[fan-control] een aantal vragen (Asus Q-fan en SpeedFan)

Pagina: 1
Acties:
  • 605 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Gwannoes
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-02 22:23

Gwannoes

Solderen moet je leren

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb (al een tijdje) een Asus A7V8X-mobo met een Athlon XP 2000+. Er zit een of andere Titan koeler op.

Eerst maakte die bak een pokkeherrie, maar inmiddels heb ik hem redelijk stil gekregen: Voeding vervangen door een stillere, Harddisk (recent) vervangen door een stille Maxtor, een "baybus" gemaakt voor m'n HD-cooler, zodat die cooler op 7V draait.
Al met al gaat het de goede kant op.

Nu ben ik de laatste tijd wat aan't experimenteren met verschillende monitor-proggies. Momenteel gebruik ik Asus Probe 2.18. Dit programma geeft een idle temp van ca. 35 graden. Leek me netjes...

Ik las op het web dat dat programma niet al te nauwkeurig is, dus heb ik SpeedFan 4.08 gedownload, en die geeft een aantal verschillende temperaturen aan. Da´s me niet helemaal duidelijk.
Hij geeft aan:
code:
1
2
3
4
5
6
* Temp2: 57°C 
* Temp:  57°C (staat een vlammetje voor!)
* Temp1: 32°C
* Temp3: 13°C
* Temp:  12°C
* HD0:   18°C

Ik heb werkelijk geen idee wat die verschillende temps zijn: Welke temp hoort bij welke? Kan iemand mij dat vertellen of een hint geven waar ik het kan opzoeken?

En nu over Q-fan control: Dat kwam ik tegen in de BIOS, en heb ik maar aan gezet. Inderdaad werd het een stuk stiller. Maar ik vraag me af naar welke temperatuur hij regelt: Naar de CPU-temp, of de mainboard-temp? En hoe warm?
Ik heb nog niet gemerkt dat hij sneller gaat draaien als hij warmer wordt: Zonet even UT2003 gespeeld. De temp werdt 42°C, maar hoorde hem niet sneller draaien. Klopt dat wel???

En nog een vreemd iets: Dat Q-fan regelt na het booten de snelheid in twee stappen terug. Eerst gaat hij van 3200 rpm naar 1700, en daarna nog lager. Maar bij die tweede stap geeft hij helemaal geen zinnige snelheid meer weer (Allerlei verschillende grote getallen). Iemand een idee hoe dit komt? Asus PC-probe gaat er namelijk alarm voor slaan, en dat is iritant...

Nog een puntje: Volgens mij verandert dat SpeedFan helemaal niets aan de snelheid van de fans. Lijkt wel alleen een monitor-programma.

Zijn er mensen die me hier wat opheldering over kunnen geven? Ik heb de search al gebruikt, maar niet echt wat kunnen vinden. Als ik meer informatie moet geven, zeg dat dan ff.

Hmmz, hier komt dus m'n sig

• Centaur
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-01 16:22

Centaur

Lieg niet,Verdraai de waarheid

Gwannoes schreef op 30 april 2003 @ 01:40:
Beste Tweakers,

.......
Ik las op het web dat dat programma niet al te nauwkeurig is, dus heb ik SpeedFan 4.08 gedownload, en die geeft een aantal verschillende temperaturen aan. Da´s me niet helemaal duidelijk.
Hij geeft aan:
code:
1
2
3
4
5
6
* Temp2: 57°C 
* Temp:  57°C (staat een vlammetje voor!)
* Temp1: 32°C
* Temp3: 13°C
* Temp:  12°C
* HD0:   18°C

Ik heb werkelijk geen idee wat die verschillende temps zijn: Welke temp hoort bij welke? Kan iemand mij dat vertellen of een hint geven waar ik het kan opzoeken?

