegen je CPU zit?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K-2SO
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 26-05 15:08
Ik heb dezelfde coolermaster, met ook een XP2000+ .. alleen dan stressed 45 graden en idle 39 graden.

Ik heb alleen wel Arctic Silver II op de core gesmeerd en dat grijze goedje wat op de cooler zit mooi laten zitten.

Prima dingetje dus voor die € 14,- :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schmoove
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:12
dreeke schreef op 30 april 2003 @ 20:11:

Waarom schakelt een pc zichzelf uit nb. samen met een "sirene" geluid? Omdat ie zich daar vandaag naar voelt :? Nee, omdat ie te warm wordt.

Zo gek is het niet om te denken dat de het aan de sensors zou kunnen liggen. Die sensors zijn degene die uiteindelijk die temperatuur meten. Dus al is de CPU maar 40 graden en die sensors zijn brak en geven 100 graden aan, dan schakelt de boel uit omdat ie denkt dat het te heet wordt.
Hoeft dus niet zo te zijn dat ie te warm wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-05 19:32
K-2SO schreef op 01 mei 2003 @ 15:36:
Ik heb dezelfde coolermaster, met ook een XP2000+ .. alleen dan stressed 45 graden en idle 39 graden.

Ik heb alleen wel Arctic Silver II op de core gesmeerd en dat grijze goedje wat op de cooler zit mooi laten zitten.

Prima dingetje dus voor die € 14,- :P
Dan heb je dus nog geluk dat het zo netjes koel blijft, want meestal gaat het niet goed als je 2 koel-pasta-achtige dingen tegelijk gebruikt.
Volgende keer dus ofwel de bijgeleverde pasta gebruiken ofwel je Arctic Silver.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:24
dreeke schreef op 30 April 2003 @ 20:11:

Omdat ik zelf een ECS L7S7A2 heb die gewoon 90 graden idle aangeeft in het BIOS, overgeklokt naar 150MHz FSB zelfs 110 graden :P

Cooler zit er gewoon goed op, en temperatuur van heatsink ligt net iets boven mn lichaamstemperatuur (zal iets van 45 graden zijn). BIOS zegt dat dat ding op 110 graden Celcius draait. Het ding doet maar, een Pally 1700 @ 150MHz FSB die al 3 weken hele dagen op 110 graden draait met 5% extra voltage zou allang dood moeten zijn (of iig instabiel) :P

En waarom dat MSI bord die CPU uitzet:
De sensor wordt uitgelezen, en naar wat die sensor aangeeft, reageert dat mobo erop met een pieptoon en uiteindelijk uitzetten van de hele boel. Als die sensoruitlezing verkeerd is, zoals mijn ECS L7S7A2, krijg je hetzelfde, terwijl je CPU niet eens 50 graden wordt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _WgV_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-05 12:54

_WgV_

It's a magical world!

_JGC_ schreef op 01 May 2003 @ 19:29:
[...]
Cooler zit er gewoon goed op, en temperatuur van heatsink ligt net iets boven mn lichaamstemperatuur (zal iets van 45 graden zijn)
offtopic:
Ik neem aan dat je dat met je handen voelt. En de temperatuur van je handen is toch wel ff iets lager dan je "lichaamstemperatuur" van 37ºC. Dus hij is wel wat kouder dan 35ºC dan.

#StopBurningStuff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63847

Anoniem: 71786 schreef op 01 May 2003 @ 15:33:
Bij sommige moederborden is de sensor een soort lipje wat iets omhoog steekt. Als je toevallig zo'n model hebt kan je simpelweg dat lipje verder omlaag drukken waardoor die verder van je CPU afzit.

Misschien krijg je die hitte meldingen wel doordat dat lipje zowat tegen of tegen je CPU zit?!
Ik wil niet vervelend doen maar als ie tegen de proc aanzit dan meet je toch juist de echte proc temp???
|:( |:(

Daar gaat het toch om, niet om de temp van de lucht onder de proc, die is totaal onbelangrijk.

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 63847 op 01-05-2003 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcb1
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-05 13:22
Waarom ga je niet terug naar de winkel waar je het spul gekocht hebt?
Je gaat toch niet de thermal pad eraf halen!!! Waarom zou de proc als je b.v. artic silver gebruikt dan wel gaan zakken tot een normale temp?

Gewoon met die bak naar de winkel waar je hem hebt gekocht en probeer daar een koeler van die gasten! weet je gelijk of het aan de koeler ligt of aan iets anders.

* Nooit zelf gaan klooien als je nog garantie hebt, als je zelf gaat klooien vervalt de garantie meestal! (in dit geval het verwijderen van een thermal pad dus)

mcb1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 66714

ik heb eigenlijk ook zoiets: een XP 1700+ op een l7s7a2 mobo, die standaard iets van 65 graden is, ik wilde m iets overklokken en hij werd bij een paar procentjes al 69 -75 graden dus ik heb t maar weer teruggezet.
die pasta die erop zat in t begin is er een beetje afgegaan met het monteren (paar x op en af)
maar: moet ik nou gewoon koelpasta erop smeren of kan het zijn dat de koeler verkeerd zit?
owja: wat kost koelpasta ong.? 1-2 euro lijkt me toch?

symptomen van overklokken bij mij: rebooten zomaar, en soms bij opstarten dat de lampjes gaan knipperen maar het "bios-bliepje" blijft uit.
hierom heb ik mn vorige MoBo weggedaan, en deze gekocht, maar de temp is nog steeds niet echt om blij van de worden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 73787

Hmmm, je moet ergens vanuit gaan. En het beste is de bios en / of een alert proggie. En als die ook nog eens hetzelfde aangeven dan weet je zeker dat de temp te hoog is.

Concentreer je dus maar op dat artic silver gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:08

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Knupelhout, let ff op het datum van een topic voordat je gaat posten. Laat oude }:O in de sloot liggen :o

/ouwe }:O - dicht

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.