DIVX 5.05 en verschil Single Pass/Dual Pass decoderen?

Pagina: 1
Acties:

• MaxPayne
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-01 22:15

MaxPayne

Supertweaker

Topicstarter
Sinds geruime tijd maak ik al gebruik van DIVX 5.05 Pro en nu ook van de laatste versie van FlasKMPEG die nu eindelijk STABIEL werkt en ook goed Single & Dual Pass decodeerd....echter nu is mijn vraag WAT is nu precies het verschil tussen Single Pass en dual Pass (ben er wel achter dat hij een DVD film in Dual Pass 2 x decodeerd, maar verder zie ik helaas niet de voordelen of het nut hiervan in)?

Zijn er beeldkwaliteitsverschillen of hogere bitrate?:?

XVID schijnt ook een Single en Multi/Dual Pass optie te hebben is deze bijna hetzelfde en ook qua functionaliteit?

It's a plane, its a bird..no it's super tweaker

• et36s
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-02 17:14
Bij dual pass wordt er 1st berekend hoe de film het beste omgezet kan worden en vervolgends ge-encodeerd. Bij single wordt er direct ge-encodeerd, dus dual pass zou betere kwaliteit moeten geven alleen duurt ook extra lang.

Geloof dat het ong. zo in elkaar steekt.

• Rival24
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:42

Rival24

I'll Be Back

et36s schreef op 30 April 2003 @ 02:37:
Bij dual pass wordt er 1st berekend hoe de film het beste omgezet kan worden en vervolgends ge-encodeerd. Bij single wordt er direct ge-encodeerd, dus dual pass zou betere kwaliteit moeten geven alleen duurt ook extra lang.

Geloof dat het ong. zo in elkaar steekt.
Klopt, en dat de kwaliteit beter is komt onder andere doordat er niet met een vaste bitrate wordt gewerkt maar met een (je raadt het al...) variabele. Je moet wel de uiteindelijke grootte opgeven dacht ik :P.

• sampoo
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
rival24 schreef op 30 April 2003 @ 02:48:
[...]

Klopt, en dat de kwaliteit beter is komt onder andere doordat er niet met een vaste bitrate wordt gewerkt maar met een (je raadt het al...) variabele. Je moet wel de uiteindelijke grootte opgeven dacht ik :P.
single pass werkt ook met variabele bitrate. Alleen als jij aangeeft dat je met 1500kbps wilt encoderen kan de encoder niet met een singlepass weten of hij zuinig aan moet doen omdat later in de video de bitrates hard nodig zijn en andersom. Hij kijkt geloof ik bij singlepass slecht een beperkt aantal frames vooruit.