mp4 vs mp3

Pagina: 1
Acties:
  • 1.335 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El_Hefe
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-02 05:48
Ik wil graag jullie mening over mp4, ik ben een paar sampletjes, ongeveer even groot in mp3(64kpbs om goed verschil hoorbaar te maken) en mp4 formaat tegengekomen in een nieuwsgroep (a.b.sounds) inclusief de codec voor winamp je kunt ze daar halen maar ook hier:

winamp 3.x mp4 plugin
winamp 2.x mp4 plugin
sample mp3
sample mp4

ik vind mp4 beter klinken, ik heb hier een goede koptelefoon en goede boxen, mij hebben ze overtuigd.

edit:

plugin winamp 2.x toegevoegd

[ Voor 11% gewijzigd door El_Hefe op 29-04-2003 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:33
en zelfs als MP4 niet beter klinkt, de sample van MP4 is kleiner dan die van MP3. nou weet ik niet of ze allebei wel even lang zijn, want ik heb ze verder niet gedownload. maar tot dusver een voorsprong voor MP4.

maar ja, MP3 is ook niet de beste, het gaat er gewoon om wat het meest geaccepteerd wordt. anders was een XviD-DVD-speler nu ook standaard

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 28354

Het mp4 filetje klinkt een stuk beter ja, maar denk niet dat deze standaard populair zal gaan worden, aangezien de schijfruimte steeds goedkoper wordt en dezelfde kwaliteit met een iets grotere file in mp3 ook bereikbaar is.

Volgende keer graag ook de link voor winamp 2.x erbij, er zijn nog steeds mensen die bij deze versie zweren.

Hierbij: http://faac.sourceforge.net/files/in_mp4_09082002.exe

[ Voor 29% gewijzigd door Anoniem: 28354 op 29-04-2003 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

90% zweert nog bij winamp 2 :P is het beter dan ogg? zo nee -> weg ermee ;)
Ik gebruik ook nog altijd mp3 omdat dat over mee werkt, wat ontrack ook al zegt, wat het best geaccepteerd wordt zal uiteindelijk overwinnen.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 49239

wow, cool.. dat klinkt echt veel zuiverder man... Hier een Terratec Sixpack, Logitech Z640 met Winamp 3 en plugin.
Ik vind dit echt een groot verschil !! eerste keer dat ik MP4 hoor (ben er nooit zo mee bezig) maar ik ben er nu wel nieuwsgierig naar !
Loopt er hier op GoT een topic over MP4 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDFISH
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-11-2024

REDFISH

beetje vreemd en niet lekker

En horen jullie ook het verschil als je niet weet welke file er gedraaid wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tutti-frutti
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

de mp4 kwaliteit is wel beter.. maar een mooi geluid vind ik het nog niet, het gaat natuurlijk wel om 56 kbit, maar mp3pro doet het volgens mij niet echt slechter ...

4015Wp west (Dordrecht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr_Love
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-06 22:41

Dr_Love

Best drugs are made by love

Klink vergeleken dat mp3 filetje erg goed.
Nu nog ondersteuning in mijn DVD speler, nu heb ik er niks aan dus rip ik mijn cdtje wel gewoon als mp3 en dan 192kbits dan klinkt het wel aardig.

Maar zou wel een mooie opvolger kunnen worden.

http://specs.tweak.to/3331 SPECS :) A miracle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El_Hefe
ik weet er verder niet veel van af wat de toekomst van mp4 is omdat ik geen info er verder over heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58110

IDD... iemand meer info?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 41820

Ik dacht dat mp4 gewoon een mp3 was met een hele zooi meer info in dan gewoon mp3 en zo?

of heb ik het nu fout en is het idd een heel andere codec?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yohan
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-05 14:18
Die mp3 is in 64 kbit kwaliteit :/ Das sowieso niet spetterend... Probeer het verschil es te horen als je een mp3tje van 320 kbit beluistert :)

"I'm not a cynic. I get up every morning hoping to find an honest man." - [Jack McCoy, Law & Order]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Yohan schreef op 29 april 2003 @ 19:13:
Die mp3 is in 64 kbit kwaliteit :/ Das sowieso niet spetterend... Probeer het verschil es te horen als je een mp3tje van 320 kbit beluistert :)
Wat denk je dan wat voor grootte een MP3 bestand dan heeft.... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Is MP4 nu hetzelfde als AAC, of is dit weer een andere compressiemethode?

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-06 16:01

pietje63

RTFM

mp4 is op 64kbit erg goed, maar voor wat grotere bestanden scheelt het erg weinig met mp3

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_Omniscient
  • Laatst online: 26-12-2024

the_Omniscient

Geen oplossing zonder probleem

Hey, waar blijven de Ogg-aanhangers? Ogg Vorbis is net zoiets als MP4, voor zover ik het kan beoordelen, maar dan open-source en dus interessanter voor de hobbyisten.

