[Gentoo] poweroff -> geen power off

Pagina: 1
Acties:

• Pastinakel
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 02-05 22:20

Pastinakel

Zwammen en kwazoedels

Topicstarter
Oud probleem, nieuw slachtoffer: ik krijg het niet voor elkaar om linux mijn systeem uit te laten schakelen.

Linux: 2.4.20-gentoo-r2
MoBo: Chaintech 7VJL Apogee

Kernel Opties:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
[*] Power Management support
<*>   Advanced Power Management BIOS support
[ ]     Ignore USER SUSPEND
[*]     Enable PM at boot time
[*]     Make CPU Idle calls when idle
[*]     Enable console blanking using APM
[*]     RTC stores time in GMT
[*]     Allow interrupts during APM BIOS calls
[*]     Use real mode APM BIOS call to power off

Wat er gebeurt:
poweroff -p
ratelratelratel....de hele boel gaat afgesloten worden....ratelratelratel
Power Down
-> HD's hoor ik "downspinnen".
-> Alle lampjes (keyboard,optische muis,kastLEDjes) gaan uit.
-> Scherm blijft aan.
-> Fans draaien door.
-> Ctrl-Alt-Del doet niks.
-> ATX powerknop doet niks (schakelt wel uit na ca 5 seconden ingebrukt houden)
-> Alleen resetknopje biedt uitkomst: resetten en tijdens POST kan de PC uitgeschakeld worden.

Wat ik geprobeerd heb:
A. apmd laden: helpt nix, zelfde resultaat.
B. ACPI meebakken in de kernel: kan niet booten; na GRUB reset de PC vanzelf.
C. Met of zonder "Enable PM at boot time", met of zonder "RTC stores time in GMT", met of zonder "Use real mode APM BIOS call to power off": zelfde resultaat als hierboven beschreven.

Wie heeft nog suggesties?

[ Voor 6% gewijzigd door Pastinakel op 30-04-2003 22:17 ]

Ik kan je niet helpen. De frutsel is warrig en niet knopig. Bovendien heb ik maar één kant | Scrobblernakel

• Slaiter
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Slaiter

Firesnake

acpi mode activeren in kernel met optie system
<*> Acpi
[ * ] system

daarnaast acpi in bios activeren om bootproblemen te voorkomen

[ Voor 36% gewijzigd door Slaiter op 30-04-2003 19:06 ]

Verwijderd

Probeer eens apm=power-off mee te geven aan je kernel bij het booten.

• Pastinakel

Pastinakel

Zwammen en kwazoedels

Topicstarter
Slaiter schreef op 30 April 2003 @ 19:05:
acpi mode activeren in kernel met optie system
<*> Acpi
[ * ] system

daarnaast acpi in bios activeren om bootproblemen te voorkomen
Moet ik dan APM helemaal uitzetten of kan die daarnaast blijven aanstaan? Als ik namelijk ACPI aanzet en APM uit, wil de kernel niet laden: POST -> Grub -> reboot.

ACPI staat aan in het BIOS.

Update: ik heb het net nog een keer geprobeerd: als ik ACPI aanzet, reboot de PC gewoon na Grub.

[ Voor 31% gewijzigd door Pastinakel op 30-04-2003 22:15 ]

Ik kan je niet helpen. De frutsel is warrig en niet knopig. Bovendien heb ik maar één kant | Scrobblernakel

• Pastinakel

Pastinakel

Zwammen en kwazoedels

Topicstarter
Verwijderd schreef op 30 april 2003 @ 19:13:
Probeer eens apm=power-off mee te geven aan je kernel bij het booten.
Nope, zelfde resultaat als in de openingspost beschreven:
"Power Down"
...PC blijft draaien

Verwijderd

-> ATX powerknop doet niks
Ook niet als je hem circa 4 seconden ingedrukt houdt?

