Toon posts:

internet gedeeld; 'nare' bijverschijnselen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
het volgende is het geval. sinds een tijdje hebben we een 'netwerk' thuis liggen; twee pc's, verbonden door een crosscable, gebruik makend van WinRoute pro. werkt prima, qua netwerk dan. na installatie hebben we de volgende vragen/probleempjes:

- de 'server' wil niet meer afsluiten. bij het afsluiten komt ie tot het windows scherm 'windows is shutting down', maar blijft daar op hangen. alleen de 'harde' aan- en uitknop achterop de pc biedt uitkomst. wanneer we de computer -na een tijd- weer via die knop weer aanzetten wordt er geen scandisk gedaan, wat naar mijn idee aangeeft dat eigenlijk het complete afsluiten wel goed gaat, maar net die laatste stap lukt niet ... wat kan hier het probleem zijn?

- er is mij verteld dat je nu geen firewall meer nodig hebt, omdat winroute die rol ook aanneemt. en op de 'server' moet die ook expliciet uitstaan wil de 'client' ook het internet op kunnen, maar op de 'client' moet die aanstaan, anders kan ie het internet niet op. dat laatste, wat is daar de reden van?

de configuratie is als volgt:

server:
- Windows 98 SE
- ZoneAlarm Pro 2.6.231
- WinRoute Pro 4.2

client:
- Windows 95
- ZoneAlarm 2.1.44

wie kan ons enig inzicht hierin geven?

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Afsluitprobleem lijkt me erg veel verdenken op het bekende Windows 98 afsluitprobleem. Hierover is iig genoeg te vinden op GoT ( ff searchen)

Dat tweede is maar vaag :? Kan ik ff niks over zeggen :o

C:\>_

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:02
Heb je de search al is gebruikt, voglens mij is dat al is eerder langs gekomen :). Zoek is op : Winroute Afsluiten Win 98 :).

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Win98SE heeft ICS aan boord. Gebruik dat maar, dat lijkt mij persoonlijk heel wat makkelijker dan het gepruts waar je nu mee bezig bent.

Siditamentis astuentis pactum.

• Leon T
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Leon T

Ni!

- de 'server' wil niet meer afsluiten. bij het afsluiten komt ie tot het windows scherm 'windows is shutting down', maar blijft daar op hangen. alleen de 'harde' aan- en uitknop achterop de pc biedt uitkomst. wanneer we de computer -na een tijd- weer via die knop weer aanzetten wordt er geen scandisk gedaan, wat naar mijn idee aangeeft dat eigenlijk het complete afsluiten wel goed gaat, maar net die laatste stap lukt niet ... wat kan hier het probleem zijn?
Start-uitvoeren-msconfig-geavanceerd en daar "snel afsluiten" uitzetten
- er is mij verteld dat je nu geen firewall meer nodig hebt, omdat winroute die rol ook aanneemt. en op de 'server' moet die ook expliciet uitstaan wil de 'client' ook het internet op kunnen, maar op de 'client' moet die aanstaan, anders kan ie het internet niet op. dat laatste, wat is daar de reden van?
Het probleem is dus dat als je op de server de firewall aanzet, je client niet meer op het internet komt en dat je client alleen maar met de firewall aan op het internet komt?

Klinkt als een config foutje?

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Varienaja schreef op 30 April 2003 @ 17:53:
Win98SE heeft ICS aan boord. Gebruik dat maar, dat lijkt mij persoonlijk heel wat makkelijker dan het gepruts waar je nu mee bezig bent.
ook heel wat minder te configureren. Beetje onzinnige opmerking imho.

Het lijkt erop dat je service niet goed afsluit. Kennelijk een bekend probleem, dus de search zou je goed kunnen helpen.

