Toon posts:

Klopt de temp van de Asus a7v8x

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Vanmiddag heb ik een asus a7v8x gekocht met een Athlon XP 2400+. De temperatuur van de proc blijft volgens het Bios en Probe rond de 39 graden.
Als ik kijk in sisoft 2003 is de temp opeens 58/60 graden. wat moet ik geloven en wat is goed voor mijn systeem?

Verwijderd

ik heb hetzelfde als jij een asus a7v8x met een 2400 xp en zit volgens de bios op 43 graden

• FlashBlue
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02-08 22:53

FlashBlue

nog altijd een bèta versie ...

oke; 2 bekende feiten >
1 > sisi sandra heeft brakken metingen; klopppen bijna nooit; installeer speedfan
2 > asus temp metingen zijn ook niet te vertrouwen, die verschillen vaak na elke bios update.

Verwijderd

daar heb ik nog geen verschil in gezien bij elke update geeft hij dezelfde temp aan. :+

Verwijderd

Topicstarter
bij mj ook, maar ik had al Bios versie 1010 en net geupgrade naar 1011

• DeverauX
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

DeverauX

Focus is everything

Het meest nauwkeurig is nog altijd de temp die je bios aangeeft. Vergelijk deze waarde met de waardes die de software aangeeft en dan weet je of deze het nauwkeurig weergeeft.

Zelf heb ik een a7v8X-X met een 2400+ en MBM geeft bij exact de waardes weer die ook in de BIOS worden weergegeven. (idle: 35 stressed 43).
ASUS staat inderdaad bekend om onnauwkeurige weergave van temps, voordeel is echter wel dat deze vaak hoger zijn dan werkelijk het geval is.

In het Groot A7V8X topic is veel informatie te vinden over de temps en de verschillende BIOS updates.

...whatever was distasteful or unpleasant or uncomfortable or painful - music could always soothe that.
All you have to do is reach out to beauty.
Quincy Jones

• Flame17
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-01 21:01

Flame17

Captur EDC 130

Als je gaat overklokken is de temp pas echt belangrijk ( in normale config zal ie niet in de gevarenzone komen) , dus als je dit syteempje gaat overklokken( wat makkelijk kan) is het van belang dat je goed koelt en dat je goed en zuiver de temps in de gaten houd en dat je BIOS goed is ingesteld, aangezien dit mobo ingrijpt om erger te voorkomen.

Maar kijk eens op de site van Asus http://www.asus.com/prog/spec.asp?m=A7V8X en bekijk het grote topic van dit Mobo'tje.

Succes met je mobo. :)

Windows11 Enterprise 64 bit@SSDKingston 300, AMD Ryzen 7 5700G, Sapphire RX460 4gb, Corsair DDR4 16 gb.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik denk dat geen van alle temps kloppen :o

ASUS, ASUSprobe en Sandra (kreng) :X

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Verwijderd

Topicstarter
hoe kom ik dan wel achter een kloppende temp?
Wat is normaal voor deze configuratie met een standaard koeler?

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

niet >:)

wat is een standaard koeler? ik denk dat een temp rond de 50 graden niet ondenkbaar zal zijn ;)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• DeverauX
  • Niet online

DeverauX

Focus is everything

Daar valt echt geen zinnig woord over te zeggen aangezien dit van teveel factoren afhankelijk is en daardoor sterk verschilt.

Als je nou eens in het Grote A7V8X topic kijkt (dit hoeft echt niet het hele topic te zijn; kies gewoon een willekeurige page en er is wel iets over bios-versie's en temps te vinden. ;)

...whatever was distasteful or unpleasant or uncomfortable or painful - music could always soothe that.
Quincy Jones

• Flame17
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-01 21:01

Flame17

Captur EDC 130

zonder OC op CPU 41 graden en Mobo op 28 graden.

Overklokt 13x175 op rond de 52 graden CPU en Mobo rond om de 39 graden.

1 Chassisfan en 1 Thermaltake toerental instelbare koeler( ben ff precieze type kwijt)

Windows11 Enterprise 64 bit@SSDKingston 300, AMD Ryzen 7 5700G, Sapphire RX460 4gb, Corsair DDR4 16 gb.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Verwijderd schreef op 30 April 2003 @ 20:14:
hoe kom ik dan wel achter een kloppende temp?
Welke heatsink zit er op je proccesor dan? Kijk iedere kast is verschillend gebouwd dit betekent een goede/slechte airflow. Daarnaast is vrijwel elke kast uniek wat betreft de positionering van de kabels en de wijze hoe zij de airflow/luchtstroom belemmeren. Als deze goed is zal je temp dalen en als deze slecht is, logischerwijs omhoog gaan. Wij weten geen van alle, en daarnaast ben/zijn ik/wij geen wonderen dat we aan de hand van een foto van de binnenkant van je kast jou tempraturen kunnen bepalen. Maar dit zijn slechts een aantal factoren. Nog een factor is natuurlijk de tempratuur in je kast zelf, die verhoogt wordt door o.a. je harde schijf en videokaart en natuurlijk de proccesor. Als de temp in je kast hoog is zal de temp van je heatsink verder stijgen totdat er een balans is gevonden tussen de warmte die wordt weggeblazen en de warmte die de proccesor maakt.

