[EL] WC pomp schakelen met relais en schakelaar

Pagina: 1
Acties:
  • 2.072 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 12052

Topicstarter
Ik heb ff zitten searchen en ik ben verschillende schema's tegengekomen van relais. De ene schakelt fase- en nuldraad, de andere een van de twee. Zijn hier verschillende namen voor, want ik bedoel namelijk die met 1 draadje.
Afbeeldingslocatie: http://www.moddingfreax.de/howto/eagle/autopu01.gif
of
Afbeeldingslocatie: http://www.bit-tech.net/images/article/100/wcfp001g.gif
Dan komt het volgende. Ik wil m'n pomp ook aan kunnen zetten zonder dat de psu aan hoeft te staan, om zo mn WC ook te kunnen vullen. Daarvoor wilde ik een on/off switch gebruiken die ook in de meeste PSU's zit.
De vraag is nu, hoe moet ik deze precies aansluiten? Zelf dacht ik hem gewoon parallel met het relais aan te sluiten. Is dit mogelijk, of laat ik dan weer een keer de stoppen springen?

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 12052 op 29-04-2003 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-07 12:03
1. Ligt gewoon aan het type relais.. Relais heb je met 1 of meerdere contacten, en dan heb je ook nog verschil in maak en verbreek-contacten. (verbreekcontact heeft altijd contact als er geen spanning op het relais staat).
Gewoon even naar de elektro-zaak gaan en even om het goede relais vragen :)

2. Jup, gewoon parallel over het relais heen zetten zal wel werken. Daarmee sluit je alleen het relais kort, en dus werkt je pomp als je die schakelaar om zet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
Twynn schreef op 29 April 2003 @ 16:22:
1. Ligt gewoon aan het type relais.. Relais heb je met 1 of meerdere contacten, en dan heb je ook nog verschil in maak en verbreek-contacten. (verbreekcontact heeft altijd contact als er geen spanning op het relais staat).
Gewoon even naar de elektro-zaak gaan en even om het goede relais vragen :)

2. Jup, gewoon parallel over het relais heen zetten zal wel werken. Daarmee sluit je alleen het relais kort, en dus werkt je pomp als je die schakelaar om zet..
Maar hoe kom je dan aan de voedingsspanning voor het relais is dan de grote vraag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 31421

insan1ty schreef op 29 April 2003 @ 16:42:
[...]

Maar hoe kom je dan aan de voedingsspanning voor het relais is dan de grote vraag :)
Dezelfde voeding gebruiken zoals je HD, CDrom, ...etc; dus parallel over een molex zetten. Zodra je pc dan aanzet, sluit het relais zich.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
Anoniem: 31421 schreef op 29 April 2003 @ 16:45:
[...]

Dezelfde voeding gebruiken zoals je HD, CDrom, ...etc; dus parallel over een molex zetten. Zodra je pc dan aanzet, sluit het relais zich.
Ik doelde dus eigenlijk op dit:
Anoniem: 12052 schreef op 29 april 2003 @ 16:15:
Dan komt het volgende. Ik wil m'n pomp ook aan kunnen zetten zonder dat de psu aan hoeft te staan, om zo mn WC ook te kunnen vullen. Daarvoor wilde ik een on/off switch gebruiken die ook in de meeste PSU's zit.
En als de psu niet aan hoeft te staan, staat er geen spanning over de molex en is het contact niet gesloten.

[ Voor 10% gewijzigd door insan1ty op 29-04-2003 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

insan1ty schreef op 29 April 2003 @ 16:48:
[...]

Ik doelde dus eigenlijk op dit:

[...]

En als de psu niet aan hoeft te staan, staat er geen spanning over de molex en is het contact niet gesloten.
Simpel, je neemt een 220V relais die je parallel over je pomp zet. Die relais onderbreekt de spanning van de PSU van je PC. Dus je kunt:
- de pomp zonder pc draaien
- de pomp & pc draaien

maar het zal niet lukken om de pc te starten zonder dat de pomp draait ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodge
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-05-2020
ik ben zelf ook met zoiets bezig en nu vroeg ik me eigenlijk af waar die diode voor was? is die echt nodig of kan dit ook zonder diode?

www.clearcases.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weeds
  • Laatst online: 01-07 14:11

Weeds

what is a weed...

het kan ook zonder diode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

dodge schreef op 29 April 2003 @ 17:06:
ik ben zelf ook met zoiets bezig en nu vroeg ik me eigenlijk af waar die diode voor was? is die echt nodig of kan dit ook zonder diode?
deze diode doet functie als [rml][ EL] Wat is een vrijloopdiode[/rml]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 55049

Waarom zet je die pomp niet gewoon parallel op de 220v uitgang? of is het een voeding zonder switched 220?
Ik veronderstel dat het jou bedoeling is om je pc te gaan waterkoelen?
Want als uw schijthuis aangesloten zal zijn op uw pc 8-0 .....

