Toon posts:

[debian] RTL8139C problemen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

ik heb het volgende probleem met mijn Realtek 8139C chipset:

De kaart loopt op 10 Mbit ipv 100 terwijl hij zeker weten 10/100 is :S

Maargoed, dit geprobeerd te veranderen, en op google lopen zoeken, maar kan
weinig vinden.

Wie kan mij ermee helpen?

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Welke driver gebruik je ? 8139too doet standaard 100 Mbit, of je moet hem iets anders hebben verteld. Je kunt dit eventueel handmatig goedzetten met mii-tools.

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Verwijderd

Topicstarter
waar kan ik dit zien? ben behoorlijk n00b wat linux betreft....
ik heb debian op gezet met glftpd dat was de voornaamste reden voor linux

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-05 14:42

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Je kunt het pakket 'nictools-nopci' installeren, daarbij zit het programma rtl8139-diag. Met dat programma kun je het met wat geluk instellen. Daarbij ga ik er wel vanuit dat je geen coax meer gebruikt of andere hardware die ervoor zorgt dat je kaart niet sneller dan op 10MBit/s kan werken :).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

Topicstarter
neen, UTP :)

Verwijderd

Of je geeft gewoon de media en full_duplex params mee, als je het als een module in de kernel hebt zitten (modinfo 8139too).

Overigens behoort de driver zelf al inderdaad 100 Mbit te doen zoals moto-moi al zegt, dus hoogstwaarschijnlijk zit er ergens iets fout in je netwerk ;)

Verwijderd

Waar zit die kaart op aangesloten (dwz, waar zit het andere eind v/d kabel in) ?

Verwijderd

Topicstarter
ik heb verder een windows netwerk liggen :-) alles draait netjes op 100 Mbit...

de UTP zit van NIC naar Switch 8 ports :-)

wat kan er fout in het netwerk zitten dan?

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2003 18:17 ]

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-05 14:42

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

offtopic:
djredmar, het is met Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif mogelijk om je berichten te wijzigen. Het plaatsen van meerdere berichten onder elkaar wordt meestal niet erg gewaardeerd :).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

Hetgeen odysseus zojuist zegt heb ik even recht gezet voor je ;) Let daar a.u.b. in het vervolg een beetje op.

Wat er fout kan zitten in het netwerk? Tja dat is het betere gokwerk natuurlijk. Controleer eens of je wel zeker weet dat de rest van de nic's op 100 mbit draait en controleer ook eens of je wel een cattegorie 5 UTP kabel hebt :)

Verwijderd

Topicstarter
Hmmzz, alles werkt naar behoren, ik ben bang dat er in Linux iets niet helemaal snor zit, in welke bestanden kan ik zooi aanpassen?

./etc/network weet ik :S

*zorrie voor het niet gebruiken van de edit knop...

Verwijderd

Geloof mij maar dat de kans dat deze fout in linux zit t.o.v. de kans dat er hardwarematig iets niet helemaal goed zit, verwaarloosbaar klein is. :)

Maar goed, je kunt altijd proberen de snelheid te forceren natuurlijk. Daar zijn al een aantal mogelijkheden voor gegeven.

Verwijderd

Topicstarter
maar verder is er niets voor in config files?

Thanx U all!

Verwijderd

Kijk eens naar de meldingen bij het opstarten/dmesg, dit is b.v. wat mijn 3189c doet:
eth1: Setting 100mbps full-duplex based on auto-negotiated partner ability 45e1.
Als ik er iets anders aan hang dan regelt hij een andere instelling, zoals hierboven aangegeven is dat waarschijnlijk het probleem.
Pagina: 1