Toon posts:

Waarom is chaintech zennith langzamer dan MSI kt3 ultra?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb na een paar jaar al trouw te zijn geweest aan MSI toch maar een chaintech zennith 7jns gekocht maar toen ik laatst onderstaande config op mijn "oude" msi kt3 ultra plaatste kwam ik er achter dat dit bordje veel sneller is dan mijn nieuwe chaintech mobo.... Heeft iemand een idee waar dit aan ligt? met het msi mobo start mijn pc in 10 tot 15 sec op... en heeft een 3dmark score van 11649 dezelfde config op het chaintech mobo doet systeem dr 30 tot 40 sec op om op te starten en haal ik 11400 3dmarken (niet dat dit een groot verschil is) maar bij het MSI bord draaid alles ook stukken soepeler, niet dat het chaintech vastloopt ofzo maar het draaid toch lang zo snel niet als het msi bord.... Iemand 1 idee?

config

Thermaltake xasier 2 case
Xp 2400+ (niet oc`d)
512 mb samsung 333 ddr
sapphire radeon 9500 pro 128 MB
80 gig western digital 8mb cache
15 gig maxtor 2mb cache
soundblaster 128
lite-on 16x40 x dvd
lite-on 16x10x48 stoker
en de bovenstaande bordjes...

Alvast bedankt

Ow ja natuurlijk heb ik bij de verschillende borjes een nieuwe windows install gedaan en heb ik dezelfde drivers (behalve de chipset) gebruikt en stond er steeds evenveel software geinstalleerd.

Verwijderd

Je hebt nou eenmaal verschillen tussen moederborden. Zo ook bijvoorbeeld bij verschillende Nnforce 2 mobo's, daar kan de score ook iets van 200 a 300 punten schelen. Wat je niet in je post zegt is of de bios zo lang duurt, of het opstarten van windows. En waarom heb je eigenlijk een nieuw mobo gekocht?

• XoReP
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-08 13:24
Als ik me niet vergis is Chaintech ook een B-merk en MSI een A-MERK. No flame, maar deze conclusie heb ik ook getrokken uit reviews waar hij opmerkelijk onder presteerd. :X

Dude blijf toch lekker bij MSI 8)

PS. Ik heb ook de stap overwogen om naar Gigabyte toe te stappen wegen betere OC resultaten maar nu is het lot alweer gekeerd naar MSI (reviewtjes) O-)

NO-FLAME

[ Voor 38% gewijzigd door XoReP op 29-04-2003 17:52 ]

Verwijderd

correctie HIJ PRESTEERT NIET SLECHTER DAN ANDEREN
heb een aantal reviews gelezen en daaruit blijkt dat hij weliswaar niet de snelste is maa wel een mooi middenmoter en onder de nforce 2's zijn de verschillen zowiezo klein
besluiten dat chaintech een B-MERK is vind ik dan ook overdreven
probleem van de topicstarter ligt misschien aan een verkeerde driver ( hardeschijf ofzo???) of dma instellingen...
check ook eens je bios op foutive instelllingen

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

De TS heeft geen probleem. Als ik Master Tweaker mag geloven dan is het gewoon een feit dat de MSI sneller is. Death Easy

daar gaat je correctie >:)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben mn dma instellingen bekeken en die staan goed....Maar t kan aan mij liggen maar de n-force2 chip zou toch sneller moeten zijn dan de kt333 ? Ow ja windows XP prof draaid op het systeempje....

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 29 april 2003 @ 16:57:
Je hebt nou eenmaal verschillen tussen moederborden. Zo ook bijvoorbeeld bij verschillende Nnforce 2 mobo's, daar kan de score ook iets van 200 a 300 punten schelen. Wat je niet in je post zegt is of de bios zo lang duurt, of het opstarten van windows. En waarom heb je eigenlijk een nieuw mobo gekocht?
Nou ik kon dat chaintech mobo via pc-prive ell cheapo krijgen... En ik ging dr van uit dat ik dan ook prestatie winst zou boeken....Maar het feit blijft dat n-force 2 sneller zou moeten zijn dan kt333.... of vergis ik me nou? Ow ja de hele boot duurd dus met het chaintech mobo ongeveer 20 sec langer... Ik kan wel begrijpen dat het chaintech mobo wat meer moet laden (raid ieee 1394 enz) maar dat dit nu zo veel langer moet duren en dat het bordje minder 3d marken draaid vind ik helemaal brak... dus iemand nog verdere ideen

• charlie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-03 11:08

charlie

?*?