Anyway, die diode kan je weglaten ENKEL indien je die NIET terug gaat schakelen met een transistor of zo bv, omdat bij het ontbreken van de spanning, het relais een zeer hoge spanning zal opbouwen die tegengesteld is aan de aangelegde spanning (wet van behoud van energie) en dat betekend ZEKER het einde van uw transistor dan. Doch zeker is zeker, en een diode teveel plaatsen kan hier zeker niet. Het zal uw voeding beschermen tegen dergelijke inductieve belasting. Trouwens die dingen kosten echt niets. Dat relais kan je best wel eens duur uitvallen :(

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 55049 op 29-04-2003 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• venomous
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-05 02:06
Doe het gewoon zo

Afbeeldingslocatie: http://people.zeelandnet.nl/steketee/plaatjes/got/5.jpg
geschakelde contactdoos met dus kabel voor zipdrive kabel voor pc/voeding kabel voor pomp en kabel voor monitor.

Zo kan je pc nooit aan zonder je wc en zo kan je ook nog gewoon je wc bijvullen.

Enige nadeel is dat ik hem soms vergeet uit te zetten. Maarja meestal zie je het lampje wel goed branden.

[ Voor 18% gewijzigd door venomous op 29-04-2003 17:48 . Reden: Uitleg erbij ]

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Laatst online: 06-07 13:21
Anoniem: 31421 schreef op 29 April 2003 @ 16:59:
[...]

Simpel, je neemt een 220V relais die je parallel over je pomp zet. Die relais onderbreekt de spanning van de PSU van je PC. Dus je kunt:
- de pomp zonder pc draaien
- de pomp & pc draaien

maar het zal niet lukken om de pc te starten zonder dat de pomp draait ;)
Daar heb ik geen relais voor nodig :P

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sine schreef op 29 April 2003 @ 18:44:
[...]

Daar heb ik geen relais voor nodig :P
zeg eens :)

[ Voor 88% gewijzigd door Anoniem: 31421 op 29-04-2003 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
dan kun je toch direct met die schakelaar de spanning naar je pc onderbreken ...

daar hoeft echt geen relais meer tussen.

"Relais" is de laatste tijd een toverwoord geworden hier op got .... als iemand een idee heeft over een baybus / pomp / leds op de printerpoort begint een ander als oplossing over relais te blaaten.
Hoe het dan precies werkt weten ze niet maar ze weten wel dat je het met een relais moet kunnen oplossen...
(laats zag ik een post van iemand die de helderheid van een led met een relais wou regelen 8)7 )

anyways ...

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sine schreef op 29 april 2003 @ 19:46:
dan kun je toch direct met die schakelaar de spanning naar je pc onderbreken ...

daar hoeft echt geen relais meer tussen.

....
anyways ...
1) Geloof me, ik weet gerust hoe een relais werkt

2) die pomp heeft toch geen schakelaar? Rechtstreeks op het net; hoe zou je dan de pomp aanzetten zonder dat de pc aanslaat? De enigste schakelaar beschikbaar is de drukknop op je pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
Sine schreef op 29 April 2003 @ 19:46:
(laats zag ik een post van iemand die de helderheid van een led met een relais wou regelen 8)7 )
Och, 't is mogelijk :+

Maargoed, weer even serieus... Je hebt niet meer nodig dan 1 schakelaar en 1 relais.

Relais gebruik je om de pomp in te schakelen als de PC aan gaat.. (spanning van de molex op de spoel van het relais, 220V vanuit binnenkomende eurostekker naar het relais en dan de uitgang van het relais naar de pomp).

Parallel over het schakelcontact van het relais zet je gewoon de andere schakelaar, zodat je de pomp altijd aan kunt zetten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3lmowww
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
NULL---------------------------------------------------    

/   relais                             POMP
FASE-----------/| -------------------------------------    
        |      _|_       |                                 
        |     |   |      |                                 
        |     |___|      |                                 
        |      | |       |                                 
        |      | |       |                                 
        |   naar molex   |                                 
        |                |                                 
        |       /        |                                 
        |______/  _______|                                 

schakelaar

appeltje eitje toch?

Electronics development

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
Anoniem: 31421 schreef op 29 april 2003 @ 19:58:
[...]

1) Geloof me, ik weet gerust hoe een relais werkt

2) die pomp heeft toch geen schakelaar? Rechtstreeks op het net; hoe zou je dan de pomp aanzetten zonder dat de pc aanslaat? De enigste schakelaar beschikbaar is de drukknop op je pc
1) was een algemene opmerking en echt niet tegen jou bedoeld :)

2) met een schakelaar schakel je de 220 van de pomp in / uit en je pc sluit je parallel over je pomp aan.

voila pomp uit, pc niet aan
pomp aan pc niet noodzakelijk aan

of bedoelde je iets anders ?

