Toon posts:

Speakers zo goed mogelijk vervangen

Pagina: 1
Acties:
  • 449 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik (niet zo’n rijk studentje ) heb dus via speelt geen rol, oude boxen gekregen. Het zijn Sony realistic optimus T-200, die op een (niet lachen of hier commentaar op gevraagd, hij kan het redelijk trekken) sony TA-Fe210 versterkertje. Het probleem is dat de 4x10" woofers nogal rot zijn (zie foto ook), en nu ik er wat met zit te spelen brokkelen ze nogal sterk af, na een paar dagen al. Ik hoor het verschil toch al wel bij nummers met veel bas. Ze zijn dus aan vervanging toe. Ik kan dus geen info vinden over deze boxen,ben wel benieuwd hoe oud ze zijn. Heb al naar Sony gemaild mr ze sturen me gegevens van een verkeerd type terug. De enige info die ik kan vinden is dit:

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/nodderwaak/Hans/3.jpg

Sony realistic optimus t-200 (LxBxH: 320X290X1000 mm)
Per box 8Ohm 150Watt
2 afregelingen om de 1-5KHz of +5Khz wat te regelen
1 tweeter en mid-range speaker, allebei nog OK (dus niet naar gekeken)
2X
Realistic
16Ohm
30 Watt Cat. No.40-2029 (verder geen info)
(Is een volledig gesloten kast, is ook wel van belang)

Als iemand dus meer info over deze boxen kan vinden zou dat ook leuk zijn mr daar gaat dit niet echt over. Ik wil deze 4 dus vervangen, is het dus het beste dat ik 4 zoek met hetzelfde aantal Ohm en Watt? Ik denk dat de Ohms al zeker belangrijker zijn dan de watts. Verder zou ik per kast 2 verschillende speakers nemen (kwa parameters dan) om zo een zo groot mogelijk spectrum te overlappen bij het spelen? En op welke factor zou ik nog het beste op letten gezien de grootte van de kast? Kan zelf niet met de programma’s om boxen te berekenen overweg.

Ik woon in België ik kan ze dus niet naar Nederland sturen om ze te laten repareren, en wat wrs ook duurder zal zijn. Toch wil ik deze oplappen omdat deze kast + alles buiten de 4 woofers nog super is. Ik moet erbij zeggen dat het niet het van het moet zijn, als ze mr wat goed klinken en wat knallen op men kamertje ben ik al tevreden.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:24

JT

VETAK y0

Je kan het niet zomaar vervangen meestal. Is het een compleet gesloten behuizing, geen bass reflex ofzo ?

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• MM
  • Niet online

MM

was: m.m

Als het een gesloten kast is zou je er vrij eenvoudig nieuwe woofers in kunnen plaatsen. "probleem" is dat de impedantie 8 ohm moet zijn. Dat kan uiteraard door 2 16ohm speakers parallel aan te sluiten, maar 16 ohms speakers zijn meestal niet (voordelig) te koop. Gelukkig kan je door 2 4ohm's speakers serieel aan te sluiten ook een impedantie van 8 ohm krijgen. Begin nu allemaal niet dat het hifi gezien niet verantwoord is, dat de impedantie klopt is al heel wat ;)

Ik schat de afmetingen van de kast op zo'n 30x30x80cm, waarschijnlijk zitten de middentoner en tweeter afgesloten van de woofers, dus de effectieve inhoud zal voor de woofers samen zo'n 25x25x50cm zijn. Dit komt neer op zo'n 32l, dus 16l per woofer. Dit is best weinig, maar met flink wat isolatiemateriaal kan je de virtuele inhoud wat opkrikken naar 20 liter. Kijk eens rond tussen de woofers voor in de auto, deze hebben vaak een impedantie van 4ohm en zijn ook vaak geoptimaliseerd voor kleinere behuizingen. Vermogen hoeft niet denderend te zijn, 50w is op zich al genoeg. Ik kijk zelf wel even of ik wat kan vinden, heb je nog een bepaald budget waar je je aan wilt houden.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• satcp
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Heb je een van de woofers er al eens uitgenomen? Mogelijk staat er een modelnummer op waarmee je bij Sony dezelfde of een vervangingsexemplaar kan bestellen.