Het hanteert dus het principe van:

"meer kwaliteit voor hetzelfde aantal MB's als een mp3'tje" , ofwel
"dezelfde kwaliteit als die mp3-file, maar dan minder MB's in beslag nemend"

en dat lijkt dus veel op mp4. Ogg is echter redelijk "af" en wordt door veel hardware-fabrikanten als een serieuze optie voor implementatie gezien (het ziet zich hierin gesterkt door het opensource-karakter).

Hoewel Ogg nog steeds niet lossless is, is het op zeker een verbetering tov MP3 en wmb misschien ook wel op mp4 (dat valt natuurlijk allemaal nog te ebzien, moeten eerst wat meer bitrate-frequenties beschikbaar komen).

Verder is er ook nog Flac, en dat is wel geheel lossless. Het is nauwelijks groter dan de gemiddelde mp3, maar biedt dus enorme prestatieverbeteringen.

Ogg: zie dittum
Flac: zie dattum

Schrijveralijeren | Hier stond een wijze sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAZZA
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-06 15:43

MAZZA

Barbie is er weer!

't Is inderdaad 64Kbit die mp3. Beetje rare vergelijking dan. Je kan beter vergelijken met samples waarvan de makers van beide technieken van beweren dat het cd kwaliteit is ofzo.

Die mp4 klinkt trouwens een beetje schel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

m.m schreef op 29 april 2003 @ 18:10:
90% zweert nog bij winamp 2 :P is het beter dan ogg? zo nee -> weg ermee ;)
Ik gebruik ook nog altijd mp3 omdat dat over mee werkt, wat ontrack ook al zegt, wat het best geaccepteerd wordt zal uiteindelijk overwinnen.
waarom ik nog winamp 2 heb:

winamp 3 heeft de onmisbare J functie niet meer --> oftwel, de jump to file. Onbegrijpelijk dat die er uitgehaald is, zolang er geen winamp komt die die functie weer heeft hoef ik geen nieuwe versie..

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAZZA
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-06 15:43

MAZZA

Barbie is er weer!

Anoniem: 58110 schreef op 29 april 2003 @ 19:15:
[...]

Gaat 't om de grootte dan? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yohan
Anoniem: 58110 schreef op 29 April 2003 @ 19:15:
[...]

ff de draad doorlezen jij ;)
MAZZA schreef op 29 April 2003 @ 19:18:
't Is inderdaad 64Kbit die mp3. Beetje rare vergelijking dan. Je kan beter vergelijken met samples waarvan de makers van beide technieken van beweren dat het cd kwaliteit is ofzo.
Dat bedoelde ik :) Geen appels met peren gaan vergelijken. Gooi ff 2x het zelfde liedje in de groep, 1 in hoogste kwaliteit mp3 en 1 in hoogste kwaliteit mp4... Dan gaan we vergelijken >:)

"I'm not a cynic. I get up every morning hoping to find an honest man." - [Jack McCoy, Law & Order]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

MAZZA schreef op 29 April 2003 @ 19:18:

Die mp4 klinkt trouwens een beetje schel...
Of je kunt ze beiden op 64Kbit maken en dan vergelijken. Dan kun je beter kijken welke techniek het beste geluid eruit weet te persen.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MAZZA schreef op 29 April 2003 @ 19:20:
[...]

Gaat 't om de grootte dan? :)
Met compressie technieken wel ja...anders kan je beter op WAVE blijven... is het beste wat er is (en groot) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Blizzard
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-06 09:01
IK vind het interresanter om een mp4 te horen met een hogere bitrate :?
want dit klinkt idd niet slecht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Leuk liedje btw : Urban Cookie Collective - I've got the key ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Het probleem bij andere compressietechnieken is feit dat iedereen dan ook moet overschakelen. Jij kan wel overschakelen, maar je buurman doet het niet. Die gaat gewoon vrolijk verder met het beluisteren van de overal verkrijgbare mp3'tjes.

Er zijn nu al vrij veel verbeterde vormen van de mp3 (ogg vorbis, mp3 pro, wma, mp4) en toch stapt bijna niemand over. Dit gebeurt pas als er een significant verschil komt (of wanneer Microsoft mp3'tjes zou gaan blokkeren oid).

Het zal mij bijvoorbeeld een reest roesten dat je verschil hoort op een €5000,- geluidsinstallatie. Mijn volledige collectie is al mp3 (en dus niet meer om te zetten naar een andere vorm zonder kwaliteitsverlies). Opslagruimte kost tegenwoordig niets meer en de internetsnelheden gaan alleen maar omhoog.