Temp2 en Temp zijn je CPU, is gewoon hetzelfde, heb ik ook, dat vlammetje kan je zelf instellen, bij welke temp jij wil dat hij "alarm". Als je temps lager zijn dan jij als ideale temp hebt ingesteld, dan zie je een blauw pijltje, probeer maar eens uit

Temp1 is denk ik je Northbridge
Temp en die Temp van 12 graden kloppen denk ik niet, lijkt me nogal koud, dus die kan je beter uit het scherm halen

HD0 is heel netjes

En nu over Q-fan control: Dat kwam ik tegen in de BIOS, en heb ik maar aan gezet. Inderdaad werd het een stuk stiller. Maar ik vraag me af naar welke temperatuur hij regelt: Naar de CPU-temp, of de mainboard-temp? En hoe warm?
Ik heb nog niet gemerkt dat hij sneller gaat draaien als hij warmer wordt: Zonet even UT2003 gespeeld. De temp werdt 42°C, maar hoorde hem niet sneller draaien. Klopt dat wel???
Waarschijnlijk gaat hij pas sneller draaien als het echt veels te warm is

En nog een vreemd iets: Dat Q-fan regelt na het booten de snelheid in twee stappen terug. Eerst gaat hij van 3200 rpm naar 1700, en daarna nog lager. Maar bij die tweede stap geeft hij helemaal geen zinnige snelheid meer weer (Allerlei verschillende grote getallen). Iemand een idee hoe dit komt? Asus PC-probe gaat er namelijk alarm voor slaan, en dat is iritant...

Ik geloof dat mobo's maar tot een bepaalde snelheid kunnen lezen, daarna krijg je allemaal rare getallen, je moet het maar uitschakelen als je er last van hebt, dat kan je volgens mij niet veranderen.

Nog een puntje: Volgens mij verandert dat SpeedFan helemaal niets aan de snelheid van de fans. Lijkt wel alleen een monitor-programma.

Dat instellen werkt bij mij ook niet, misschien is het mobo-afhankelijk

Zijn er mensen die me hier wat opheldering over kunnen geven? Ik heb de search al gebruikt, maar niet echt wat kunnen vinden. Als ik meer informatie moet geven, zeg dat dan ff.

[ Voor 12% gewijzigd door Centaur op 30-04-2003 02:01 ]

Canon EOS 30d & 50d - Canon 10-22, 17-85IS, 70-200L f4 IS, 580ex2, 430ex

• REDFISH
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-11-2024

REDFISH

beetje vreemd en niet lekker

Die 57 is inderdaad je processor. Je kunt erachterkomen door gewoon een burn in programma te gebruiken, de temp die dan het snelste stijgt is je processor, en de temp die het daarna het snelst stijgt is je systeem.
32 is je systeemtemperatuur
die 12 en 13 heb ik geen idee. Ik krijg op mijn andere pc ook 6 readings waar ik geen koek van kan bakken.
Heb je nog iets van koeling voor je harddisk hangen?

Ik ben alleen nog nooit in staat geweest met speedfan iets te veranderen aan de snelheid van mijn fans, maar er zijn mensen die dit wel succesvol doen.
De reading van je mb heeft gewoon een beperking. Zodra ie onder een bepaalde snelheid komt, meestal iets van 2500 voor cpu fan en onder de 1500 voor systeemfan, dan krijg je onzinreadings. Zo had ik es een keer een 21000 toeren fan. right!

Maar heb je enige idee waar die asus sensor dan zit want 20 graden ernaast vind ik wel heel veel!

[ Voor 15% gewijzigd door REDFISH op 30-04-2003 15:14 ]

• Gwannoes

Gwannoes

Solderen moet je leren

Topicstarter
REDFISH schreef op 30 april 2003 @ 15:12:
Die 57 is inderdaad je processor. Je kunt erachterkomen door gewoon een burn in programma te gebruiken, de temp die dan het snelste stijgt is je processor, en de temp die het daarna het snelst stijgt is je systeem.
32 is je systeemtemperatuur
die 12 en 13 heb ik geen idee. Ik krijg op mijn andere pc ook 6 readings waar ik geen koek van kan bakken.
Heb je nog iets van koeling voor je harddisk hangen?