Simpel feit is hier dat we je geen nuttig antwoord kunnen verschaffen

[ Voor 11% gewijzigd door Glashelder op 01-05-2003 00:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
Waar haalt asus eigenlijk de temp vandaan? ik weet dat mijn oude abit bordje een sensor in de socket had zitten die tegen de proc aan zat, maar bij Asus kan ik niets vinden.

Vanmiddag installeer ik 2 case fans, ik ben benieuwd wat er dan met de temp gebeurd. mijn mb staat nu op 38 graden, ik neem aan dat dit op de northbridge word gemeten?

Verwijderd

dual-zip schreef op 30 April 2003 @ 11:45:
Ik denk dat geen van alle temps kloppen :o

ASUS, ASUSprobe en Sandra (kreng) :X
Sandra ken ik niet maar mijn Bios en mijn softwar geven hetzelfde aan.
Windbond HW monitor is dat....

• Killer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-05 08:44

Killer

Hatseflats!

devraux schreef op 30 April 2003 @ 09:57:

Zelf heb ik een a7v8X-X met een 2400+ en MBM geeft bij exact de waardes weer die ook in de BIOS worden weergegeven. (idle: 35 stressed 43).
ASUS staat inderdaad bekend om onnauwkeurige weergave van temps, voordeel is echter wel dat deze vaak hoger zijn dan werkelijk het geval is.

.
Ik speel met de gedachte om dit bordje te kopen. Bevalt de X serie een beetje? Ik was bang dat ze buiten alle extras van het standaard board ook alle overclock opties e.d. uit de bios gesloopt hadden

Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman!

• DeverauX
  • Niet online

DeverauX

Focus is everything

Ik had voorheen de A7V8X (lan+audio) en sinds kort de A7V8X-X (lan+audio) en ik moet zeggen dat hij wel bevalt. Qua bios-opties is er weinig veranderd, dus ook hier alle oc-opties.
Daarnaast valt me op dat de heatsink van de northbridge een stuk kleiner is.
Ook heb je met dit bord een xtra pci-slot aangezien de audio (spdif) op het bord zelf is geplaatst.

Verdere verschillen zijn;
- Officiele ondersteuning 333 FSB
- 256Kb BIOS chip
- 2 ipv 3 fan aansluitingen

Dit bord heb ik dmv de garantie ontvangen aangezien er problemen waren met de vorige en mijn eerste gedachte was dan ook dat ik een "onvolwaardige" versie van de A7V8X had ontvangen. Achteraf blijkt dit imo onzin te zijn.

Dit bord is gewoon een stripped versie (zonder S-ATA en RAID), net zoals er van de A7V8X enkele in omloop zijn.

Extra functionaliteiten van het bord zijn trouwens ook C.P.R. (CPU Parameter Recall) en CrashFree BIOS.

Vooral CPR is wel handig, hoef je iig je kast niet meer te openen om je CMOS te clearen ;)

Quincy Jones

Verwijderd

Topicstarter
Met andere woorden, de X verzie is wat uitgekleed.
Als je maar 2 fan aansluitingen hebt, 256kb bios

Mijn a7v8x (geen X) heeft ook lan+audio, tevens zit er een 333fsb stikker op en heeft hij 512kb geheugen.
het enige wat ik vreemd vind is dat als ik opstart ik snel een melding zie rev 1.0, ik dacht dat de 1.0 geen fsb 333 had??

Maar even terug naar mijn andere vraag, waar haalt hij de temp info vandaan?

Verwijderd

Topicstarter
ik heb net een thermal take volcano 11 erop gezet.

Nog blijft volgens cpucool/vcool enz de idle temp staan op 46 graden. zelf zonder case fans is dit bijna niet mogelijk met deze koeler, ik heb hem standaard full speed draaien. en er zit artic silver II onder

Nu kwam ik het volgende tegen op de Site van MBM, over de tempsensors van de Asus a7v8x.

Asus -1 is de case temp
Asus -2 is de cpu gemeten in de socket
Asus -4 is de cpu gemeten door diode.

Kan iemand mij uitleggen wat het verschil is tussen 2 en 4? 1 staat op 24 graden, 2 staat op 46 graden en 4 staat op 30 graden. dit heb ik bekeken met mbm5. als ik naar asusprobe ga zie ik de cpu op 32 en het moederbord op 24 graden
Als ik mijn kast open zet loopt temp 1 terug naar 22 graden, temp 2 naar 44 graden en temp 4 naar 28 graden.

Zou asus probe dan toch de goede temp pakken?
graag een duidelijk antwoord, als het blijkt dat de CPU idle echt 46 graden word met deze koeler kan ik hem binnen 3 dagen terug brengen. en ga ik weer een andere testen

Verwijderd

Topicstarter
net even 15 minuten(aan de korte kant) cpu burn gedraaid,
asus -1 gaat naar 25 graden.
Asus -2 gaat van 46 naar 58 graden
Asus -4 gaat van 32 naar 42 graden

als ik mbm5 stop is de stand na 1 minuut:
Asus -1 25 graden
Asus -2 56 graden
Asus -4 35 graden

Volgens mij is het wel zo dat de diode (Asus -4) eerder afkoeld als de socket, omdat de koeler op de cpu zit en direct de core koelt (daar zit de diode toch?), in de socket (asus -2) duurt het afkoelen langer, wat begrijpelijk is, daar het een afgesloten ruimte is.

Kan ik er nu vanuit gaan dat de cpu 33 graden is?
Pagina: 1