En anders moet je eens langst een degelijke hifizaak gaan (dus niet Van Den Borre ofzo ;) ) met de modelnummers van de boxen zelf. Die mensen hebben doorgaans betere contacten bij de leveranciers en producenten waardoor ze makkelijker aan informatie en stukken kunnen komen.

Btw, ik veronderstel dat de ophangring van zo'n soort schuimrubber is, dat door de tijd heen verduurd is. Er zijn firma's die die ophangringen kunnen vervangen. Ik heb helaas wel geen adressen en/of prijzen, maar ze bestaan.

[ Voor 21% gewijzigd door satcp op 30-04-2003 14:03 . Reden: update ]

Verwijderd

als je ze vervangt, kies dan voor speakers met dezelfde afmeting, zelfde aantal Watts en als je ze kan vinden de zelfde Db, alleen dit zul je waarschijnlijk niet op die sony speakers zien staan. de behuizing van die sony speakers is meestal niet gesloten of bas reflex dus daar hoef je je niet druk om te maken, maar ik denk dat nieuwe speakers in deze boksen duurder is dan bij een 2ehands zaak een paar "nieuwe" te halen..

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:01

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik denk dat je al redelijk OK af bent met een stel vervangende speakers bij de conrad vandaan.

Wise enough to play the fool

• MM
  • Niet online

MM

teacher schreef op 30 April 2003 @ 14:20:
Ik denk dat je al redelijk OK af bent met een stel vervangende speakers bij de conrad vandaan.
Ja, ook mijn gedachte, ik heb even wat gesimuleerd met de raveland axx1010, dit is een 4ohms caraudio sub. Ze voelen zich prima thuis in een wat kleinere behuizing. Helaas niet zo goed in een gesloten behuizing, maar in het frontpaneel tussen de 2 woofers passen volgens mij wel 2 paspoortjes van 45mm doorsnee in. Totale kosten komen dan uit op 2x54 voor de woofers, 2x4 voor de poortjes, totaal zo'n 120 euro per speaker. Voor dat bedrag kun je het niet laten repareren :) Overigens haal je met deze drivers een f3 van zo'n 42Hz en een f10 van 33Hz (f10 geven fabrikanten meestal op als laagste frequentie terwijl f3 eigenlijk netter is) Rendement van de driver is 88dB, je kunt uitgaan van 91dB omdat ze met z'n 2en werken (dit heeft effect tot circa 300Hz, daarboven gaat de gevoeligheid weer naar 88dB)

edit
Met isolatiemateriaal erin kan je de f3 tot zo'n 38hz oprekken naar beneden, lekker laag dus :)

[ Voor 16% gewijzigd door MM op 30-04-2003 15:23 ]

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Verwijderd

Topicstarter
Effie een pic van die woofer, zoals je ziet is de spoel maar licht, Dus zo 2 raveland woofer er in is niet zo echt nodig. Vindt ik wat overpowerd. Als ik dit kan evenaren ben ik al blij. En dus ook liefst geen baspijpen liggen plaatsen indien mogelijk.

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/nodderwaak/Hans/4.jpg

info staat in hoofdbericht.

• JT

JT

VETAK y0

Verwijderd schreef op 30 april 2003 @ 15:44:
Effie een pic van die woofer, zoals je ziet is de spoel maar licht, Dus zo 2 raveland woofer er in is niet zo echt nodig. Vindt ik wat overpowerd. Als ik dit kan evenaren ben ik al blij. En dus ook liefst geen baspijpen liggen plaatsen indien mogelijk.

[afbeelding]

info staat in hoofdbericht.
Tja, wat wil je dan ?!?! Je wou goedkoop, dit vind je te duur, maar goedkoper gaat het niet worden !

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• teacher
  • Laatst online: 18:01

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Die raveland woofers zijn een prima optie; ik liep er ook al naar te neuzen.
En waarschijnlijk ga je niet meer dezelfde woofer vinden (lichtere magneet of niet).

Overigens _hoef_ je geen poort te gebruiken; het zou wel beter zijn, maar je geluid zal toch wel prima zijn. Je kan natuurlijk ook 1 sub en een passief membraan in de speaker schroeven...

