[LaTeX] plaatje onder de tekst

Pagina: 1
Acties:
  • 208 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Het
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-09-2025

Het

Het is me er eentje...

Topicstarter
Ik heb een document dat ik met LaTeX bewerk. Hierin wil ik een plaatje zetten. De pagina zit er zo uit:
code:
1
2
3
4
$\textit{1.}$\\
De opstelling wordt als volgt opgezet: \\

\includegraphics{opstelling.eps}

het plaatje (opstelling.eps) komt, na compressie met LaTeX echter over de teskt heen! Ik wil graag dat het plaatje onder de tekst komt te staan dus:

blablabla:
[plaatje]

blablabla

hoe doe ik dat?

Sjongejonge

• TaXaN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08-09-2023
Als ik zo jouw post lees, heb ik de indruk dat je eens dringend wat meer over LaTeX moet lezen. Heb je de "Not So Short Introduction to LaTeX2e" al eens doorgenomen?

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transformation.

• serhat
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-09-2023
Btw wat is Latex?

Verwijderd

code:
1
2
3
4
5
\begin{figure}[!h]
\begin{center}
\includegraphics{bla.eps}
\end{center}
\end{figure}

• Het

Het

Het is me er eentje...

Topicstarter
TaXaN schreef op 29 april 2003 @ 19:33:
Als ik zo jouw post lees, heb ik de indruk dat je eens dringend wat meer over LaTeX moet lezen. Heb je de "Not So Short Introduction to LaTeX2e" al eens doorgenomen?
ik heb wat zaken gelezen... Maar niets gaat niet echt goed over plaatjes... Zal eens kijken.

*lees*

hmm nog steeds zie ik niet wat het stukje over plaatjes toevoegt aan wat ik al wist. Verder zeer interessante literatuur, daar niet van...

Sjongejonge

• Het

Het

Het is me er eentje...

Topicstarter
Verwijderd schreef op 29 april 2003 @ 19:53:
code:
1
2
3
4
5
\begin{figure}[!h]
\begin{center}
\includegraphics{bla.eps}
\end{center}
\end{figure}
nope. werkt niet. Zelfde verhaal.

In DVI crasht de viewer trouwens op het plaatje...

[ Voor 11% gewijzigd door Het op 29-04-2003 22:31 ]

Sjongejonge

• Nappa
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:08

Nappa

The Barbaric Saiya-jin!

Kietel heeft wel gelijk met zijn suggestie. Je kunt eventueel ook nog het plaatje resizen met \scalebox{scale}{plaatje}. Dat zou echt moeten lukken?

/edit: Helpt het als je in de header eps toevoegt? Bijv. \documentclass[a4paper, 10pt, eps]{article}

[ Voor 27% gewijzigd door Nappa op 29-04-2003 22:33 ]

Alles wat ik zeg kan en zal tegen u gebruikt worden
Scream! Suffer! Panic! | Dark-future Dawnbringer | Unofficial Mordor community

Verwijderd

Zou je hier misschien iets mee kunnen, eventueel in combinatie met de code van Kietel?

Geen idee of het helpt, maar het valt te proberen: eerst jouw tekst, dan het figuur met top- i.p.v. bottom-aligning (om het maar eens in goed nederlands uit te drukken ;)).

\edit: of maak anders gebruik van het topcapt package (niet helemaal wat je zoekt, maar misschien wel bruikbaar?).

[ Voor 69% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2003 22:49 ]

• TaXaN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08-09-2023
"Using Imported Graphics in LaTeX2e" bevat misschien wat je nodig hebt.
Is je .eps trouwens wel goed? Wat zegt GhostView als je 'm daar in opent? GhostScript correct geïnstalleerd?

Kun je een minimale .tex posten en de .eps ergens online zetten zodat iemand anders eens kan testen?

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transformation.

Verwijderd

Wat inderdaad ook zou kunnen is dat de .eps file niet deugt. Kijk eens of de bounding-box wel okee is: open de file eerst in GSview (als dat niet lukt dan deugt die file dus zéker niet). Kies bij 'options': 'show bounding box'. Als die bounding box niet mooi rond het plaatje blijkt te passen, ga dan naar 'file' en kies 'PS to EPS'. Zet een vinkje bij 'automatically create bounding box' en kies 'Yes' om de file (opnieuw) te saven.

• Het

Het

Het is me er eentje...