Maar een toepassing waarvan ik wel zou kunnen begrijpen dat ze overstappen op ogg vorbis of mp4 is bijvoorbeeld films. Of beter gezegd, divx'jes (en Xvid'jes). Daarbij is de grootte van de geluidsfile al een stuk belangrijker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 40595

zoveel beter is mp4 nu ook niet, en de grote maakt mij niet veel uit.
liever en mb groter en goede kwaliteit, maar ik rip alles zelf, en op 320 standaard met lame.
want daar zit ook en groot verschil in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

wwillem schreef op 29 april 2003 @ 19:29:
Het probleem bij andere compressietechnieken is feit dat iedereen dan ook moet overschakelen. Jij kan wel overschakelen, maar je buurman doet het niet. Die gaat gewoon vrolijk verder met het beluisteren van de overal verkrijgbare mp3'tjes.

Er zijn nu al vrij veel verbeterde vormen van de mp3 (ogg vorbis, mp3 pro, wma, mp4) en toch stapt bijna niemand over. Dit gebeurt pas als er een significant verschil komt (of wanneer Microsoft mp3'tjes zou gaan blokkeren oid).

Het zal mij bijvoorbeeld een reest roesten dat je verschil hoort op een €5000,- geluidsinstallatie. Mijn volledige collectie is al mp3 (en dus niet meer om te zetten naar een andere vorm zonder kwaliteitsverlies). Opslagruimte kost tegenwoordig niets meer en de internetsnelheden gaan alleen maar omhoog.

Maar een toepassing waarvan ik wel zou kunnen begrijpen dat ze overstappen op ogg vorbis of mp4 is bijvoorbeeld films. Of beter gezegd, divx'jes (en Xvid'jes). Daarbij is de grootte van de geluidsfile al een stuk belangrijker...
Dat een bestand kleiner is, is ideaal voor sites welke mp3 aanbieden... deze kunnen nu meer op hun server kwijt ;)

Ik ben trouwens ook helemaal voor MP4. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 69396

mmmm wat een verschil, zelfs met 53 kb/s klinkt dat mp4 tje veel voller, meer tonen enzovoort terwijl het mp3 tje met zijn 64 kb/s weer als een ouderwetse waterleiding klinkt.

ik ben in ieder geval overtuigt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satcp
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Mp4 gebruikt de AAC-compressietechniek. In de laatste blinde luistertest georganiseerd door c't magazine Duitsland kwam het AAC formaat als een van de matigste uit de bus. Er namen meer dan 7000 mensen deel aan deze luistertest waaronder een professioneel panel. De resultaten kunnen dan ook als vrij betrouwbaar beschouwd worden.

Hieronder de eindresultaten van de luistertest van c't (gerangschikt van best naar slechtst):

64 kbit/s: (Wave) - Ogg Vorbis - MP3Pro - WMA - AAC - RealAudio - MP3
128 kbit/s: (Wave) - Ogg Vorbis - WMA - RealAudio - MP3Pro - MP3 - AAC

Zoals je ziet niet al te beste resultaten voor AAC. Bij 128 kbit/s werd zelfs MP3 beter bevonden. Het open source formaat Ogg Vorbis werd overduidelijk beste bevonden bij zowel 64 kbit/s als 128 kbit/s.

Dus waarom mp4 gebruiken als en patentloze en licentievrije formaten bestaan die bovendien nog eens superieur zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captain Pervert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-03 12:19
Men moet niet de denkfout maken om dezelfde kwaliteit te houden en de bestandsgrootte te willen verkleinen. Een beter streven is een betere kwaliteit bij dezelfde grootte.

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Ogg Vorbis is dus eigenlijk de codec voor de toekomst. Maar in hoevere zal deze werkelijk door dringen tot het grote publiek? Juist ja, iedereen blijft naar mijn idee lekker mp3 gebruiken.

Huur mij in als freelance SEO consultant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn3akz
  • Laatst online: 06-05 15:01
Hebben jullie ook het probleem dat winamp hopeloos op z'n plaat gaat als je dat sampletje doorspoelt? (De slidebar slepen zeg maar) :P

WinAmp 2.9 @ Win 2K (Voor specs zie sig)