• Pastinakel

Pastinakel

Zwammen en kwazoedels

Topicstarter
Verwijderd schreef op 30 april 2003 @ 19:35:
[...]
Ook niet als je hem circa 4 seconden ingedrukt houdt?
Nee. Systeem hangt volledig. Alleen harde reset is nog mogelijk.

Update: Ik had geloof ik een beetje snel geteld. Als ik die knop ca 5 seconden inhoudt, gaat het hele systeem uit.

[ Voor 21% gewijzigd door Pastinakel op 30-04-2003 22:16 ]

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:31

BoAC

Memento mori

Hm Dat probleem wat je nu opgeeft heb ik ook :(

Heb een ASUS P3B-f met een BX chipset.
Mijn Linux-kernel is ook 2.4.20.

Sluit gewoon normaal af maar blijf wel gewoon draaien. Ook de harddisk geeft een harde tik waarna die weer opkomt.
Het vreemde is ook dat wanneer ik hem daarna met mijn powerknop uitzet (wat bij mij wel werkt) mijn usb-muis zo nu en dan uitvalt. Ik moet daarna in mijn bios de default settings zetten waarna hij weer gewoon werkt. Gewoon de spanning na het afsluiten eraf halen geeft geen problemen.

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Krijg je geen error te zien in je dmesg? (dmesg | grep apm) Bij mij was dat wel het geval, aangezien ik een dual systeem heb en standby enzo daar niet echt goed mee wilt samenwerken. Je kan dan in je lilo.conf bij je kernel 'append="power-off"' zetten (dat zal je ook wel met de search vinden, daar heb ik het ook van) en als het goed is gaat de PC dan wel netjes uit bij het halten.

En als het goed is hoort de PC gewoon uit te gaan als je 5 secs. lang je power-ON/OFF knop in houdt hoor, dat is vrijwel bij elk mobo zo.

• x-wolf
  • Laatst online: 01-05-2024
Ik heb ook een Asus p3b-f mobo en om de 1 of andere reden wil die bij mij alleen maar poweroff doen als ik niet 'RTC stores time in GMT' heb ingeschakeld. Waarom is mij ook een raadsel. Probeer maar eens.

• Pastinakel

Pastinakel

Zwammen en kwazoedels

Topicstarter
Aikeleer schreef op 30 April 2003 @ 20:32:
Krijg je geen error te zien in je dmesg? (dmesg | grep apm)
Nee, krijg alleen 1 regeltje te zien dat APM geladen is ofzo:
code:
1
apm: BIOS version 1.2 Flags 0x07 (Driver version 1.16)
Bij mij was dat wel het geval, aangezien ik een dual systeem heb en standby enzo daar niet echt goed mee wilt samenwerken. Je kan dan in je lilo.conf bij je kernel 'append="power-off"' zetten (dat zal je ook wel met de search vinden, daar heb ik het ook van) en als het goed is gaat de PC dan wel netjes uit bij het halten.
Zoals ik al aangaf: dat helpt geen bliksem (had ik ook al met de search gevonden ja) ;) .
En als het goed is hoort de PC gewoon uit te gaan als je 5 secs. lang je power-ON/OFF knop in houdt hoor, dat is vrijwel bij elk mobo zo.
Dan is er iets niet goed... In Win98 dosmode doet ie dat namelijk wel.

[ Voor 8% gewijzigd door Pastinakel op 30-04-2003 22:19 ]

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:58
Volgens mij is deze optie:
code:
1

Alleen voor probleemgevallen en moet die normaal gesproken uit staan.
Als ik dit zelf aan zet krijg ik een reboot ipv poweroff

• Pastinakel

Pastinakel

Zwammen en kwazoedels

Topicstarter
SiErRa schreef op 30 April 2003 @ 21:12:
Volgens mij is deze optie:
code:
1

Alleen voor probleemgevallen en moet die normaal gesproken uit staan.
Als ik dit zelf aan zet krijg ik een reboot ipv poweroff
Aan of uit geeft hetzelfde effect: geen poweroff, alleen een halt.