Wise enough to play the fool

• Mad_Demon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-05 13:32
Verwijderd schreef op 30 april 2003 @ 14:05:
als je ze vervangt, kies dan voor speakers met dezelfde afmeting, zelfde aantal Watts en als je ze kan vinden de zelfde Db, alleen dit zul je waarschijnlijk niet op die sony speakers zien staan. de behuizing van die sony speakers is meestal niet gesloten of bas reflex dus daar hoef je je niet druk om te maken, maar ik denk dat nieuwe speakers in deze boksen duurder is dan bij een 2ehands zaak een paar "nieuwe" te halen..
Het is niet zo zeer het aantal watts en grootte, ook alle andere waarden moeten gelijk zijn. Denk oa aan de Qts, Qms, Qes, Fs enz enz. Als je de luidspreker weer als vroeger wil laten klinken moeten die vrijwel exact zijn.

Verwijderd

Mad_Demon schreef op 30 April 2003 @ 16:51:
[...]

Het is niet zo zeer het aantal watts en grootte, ook alle andere waarden moeten gelijk zijn. Denk oa aan de Qts, Qms, Qes, Fs enz enz. Als je de luidspreker weer als vroeger wil laten klinken moeten die vrijwel exact zijn.
ik weet het, maar als je speakers gaat kopen zie je vaak alleen het aantal watts, afmeting en DB's, en echt helemaal zo laten klinken als vroeger is natuurlijk nooit echt mogenlijk bij sony boxen....die gaan alleen maar beter klinken (de standaard speakers zijn best wel El-Cheapo's) voor mijn wharfedale diamond IV ben ik er redelijk in geslaagt, de breedbandspeaker heb ik vervangen door een visaton 120 Watt 86 DB 4 Ohm speaker, er zat een wharfedale 80 wattt 86 DB 4 Ohm in, en hij klinkt ongeveer hetzelfde als voorheen. mag ook wel, want het waren niet de goedkoopste visatons, was bijna 80 euro kwijt per speaker (inclusief nieuwe filters en BTW)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 30-04-2003 17:00 ]

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-08 23:17
Om je een goed voorstel te doen voor vervangwoofers, moeten we wel nog wat info van jou hebben:

- wat is de totale inhoud van het compartiment waar de woofers in zitten? (ongeveer, steekt niet op 5 liter)

- is het een gesloten kast of een basreflex kast? (basreflex kast heeft ergens een opening zitten, kan net zo goed achter de box zijn, of soms zelfs gecamoufleerd achter een tweeter...)

- Wat is je budget? De goedkoopste 10" woofers zijn al rond de 30 EUR, als je er dus geen 150 EUR voor over hebt, vergeet het dan maar :/

Verwijderd

Volgens mij komt het er op neer dat deze jongen zo goedkoop mogenlijk weer (bas)geluid hoort. Wat ik zou doen in jouw geval:

Kijk de punten die subsonik opgeschreven na, en stel een budget vast.
Als dat budget goedkoper is dan die nieuwe conrad woofertjes, dan zou ik naar tweedehands speakers gaan kijken, waar je dan woofers uit haalt. Als je er meer geld voor uit wil geven moet je ff naar de site v/d conrad gaan ;)

Verwijderd

Topicstarter
De totale inhoud zou iets van en 61 liter zijn, zonder bas reflex zoals ik al duidelijk probeerde te maken. en een een budget van 120 euro heb ik wel. Morgen ga ik eens naar een Faillissements winkelstje voor electronica, daar kan ik mss ook wel goei 10" woofers vinden, wrs iets duurder mr ja. Ik ga ze ook proberen 2 per 2 te vervangen, de 2 onderste kunnen nog wel eventjes verder hopelijk. Het zal dus toch 2 woofers in serie worden van 4Ohm, Wel zijn de nadelen hiervan t.o.v. 2x16Ohm parallel? En zou men versterker het lastig krijgen indien het aantal Watt toeneemt?

Verwijderd

zo te zien zijn dit al niet de originele woofers...ik kan mij niet voorstellen dat Sony(japans) Realistic(amerikaans) woofers (zo wie zo een brak merk>>>oa Tandy!!!) gebruikte....

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 01 May 2003 @ 12:17:
zo te zien zijn dit al niet de originele woofers...ik kan mij niet voorstellen dat Sony(japans) Realistic(amerikaans) woofers (zo wie zo een brak merk>>>oa Tandy!!!) gebruikte....
Om de achterkant staat ook realistic op Cat. No. 4029 (Boven de aansluitklemmen), zoals op de spoel zoals je kan zien. Dus ze zullen nog wel origineel zijn. Buiten het sony teken op de voorkant van de doek staat er niks anders van Sony bij, ook wel raar mr ja.