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

Verwijderd

Topicstarter
ok, ik beken, ik heb gezocht maar ook weer niet heel uitgebreid :)
Tweakertje schreef op 30 April 2003 @ 17:55:

Het probleem is dus dat als je op de server de firewall aanzet, je client niet meer op het internet komt en dat je client alleen maar met de firewall aan op het internet komt?

Klinkt als een config foutje?
waarvan dan? van winRoute? van ZoneAlarm (client? server?)?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Is geen echte config fout, meer dat de Winroute Service door win98SE niet goed afgesloten wordt waardoor je bak blijft hangen met afsluiten.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Cpt.Morgan
  • Laatst online: 23-11-2025
dawuss schreef op 30 April 2003 @ 17:56:
[...]Het lijkt erop dat je service niet goed afsluit. Kennelijk een bekend probleem, dus de search zou je goed kunnen helpen.
Je kunt wel searchen, maar het is vaak niet op te lossen :)... Wat je moet doen is eerst WinRoute uitschakelen en dan Windows afsluiten, dan gaat het wel goed.

• SED
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-08 17:22

SED

wat Winroute als Firewall betreft zou ik eens zoeken op het internet naar Winroute en exploits. Dan ben je dat idee zo weer kwijt ;)

Copyright and left by SED...

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Vergeet ook niet de datum van die exploits te controleren, de meeste exploits zijn namelijk voor oudere versies of beta versies.
(producenten zitten ook niet stil ;) )

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• NoBody
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-12-2024

NoBody

www.gentoo.org

op http://windowsupdate.microsoft.com/ kan je een update vinden tegen het bekende Windows 98 afsluitprobleem :)

Hoi

Verwijderd

Topicstarter
Cpt.Morgan schreef op 30 April 2003 @ 19:04:
Wat je moet doen is eerst WinRoute uitschakelen en dan Windows afsluiten, dan gaat het wel goed.
helpt niks ;(
SED schreef op 30 april 2003 @ 19:18:
wat Winroute als Firewall betreft zou ik eens zoeken op het internet naar Winroute en exploits. Dan ben je dat idee zo weer kwijt ;)
wat is een exploit :? help ...
NoBody schreef op 01 mei 2003 @ 04:33:
op http://windowsupdate.microsoft.com/ kan je een update vinden tegen het bekende Windows 98 afsluitprobleem :)
het 'bekende'? hmmm, klinkt niet goed ... :/

Verwijderd

Tja, het is een bekende 'feature' ;) van Windows 98, en voor zover ik weet redelijk makkelijk te verhelpen.

En die tweede vraag: leg nou eens uit wat je bedoelt :? Ik zou gewoon per PC een firewall draaien, en die even goed configureren, alleen services die echt door mogen doorlaten. Zorg dan wel dat je zgn. 'trusted computers' aangeeft, zodat je internet-delen en je file- and printersharing wel werkt :)

Verwijderd

Euuhww je moet in zonealarm jouw pc's instellen dat ze elkaar trusten(vertrouwen).
Ik dacht dat je dat deed onder zones...

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:55
Als je winroute gebruikt kan je zonealarm wegflikkeren. Je doet een request op poort 53 voor DNS en omdat je NAT draait, zal Winroute dat ding op poort 2000nogwat terugvragen. Vervolgens staat zonealarm te blaten over een hack attempt vanaf je ISP zn DNS server |:(

Winroute heeft een interne Firewall. Ik weet zo niet de mogelijkheden van dat ding, maar daarmee kan je vast wel instellen dat je alleen dingen naarbinnen wilt hebben als jij ook iets naarbuiten legt. Stel je voor FTP: poort 20 naarbinnen mag pas open vanaf een bepaalde host op het moment dat jij op poort 21 een link naarbuiten hebt liggen.

Verder kan je alles binnen je netwerk onbeschermd laten: vanbuitenaf kan niemand je interne machines te grazen nemen, behalve als je ze gaat poortmappen.

Verwijderd

Dat geldt inderdaad als Winroute een (goede) firewall heeft, maar die had toch geen firewall :?