MP4 is idd helderder, maar kan je ook 2 sampletjes van 128 KB neerzetten? (Of zeggen waar ik zo snel een mp4 coder vandaan kan plukken :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Niet online
Ik hou het maar gewoon bij Ogg Vorbis.. je kunt niet blijven switchen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-06 09:39
CrashOne schreef op 29 april 2003 @ 19:50:
Juist ja, iedereen blijft naar mijn idee lekker mp3 gebruiken.
voorlopig nog wel ja, maar al je besluit op een andere codec over te stappen zou ik dat toch op ogg doen, vanwege de reeds genoemde voordelen: superieure kwaliteit, en geen drm/copyrights en een hoop liefhebbers die het ogg-bijltje er niet zomaar bij neer zullen gooien.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_Omniscient

the_Omniscient

CrashOne schreef op 29 april 2003 @ 19:50:
Ogg Vorbis is dus eigenlijk de codec voor de toekomst. Maar in hoevere zal deze werkelijk door dringen tot het grote publiek? Juist ja, iedereen blijft naar mijn idee lekker mp3 gebruiken.
Het probleem is idd dat MP3->Ogg-conversie kwaliteitsverlies oplevert, die het geheel overbodig maakt om uberhaupt te gaan converteren.

Je zult dus idd ff moeten slikken en alles opnieuw moeten rippen (want dl'en doen we toch niet, hm :P ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 71405

mp4 kan betere kwaliteit zijn maar ik denk dat mp4 niet veel gebruikt gaat worden.

De standalone DVD-spelers hebben tegenwoordig allemaal een mp3 functie erop zitten. Dus als ze mp4 erop zouden gaan zetten dan zal het wel interessant worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boiert
  • Laatst online: 25-06-2024
ook al geprobeerd het zooitje op 32 bits te zetten??, klinkt echt l33t man! :P :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-06 17:09

timovd

Voorsprong door techniek

tijd dat de MP3 spelers ook codecs krijgen voor MP4

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_Omniscient

the_Omniscient

timow schreef op 29 April 2003 @ 20:08:
tijd dat de MP3 spelers ook codecs krijgen voor MP4
Dat zal dus eerder Ogg worden. De Digital Innovations Neuros heeft het al, en veel "upcoming" modellen zijn serieus kandidaat om Ogg te implementeren (bijv. iRiver denkt eraan om het op al haar modellen te introduceren, mogelijk middels firmware-updates).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:46
Yohan schreef op 29 april 2003 @ 19:21:
[...]

ff de draad doorlezen jij ;)

[...]

Dat bedoelde ik :) Geen appels met peren gaan vergelijken. Gooi ff 2x het zelfde liedje in de groep, 1 in hoogste kwaliteit mp3 en 1 in hoogste kwaliteit mp4... Dan gaan we vergelijken >:)
Ik vertel je nu alvast :), je hoort geen verschil :P. Of je hebt oren van ollisiscoop, maar dat denk ik neit. Ik hoor het echt nooit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yohan
Termi schreef op 29 April 2003 @ 20:37:
[...]

Ik vertel je nu alvast :), je hoort geen verschil :P. Of je hebt oren van ollisiscoop, maar dat denk ik neit. Ik hoor het echt nooit!
Naaahhh... Waar maken we ons dan druk om? Of heeft TS de oren van ollisiscoop? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novah
  • Laatst online: 22-05 15:01
the_Omniscient schreef op 29 april 2003 @ 19:18:
Hey, waar blijven de Ogg-aanhangers? Ogg Vorbis is net zoiets als MP4, voor zover ik het kan beoordelen, maar dan open-source en dus interessanter voor de hobbyisten.

Het hanteert dus het principe van:

"meer kwaliteit voor hetzelfde aantal MB's als een mp3'tje" , ofwel
"dezelfde kwaliteit als die mp3-file, maar dan minder MB's in beslag nemend"

en dat lijkt dus veel op mp4. Ogg is echter redelijk "af" en wordt door veel hardware-fabrikanten als een serieuze optie voor implementatie gezien (het ziet zich hierin gesterkt door het opensource-karakter).
Zeker ook de gamesindustrie ziet de voordelen van ogg (vorbis toch?) in, Unreal Tournament 2003 gebruikt geluidsformaat van ogg. Maar mp4 is volgensmij net zoiets als mp3-pro (mp3PROAudioDecoder_v1_0.exe) ofzo, die gebruikt dan ook 64kb maar zo dat het niet dof klinkt.
Yohan schreef op 29 april 2003 @ 19:13:
Jah duh, maar dan word het wel stuk groter, als je dan de kwaliteit van mp4 opvoert (en dus ook groter word) net als die van mp3 worden ze allebei groter maar mp4 blijft kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iets
  • Laatst online: 19:53
Wow, klinkt veel beter.
Hopelijk krijgen we binnenkort ook MP4 streams :).

tvw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4629

En wat, pray tell, mag een ollisiscoop dan voor een apparaat zijn?
Of bedoelen wij een oscilloscoop, en hebben wij in school niet opgelet?

