[XP] Creëert PartitionMagic 8 zelfde NTFS-versie als XP?

Pagina: 1
Acties:

• the-body
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

the-body

Ja, zo heet ik nou eenmaal

Topicstarter
Ik heb net een nieuwe harde schijf en wil m'n Windows XP Pro NL SP1 nu eindelijk eens echt goed gaan installeren. Dit houdt onder meer in dat ik d.m.v. een unattended installatie-CD mijn Documents and Settings folder op de D-partitie wil hebben om zoveel mogelijk data en Windows zelf te scheiden. Maar aangezien de nieuwe schijf nog helemaal leeg is bestaat er nog geen D-partitie! Dus moet ik die voor de installatie van XP aanmaken met PM8.0, samen met de C-partitie waar ik XP op wil hebben.
Nu heb ik echter ooit gelezen dat XP een nieuwere versie van NTFS installeert, nieuwer dan Windows 2000. Nu vraag ik me af of de NTFS versie die PM aanmaakt exact dezelfde zal zijn als wanneer ik XP vanaf scratch (dus inclusief formatteren) op de nieuwe schijf zet.

This title is for sale, please send me a PM

• Prulleman
  • Laatst online: 22:56
Ik geloof dat ik wat problemen had met de instalatie van xp op een partitie die door PM was gemaakt... maar ik weet niet precies waar dat aan lag.

Wat je zowiezo kan doen is gewoon de partities aanmaken en dan tijdens de setup pas formateren. dat moet zowiezo goed gaan, (ook al kan je dan net zo goed fdsik gebruiken)

Strava

Verwijderd

Wat je ook kunt doen - is gewoon de boel lekker partitioneren / formateren in Fat32 en dan als de boel installed is, converteren naar NTFS.

• The Collector
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-08 22:35
Gebruik PM om je nieuwe harddisk in te delen, met een C en D drive. Kopieer wat je wilt in de d-drive. Start de installatie CD van XP op en in de setup kies je ervoor om de C-partitie te wissen en dan een nieuwe aanmaken met de resterende groote.

En je heb nu optijd je D, en je hebt een NTFS partitie door WinXP gemaakt.

[ps, edit]
Als je ook van je D-drive een NTFS drive wilt hebben die door XP gemaakt is, doe je wat ik hier boven gezegd heb. Na installatie zet tijdelijk alles van D op de C-drive. Haal de d-partitie weg, maak deze met xp opnieuw aan en zet je gegevens terug!

[ Voor 30% gewijzigd door The Collector op 29-04-2003 16:19 ]

• the-body
  • Niet online

the-body

Topicstarter
The Collector schreef op 29 april 2003 @ 16:17:
Gebruik PM om je nieuwe harddisk in te delen, met een C en D drive. Kopieer wat je wilt in de d-drive. Start de installatie CD van XP op en in de setup kies je ervoor om de C-partitie te wissen en dan een nieuwe aanmaken met de resterende groote.

En je heb nu optijd je D, en je hebt een NTFS partitie door WinXP gemaakt.

[ps, edit]
Als je ook van je D-drive een NTFS drive wilt hebben die door XP gemaakt is, doe je wat ik hier boven gezegd heb. Na installatie zet tijdelijk alles van D op de C-drive. Haal de d-partitie weg, maak deze met xp opnieuw aan en zet je gegevens terug!
Dit klinkt inderdaad als een goede oplossing! Vanavond ga ik aan de slag en ik meld het wel als het gewerkt heeft.
Prulleman schreef op 29 april 2003 @ 16:06:
Wat je zowiezo kan doen is gewoon de partities aanmaken en dan tijdens de setup pas formateren. dat moet zowiezo goed gaan, (ook al kan je dan net zo goed fdsik gebruiken)
Nee, volgens mij kan dat niet. Ik heb in de winnt.sif een harde verwijzing naar D:\Docs & Setjes moeten zetten, dus de partitie MOET een label hebben.

• OkselFris
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04-09 21:17

OkselFris

Rabarber, Rabarber, Rabarber

In Partition Magic 8 kan je kiezen welke NTFS versie je wilt gebruiken. keuze tussen 3.0 (Win2000) en 3.1 (Windows XP)
Deze optie heb je bij het maken van een partitie.
Probeer je te formatteren van uit Win 2000 of XP dan zal hij automatisch de versie pakken die dat OS gebruikt.

