Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] Baybus vragen

Pagina: 1
Acties:

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:35

Meneer aard

Porsche rulez!

Topicstarter
Deze vragen zijn niet in eerdere topics geweest (tenminste waar ik onder gezocht hebt).

Voor mijn baybus voor 3 fans (aan/uit) en 3 led (per fan 1 led).

Hiervoor heb ik dit schema geruikt
Afbeeldingslocatie: http://www.fanbus.com/thelab/Schematics/12Volt_single_switch_1led.jpg

Er staat dat de les na de schakelaar moet komen en de weerstand op de ground lijn (dit heb ik gedaan zoals het op het schema staat).

Op de schakelaar heb ik 3 aansluit puntjes maar 2 standen 0 en |.
Zo: \
|_|
| | |

Mijn vraag hierover welk puntje moet ik hebben en welke kant (in de search staat dat er op de 1ste en de 3de aangesloten moet worden en dat heb ik gedaan, Maakt het uit dat het omgedraaid moet worden?)

Over de led en de weerstand, volgens mij heb ik dit verkeerd maar weet het niet zeker.
Volgens mij moet de weerstand voor de led?

Alvast bedankt.

[ Voor 3% gewijzigd door Meneer aard op 29-04-2003 20:56 ]

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

Verwijderd

Meneer aard schreef op 29 April 2003 @ 20:56:
Deze vragen zijn niet in eerdere topics geweest (tenminste waar ik onder gezocht hebt).

Voor mijn baybus voor 3 fans (aan/uit) en 3 led (per fan 1 led).

Hiervoor heb ik dit schema geruikt
[afbeelding]

Er staat dat de les na de schakelaar moet komen en de weerstand op de ground lijn (dit heb ik gedaan zoals het op het schema staat).

Op de schakelaar heb ik 3 aansluit puntjes maar 2 standen 0 en |.
Zo: \
|_|
| | |

Mijn vraag hierover welk puntje moet ik hebben en welke kant (in de search staat dat er op de 1ste en de 3de aangesloten moet worden en dat heb ik gedaan, Maakt het uit dat het omgedraaid moet worden?)
dit maakt niet uit, alleen je schakelt dan in spiegelbeeld.

Verwijderd

en ja, de weerstand moet voor de led, in elk geval niet erna... 8)7

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2003 21:13 ]

• Meneer aard

Meneer aard

Porsche rulez!

Topicstarter
Verwijderd schreef op 29 april 2003 @ 21:11:
[...]

dit maakt niet uit, alleen je schakelt dan in spiegelbeeld.
met de schakelaar, maar de led moet die dan niet anders? Of moet ik de weerstand veranderen, want ik had `m gebouwd sow maar de led deed niks?

Verwijderd

ja, probeer eens een andere weerstandswaarde, daar heb ik geen verstand van, ga altijd naar de electroboer en vraag of hij voor een ledje van B.V. 3,2 volt een weerstand heeft om hem op 12 of 5 volt te laten draaien (voltage dat gewenst is..)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 29 april 2003 @ 21:12:
en ja, de weerstand moet voor de led, in elk geval niet erna... 8)7
Die weerstand staat in serie; dus da mag voor of na de LED komen te staan; das juist hetzelfde. 8)7

of bedoelde je het ironisch door die 3 puntjes? ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2003 21:16 ]

• Meneer aard

Meneer aard

Porsche rulez!

Topicstarter
Verwijderd schreef op 29 April 2003 @ 21:15:
ja, probeer eens een andere weerstandswaarde, daar heb ik geen verstand van, ga altijd naar de electroboer en vraag of hij voor een ledje van B.V. 3,2 volt een weerstand heeft om hem op 12 of 5 volt te laten draaien (voltage dat gewenst is..)
heb een led @ 12v. volgens de boer moet het 470 ohm zijn en zelf zit dat erin. 3x
quote]timdeh schreef op 29 April 2003 @ 21:16:
[...]

Die weerstand staat in serie; dus da mag voor of na de LED komen te staan; das juist hetzelfde. 8)7

[/quote]

Heb ik het dan verkeerd want ik de bovenste en de onderste gepakt of moet ik de middenste pakken van de schakelaar.

[ Voor 32% gewijzigd door Meneer aard op 29-04-2003 21:18 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 29 April 2003 @ 21:16:
[...]

oh ja zo zat het, is voor mij ook alweer een jaartje terug dat ik dit gedaan heb...

• Meneer aard

Meneer aard

Porsche rulez!

Topicstarter
en kan iemand mij vertellen waarom ie het niet doet dan de led :?

Verwijderd

heb je de + en de - goed aangesloten?

• Meneer aard

Meneer aard

Porsche rulez!

Topicstarter
Verwijderd schreef op 29 April 2003 @ 21:20:
heb je de + en de - goed aangesloten?
ja de + op de bovenste van de schakelaar en weer de + op het 3e punjte, deze gaat door naar de led (niet aan de platte kant) en door naar de fan. De min gaat naar de led+ weerstand en daarna naar de fan.