Ik heb het donkerbruine vermoeden trouwens dat ogg, juist door z'n licentievrijheid, een grote vlucht gaat nemen. Maar het zal geen vervanger worden van mp3, want dat is gewoon de defacto standaard voor nu en de komende jaren.

Er worden nu ook nog steeds vinyl platen geperst, om maar wat te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Laatst online: 03-06 17:09

timovd

Voorsprong door techniek

[XP]mijn mp4 plugin voor winamp(2.91) werkt niet. heb al opnieuw opgestart. Kan ook niet worden afgespeeld in QuickTime

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
  • Laatst online: 03-06 16:41
vanaf 192 kbps is er iig geen verschil meer te horen tussen mp3 en cd(wave) dus veel zin heeft het niet op zo'n formaat voor hoge kwaliteit in te zetten
Anoniem: 40595 schreef op 29 April 2003 @ 19:33:
zoveel beter is mp4 nu ook niet, en de grote maakt mij niet veel uit.
liever en mb groter en goede kwaliteit, maar ik rip alles zelf, en op 320 standaard met lame.
want daar zit ook en groot verschil in.
alles omzetten naar 320 is dus onzin en slurpt alleen maar schijfruimte.

Verder is het vooral voor streaming audio nog wel zaak dat met lage bitrate de geluidskwaliteit gaat toenemen en daarvoor is het dus een goede zaak dat er nieuwe formaten worden ontwikkeld die bij lage bitrates betere kwaliteit leveren.

Ik denk dat het gebruik van OGG in de game industrie misschien van tijdelijke aard is. Nu alle games nog op cdrom uitkomen is het handig om wat ruimte te besparen, maar als de spellen straks qua textures enzo de grootte van de cd gaan overschrijden dat wordt de hele boel gewoon op dvd gezet en is de ruimtebesparing voor geluid ook niet meer zo belangrijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 45142

mijn test van vandaag

WMA VS Mp3 VS OGG

allen 128kbit encoded :Y) zelfde track van cd ;)

WMA was wat dof en groter dan de andere 2 files :X
Mp3 was gewoon normaal zeg maar
ogg was iets beter dan de mp3, ook t bestand was 200kB kleiner 2.9mb ip 3.1 van mp3 en 3.2 van WMA :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mja maar de ene mp3 is de andere niet hé.

Als je een WAVE codeert met LAME en dan nog de moeite neemt wat met de settings te spelen, of je ragt 'm door een bejaarde Xing die 'm op 16 KHz afkapt en een fast encode doet ..

Dat scheelt (understatement)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-06 20:27

Mentalist

[avdD]

Betere formaten dan Mp3 bestonden toch al?

Met een ondertussen al vrij oude Windows Media Encoder kon je al Windows Media Audio files bakken.. (die kon je nog met de in WMP 6.4 ingebouwde codecs afspelen). Als je dan 64kbit/s gebruikte, 44.1Khz stereo klonk dat zo ongeveer hetzelfde als die Mp4 die je hier neerzet : het geluid is op zich wel aardig, maar je hoort er wel constant een soort "compressieruis" doorheen.

Trouwens, is het ook hier weer eigenlijk niet "MPEG4 audio layer x" oid? (zoals Mp3 eigenlijk MPEG1 Audio layer 3 was)

[ Voor 4% gewijzigd door Mentalist op 30-04-2003 06:06 ]

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vampier
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-04-2015

Vampier

poke-1,170

de hoge frequenties klinken redelijk distrorted. Maar voor 53kbps is dit zeker niet slecht. Ik ben benieuwd hoe het klinkt als je omhoog gaat met de bitrate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aetje
  • Laatst online: 24-03-2023

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

En ook het bronbestand aanmaken is vaak moeilijk... Sommige mensen vinden 't gek dat ook kwa kwaliteit van geluid (jitter errors even buiten beschouwing gelaten) EAC beter klinkt dan AudioGrabber...

... AudioCatalyst zou verboden moeten worden :D

Forget your fears...
...and want to know more...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wisten jullie dat je in Nero (vanaf 5.5.10.10) je bestanden al kunt omzetten in MP4.... :D

Heb het net ff gedaan.

Vergelijking:

MP3 192 kb/s = 8,12 MB
MP4 56 kb/s = 2,40 MB

En ik hoor het verschil nu niet... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xandrios
  • Laatst online: 19:14
Anoniem: 58110 schreef op 30 april 2003 @ 11:43:
Wisten jullie dat je in Nero (vanaf 5.5.10.10) je bestanden al kunt omzetten in MP4.... :D

Heb het net ff gedaan.