Verwijderd

Ik weet niet zeker of de gentoo kernels de nieuwste versie van de acpi code bevatten, want bijvoorbeeld de vanilla kernels hebben ook een oudere versie. Misschien kun je proberen een ck kernel te mergen in gentoo, want daar zit zeker de nieuwste apcpi versie in.

Denk dat je zowiezo met acpi het meeste kans maakt, want recente moderborden ondersteunen meestal beter acpi dan apm. Heb je trouwens ook al gekeken of er misschien biosupdates voor je moederbord zijn?

• Pastinakel

Pastinakel

Zwammen en kwazoedels

Topicstarter
Verwijderd schreef op 30 April 2003 @ 21:41:
Ik weet niet zeker of de gentoo kernels de nieuwste versie van de acpi code bevatten, want bijvoorbeeld de vanilla kernels hebben ook een oudere versie. Misschien kun je proberen een ck kernel te mergen in gentoo, want daar zit zeker de nieuwste apcpi versie in.
Ik ben nu de gs-sources aan het emergen (Latest version available: 2.4.21_pre7, Description: This kernel stays up to date with current kernel -pres, with recent acpi,evms,win3lin ,futexes,aic79xx, superfreeswan,preempt/ll, and various hw fixes). Kijken wat daar uit te halen valt.
Denk dat je zowiezo met acpi het meeste kans maakt, want recente moderborden ondersteunen meestal beter acpi dan apm. Heb je trouwens ook al gekeken of er misschien biosupdates voor je moederbord zijn?
Ik beschouw dat als een hele optimistische gedachte: tot nu toe alleen reboots gezien als ik een kernel probeerde te laden met ACPI d'r in.
Bios-updates ga ik nu even naar kijken. Ik heb al wel gezien dat ze maar twee updates hadden, beide voor WinME problemen.

Verwijderd

Pastinakel schreef op 30 april 2003 @ 22:42:
Bios-updates ga ik nu even naar kijken. Ik heb al wel gezien dat ze maar twee updates hadden, beide voor WinME problemen.
Het is het proberen waard helemaal als het acpi WinME problemen zijn.

Verwijderd

moet bios instellingen zijn combi van apm en linux ik verbaas mij er ook altijd over

• Pastinakel

Pastinakel

Zwammen en kwazoedels

Topicstarter
Verwijderd schreef op 01 May 2003 @ 02:24:
moet bios instellingen zijn combi van apm en linux ik verbaas mij er ook altijd over
:? Wat bedoel je precies? Dat het volgens jou in de BIOS-instellingen zou moeten zitten?

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:31

BoAC

Memento mori

Pastinakel schreef op 30 April 2003 @ 21:02:

Nee, krijg alleen 1 regeltje te zien dat APM geladen is ofzo:
code:
1
apm: BIOS version 1.2 Flags 0x07 (Driver version 1.16)
HET WERKT!!!

Ah.. Da regeltje kreeg ik ook met dmesg | grep apm
Daarna deed ik ook nog ff dmesg | grep ACPI... :)

Dat gaf bij mij het resultaat dat ACPI 'exitte' omdat APM al actief was.

Nu heb ik bij het builden van mijn kernel APM onder ACPI helemaal uitgezet:
Onder General / Powermanagement
Hieronder heb ik alles onder ACPI aangezet
Advanced Power Management Bios Support uitgezet
(Ik gebruikte hiervoor 'make menuconfig')

Build de kernel en het werkt nu wel.
Waarschijnlijk kan APM ook wel uitgezet worden met een append parameter.