To crash with a Volvo is extremely safe..... if you’re sitting in a Saab

Verwijderd

Verwijderd schreef op 29 april 2003 @ 16:09:
Wat je ook kunt doen - is gewoon de boel lekker partitioneren / formateren in Fat32 en dan als de boel installed is, converteren naar NTFS.
dan ben je toch juist alle voordelen van NTFS kwijt :? :?
Heb je minder uitgebreide security settings enzo.

• the-body
  • Niet online

the-body

Topicstarter
Verwijderd schreef op 29 April 2003 @ 20:25:
[...]

Weet je dat zeker?

• FlashBlue
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02-08 22:53

FlashBlue

nog altijd een bèta versie ...

hmm; der zijn verschillende ntfs versies; ik geloof zelfs dat win2003 een andere (lees : nieuwere) versie van ntfs heeft dan xp; feit is ook dat pm weigert om ook maar iets te doen met schijven die zijn geformat door win2003 of .net rc.

Verwijderd

Jups :)

• RAMeijer
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-02 13:39
Verwijderd schreef op 29 April 2003 @ 20:25:
[...]

Is niet waar.

NTFS is NTFS ongeacht of het nou eerst FAT32 was of niet.

• Nulnulnix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-06 13:04

Nulnulnix

BOFH

RAMeijer schreef op 30 April 2003 @ 07:35:
[...]

Is niet waar.

NTFS is NTFS ongeacht of het nou eerst FAT32 was of niet.
Da's niet helemaal waar voor wat de beveiliging betreft. Er zijn verschillende policies om je PC te beveiligen, OOK op NTFS niveau.

Maar je kunt de Hisecws policy laten lopen om je PC goed (lees: iets beter) af te schermen...

We have just one world, but we live in different ones...

• RAMeijer
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-02 13:39
Nulnulnix schreef op 30 April 2003 @ 08:12:
[...]

Da's niet helemaal waar voor wat de beveiliging betreft. Er zijn verschillende policies om je PC te beveiligen, OOK op NTFS niveau.

Maar je kunt de Hisecws policy laten lopen om je PC goed (lees: iets beter) af te schermen...
Inderdaad, blijkbaar worden sommige rechten niet helemaal juist ingesteld:

http://support.microsoft....aspx?scid=kb;en-us;810142 8)7 Misschien handig om die na een convert even na te lopen...

Of natuurlijk 1 van die policies gebruiken :)

Een FAT32->NTFS Conversion How-To.

• the-body
  • Niet online

the-body

Topicstarter
Na een tijd kloten is het eindelijk toch gelukt. Kleine foutjes maken grote gevolgen. Mijn zelf gemaakte winnt.sif (zeg maar het unattended filetje) bleef maar foutmeldingen geven aan het begin van de installatie. De regel ProfilesDir=D:\Documents and Settings onder GuiUnattended was de veroorzaker en ik maar denken dat het aan de partitites lag. Werkelijk alle hier genoemde oplossingen geprobeerd, bleek dat ik aanhalingstekens moest gebruiken ("D:\Documents and Settings"). Wist ik natuurlijk wel, maar god wat kun je daar lang overheen kijken!
Aangezien PM 8.0 idd NTFS versie 3.1 van XP kan aanmaken heb ik dus gewoon 2 partities aangemaakt en de tweede alvast geformatteerd met NTFS. De eerste is tijdens de install geformatteerd, en dat was op tijd om de tweede als "D" te herkennen.
Nu een Windows met echt alle data en systemfiles gescheiden! De hele Docs &Sets map staat op D. Alle programma's die ik vanaf nu installeer komen op een aparte partitie, evenals alle games. Een image van C: is dan voldoende om lekker te gaan kloten en zo terug te keren naar de oude verse installatie (en natuurlijk af en toe een BU van de data en de registry).
Het enige probleem is dat de Server Service niet wil starten, fout 2114 en ik dus in compubeheer bv. niet de shares kan inzien. Onder de serviceslijst kan ik hem ook niet vinden??? In mijn oude XP-install staat gewoon de service met de naam Server, en die lijkt me ook noodzakelijk. Weet iemand hoe dit op te lossen?

[ Voor 13% gewijzigd door the-body op 01-05-2003 14:36 ]

• the-body
  • Niet online

the-body

Topicstarter
Na wat zoekwerk bleek dat het klopt dat de Server-service er niet is. Deze wordt geïnstalleerd als je File en Printer sharing installeert, wat ik dus niet nodig heb. Alleen wel raar dat XP dan zo'n vage foutmelding geeft. 8)7

Pagina: 1