Hallo, omdat ik problemen had met een nieuwe pc. (winXP install lukte niet, blauwe schermen in win98..) zocht ik hier wat rond op het forum. 1 vd adviezen was om het geheugen eens te testen met memtest86. Ik krijg na 2 minuten testen al zo'n 60000!!! errors. Moet ik ergens nog iets instellen ofzo? Want dit lijkt mij echt wel onwaarschijnlijk veel. Als ik dit zou moeten geloven is mijn geheugen zo gaar als het maar kan zijn. Onwaarschijnlijk dat win98 dan zelfs nog maar opstart..
je geheugen is dan inderdaad brak. Tenzij je timings niet goed staan.. doe eens Load optimized defaults in je bios, dan saven, en dan weer testen... Succes !
Ik kreeg zonder instellingen geen errors. Dus ik denk dat er echt wat mis is met je geheugen. En ik denk niet dat het aantal errors wat wil zeggen
V&A aangeboden: LSI 9207-8i (IBM M5110) geflashed naar IT MODE
Heb je DDR of SDR geheugen??
Probeer eens op een lagere snelheid te draaien (dus bijv. DDR333 op DDR266). Ik had dit namelijk ook (heel veel errors).
Ow ja, dit zijn teveel errors. Kijk maar eens op de site van memtest, daar staat ook dat je nooit zoveel errors zult krijgen bij brak geheugen. Dus alleen de snelheid/latencies zijn de oorzaak hiervan (of een brakke cpu/mobo chip kan ook).
Probeer eens op een lagere snelheid te draaien (dus bijv. DDR333 op DDR266). Ik had dit namelijk ook (heel veel errors).
Ow ja, dit zijn teveel errors. Kijk maar eens op de site van memtest, daar staat ook dat je nooit zoveel errors zult krijgen bij brak geheugen. Dus alleen de snelheid/latencies zijn de oorzaak hiervan (of een brakke cpu/mobo chip kan ook).
[ Voor 45% gewijzigd door Postman op 30-04-2003 14:09 ]
Geloof, dan krijg je geen errors maar rooksignalenblender schreef op 30 April 2003 @ 14:08:
En check eens of je geheugen wel helemaal goed in de sockets zit...
wat is normaal het eerste dat getest wordt? want ik begin te twijfelen of het nu mijn cache geheugen is dat fouten geeft, of het ram geheugen. Achter L1 cache staat :'test #5'
De defaults laden in de bios haalt blijkbaar ook niet veel uit.. ik ga eens proberen mijn geheugen wat lager te klokken.
Lastig dat je geen printscreens kan maken
edit: Ik heb btw DDRAM, 266MHz, even teruggeklokt naar 200MHz: geen verschil. Waarschijnlijk is het toch het ram geheugen want bij address staat telkens achter een hoop lettertjes 193.3M of iets in die aard.
Ik ga even op deze pc de test doen, want met het latje dat hier insteekt kreeg ik dus ook errors bij de installatie.
De defaults laden in de bios haalt blijkbaar ook niet veel uit.. ik ga eens proberen mijn geheugen wat lager te klokken.
Lastig dat je geen printscreens kan maken
edit: Ik heb btw DDRAM, 266MHz, even teruggeklokt naar 200MHz: geen verschil. Waarschijnlijk is het toch het ram geheugen want bij address staat telkens achter een hoop lettertjes 193.3M of iets in die aard.
Ik ga even op deze pc de test doen, want met het latje dat hier insteekt kreeg ik dus ook errors bij de installatie.
[ Voor 34% gewijzigd door mr_star op 30-04-2003 14:28 ]
Laat het geheugen op default draaien (qua FSB en timings) en schakel de CPU cache uit in de BIOS. Als memtest dan nog fouten geeft, dan wordt het inruilen
Het is nu wel duidelijk dat het latje gaar is. Ik heb op deze pc memtest eens gedraaid zonder errors in de eerste 10 minute, toen gereboot, het bewuste latje erin, memtest gedraaid, en weer hopen errors. Ik heb net een mailtje naar de winkel gestuurd. Zal wel zonder problemen omgewisseld worden waarschijnlijk. Is nog maar 1.5 weken oud.
bedankt iedereen
bedankt iedereen
Pagina: 1