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-07 20:06
Je hebt relais met een soort van schakelaar ingebouwd. Moet je wel ingedrukt houden, maar hey :)

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nr.2 is inderdaad een goede optie :) Zelfs beter dan hetgene ik voorstelde met relais.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 12052

Topicstarter
Sine schreef op 29 April 2003 @ 20:31:
2) met een schakelaar schakel je de 220 van de pomp in / uit en je pc sluit je parallel over je pomp aan.

voila pomp uit, pc niet aan
pomp aan pc niet noodzakelijk aan
Op zich wel een mooie oplossing, maar het handige is juist dat ik met een knop ze allebei aanzet en als het nodig is om het een keer bij te vullen dat ik dan gewoon de pomp apart aan kan zetten. Ik doe het wel gewoon met een relais en dan een schakelaar parallel eroverheen, zoals ik al dacht.
Iig bedankt voor de bevestiging.
Als je je pc niet wil laten starten zonder dat de stekker van de pomp erin zit, kan dat met een reedcontact die je tussen je powergood van je voeding zet en dan in de kabel zelf een heel klein magneetje zet. Dit is misschien iets teveel van het goeie voor me. Dat relais wil ik nog wel aan beginnen aangezien ik niet de enige ben die deze computer gebruikt en het dan nog weleens fout kan gaan. Daarbij komt ook nog dat ik liever niet met een psu ga klooien. Als er dan iets fout gaat, gaat het ook meteen echt goed fout.
offtopic:
sorry voor m'n late reply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 05-07 11:57

Gerco-M

mijn tornado res.

Ja met een relais en een schakelaar er overheen heb ik het ook gedaan zoals te zien is op onderstaande foto die hopelijk duidelijk is.
Dit is een 3 standen, 2 kanalen schakelaar. Waarvan 1 kanaal niet eens nodig is denk ik maar voor 220 V vind ik het wel fijn om dat helemaal te schakelen.
Ik heb de volgende 3 standen dan:
Auto (via relais geschakeld)
OFF
ON (220 V direct naar pomp)

OFF lijkt misschien wat overbodig maar is wel handig voor onderhoud aan het watersysteem als de compu aan staat. })

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~gercomar/Tnet/WC-relais.jpg

Uitleg over de pic:
kabel links is 220 V input.
kabel boven is de pomp.
witte kabel links en rechts schakeld onderste schakelaar positie via relais door naar de pomp.
rechts de zwart / rood kabel gaat naar een molex 12 V.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sedat
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:43

Sedat

Tweaker...

Ik schop even het topic omhoog.. wil een 220volt pomp aan en uit schakelen samen met mijn pc.. dus ik alles lezen op GOT.. dacht nu weet ik precies wat ik moet hebben.. ik naar de electroboer.. vraag om een 12 volt relais die een 220 volt pomp moet aanschakelen....

Vraagt hij aan mij.. is je voeding gelijkspanning of wisselspanning... :? ..dus ik het is een computervoeding.. zei hij....wisselspanning of gelijkspanning.. . dus iemand? Is een atx-voeding nu gelijkspanning of wisselspanning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
Sedat schreef op 01 September 2003 @ 14:04:
Vraagt hij aan mij.. is je voeding gelijkspanning of wisselspanning... :? ..dus ik het is een computervoeding.. zei hij....wisselspanning of gelijkspanning.. . dus iemand? Is een atx-voeding nu gelijkspanning of wisselspanning?
Gelijkspanning.

Overigens staat dat ook vermeld op de meeste voedingen.. Staat meestal de spanning die het ding kan leveren, de stroom bij de betreffende voltages, en meestal staat er ook dc bij vermeld.

(overigens wel vreemd, dat dat bij de computerboer niet bekend is :D)

[ Voor 28% gewijzigd door Twynn op 01-09-2003 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskimootje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:36
Gelijkspanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sedat
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:43

Sedat

Tweaker...

en bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44568

Van een voeding zijn de uitgangen (3.3 / 5 / 12 Volt) gelijkspanning (DC) - de ingang (230V) is wisselspanning (AC). Het beste is om beide draden te schakelen (Live [bruin]) en Neutral [blauw]):

Waterpomp etc schakelen met voeding [met een 8 pens 12Vdc relais (2 voor spoel, 3 per schakelcontact)

Dit oude koetje gaat weer grazen ;)

[ Voor 107% gewijzigd door Anoniem: 44568 op 01-09-2003 15:17 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.