Verwijderd

Meneer aard schreef op 29 April 2003 @ 21:19:
en kan iemand mij vertellen waarom ie het niet doet dan de led :?
Heb je de kathode en anode van de LED correct aangesloten?

in 90% v/d gevallen is het lange pootje van de LED positief.; sluit dus het lange pootje dan aan de schakelaar en het korte pootje aan je weerstand.

edit:

In alle gevallen dus ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2003 22:18 ]

• Meneer aard

Meneer aard

Porsche rulez!

Topicstarter
Verwijderd schreef op 29 April 2003 @ 21:26:
[...]

Heb je de kathode en anode van de LED correct aangesloten?

in 90% v/d gevallen is het lange pootje van de LED positief.; sluit dus het lange pootje dan aan de schakelaar en het korte pootje aan je weerstand.
heb dit plaatje aan gehouden:

Afbeeldingslocatie: http://www.fanbus.com/faq/LED_id.jpg

volgens mij het ik denk ik verkeerd om aan gesloten. want de smalle kant is toch de -

[ Voor 11% gewijzigd door Meneer aard op 29-04-2003 21:30 ]

Verwijderd

nee, bij de poten geldt: lang = +, kort = -
Volgens mij heb je toch iets niet goed gedaan bij het solderen van dat schakelaartje.
De ene draad moet op de middelste, de ander op een van de twee buitenste (zo werkt het bij de switches in mijn baybus iig wel, en het is het logischste)

Verwijderd

In alle gevallen is de lange poot de anode, in alle gevallen is de platte kant de kathode.
Niet in alle gevallen is de "small section" de plus, meestal wel.

En van de schakelaar neem je de middelste plus nog een.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2003 22:13 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 29 April 2003 @ 22:10:
In alle gevallen is de lange poot de anode, in alle gevallen is de platte kant de kathode.
Niet in alle gevallen is de "small section" de plus, meestal wel.

En van de schakelaar neem je de middelste plus nog een.
ik dacht het omgekeerde ;) zal mijn post aanpassen

• Dirickteur
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:13
volgens mij werkt het schakelaartje zo:

__\__
| | |
1 2 3

de schakelaar switcht tussen een verbinding tussen 2 en 1 en tussen 2 en 3, dus moet je sowieso iets op het tweede pootje hebben aangesloten, verder maakt het nie zoveel uit of je het andere draadje op 1 of 3 aansluit.

veel suc6

• Meneer aard

Meneer aard

Porsche rulez!

Topicstarter
dus ik moet op de 2 pootje het ledje aansluiten :?

Verwijderd

je moet gewoon de voeding op het midelste pinetje zetten en de andere twee de over blijven zijn nu gewoon de twee geschakelde polen en daar kun je aan 1 kant schakelaar + ledje aan hangen. en de lage poot moet je gewoon aan de + knopen en de korte aan de min en daar moet een weerstand inzitten.

• Meneer aard

Meneer aard

Porsche rulez!

Topicstarter
Verwijderd schreef op 30 april 2003 @ 08:05:
je moet gewoon de voeding op het midelste pinetje zetten en de andere twee de over blijven zijn nu gewoon de twee geschakelde polen en daar kun je aan 1 kant schakelaar + ledje aan hangen. en de lage poot moet je gewoon aan de + knopen en de korte aan de min en daar moet een weerstand inzitten.
en kan het op de middelste pootje ledje, 1e pootje 12v en 3e ledje naar fan, gaat dit ook werken?

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Ik snap niet helemaal wat je met je laatste vraag bedoelt ([rml]Meneer aard in "[ EL] Baybus vragen"[/rml]), maar het is heel simpel; pak het middelste pootje en verbind die met de +12 (gele voedingsdraad). Verbind vervolgens één van de twee buitenste pootjes van je schakelaar met je LED/ventilator-combi, en klaar. Derde pootje aan de schakelaar laat je gewoon hangen en verbind je dus nergens mee.

En anders pak je even een multimeter en meet je het even na.

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:52
Zo dus:
Afbeeldingslocatie: http://www.meerlowanssumwasosz.nl/temp/12Volt_single_switch_1led.jpg

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
Juist!
Topicstarter: als je niet precies weet wat er gebeurt als je de schakelaar overhaalt, dan gebruik je toch je multimeter om te kijken waar er een verbinding is op welk moment?

• Meneer aard

Meneer aard

Porsche rulez!

Topicstarter
insan1ty schreef op 30 April 2003 @ 12:53:
[...]

Juist!
Topicstarter: als je niet precies weet wat er gebeurt als je de schakelaar overhaalt, dan gebruik je toch je multimeter om te kijken waar er een verbinding is op welk moment?
heb het ook doorgemeten, en alles goed aangesloten op poot 1 de binnenkomende 12v lijn op poot 2 naar led en poot 3 naar de fan en het werkt, pics komen nog. Bedankt voor de tips. kunnen de pics in het kleine mod topic? of is dit toch te groot?

[ Voor 7% gewijzigd door Meneer aard op 30-04-2003 17:54 ]

Pagina: 1