Heeft iemand een idee hoe ik een touw om een object modelleer? Het gaat om een cone object, en nee, het wordt geen kinky bondage scene
Verwijderd
Een spline eromheen maken en die renderable maken ?radicalEMT schreef op 29 april 2003 @ 18:58:
Heeft iemand een idee hoe ik een touw om een object modelleer? Het gaat om een cone object, en nee, het wordt geen kinky bondage scene
btw : kon dit niet in het post je 3d stuff topic ?
Je kunt in Maya niet direct lijnen renderable maken...Verwijderd schreef op 29 April 2003 @ 19:00:
[...]
Een spline eromheen maken en die renderable maken ?
btw : kon dit niet in het post je 3d stuff topic ?
Wat je kunt doen:
Je gebruikt de CV Curve Tool om om je object een lijn te tekenen. Doe dit in een voor- of zijaanzicht van je model.
Nu maak je een NURBS Circle en schaalt deze naar de dikte van je touw. Deze plaats je met hulp van de snapfunctie op het eerste punt van de lijn. Zorg dat de NURBS Circle haaks op het begin van je lijn staat.
Nu selecteer je eerst je NURBS Circle en dan je lijn en dan doe je Surfaces -> Extrude.
Klaar...
Vooraanzicht met CV Curve:

Perspective view met NURBS Circle:

Render na de extrude:

Als je het touw "echt" wil laten hangen en er een animatie van wil maken (dus door zwaartekracht) dan moet je eens op zoek gaan naar wat Dynamics tutorials, zijn er zat.
Maar voor een enkele render voldoet deze methode ook prima.
[ Voor 13% gewijzigd door KneoK op 30-04-2003 03:40 ]
[oeps...]
[ Voor 99% gewijzigd door KneoK op 30-04-2003 03:23 ]
Hier is wat ik uiteindelijk gedaan heb:
Je maakt het object waar je het touw omheen wil wikkelen "live" (Modify -> make Live). Nu kun je met de curve tool een spiraal om het object heen tekenen (vergt wat oefening) en vervolgens kun je deze spiraal "extruden" op de manier die BioWEB beschreef.
Je maakt het object waar je het touw omheen wil wikkelen "live" (Modify -> make Live). Nu kun je met de curve tool een spiraal om het object heen tekenen (vergt wat oefening) en vervolgens kun je deze spiraal "extruden" op de manier die BioWEB beschreef.