Toon posts:

[DVI] Resolutie/bandbreedte. Ik snap 't niet...

Pagina: 1
Acties:
  • 131 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Zoals wellicht bekend zal zijn heeft de DVI standaard weliswaar een perfecte kwaliteit beeldoverdracht, maar zit er ook een grens aan de haalbare resoluties.
Deze grens ligt op 1600x1200@60Hz bij een single-link DVI en 2048x1536@60Hz voor een dual link DVI.

Tijdens het zoeken naar deze grenzen kwam ik een technischer artikeltje tegen wat vertelt hoe de signalen gecodeerd en verstuurd worden over de kabel. Simpel gezegd komt het op het volgende neer:

- De interface heeft 24 bits kleurdiepte.
- Er worden 4 twisted pairs gebruikt voor de data overdracht. 3 daarvan bevatten de basiskleuren (RGB) en de 4e is de klok.
- Per pixel per kleur worden 8 bits aan informatie overgestuurd. Deze worden transition minimized gecodeerd en de uiteindelijke codering komt op 10 bits.

Het artikel gaat verder met vertellen dat de DVI kabel een bandbreedte heeft van 165Mhz, en dat er DUS 165Mpixels over gestuurd kan worden. Dit begrijp ik niet.
Het lijkt mij dat met een bandbreedte van 165Mhz en 10 bits per pixel er 16.5 miljoen pixels/sec over de draad kunnen, of met een bandbreedte van 1650Mhz die 165mln pixels gehaald kunnen worden.

Weet iemand hier meer van DVI codering en bandbreedtes en het antwoord op mijn vraagstuk?

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:38
Ik denk dat per klokpuls 8 bits tegelijk (per paar) kunnen worden overgezet. Dus iedere Hz worden er 24 bits tegelijk overgestuurd...

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Verwijderd

Kan iemand ook meteen uitleggen waarom alleen dure TFT-schermen DVI-connectoren hebben? Is het echt zo'n gek ingewikkelde en dure techniek? :?

Als ik had mogen kiezen had ik zelfs liever een TFT-scherm met uitsluitend een DVI-connector dan een TFT-scherm met uitsluitend een VGA-connector gehad. Maar schermen met alleen DVI-interfaces kom je volgens mij nog helemaal nergens tegen.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2003 17:10 ]

Verwijderd

Topicstarter
(reaktie op garbage)

Nee, want er zijn maar 3 signaalparen voor de kleuren. Meerdere bits tussen 2 klockticks zou wel kunnen, maar volgens dat artikel is daarvoor te weinig bandbreedte op de kabel beschikbaar. 165Mhz is 165 miljoen niveauwisselingen per seconden, dus bij een puur digitale verbinding 165 miljoen bits per seconde.

Wat bij gigabit ethernet over koperdraad gedaan wordt is gewoon meerdere niveau's gebruiken (met 4 niveau's kun je 2 bits per slag oversturen), maar hierover kan ik niets terugvinden op het net...

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2003 17:02 ]

• GarBaGe
Misschien helpt deze link:
http://www.ddwg.org

• GarBaGe
volgens:
http://www.siimage.com/products/sii164tx.asp
kan de transmitter in 24-bit mode iig 1 pixel/clock verzenden. Dus hoe de encoding dan ook is, je krijgt bij 165 MHz dus 165 pixels/sec in 24-bits...

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Verwijderd schreef op 29 april 2003 @ 17:00:
(...) Maar schermen met alleen DVI-interfaces kom je volgens mij nog helemaal nergens tegen.
Toch wel. Ik zit er zelf naar eentje te kijken. Mijn Iiyama AS4332UTD heeft alleen maar 2 DVI-I ingangen.

• Pc123
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:18
Verwijderd schreef op 29 april 2003 @ 17:00:
Kan iemand ook meteen uitleggen waarom alleen dure TFT-schermen DVI-connectoren hebben? Is het echt zo'n gek ingewikkelde en dure techniek? :?

Als ik had mogen kiezen had ik zelfs liever een TFT-scherm met uitsluitend een DVI-connector dan een TFT-scherm met uitsluitend een VGA-connector gehad. Maar schermen met alleen DVI-interfaces kom je volgens mij nog helemaal nergens tegen.
Volgens mij moet het zelfs goedkoper zijn dan als je bij een digitaal scherm het analoge signaal eerst weer naar digitaal moet omzetten. Daarom vind ik het ook zo vreemd dat TFT's met DVI zo duur zijn.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

/downtime/ schreef op 29 April 2003 @ 18:47:
[...]

Toch wel. Ik zit er zelf naar eentje te kijken. Mijn Iiyama AS4332UTD heeft alleen maar 2 DVI-I ingangen.
kan je dan tussen die 2 ingangen overschakelen? Net zoals met de TV; scart-1 en scart 2.. :)

:?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Yup. Je kunt gewoon 2 PC's aansluiten en tussen die 2 inputs switchen. Daarvoor zit er netjes een knopje op de voorkant. :)

Verwijderd

Als de wissel freq van het signaal max. 165 MHz is dan kun je 2x zoveel bits versturen. Bij continu 0101010101 heb je een freq van 165 MHz en een datarate van 340 bits/sec. Verder kun je op de op en neergaande flank van de klok een datawisseling hebben.

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14-08 14:06
je moet wel rekenen dat je 3 zulke aders hebt en nooit van je leven 16 miljoen pixels tegelijk kunt/moet veranderen van het ene schermrefresh naar het andere.
Het maximum dat een mens kan zien is iets van een 10 miljoen kleuren tegelijkertijd.
16 miljoen kleuren wil gewoon zeggen dat hij zoveel kan weergeven, niet dat hij ze tegelijkertijd weergeeft.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Verwijderd

Topicstarter
Hmm... heb er de echte dvi 1.0 spec kunnen downloaden. Daar staat het vast wel in. Thanks!
Pagina: 1