Toon posts:

Scherpte problemen met IIyama monitor

Pagina: 1
Acties:
  • 325 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik bezit de IIyama Vision Master Pro 455 (MM904UT) en heb deze aangesloten op de on-board VGA van een MSI 845G-Max moederbord. (845G Chipset Integrated graphic controller) De monitor draait op een resolutie van 1200x1024@85Hz.
Ik heb echter het probleem (in Win XP) dat het beeld niet altijd scherp is.
Soms is het een gedeelte van het scherm (bvb enkel Messenger), soms heel het scherm, soms is het scherm helemaal scherp.
Hierbij een voorbeeld van de "onscherpheid".
Afbeeldingslocatie: http://www.elst.be/monitor.jpg

Weet er soms iemand waaraan dit kan liggen?
Is het een software of hardware matige fout?

• dominic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-12 21:53

dominic

will code for food

Heb je een switchbox oid ertussen hangen? Lijkt typisch op een storings-probleem.

Download my music on SoundCloud

Verwijderd

Topicstarter
Nee, er hangt niets tussen.
Er staat een scanner boven, die niet altijd op staat.
Er is een USB cardreader aangesloten op de USB heb in het scherm; die staat ongeveer op 30 cm van het scherm.
De monitor heeft ook ingebouwde speakers in de voet, maar ik neem aan dat die niet storen.

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Denk eerder aan storing in de VGA-kabel :)

Probeer het eens met een andere kabel.

Verwijderd

Topicstarter
Maar kan het dan nog dat slechts een bepaald deel van het scherm onscherp is?
Bvb een IE venster en dat de 'onscherpheid' zich mee met het venster verplaatst?

• Pollewob
  • Niet online
Hmm.. dat veranderd de zaak, lijkt dan eerder op een softwareprobleem eigenlijk. Test eens andere drivers :)

Verwijderd

Topicstarter
Had ik er misschien ineens bij moeten zeggen dat ik de nieuwste drivers al geinstalleerd heb. 8)7

Verwijderd

Ik heb de Pro 451 en die had het in het begin ook wel een beetje.
Als extra nadeel vond (vind) ik de letters op een Iiyama niet echt strak stil staan en mogelijk speelt dit bij jou ook een rol.

Wat helpt is een goede VGA kaart aansturen want ik heb er al een zooi getest en er zit toch wel verschil in in wat de Iiyama's lekker vinden.

Ik zal de slechte resultaten niet noemen (ok, on-board vga is meestal niet zo heel erg sterk) maar als je alleen 2D nodig is de Matrox 400/500 perfect (ehm persoonlijke mening) en ik moet zeggen dat de Asus V9280 TD het er ook erg goed op doet.

Conclusione... stap af van je onboard VGA en ga shoppen voor een mooie kaart.

baai

Ron

ps1

oh ennne... ik heb de ouwe lullen optie voor screen fonts "Clear Type" aangezet.
Werkt wat mij betreft prettiger

ps 2
ironx -> net ff wat vlugger :-)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 30-04-2003 16:51 ]

• ironx
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-11 00:12
Heb je niet toevallig 'Screen Smoothing' aanstaan?

('Desktop Properties, Appearance, Effects, Use the following method to smooth edges of screen fonts')

Uit -> Letters worden hoekerig
Standard -> Sommige letters worden 'afgerond'
ClearType -> Alles word 'afgerond'

(Weet ook ff niet hoe ik het zo snel anders zou moeten zeggen :))

[ Voor 9% gewijzigd door ironx op 30-04-2003 16:50 ]

This posting is provided "AS IS" with no warranties, and confers no rights.

Verwijderd

Ik heb jammer genoeg ook last van een onscherp beeld met deze monitor. De enigste oplossing is om op een lagere refresh rate te draaien ;(

Verwijderd

Topicstarter
Misschien het probleem gevonden...
Er ligt ook nog een stekkerblok naast het scherm en als ik deze naar het scherm beweeg wordt de storing groter :)
Dus ik hoop dat het daaraan ligt.
Wist niet dat die zoveel storing geven...