Ik heb ergens een vaag gevoel dat er iets fout is met de ide controller van de chaintech. Heb met de apogee versie bv vage problemen met CD-Writers. De ene keer werkt het wel de andere niet. Ik vermoed dat het wel eens aan die rounded cables zou kunnen liggen.
Heb je al eens getest met flat ide cables?

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Dat het opstarten langer duurt is niet echt een probleem neem ik aan. De bios van de MSI is gewoon iets verder geoptimaliseerd (daar betaal je ook voor). Hierdoor kan het geheugen gebruik iets beter zijn bijvoorbeeld.

En die 2,14% lagere 3dmark score is ook overkoombaar. Dit kan onder andere worden veroorzaakt door dat de cpu snelheid niet op 10x166 staat, maar op 10x165,87 bijvoorbeeld: De fsb staat dus onnauwkeurig. Hier heeft ieder moederbord last van.

Met hd-tach en cdspeed kan je de snelheid van respectievelijk je harde schijf en je cdrom speler meten.

• dion_b
  • Laatst online: 01:07

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Master Tweaker schreef op 29 April 2003 @ 17:51:
Als ik me niet vergis is Chaintech ook een B-merk en MSI een A-MERK. No flame, maar deze conclusie heb ik ook getrokken uit reviews waar hij opmerkelijk onder presteerd. :X
A-merk, B-merk bullshite :z

ECS/PC Chips zijn bij uitstek B- (of C of nog lager merken), maar eens in de zoveel tijd komen ze met de snelste mobo die er is (K7S5A bijvoorbeeld- het was bij introductie een maand lang de snelste SoA mobo totdat de eerste KT266A gevallen beschikbaaar kwamen), terwijl Fujitsu-Siemens en Tyan, bij uitstek A-merken, altijd onderaan de benchmarks terechtkomen, doordat de timings zo conservatief ingesteld staan.

In dit geval is dit SPECIFIEKE mobo van Chaitech trager dan die van MSI. Dat is de enige conclusie die je kan/mag trekken.

PS. Ik heb ook de stap overwogen om naar Gigabyte toe te stappen wegen betere OC resultaten maar nu is het lot alweer gekeerd naar MSI (reviewtjes) O-)
Um, als ik MSI zeg, denk ik aan exploderende condensatoren, onverklaarbare DOA planken en vaak nog brakke performance ook, als het een keertje werkt. En ik heb veel MSI voorbij zien komen- ik heb ze 2 jaar op de helpdesk moeten supporten en we hadden er meer gedonder mee dan met Gigabyte, PC Chips of Intel OEM borden die we gebruikten. Maar goed, dat is mijn ervaring. Chaintech bordjes zijn idd geen snelheidsmonsters, maar ik heb er ooit maar een enkele zien sterven, en dat was nadat de kat van de eigenares in de PC gepist had :+

Het is maar een kwestie van prioriteiten, maar ik zou eigenlijk geen van beide merken echt aanraden, zeker niet in zulke geweldige bewoordingen :z
NO-FLAME
Hoef je er echt niet iedere keer bij te zetten :z

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
T gaat dr ff niet om wie wat beter vindt... ik wil gewoon graag weten wat jullie van de volgede stelling vinden.... naar mijn mening zou de kt333 chip NIET sneller mogen zijn dan de n-force 2..... Het kan goed zijn dat na een driver update voor de chipset dat het beter gaat.... maar ik heb dus geen zin om van chaintech alles los te gaan laden dusss

• XoReP
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-08 13:24
[quote]dion_b schreef op 30 April 2003 @ 11:38:
[...]

A-merk, B-merk bullshite :z

ECS/PC Chips zijn bij uitstek B- (of C of nog lager merken), maar eens in de zoveel tijd komen ze met de snelste mobo die er is (K7S5A bijvoorbeeld- het was bij introductie een maand lang de snelste SoA mobo totdat de eerste KT266A gevallen beschikbaaar kwamen), terwijl Fujitsu-Siemens en Tyan, bij uitstek A-merken, altijd onderaan de benchmarks terechtkomen, doordat de timings zo conservatief ingesteld staan.

In dit geval is dit SPECIFIEKE mobo van Chaitech trager dan die van MSI. Dat is de enige conclusie die je kan/mag trekken.

/me Nu noem je wel wat. "A-Merken Fujitsu-Siemens en Tyan" ik noem eerder andere merken als ik amerken moet opnoemen. MSI, Gigabite, Asus (willekeurige volgorde) en Epox is ook nog wel een A-merk vind ik, en Tyan is het ook wel maar dat is meer voor een andere doelgroep.