Verwijderd

Als je de handleiding download voor winroute dan zie je daar ook een stukje staan over de firewall mogelijkheden van winroute (werken best goed al zeg ik het zelf).
Je moet dan wel alles zelf configgen

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 02 May 2003 @ 10:02:
En die tweede vraag: leg nou eens uit wat je bedoelt :? Ik zou gewoon per PC een firewall draaien, en die even goed configureren, alleen services die echt door mogen doorlaten. Zorg dan wel dat je zgn. 'trusted computers' aangeeft, zodat je internet-delen en je file- and printersharing wel werkt :)
het tweede probleem ... de client die we nu gebruiken was oorspronkelijk volledig geconfigureerd als backup van de computer die we nu als server gebruiken; inclusief firewall. nadat we de netwerksettings veranderd hadden zodat het de client werd, had ik het idee dat die machine niet met de buitenwereld praatte ... conclusie, geen firewall nodig (ik zette hem uit). maar toen was er dus ineens geen internet meer :? pas toen ik de firewall weer aan had gezet had ik weer internet

begrijp me niet verkeerd, ik weet wat wat van computers af, maar hoe zelf een firewall en/of WinRoute exact te configureren ... dat is een ander verhaal, vandaar datik hier om hulp vraag :)

Verwijderd

Topicstarter
trouwens, wie kan me aan het handje nemen en mij de windows update mbt het afsluiten van win 98 tonen? ik kan hem niet vinden :/

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 04 mei 2003 @ 00:36:
trouwens, wie kan me aan het handje nemen en mij de windows update mbt het afsluiten van win 98 tonen? ik kan hem niet vinden :/
ik kom niet verder :/ ... help :?

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:44

Robtimus

me Robtimus no like you

Voor het Win98 afsluitprobleem staat in de FAQ van WOS een link dacht ik, kijk daar eens.

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

Verwijderd

Topicstarter
bedankt!

helaas heeft het niks geholpen, wat bij mij het vermoeden dat het aan WinRoute ligt alleen maar versterkt! :/

• SithWarrior
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-06 11:13

SithWarrior

Ik ben uniek, net als iedereen

hehe dat van dat afsluiten, ken iemand die heeft ook jaartje deze setting gehad, die had ook dat server bleef hangen bij het afsluiten. hij kon ook maar niet vinden waar het aan lag, als ie client weer effe aan zette ging die ander instant uit. Weird probleem.

You can take a picture of something you see. In the future, where will I be?

Verwijderd

Topicstarter
het is echt irritant ... het moet anders kunnen

Verwijderd

Topicstarter
iemand nog een idee?

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:29

Arfman

Drome!

Meuh .. probeer eens een fatsoenlijk OS op je 'server' (zoals Windows 2000) en gebruik dan de Internet Connection Sharing eens. Waarschijnlijk genoeg features voor jou en volgens mij ook redelijk veilig.

Oh ja: ZoneAlarm is een baggerpakket, get rid of it. Dit jaar tijdens Drome veel mensen moeten helpen om ZA van hun PC te flikkeren omdat ze vage netwerkproblemen hadden, opgelost toen ZA eraf was gemieterd.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• Cpt.Morgan
  • Laatst online: 23-11-2025
Cpt.Morgan schreef op 30 April 2003 @ 19:04:
Wat je moet doen is eerst WinRoute uitschakelen en dan Windows afsluiten, dan gaat het wel goed.
Heb je echt de engine uitgeschakeld? Dus rechtsklikken op het icoontje in de systemtray en dan zeggen dat je WinRoute engine uitzet. Alleen afsluiten van de tool om Winroute te managen helpt inderdaad niet...

Verwijderd

je moet eens proberen zonealarm op je server te configgen voor internet delen, deed je geloof ik bij custom ofzow, dan moet je de ip van je shareserver geven, en dan werkt het (bij mij iig wel)
Pagina: 1