Resultaat van dmesg | grep apm geeft nu niets
Maar dmesg | grep ACPI geeft:
BIOS-e820: 0000000013ffc000 - 0000000013fff000 (ACPI data)
BIOS-e820: 0000000013fff000 - 0000000014000000 (ACPI NVS)
ACPI: Core Subsystem version [20011018]
ACPI: Subsystem enabled
ACPI: System firmware supports S0 S1 S3 S4 S5
ACPI: Power Button (FF) found
ACPI: Multiple power buttons detected, ignoring fixed-feature
ACPI: Power Button (CM) found
:Y)

Wacht ff Misschien moet wel aangegeven worden dat development opties moeten worden aangezet om ACPI te kunnen gebruiken

[ Voor 8% gewijzigd door BoAC op 01-05-2003 08:50 . Reden: Verborgen dev opties ]

• Pastinakel

Pastinakel

Zwammen en kwazoedels

Topicstarter
Verwijderd schreef op 30 April 2003 @ 21:41:
[...]
Nou, ik heb het net met de gs-sources en ACPI aan geprobeerd: dat werkt als een zonnetje _/-\o_ :*)
Alleen: dan krijg ik de nvidia X drivers weer niet aan de praat :/
Nou, dan gaan we vrolijk verder met het ck-smaakje kernel...

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
BoAC schreef op 01 mei 2003 @ 07:45:
[...]
HET WERKT!!!
...
Dat gaf bij mij het resultaat dat ACPI 'exitte' omdat APM al actief was.
...
Wacht ff Misschien moet wel aangegeven worden dat development opties moeten worden aangezet om ACPI te kunnen gebruiken
APM en ACPI sluiten elkaar uit.

verder is het altijd verstandig om development options aan te zetten, anders mis je gewoon 75% van de mogelijkheden van de kernel, wat eigenlijk zonde is.

• Pastinakel

Pastinakel

Zwammen en kwazoedels

Topicstarter
Zoals het er nu voor staat doet een 2.4.20 kernel het niet goed (ACPI meecompilen levert een niet-opstartbare kernel op) en een 2.4.21-pre7 kernel wel (alleen doen dan de nvidia-drivers het niet en die wil ik wel graag werkende hebben).
Ik heb net even op de site van ACPI4Linux gekeken en daar staan kernel patches voor verschillende versies van ACPI. Ik kom er alleen niet uit welke patch ik zou moeten gebruiken voor de 2.4.20-gentoo-r2 kernel.
Iemand een idee? Gewoon een patch nemen waar 2.4.20 in staat?

• JaQ
  • Laatst online: 22:16

JaQ

Deze heb je vast al bekeken?

http://forums.gentoo.org/viewtopic.php?t=5199

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

• Pastinakel

Pastinakel

Zwammen en kwazoedels

Topicstarter
Ja, gezien. Geen bruikbare info, namelijk waarom een 2.4.20 kernel met ACPI niet wil booten.

• NoBody
  • Laatst online: 12-12-2024

NoBody

www.gentoo.org

Een wederom wat ouder topic (wat is het toch wat met die NoBody ;)) dat ik hierbij omhoog trap, waarom?

Omdat ik op mijn laptop (Asus H3500L) gebruik maak van de vanilla kernel 2.4.20 i.c.m. ACPI en in principe werkt ALLES behalve het vanzelf uitgaan na een halt, ik moet m'n powerknop daarna 5 seconden ingedrukt houden wil ik hem uitzetten...

Nou heeft het op de vorige kernel (linux-2.4.20-gentoo-r2) wel altijd gewerkt en tussen toen en nu is er ook veel gepruts geweest... ik zal morgen nog even naar de tip van BoAC kijken, gezien APM (alleen de bovenste optie) bij mij nog wel meegecompiled zit in de bios. Als dat werkt, laat ik het hier nog wel even weten :)

Nu lijkt me, n.a.v. de tweede alinea van deze post, dat Vanilla i.c.m. ACPI niet persé fout hoeft te zijn, ik heb iig nog geen last gehad van reboots na de bootloader (lilo) oid :>

Wel plotselinge reboots als ik gewoon in KDE zat toen ACPI nog uitstond :{

Hoi

Pagina: 1