[XP] Min. 30 sec. harddisk activiteit pal na inloggen

Pagina: 1
Acties:

• EfBe
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Wanneer ik inlog op mijn XP (sp1 alle fixes blabla (behalve 811493 :P)) krijg ik mooi de shell maar mijn harddisk rammelt nog vrolijk een 30 secondenlang door. De taskmanager openen (cntrl-shift-esc) leert dat explorer.exe (de shell) minimaal 50% maar vaak meer CPU tijd vreet gedurende die tijd.

Ik heb dus GEEN links in startup, GEEN (behalve logitech programmaatje) programs in mn Run keys in de registry (zowel HKLM als HKCU), en geen virusscanners die alles scannen wat wordt geopend. Ik heb verder een minimaal aantal services draaien en die hebben verder, per definitie, geen GUI elementen en dus ook niets met de shell uit te staan. Dit gedrag is overigens altijd gelijk, dus of ik nu pal na een cold boot inlog of na de boot eerst een half uur wacht voordat ik inlog. Wanneer ik uitlog en weer opnieuw inlog vinden deze activiteiten niet plaats.

Een andere XP bak hier vertoont deze activiteiten niet. Als je tijdens deze rammelsessie een programma opent, crasht explorer.exe vrijwel altijd. Hiervoor is een hotfix (alleen via customer services, erg fijn) beschikbaar, maar goed ik wacht wel op SP2.

Mijn vraag is nu: wat is explorer aan het doen? Deze XP installatie is een geupgrade Win2k, deze install heb ik al een hele tijd, wellicht is hij extensies aan het cachen oid, of iets aan het checken, maar ik kan maar niet vinden wat. Nu moet ik dus minimaal die 30 seconden afwachten totdat ik iets kan doen na het inloggen, en dat is soms wel eens wat vervelend (want de machine is dus retetraag tijdens deze explorer activiteiten). Iemand een idee?

Creator of: LLBLGen Pro | Camera mods for games
Photography portfolio: https://fransbouma.com

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 23:39
Probeer eens zonder netwerk er aan?

• EfBe
  • Niet online
zetje01 schreef op 30 april 2003 @ 11:35:
Probeer eens zonder netwerk er aan?
Los van het feit of dat werkzaam zou zijn (niet), waarom zou dat verschil moeten uitmaken, want hij is op de lokale harddisk aan het werken.

Ik zal even booten en dan zonder netwerk inloggen voor je, moment :)

edit: geen verschil.
explorer.exe leest zo'n 8MB aan data in tijdens dit gerammel. (I/O read bytes).

[ Voor 14% gewijzigd door EfBe op 30-04-2003 11:47 ]

• [ash]
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-08 12:03

[ash]

Cookies :9

Heb ik zelf ook ooit gehad, eenmaal booten zonder het netwerk component 'Client For Microsoft Networks' was voor mij de oplossing.

• EfBe
  • Niet online
[ash] schreef op 30 april 2003 @ 11:46:
Heb ik zelf ook ooit gehad, eenmaal booten zonder het netwerk component 'Client For Microsoft Networks' was voor mij de oplossing.
Ok, ik had fysiek mijn UTP even losgehaald. Ik heb deze client ff gedisabled. Nog eens proberen.

edit: Geen effect.

Wel denk ik het nu gevonden te hebben: de AVSync service draaide nog. Die disablen zorgde ervoor dat er 2 seconden nog wat geratel te horen was na het inloggen maar daarna niet meer. Kennelijk toch mn (vrijwel gedisablede, hij scant alleen web/downloads) mcafee virusscanner. Waarom die via explorer allerlei activiteiten ontplooit is me een raadsel, enfin, het 'lek' is boven, ik ga die %#&^$#!&$^#* virusscanner finetunen. Iedereen bedankt voor de tijd. :) (los ik het zelf op na 10 minuten, terwijl ik hier dus echt uren naar gezocht heb, naja ;))

[ Voor 48% gewijzigd door EfBe op 30-04-2003 12:02 ]