• Lex_van_H
  • Niet online

Lex_van_H

Moet ik nu wat bedenken?

Zo te zien heeft een vorige eigenaar stoere Sony plaatje op Realistic (=Tandy) spekers geplakt...
Google groups zoeken op optimus T-200 geeft in ieder geval iemand die ooit zoiets wilde verkopen:
Speakers - Realistic Optimus T-200
150W\8ohm tower (35"H X 12"W X 12"D)
$200/BO plus shipping
hmmm, niet echt goedkoop toen ;)

[ Voor 199% gewijzigd door Lex_van_H op 01-05-2003 16:51 ]

Weet nog steeds niks.....

• JT

JT

VETAK y0

Verwijderd schreef op 01 May 2003 @ 13:14:
[...]
Om de achterkant staat ook realistic op Cat. No. 4029 (Boven de aansluitklemmen), zoals op de spoel zoals je kan zien. Dus ze zullen nog wel origineel zijn. Buiten het sony teken op de voorkant van de doek staat er niks anders van Sony bij, ook wel raar mr ja.
Maarrrr...als je nou uitgaat van het feit dat je die andere woofers straks ook moet vervangen en dat 2 verschillende woofers in 1 speakers geen suc6 is...kan je dan misschien niet beter voor 150 euro 2 nieuwe vloerstaanders halen ? Zoiets als de Tannoy mX3 ofzo ? Let niet op de prijs op de site, ik heb ze al voor 150 gezien. En anders neem je de M3. De mX3-M is de nieuwste, misschien met heel veel mzzl dat je die voor 150 tegen komt :D Maar dat betwijfel ik. Daarvoor had je de mX3 en daarvoor weer de m3. Ik weet zeker dat ze een stukkie beter klinken dan deze en je hebt gelijk nieuwe speakers.

Ecodan warmtepomp

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Ik zie de zin van het duur oplappen van oude, brakke speakers ook niet echt ten opzichte van wat nieuws, eventueel zelfbouwers. Qua geluid kan het alleen maar beter worden in vergelijking met brakke 10" woofers.

Verwijderd

Wekkel schreef op 01 mei 2003 @ 17:02:
Ik zie de zin van het duur oplappen van oude, brakke speakers ook niet echt ten opzichte van wat nieuws, eventueel zelfbouwers. Qua geluid kan het alleen maar beter worden in vergelijking met brakke 10" woofers.

dit zei ik al eerder:

frank2kill schreef op 30 April 2003 @ 14:05:

en is nog steeds mijn standpunt, als het nou wharfedale, tannoy, jamo of andere duurdere merkspeakers waren, dan zou je kunnen overwegen om op zoek te gaan naar andere vergelijkbare speakers ik zeg niet dat je die sony boxen niet mag reviseren, maar ik zou het zonde vinden van mijn geld. ook gezien de leeftijd van de speakers. ga eens kijken in zo'n 2e hands zaak, ik heb er wel (meer dan) eens goede merk speakerboxen gehaald voor hele mooie prijsjes

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 01-05-2003 19:20 ]

• w00Dy
  • Laatst online: 10:36

w00Dy

Make soap, not war

Verwijderd schreef op 01 May 2003 @ 12:17:
Realistic is niet eens een brak merk :X
Ze maken toch ook gitaarversterkers niet ?

• subsonik
  • Laatst online: 09-08 23:17
De enige woofer uit het Visaton-assortissement die min of meer aanvaardbare resultaten geeft, is de W250S 4ohm. Kost wel 68 EUR per stuk, en -3dB punt ligt op 73Hz, dus diepe bas moet je zeker niet verwachten. De Qtc komt wel mooi op 0.71 uit, wat over het algemeen als een "ideale" waarde voor hifi speakers gezien wordt.

Voor dat geld koop je echter beter compleet nieuwe boxen. Je gaat het je niet beklagen.