Vergelijking:

MP3 192 kb/s = 8,12 MB
MP4 56 kb/s = 2,40 MB

Dan is er toch echt wat mis met je oren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58469

Voor mij is het nogal een drempel om al(2512) mn MP3 bestanden om te zetten naar mp4, kan alleen maar slechter worden, dat is de ellende.
Klinkt imposant, maar het zal een tijd duren voor het "ingeburgerd" is.

Half off-topic maar ik ben deze week ook weer overgestapt op Winamp 2.* vanaf winamp 3
Redenen:

- Ontbreken Jump to File functie
- Coole plugins kreeg ik niet zo snel werkende, ook niet met winamp 2.* voor winamp 3-plugin(geen tweaker-mentaliteit ik weet het, maar soms kost het zoveel tijd)
- Als je meer dan 500 mp3's of uit verschillende directories in je playlist hebt, werkt de random functie niet goed, hoe ik ook met de instellingen speel
- Onthoud mijn laatst afgespeelde playlist niet
- Pakt veel meer CPU, langere laadtijd bij opstarten
- meer vastlopers(op meerdere pc's)

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 58469 op 30-04-2003 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andamanen
  • Niet online

Andamanen

Trotse eilandengroep

Cutebritney schreef op 30 April 2003 @ 11:48:
[...]

Dan is er toch echt wat mis met je oren.
of zn speakers, of zn geluidkaart, of zn versterker, of het bronbestand, of een combinatie van dit alles ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Andamanen op 30-04-2003 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trunksmd
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15-05 12:44
Anoniem: 58469 schreef op 30 April 2003 @ 11:51:
Voor mij is het nogal een drempel om al(2512) mn MP3 bestanden om te zetten naar mp4, kan alleen maar slechter worden, dat is de ellende.
Klinkt imposant, maar het zal een tijd duren voor het "ingeburgerd" is.

Half off-topic maar ik ben deze week ook weer overgestapt op Winamp 2.* vanaf winamp 3
Redenen:

- Ontbreken Jump to File functie
- Coole plugins kreeg ik niet zo snel werkende, ook niet met winamp 2.* voor winamp 3-plugin(geen tweaker-mentaliteit ik weet het, maar soms kost het zoveel tijd)
- Als je meer dan 500 mp3's of uit verschillende directories in je playlist hebt, werkt de random functie niet goed, hoe ik ook met de instellingen speel
- Onthoud mijn laatst afgespeelde playlist niet
- Pakt veel meer CPU, langere laadtijd bij opstarten
- meer vastlopers(op meerdere pc's)
Volledig mee eens, vooral die verschrikkelijke trage laadtijd. Mijn wmp 9 gaat nog vlotter en alle goede 2.x plugins werken niet (goed) op winamp 3. Ik snap niet dat ze Winamp 3 een vooruitgang vinden (alle extra's bij winamp 3 kun je bij 2.x via plugins verkrijgen). Het is off-topic, maar ik ben blij dat het eens gezegd wordt.

[ Voor 19% gewijzigd door Trunksmd op 30-04-2003 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iets
Anoniem: 58110 schreef op 30 April 2003 @ 11:43:

Heb het net ff gedaan.

Vergelijking:

MP3 192 kb/s = 8,12 MB
MP4 56 kb/s = 2,40 MB

Als je een gedeelte daarvan nu ook even hier neerplant kunnen wij daar ook over oordelen :).

tvw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Aetje schreef op 30 April 2003 @ 08:36:

... AudioCatalyst zou verboden moeten worden :D
Neuh .. valt wel mee. De nieuwste versies gebruiken een veel betere Xing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
  • Laatst online: 26-02 21:08
het verschil is echt super groot!
de mp3 is gewoon niet om aan te horen in vergelijking met de mp4.
en als je het zelf niet hoort dan vrees ik dat je je oren is uit moet laten spuiten. ;)

ik gebruik btw mijn hifi installatie voor de test.
mp3 is zo dof en het golft in vergelijking met mp4, mp4 is sprankeler.

Met mp4 moet het dan toch mogelijk zijn om dezelfde kwaliteit live van t' internet te spelen als shoutcast?! dan kan ik met mijn kabelverbinding wel ff een supermooi geluid live afspelen :9~ . en de isdn's kunnen ook live over het internet naar bijna cd kwaliteit luisteren! Ik hoop dat dit ook gaat gebeuren. het zou mij ook nog is bandbreedte kunnen schelen tijdens het luisteren van een internet radio.
wat d8 je van online televisie kijken? dat is dan ook al een hele verbetering :p

[ Voor 48% gewijzigd door duncanvdlinden op 30-04-2003 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satcp
  • Niet online
Anoniem: 4629 schreef op 30 April 2003 @ 20:21:
Neuh .. valt wel mee. De nieuwste versies gebruiken een veel betere Xing.
Die nog steeds horrible is zoals testen uitgevoerd door r3mix en Hydrogen Audio aantonen. En dan de belabberde audio-extractie engine nog buiten beschouwing gelaten die geen enkele vorm van foutdetectie (afgezien van sync errors) of -correctie biedt.