• Jaded
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-10 17:02
IIyama's hebben ook nog bij picture quality in het OSD een optie voor text, picture enzovoorts. Die al eens geswitched?

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:04
Jaded schreef op 30 April 2003 @ 17:07:
IIyama's hebben ook nog bij picture quality in het OSD een optie voor text, picture enzovoorts. Die al eens geswitched?
Is dat zo? Ook op een VMP450?

Verwijderd

Topicstarter
Ja, maar dat had ik reeds gedaan, verhelpt niets.
Maar ik denk dat het aan de stekkerblok ligt.
Ga die straks zo ver mogelijk wegwerken en zien wat het aan de beeldkwaliteid helpt.

• dreeke
  • Laatst online: 31-10 13:54

dreeke

outdated icon

Jaded schreef op 30 April 2003 @ 17:07:
Hmmm waarschijnlijk alleen de nieuwere (ronde) modellen?
Ik heb zo'n vierkante bak (V.M. Pro 410) en die heeft dat niet.

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 30 April 2003 @ 16:21:
Ik bezit de IIyama Vision Master Pro 455 (MM904UT) en heb deze aangesloten op de on-board VGA van een MSI 845G-Max moederbord. (845G Chipset Integrated graphic controller) De monitor draait op een resolutie van 1200x1024@85Hz.
Ik heb echter het probleem (in Win XP) dat het beeld niet altijd scherp is.
Soms is het een gedeelte van het scherm (bvb enkel Messenger), soms heel het scherm, soms is het scherm helemaal scherp.
Hierbij een voorbeeld van de "onscherpheid".
[afbeelding]

Weet er soms iemand waaraan dit kan liggen?
Is het een software of hardware matige fout?
Dat je probleem geen regelmaat heeft, doet me denken aan een lamme VGA kaart/of een defect onderdeel in je monitor. Je kan het beste even IIyama opbellen. Daar kun je eventueel je monitor brengen om te laten afstellen/repareren. Meestal kun je hem dan ook gelijk weer meenemen. Ze zitten in Oudemeer (vlak bij schiphol). Ik had een probleem met overtollige convergentie in de linker bovenhoek; even gebelt, er naar toe gereden, afstellen, en weer meenemen, echt super _/-\o_

Ik zou sowieso eerst je monitor even op een andere comp met de zelfde resolutie refreshrate aansluiten. Als het probleem zich hier niet voordoet, licht het sowieso niet aan je monitor

Verwijderd

Topicstarter
Heb het stekkerblok zo ver mogelijk weggewerkt en de storing zoals boven beschreven is er niet meer. Maar het beeld komt nog steeds wat wazig over. Zou dit aan de VGA liggen of aan de monitor?
Heb niet direct de mogelijkheid om de monitor op andere pc aan te sluiten.

• JWO
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-12 21:21

JWO

probeer eens een videokaart met betere filters ?

• nhimf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-12 23:59

nhimf

Lekker belangrijk allemaal

Ik heb de vmp 451 en toen ik overstapte van een tnt2 ultra naar een gf2 gts, merkte ik dat het beeld ineens veel onscherper werd.
Ik merkte ook dat de adapter voor mijn speakerset heel erg stoort, de EM straling die daar af komt is heel erg. Ik had hem heel even achter mijn monitor staan, en toen trilde hij als een gek (alsof je de hele tijd wordt gebeld).
Kan zijn dus dat er een adapter in de buurt van je kabel/monitor ligt.

Ik stink niet, ik ruik gewoon anders

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-12 22:19

n00bs

Het is weer Zomer!

Met H-convergence in Quality Menu kan je het grotendeels tegengaan. Daarnaast zet Contract niet op MAX en brightness ook niet.