[...]

Um, als ik MSI zeg, denk ik aan exploderende condensatoren, onverklaarbare DOA planken en vaak nog brakke performance ook, als het een keertje werkt. En ik heb veel MSI voorbij zien komen- ik heb ze 2 jaar op de helpdesk moeten supporten en we hadden er meer gedonder mee dan met Gigabyte, PC Chips of Intel OEM borden die we gebruikten. Maar goed, dat is mijn ervaring. Chaintech bordjes zijn idd geen snelheidsmonsters, maar ik heb er ooit maar een enkele zien sterven, en dat was nadat de kat van de eigenares in de PC gepist had :+

Het is maar een kwestie van prioriteiten, maar ik zou eigenlijk geen van beide merken echt aanraden, zeker niet in zulke geweldige bewoordingen :z

/me Ik heb namelijk 3 verschillende 6330's (AKA K7T serie) in huis en werken allemaal nog perfect :*) Voor de rest heb ik 2 MSI KT4 Ultra's waarvan één een BSR versie. Oké MSI's waren idd niet echte OC boardjes, maar misschien dat het nu veranderd is door de MSI 875P Neo die verboven elk boardje presteert.

BTW Waarom haalt iedereen elke keer maar waar die ene oude "slechte" serie erbij :? En ik weet nog wel andere merken die kut condensatoren erop hebben (Abit had zo'n serie, zie GoT).

[...]

Hoef je er echt niet iedere keer bij te zetten :z

/me Even voor de zekreheid gedaan ivm modjes die misschien denken dat je wel loopt te flamen.

[ Voor 4% gewijzigd door XoReP op 30-04-2003 19:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
zucht weet ik dus nog nixxx denk dat ik de n-force 2 chip dr af ga slopen en op mn msi zet :-) of mischien dat een bios update helpt.....

• charlie

charlie

?*?

Heb je nu al getest met andere ide cables?

Verwijderd

Hmm, jullie bestoken elkaar lekker wat wel en niet een goed merk is maar de topic starter heeft een probleem wat niet opgelost is.

Ik heb ook de Chainech Zenith 7NJS en kom niet de problemen tegen die jij meld.
Ik ben ook van een kt333 bord naar de nforce II overgestapt en mijn Chaintech was non-oced al flink sneller dan mijn geocde Soltek Sl-75DRV5.

Ik zit te denken aan je bios instellingen. Ik heb zowatt alle biossen getest en momenteel is 2003/4/14 de beste die ik ben tegengekomen. Die is hier ->
http://www.chaintech.com....nload/dl_LI.asp?DISNo=174 te downloaden.

Als we bios ff doorlopen, zit ik in 1e instantie te denken aan CPU interface, die moet je in het submenu Advanced Chipsset Features op Aggresive zetten.
Hoe heb je de rest van de settings geconfigureerd?

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

en het maakt ook verschil natuurlijk of je 1 of 2 reepjes geheugen gebruikt bij de nforce2 natuurlijk :z
jij hebt er zo te zien 1 terwijl de nforce2 juist zo goed presteerd met 2 pankjes in dual channel ;)

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

• koenie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-08 17:08
Heb je de IDE driver van nvidia geinstalleerd??
Deze zorgt standaard voor nogal wat problemen. Het is verstandiger om deze driver niet te installeren, maar wel alle andere drivers die bij het moederbord komen.
Het langzaam boot probleem is dan i.i.g. verholpen.

Verwijderd

Topicstarter
ik ga die bios eens proberen.... thanx voor that en ik heb inderdaad 1 reepje geheugen zou ik dr dan nog een moeten kopen? Die ide drivers heb ik inderdaad NIET geinstalleerd dat probleem was al bij mij bekend dus maar ik probeer die bios een dan zien we wel

Verwijderd

Master Tweaker schreef op 29 April 2003 @ 17:51:

NO-FLAME
[offtopic]
Hoe kom je aan deze info?? ik bedoel het gedeelte dat het een B-merk is van MSI.
Ik snap nog steeds niet dat mensen dingen zeggen die ze verzinnen en ook nog geloven [offtopic]
|:(

De chaintech moet wel degelijk sneller zijn als je MSI, heb je al ander geheugen geprobeert (sommige mobo's hebben probs met een bepaald geheugen).

Bios update? bios instellingen

Dual channel?