Jammer dat er nog steeds mensen zijn die mp3s gemaakt met deze software - nou ja, rommel durven aanbieden op Internet :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
zou iemand de 4 formaten (ogg, mp3, mp4, wma) online kunnen zetten met een bitrate van 64kbit?
Dan kunnen we met z'n allen de verschillen gaan beluisteren. :p
Ik wil het ook wel doen maar heb er niet zo veel verstand van, kwaliteiten van de encoders spelen natuurlijk ook een bellangrijke rol.

edit:

Ben zelf al bezig met het maken van de 4 files ;)

[ Voor 15% gewijzigd door duncanvdlinden op 30-04-2003 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
Ok dan hier heb ik er alvast 2, mp3 en ogg:
De bestanden wijken 100kb af in grote maar dit heeft te maken met de virtual bitrate van de ogg encoder.

-ik heb voor bijde bestanden dezelde .wav gebruikt omgezet vanaf cda met CDEX.

-voor de .ogg file heb ik de officiele oggdropXPd v1.611c gebruikt op:
*Norminal Bitrate : 128.2 en 65.6kbps
-De mp3 heb ik omgezet met CDex:
*encoder: lame version 1.30 engine 3.92 mmx.
*encoder settings: 128 en 64kbps q=0 (verry high quality)
*VBR Disabled

128 kbit
Verwijderd. Leer eerst maar samples maken.
Een complete MP3 posten staat gelijk aan warez verspreiden

64 kbit

misschien is de .mp3 met VBR een betere vergelijking :?

de rest volgt nog :p

[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 4629 op 01-05-2003 00:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ShotGun schreef op 30 April 2003 @ 19:19:
[...]

Als je een gedeelte daarvan nu ook even hier neerplant kunnen wij daar ook over oordelen :).
en
duncanvdlinden schreef op 30 April 2003 @ 23:12:

128 kbit
<font color=blue><b>Verwijderd. Leer eerst maar samples maken.
Een complete MP3 posten staat gelijk aan warez verspreiden</b></font>

64 kbit
<font color=blue><b>Verwijderd. Leer eerst maar samples maken.
Een complete MP3 posten staat gelijk aan warez verspreiden</b></font>
Ik kan ze dus niet posten.... Maar als je Nero 5.5.10.10 + hebt dan kan je het zelf ook doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iets
Anoniem: 58110 schreef op 01 May 2003 @ 10:34:
[...]

en

[...]

Ik kan ze dus niet posten.... Maar als je Nero 5.5.10.10 + hebt dan kan je het zelf ook doen ;)
Daarom typte ik ook een gedeelte :P. Je kunt wel posten als je onder de 30sec blijft, dus dan kun je een stukje uit het liedje rippen :).

tvw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El_Hefe
er werd mij erop gewezen door een mod dat ik de samples af moest knippen, maar weet niet hoe dat moet :S cooledit kan mp4 niet openen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bylie
  • Laatst online: 03-06 12:43
Misschien een goed idee om eerst eens een wavje te maken van minder dan 30 sec en dat wavje dan te compressen naar een mp4? ;)

Tja mp3, mp4, ogg vorbis, ... het haalt het toch allemaal niet van mpc (musepack) wanneer het op pure kwaliteit aankomt.
Toch zeker niet bij bitrates vanaf 160kbps en hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Laatst online: 21:22

JvS

Ik heb hem zelf ook

tot 30 seconden maken we er geen probleem van :). En idd even eerst een wav van 30secs maken en dan encoden. Scheelt ook een uur uploaden ;)

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 20989

Hier hebben we het uitgeprobeerd en ik kan jullie verzekeren dat een via iTunes4 ge-encode mp4 op 128k echt super goed klinkt, beter dan 192k mp3. Zelfs in vergelijking met het origineel staat de 128k mp4 zijn mannetje; Ja, je kunt het verschil horen als je heel goed luistert, maar het verschil is miniem en zeker niet hinderlijk.
Als we dan bedenken dat deze test op echt goede audio apparatuur was uitgevoerd kan ik alleen maar zeggen dat 128k mp4 een uitstekende nieuwe keus is voor computer audio. Vooral als we bedenken dat de meeste mensen niet Euro 2000+ apparatuur hebben staan.

Ter illustratie hebben we de originele CD ook afgespeeld via een diskman over dezelfde versterker, de diskman veel slechter dan de mp3 .. hinderlijk slechter zelfs.