Topicstarter
Verwijderd schreef op 30 April 2003 @ 13:21:
Wat inderdaad ook zou kunnen is dat de .eps file niet deugt. Kijk eens of de bounding-box wel okee is: open de file eerst in GSview (als dat niet lukt dan deugt die file dus zéker niet). Kies bij 'options': 'show bounding box'. Als die bounding box niet mooi rond het plaatje blijkt te passen, ga dan naar 'file' en kies 'PS to EPS'. Zet een vinkje bij 'automatically create bounding box' en kies 'Yes' om de file (opnieuw) te saven.
bounding box zit wel mooi om het plaatje heen, maar het plaatje zit helemaal onderin het scherm...

[ Voor 8% gewijzigd door Het op 30-04-2003 15:12 . Reden: foutje ]

Sjongejonge

Verwijderd

Dat moet geen probleem zijn. Heb je wel \usepackage{graphics} in je .tex bestand gezet (voor je \begin{document})?

• Het

Het

Het is me er eentje...

Topicstarter
Verwijderd schreef op 30 April 2003 @ 19:14:
Dat moet geen probleem zijn. Heb je wel \usepackage{graphics} in je .tex bestand gezet (voor je \begin{document})?
jups. Ik upload meteen even de .tex, de .ps en de .eps...

lukt niet... ik moet even wat ruimte vrijmaken her en der... een ps van 13 MB (snap niet echt waarom, er staat amper wat in) is erg veel voor de webruiktes die ik heb...

nou ik heb alles behalve de PS geupload op http://www.xs4all.nl/~ygrange/wheeelp/

een .tex bestand en een .eps bestand... De PS paste nergens op...

[ Voor 70% gewijzigd door Het op 01-05-2003 18:15 . Reden: meuk... ]

Sjongejonge

Verwijderd

Je link is dood..

• Het

Het

Het is me er eentje...

Topicstarter
droogkloot :)

nu doet ie 't

Sjongejonge

• AFR
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

AFR

LaTeX zal een plaatje pas aan het einde van de paragraaf plaatsen. Zelfs met de optie !h. Indien je zelf aan wilt geven welke tekst boven en onder je plaatje komt te staan dien je dus een /newline te plaatsen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Tekst boven figuur
\begin{figure}[!h]
\begin{center}
\includegraphics[width=0.5\textwidth]{opstelling.eps}
\end{center}
\end{figure}
\newline
Tekst onder figuur

Het resultaat zie je hier

TeX (Version 3.14159 , preloaded format=latex_ml 2.1.18) geeft echter nog wel aan dat er problemen zijn met de bounding box en het bepalen van de grootte van de afbeelding. Misschien toch netjes om dit even te controleren.

PS. De grootte van de eps afbeelding in bovenstaande code is ingesteld op de halve tekst-breedte.

Verwijderd

Het probleem is toch dat het een PS plaatje is ipv EPS, zoals MORA al opmerkte. Dat newline verhaal gaat niet helemaal op. Als je echt controle wil hebben over welke tekst boven en onder het plaatje staat, klopt het, maar de TS had tekst door het plaatje heen staan (doordat die bounding box ontbrak).

Ik heb het plaatje voor je omgezet naar EPS, kijk op http://hetmoetmaar.nl/NMR/. Hier staan de aangepaste tex en eps file en het resulterende ps bestand. Succes met je verslag verder :)

• Het

Het

Het is me er eentje...

Topicstarter
Verwijderd schreef op 01 mei 2003 @ 22:32:
Het probleem is toch dat het een PS plaatje is ipv EPS, zoals MORA al opmerkte. Dat newline verhaal gaat niet helemaal op. Als je echt controle wil hebben over welke tekst boven en onder het plaatje staat, klopt het, maar de TS had tekst door het plaatje heen staan (doordat die bounding box ontbrak).

Ik heb het plaatje voor je omgezet naar EPS, kijk op http://hetmoetmaar.nl/NMR/. Hier staan de aangepaste tex en eps file en het resulterende ps bestand. Succes met je verslag verder :)
tnx! Deze is ook meteen een stuk kleinder dan de 13 MB die het was :)

ach het is niet een superbelangrtijk verslag, in tegendeel. Daarom gebruik ik het juist om mezelf een beetje te bekwamen met LaTeX :)

allen bedankt!

[ Voor 5% gewijzigd door Het op 02-05-2003 15:34 ]

Sjongejonge

Pagina: 1