Ik ben alleen nog nooit in staat geweest met speedfan iets te veranderen aan de snelheid van mijn fans, maar er zijn mensen die dit wel succesvol doen.
De reading van je mb heeft gewoon een beperking. Zodra ie onder een bepaalde snelheid komt, meestal iets van 2500 voor cpu fan en onder de 1500 voor systeemfan, dan krijg je onzinreadings. Zo had ik es een keer een 21000 toeren fan. right!

Maar heb je enige idee waar die asus sensor dan zit want 20 graden ernaast vind ik wel heel veel!
Dat die 57° m'n processor is, wil ik op zich wel geloven (dat nam ik ook al aan eigenlijk), maar ik zou het graag ergens kunnen opzoeken. Wat ik vreemd vind is dat er twee temps van 57° zijn. Zit die sensor soms twee keer op het mobo? Volgens speedfan komt Temp2 van de Asus AS99127F-chip (SMBus adres 2Dh) en Temp van de LM75-chip (SMBus adres 49h).
Maar ik zal een keer zo'n burn in test doen...

Ik heb vanochtend ook AIDA32 geinstalleerd, en die geeft het volgende weer:
code:
1
2
3
4
* Moederbord    35°C
* CPU       65°C
* CPU Diode 44°C
* Aux       12°C

Ik heb geen idee waar die aux zit, en 12° lijkt me ok wel ERG laag... Maar die 20° verschil zien we hier terug tussen CPU en CPU Diode. Wie weet wat dit inhoudt?

M'n BIOS geeft als CPU-temp trouwens ook 44° aan. Welke klopt nou? :?

Over die fan-reading: Stel dat ik een fan zou hebben met een hoger nominaal toerental (bijv. 6000), en hij regelt die terug naar 4000, dan zou mijn mobo hem nog wel goed uitlezen dus?

Van m'n HD: Ik heb er een HD-koeler onder hangen: twee 12V-fans die er tegenaan blazen. Aangezien die nog wat herrie maakten, heb ik die op 7V gezet, dat scheelt een stuk! Er zit verder geen sensor op o.i.d.; die temperatuur geeft hij via de SMART bus. Hij staat nu overigens niet meer op 18 graden, maar 24. Dat komt denk ik omdat ik nu m'n kast weer dicht heb gedaan.

• Tentacle1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-03-2025

Tentacle1

60% Puur Sap!

Die 44 graden is van je CPU socket, dus de temp onder je processor.

System specs

• Gwannoes

Gwannoes

Solderen moet je leren

Topicstarter
Tentacle1 schreef op 30 April 2003 @ 19:50:
Die 44 graden is van je CPU socket, dus de temp onder je processor.
da's dan een diode die onder je CPU zit op het mobo??

• Gwannoes

Gwannoes

Solderen moet je leren

Topicstarter
*kick* :X

• Vergeten
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-01-2024

Vergeten

Chaos is complexe orde

Gwannoes schreef op 30 April 2003 @ 01:40:
Q-fan laat de fan sneller draaien wanneer de CPU temp hoger dan 60°C wordt.
Dus het kan wel kloppen dat hij nog niet is aangeslingerd.

• Gwannoes

Gwannoes

Solderen moet je leren

Topicstarter
Vergeten schreef op 02 mei 2003 @ 08:46:
[...]

Q-fan laat de fan sneller draaien wanneer de CPU temp hoger dan 60°C wordt.
Dus het kan wel kloppen dat hij nog niet is aangeslingerd.
60°? Da's best warm! dan is m'n processor van binnen al 80°C !!! (volgens SpeedFan en AIDA32)
Dat is dus niet echt handig :|

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-01 10:55
Als jullie willen weten welke temps wat zijn: Je kunt toch kijken in je BIOS :? Dan weet je zo welke temps er zijn, en welke voor wat zijn. Hoooguit 1 graden verschil ofzo als je windows weer boot :Z

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

Pagina: 1