-ozy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPAnnihilator
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 25-05 19:19
Welk freeware tooltje kan cd's rippen met plugin voor Ogg Vorbis, zoals ik dat nu deed met alto mp3 maker en de laatste nieuwe lame-dll ?

Want sinds kort doet Alto mp3 maker het werkwaardig genoeg niet meer :( , ik klik erop en er gebeurd niets meer :(

Ik heb nu 1 cd gedownload dewelke in ogg formaat was en ik ben ook onder de indruk , zeker als je het via hifi laat afspelen. Maar weet hier iemand een goed tooltje die met deze codec overweg kan ?

Mijn Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frits Flits
  • Laatst online: 21:33

Frits Flits

SOUND! Designer

Exact Audio Copy :Y)

[ Voor 5% gewijzigd door Frits Flits op 02-05-2003 22:25 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 83834

Ik wil hier nog even op terug komen en als ik eerlijk ben klinkt die Mp4 zo verschrikkelijk brak, en die Mp3 hebben ze al helemaal vernield

Ik doel dus op die mp4 van 92 kb/s van de ts

Een mp3 kan veel zuiverder zijn en er lijkt eerder gewoon gespeeld te zijn met de "Treble" ( scherpe tonen )

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 83834 op 03-06-2003 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:20
Ik vind mp4 echt overduidelijk beter klinken. Geluid bij mp3 (het zigen) is veel scheller.

Bestaan er trouwens al mp4 mp3tjes :P (klinkt lekker zeg :D)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

STIMPPYYY schreef op 03 June 2003 @ 16:46:
Ik vind mp4 echt overduidelijk beter klinken. Geluid bij mp3 (het zigen) is veel scheller.

Bestaan er trouwens al mp4 mp3tjes :P (klinkt lekker zeg :D)
Ik vind MP4 ook overduidelijk beter klinken! :)

En het zijn MP4tjes ;) (ipv mp4 mp3tjes... je zegt toch ook niet OGG mp3tjes :?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03:32
Anoniem: 58110 schreef op 03 June 2003 @ 17:18:
[...]

Ik vind MP4 ook overduidelijk beter klinken! :)

En het zijn MP4tjes ;) (ipv mp4 mp3tjes... je zegt toch ook niet OGG mp3tjes :?)
Hij bedoelt mp3'tjes met mp4 er extra ingecodeerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bylie
  • Laatst online: 03-06 12:43
Wel grappig dat nu ineens veel mensen mp3 slecht vinden, wacht maar tot er weer een opvolger komt van mp4 dan is dat ineens weer slecht.
Ga eens wat lezen op www.hydrogenaudio.org en " Educate yourself" want af en toe wordt er toch nogal wat onzin verkocht.
Lees ook hier over de verschillende formaten : www.audiocoding.com/wiki/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 73464

-GF-Annihilator schreef op 02 May 2003 @ 15:03:
Maar weet hier iemand een goed tooltje die met deze codec overweg kan ?
CDex
Ok dan hier heb ik er alvast 2, mp3 en ogg:
De bestanden wijken 100kb af in grote maar dit heeft te maken met de virtual bitrate van de ogg encoder.
mierenneuker : tis Variable, en niet virtual
-ik heb voor bijde bestanden dezelde .wav gebruikt omgezet vanaf cda met CDEX.

-voor de .ogg file heb ik de officiele oggdropXPd v1.611c gebruikt op:
*Norminal Bitrate : 128.2 en 65.6kbps
Probeer eens quality setting te gebruiken
-De mp3 heb ik omgezet met CDex:
*encoder: lame version 1.30 engine 3.92 mmx.
*encoder settings: 128 en 64kbps q=0 (verry high quality)
*VBR Disabled

128 kbit

64 kbit

misschien is de .mp3 met VBR een betere vergelijking
Dan zou je vbr van 112 tot 160 moeten gebruiken, ogg wijkt niet zoveel af.
ze zouden mp4streams moeten maken
Try icecast, ogg vorbis streams.

24 kbps ogg klinkt pakken beter dan 24 kbps mp3

imho 0wnz ogg :)

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:20
Bylie schreef op 03 June 2003 @ 19:55:
Wel grappig dat nu ineens veel mensen mp3 slecht vinden, wacht maar tot er weer een opvolger komt van mp4 dan is dat ineens weer slecht.
Ga eens wat lezen op www.hydrogenaudio.org en " Educate yourself" want af en toe wordt er toch nogal wat onzin verkocht.
Lees ook hier over de verschillende formaten : www.audiocoding.com/wiki/
Ik vind mp3 helemaal niet slecht ;). Ik vind mp4 alleen (stukken) beter klinken B) B)
Pagina: 1