Verwijderd

Kijk eens op: http://www.speakerreparatie.nl/ reparatie is waarschijnlijk goedkoper dan nieuw kopen, daarmee blijven ook de eigenschappen nog eens heel goed behouden. dit bedrijf levert heel mooi werk af, ik heb daar zelf een set tweeters met aluminium lamellen laten reviseren, is echt perfect gedaan. was daar +/- €80 voor kwijt. zelfde tweeter had me zeker 300€ stuk gekost!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb is naar die winkel geweest en hij had nog 5 Jamo 10" woofers liggen die er identiek uitzien dan de mijne, voor 25€/stuk _/-\o_ . Ik denk niet dat ik voor die prijs gekloot kan zijn. Hij had ook nog voor 24€ zo'n plastic cheap wooferstjes liggen in flashy groen, geen optie voor mij dus. Mr wat zijn de nadelen van 2X 4 Ohm in serie ten opzicht van 2X16 Ohm in parallel? (beiden 8Ohm totaal)

(sorry, voor beiden geen parameters beschikbaar :'( )

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2003 16:41 ]

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Met 2x4 Ohm heb je altijd nog een uitwijkmogelijkheid naar je auto stereo :) Met 2 x 16 ben je altijd gebonden aan dubbel gebruik van die woofers om nog op een normale 8 Ohm uit te komen.

• MM
  • Niet online

MM

Zijn die units van 25 euro/stuk wel 4ohm? anders kun je het eigenlijk wel op je buik schrijven. (wat er nu in zit was toch ook 4ohm?)

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-07 05:15
De meeste versterkers zijn vandaag de dag toch voor 4~8 ohm speakers?
Dus waarom zou je dan moeilijk gaan doen om 16 Ohm speakers te gaan na te bouwen. Misschien dat je dit ook wel kan vinden aan de achterzijde van je versterker.

Kan iemand misschien ook uitleggen waarom je uitkomt op een weerstand van 8 ohm als je 2 spakers van 16 ohm parallel zet? Daar heb ik namelijk nog nooit van gehoord?
Wel dat je met 2 speakers van 4 ohm in serie 8 ohm krijgt. Ik dacht altijd dat als je 2x 16 ohm parallel zet dat je nog steeds 16 ohm hebt, maar enkel het vermogen in 2 stukken deelft?

Senile! Senile Oekaki

Verwijderd

Als je 16 ohm parralel zet krijg je 2 verbindingen van 16 ohm van + naar - (eigenlijk andersom :p), een vervangingsweerstand (verbinding) zou een enkele verbinding van 8 ohm zijn, die heeft dezelfde weerstand als 2x 16 ohm parralel.

Gewoon natuurkunde boek er op na slaan ;)

Verwijderd

Topicstarter
Op men versterker staat ook 8 Ohm. Mr om de woofers te vervangen door 2x16Ohms heb ik al laten varen. 2x4Ohm is vele gemakkelijker aan te geraken en cheaper. En de formule voor 2 weerstanden in parallel is (R1*R2)/(R1+R2).
En bij een parallelschakeling is de vervangingsweerstand altijd kleinder dan de kleinste weerstand van de 2. Als 2de jaar II weet ik zoiets natuurlijk wel :) En ja om die jamo drivers stond 4 Ohm, zelf gezien.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ze er insteken seh, Zie het verschil

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/nodderwaak/Hans/5.jpg

Ik heb ze dus in serie aangesloten en ze spelen redelijk goed, niet zo goed als de oude in het begin mr ja, dat verwachte ik ook niet echt. Sommige bassen komen er niet zo goed door. Als er niemand nog vragen heeft mag hier dus een slotje op.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu gemerkt dat men versterker zen rechter kanaal weinig tot geen bas weergeeft. (Versterker zie openingspost) Ik heb met verschillende apparaten gewerkt en de boxen omgedraait en het is het rechterkanaal van de amp die de oorzaak is. Ik heb dit niet eerder kunnen ontdekken omdat men vorige speakertjes zoal weinig bas gaven (nogal zonde van de nieuwe woofertjes 8) ).

Wat zou dit kunnen zijn? Ik heb naar de plaatselijke sony-daeler gebeld en die vroeg 17€ voor een bestek. Is het beter dat ik eerst zellef de amp is openhaal omdat het mss een elco of weerstand of ander vervangbaar componentje is dat de oorzaak kan zijn, of toch best direct binnendoen op het te laten maken? Versterker heeft me 2de hands 100€ gekost. Kan wel een pic posten indien dat mss nodig is.
Pagina: 1