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2003 17:23 ]

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

dion_b schreef op 30 April 2003 @ 11:38:
Tja, maar als jij alleen maar naar de K7T serie terugdenkt heb je der ook weinig aan :/

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Verwijderd

Topicstarter
Eerst getest met oude bios --> 40 seconde totale boot, nieuwe bios 20 seconde totale boot :-) das dus al stukken beter, daarna catalyst 2 drivers dedwond en geinstalleerd, (had ik eerst ook algeprobeerd maar daar liep ie slechter op) maar nu raar genoeg bijna 12000 3dmarken dus das ook beter... Maar ff een vraagje die agressive setting zijn die alleen voor geheugen of ook voor de proc??? En zou ik dat ook weer 512 mb moeten kopen of is b.v 256 ook goed zat?

• dion_b
  • Laatst online: 01:07

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

dual-zip schreef op 02 mei 2003 @ 17:56:
[...]

Tja, maar als jij alleen maar naar de K7T serie terugdenkt heb je der ook weinig aan :/
Waaruit haal je dat ik daar alleen maar over denk :?

Ik heb ondersteund van MSI:
6119- prima plank, nooit problemen mee
6147- OEM geval, nooit problemen mee
6159- OEM geval, ook weinig problemen (maar ook weinig verkocht)
6168- OEM geval met brakke onboard voodoo die vaak overhitte, maar geen issues met de core functie

Maar dan begint het...

6191- chronische condensatorproblemen (Slot A microATX geval)
6199VA- vrij hoge uitval zonder duidelijke reden
6309- FETs explodeerden nogal eens (een keer zelfs dwars door de PCB heengefikt)
6323- OEM, nooit problemen gezien (al was het verder gewoon een mATX versie van de 6309)
6339- RDRAM P4 geval. Geen structurele problemen gezien
6340- mATX versie van de 6330, precies dezelfde (overbekende) issues
6506- SDR SDRAM P4 mobo. Moddertraag maar wel betrouwbaar
6511- RAMPgeval met legio condensator en FET issues en zulke zwakke socket lipjes dat een standaard issue was dat de HSF van de koeler donderde- met meltdown van de athlon tot gevolg.

Vlak voordat ik ontslag nam werd nog de 6367 in gebruik genomen, maar ik heb de eventuele issues daarvan niet meer meegekregen.

Maar goed, het moge duidelijk zijn dat ik het niet heb over een enkel incident of alleen heb over die 6330... :z

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Nou hou het eens ontoppic in plaats van te patsen wat je allemaal meegemaakt hebt boeiemd.... iedereen heeft zijn eigen mening die gerespecteerd diend te worden maar in dit toppic gaat he niet over wat jij het beste vindt het gaat om mijn proleem... dat doordat er andere waren die wel goed lezen wat dr staat in plaats van te liggen zieken over mobo`s....

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

dion_b schreef op 02 mei 2003 @ 18:17:
[...]

Waaruit haal je dat ik daar alleen maar over denk :?

Ik heb ondersteund van MSI:
6119- prima plank, nooit problemen mee
6147- OEM geval, nooit problemen mee
6159- OEM geval, ook weinig problemen (maar ook weinig verkocht)
6168- OEM geval met brakke onboard voodoo die vaak overhitte, maar geen issues met de core functie

Maar dan begint het...

6191- chronische condensatorproblemen (Slot A microATX geval)
6199VA- vrij hoge uitval zonder duidelijke reden
6309- FETs explodeerden nogal eens (een keer zelfs dwars door de PCB heengefikt)
6323- OEM, nooit problemen gezien (al was het verder gewoon een mATX versie van de 6309)
6339- RDRAM P4 geval. Geen structurele problemen gezien
6340- mATX versie van de 6330, precies dezelfde (overbekende) issues
6506- SDR SDRAM P4 mobo. Moddertraag maar wel betrouwbaar
6511- RAMPgeval met legio condensator en FET issues en zulke zwakke socket lipjes dat een standaard issue was dat de HSF van de koeler donderde- met meltdown van de athlon tot gevolg.

Vlak voordat ik ontslag nam werd nog de 6367 in gebruik genomen, maar ik heb de eventuele issues daarvan niet meer meegekregen.

Maar goed, het moge duidelijk zijn dat ik het niet heb over een enkel incident of alleen heb over die 6330... :z
laten we het zo zeggen dat ik verlopig m'n woorden terugneem. Maar laat wel 1 ding dan duidelijk zijn; meeste borden waar jij het over hebt waren voor de 6330, m.a.w. oud dus :)
dion_b schreef op 11 August 2002 @ 23:18:
[...]