Wat je ook nog kan proberen is je monitor opnieuw kalibreren... Heb ik ook gedaan... ff openschroeven en dan zijn er 3 stelschroefjes. 1 voor (gamma oid), en 2 voor de fijntuning horizontaal en verticaal... het bijstellen van deze laatste 2 maakt mijn monitor VEEL scherper

• nhimf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-12 23:59

nhimf

Lekker belangrijk allemaal

n00bs schreef op 01 mei 2003 @ 15:51:
Met H-convergence in Quality Menu kan je het grotendeels tegengaan. Daarnaast zet Contract niet op MAX en brightness ook niet.

Wat je ook nog kan proberen is je monitor opnieuw kalibreren... Heb ik ook gedaan... ff openschroeven en dan zijn er 3 stelschroefjes. 1 voor (gamma oid), en 2 voor de fijntuning horizontaal en verticaal... het bijstellen van deze laatste 2 maakt mijn monitor VEEL scherper
Dat laatste zullen niet veel mensen doen. Ik ook niet, zeker niet in de garantie periode. Ik koop binnenkort een andere vga, dus dan zal het allemaal beter gaan.

Ik stink niet, ik ruik gewoon anders

• Aphax
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 14-11 18:21
Hopelijk geen oude koe zo, maar een nieuw topic durf ik niet aan.

Ik heb zelf dus ook zo'n monitor (net nieuw), mijn broertje althans. Nu heb ik deze hier tijdelijk aangesloten en valt me op dat normaal, mijn monitor redelijk donker is. Dus dan kan ik die optie "OPQ" aan doen waardoor alles een stuk feller word. Helaas resulteerd dit ook in een wazig beeld. Vooral bij horizontale lijnen zie ik het goed.

Ik heb m'n speakers ander andere potentiële stoorders weggezet en ik heb het nog steeds. Nogmaals, het is een stuk minder erg als ik die OPQ instelling uit doe, helaas is het dan te donker om met een normale contrast/brightness verhouding een film te kijken.

Is dit een bekend probleem van Iiyama monitoren of kan heir sprake zijn van een defect? Het probleem doet zit bij zowel mijn broertje als bij mij voor. We hebben wel allebij Geforce kaarten die erom bekend staan wazig beeld te geven maar op mijn LCD scherm (analoog aangesloten) heb ik er niet in deze mate last van en nogmaal die OPQ setting verhelpt het enigsinds.

Ook zijn er andere problemen die me opvallen, zo krijg ik een wazige licht witte vlek naast een scroll bar op een zwarte achtergrond. Ook verander mijn contrast-brightness verhouding als het beeld licht word. (Als ik bijvoorbeeld een explorer schermpje groot en kleiner maak zie ik mijn taakbalk respectievelijk donkerder en lichter worden).

Misschien heb ik te lang naar een LCD scherm zitten turen en is dit normaal voor een CRT scherm maar ik vroeg het me toch af :)

[ Voor 22% gewijzigd door Aphax op 27-08-2003 20:25 ]

• SpeedBart
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-12 16:25

SpeedBart

Futurama 0wnage

Ik heb de vmp 452 en je moet je refreshrate ook wel ff omhoogpompen he, op 60 hz is het niet zo mooi als op 100 hz

Bite my shiny metal ass!! 6000wp platdak z, zo brabant 14x longi Solar 365 icm 5000XE growatt

Verwijderd

Ik heb ook een VN455 pro en hetzelfde probleem...is al teruggeweest naar Iiyama. Vinden het een plaatje van een beeld (lees...je bent een beetje een zeikerd). Het enige dat bij mij helpt is inderdaad het veranderen van de refresh rate. De ene keer is ie strak op 90 HZ en de andere keer op 85.

Enne...bij een 19" mon is het niet de bedoeling dat je er op 20 cm vanaf gaat zitten he ;-)
Pagina: 1