Open deur:

Het is bij MSI wel noodzakelijk dat de garantie gehonoreerd wordt gezien hoe vaak die dingen sterven :X

Misschien overdreven, maar vriend van me is van K7TPro naar K7TPro2A en nu K7T Turbo-2 gegaan in garantie, en een ander van K7TPro2 naar K7T Turbo. Die K7T-reeks was brak als wat.

Maarja, ABIT met z'n exploderende condensatoren is ook niet alles...

Betere ervaringen met ECS dan met beide andere merken, ondanks de 30% lagere prijs.
alleen maar K7T serie....
behalve abit natuurlijk

[ Voor 18% gewijzigd door Glashelder op 02-05-2003 19:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
Waah kinderen..... Hou het gewoon eens even ontoppic! hier wordt je toch ziek van

Verwijderd

Yeps, de cpu interface zet je ook op aggresive. Ik ga er ff vanuit dat je niet ging overclocken, dan kun je het mem mooi op 166MHz laten staan, dat detecteert hij zelf als het goed is, je moet dan de geheugen timings wat naar beneden schroeven. Tras 7 Trcd 3 Trp 3 en Cas 2. Je kunt nog proberen 5-2-2-2 te halen, maar dan moet dat mem het wel aankunnen. Mocht de moederbord niet doorstarten omdat je te snelle settings hebt geconfigureerd reset de pc en houdt insert ingedrukt.
Btw instant hd recovery raid enzo kun je gewoon uitzetten in bios.

Verwijderd

Topicstarter
heb ik gedaan die instellingen en werkt goed :-) Maar nu ff een vraagje: als ik dus nog een reep geheugen koop en zo het mobo in dual laat lopen moet in dan weer een 512 mb reep halen voor opti performance??? Of is een reep van 256 meg ook goe?

• charlie

charlie

?*?

Idealiter neem je dan ook een 512 reepje, dan kan hij je ganse geheugenbereik op dual channel schrijven.

• dEADkIRK
  • Laatst online: 21:29
Het beste is een identieke reep te nemen zoals je die nu hebt. Dus zelde chips en dezelfde hoeveelheid. Om dualchannel te laten werken moet je de sticks wel in slot 1 en in slot 3 hebben anders draaien ze gewoon single channel. Als je niks aan de 3e IDE interface hebt hangen en geen SATA gebruikt kan je de RAID controller gewoon uitzetten zoals Diniz al zegt. Dit scheelt je ook al zeker 5 seconden boot tijd.

[offtopic]

de 7NJS kwam in de meeste reviews juist als snelste eruit. En de ZENTIH series is juist de lijn van Chaintech voor het "duurdere segment".
sorry moest ik ff kwijt ;)

[offtopic]

Verwijderd

dEADkIRK schreef op 03 mei 2003 @ 16:59:

[offtopic]

de 7NJS kwam in de meeste reviews juist als snelste eruit. En de ZENTIH series is juist de lijn van Chaintech voor het "duurdere segment".
sorry moest ik ff kwijt ;)

[offtopic]
Idd, maar ik ga al sinds mijn Soltek tijd al niet meer in discussie met MSI mensen. En zeker al niet met iemand die MSI als avatar heeft. Daarnaast kijk ik alleen naar type modellen en niet naar merken.

//XP2400+

Als je nog problemen hebt dan hoor ik het wel. Ik hoop dat je nu wat positiever bent over het moederbord.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2003 18:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben zeker positiever!!! Ik d8 ik lees steeds dat een 2400+ unlockt wordt op een chaintech bord!! Dus heb ik de proef op de som genomen en na wat rekenen de multiplier opgeschroeft en jawel hoor dr stond netjes xp2600+ ff getest met 3dmark en toen haalde ik al bijna 13000 3d marken dus t gaat steeds beter!!! Nu nog eens een goede "stille koeling" aanschaffen en dan opschroeven die zooi fsb naar boven multiplier omhoog voltage opschroeven en gassen maar tuurlijk dan ook 512 ddr dr bij op dual en dan nog us testen

Verwijderd

Als je gaat overclocken moet je de fsb eens omhoog gooien ipv van de mp. Dan gaat je geheugen ook mee. Hoe dat moet staat vast wel ergens hier in een FAQ beschreven.

Verwijderd

Topicstarter
ja ik weet wel hoe k moet oc-en hoor... Maar k probeer gewoon uns een combo van die dingen
Pagina: 1