Nou ja, ik kan wel wat party-tips geven en wat extra handigheidjes

. Oh, ik heb BG2 nog niet gespeeld dus misschien lul ik op een gegeven moment wel uit mijn nek
Mijn 'hoofd'mannetje is tot nu toe altijd ranger geweest. Zorg er iig voor dat hij/zij genoeg pijlen heeft (ik neem er bij IceWind Dale standaard 10x40 mee

). Een zwaard vindt je snel genoeg dus niet kopen. Een pure fighter is ook handig.
Dan een paladin, altijd handig. Figther/cleric, mage/thief en een mage.
Zo doe ik het altijd en dat werkt tot nu toe vrij aardig

.
Zorg er voor dat je weapon skills verdeelt over de groep zijn, je moet er voor zorgen dat elk wapen in principe bij een van je mensen past. Zo kun je ook gewoon ELK magical weapon gebruiken.
Komen we bij de magical items, treasure, geld etc.

. In het begin als je nog vrij krap bij kas zit .. neem ALLES wat je vindt mee (zwaarden, daggers, pijlen, bogen, etc). Verkoop dit gewoon in een winkel. Op een gegeven moment alleen nog maar de duurdere stuff mee nemen

.
Ok, spaar NIET. Geld wat je hebt moet je uitgeven... Bijna elke shop heeft wel 1 of 2 LEUKE items, sparen en kopen...
Potions alleen houden als je ze gebruikt... ik gebruik ze zelden (healing sowieso zelden). Potions ook alleen maar kopen als je tactiek daar mee werkt.
Oh, vergeten, speciale pijlen bewaren... die zijn echt handig (zeker met een lekkere boog

). Oh en +1 pijlen zijn NIET bijzonder... die moet je gewoon gebruiken (extreem handig om mannetjes op afstand neer te hakken die 'protection agaisnt normal missiles' hebben).
Zorg er in combat voor dat je vijanden niet om je heen gaan staan... loop rustig zodat je je vijanden 1 voor 1 naar je toe lokt.
In een gang gaan staan waar je maar met 2 man in kan (je 2 best fighters dus) en er dan voor zorgen dat de vijand in het midden staat zodat je er helemaal makkelijk 1 voor 1 kan afmaken.
Als je wizards/priest tegenkomt... laat je ranged weapon mannetej aanvallen. Als je raakt wordt de spell gedisturbed en 'verdwijnt' ie. Dat is HEEL handig.
Wizards altijd op de achtergrond houden en gewoon spells laten casten (kijk wel uit met bijv. fireball

)
Oh, explore altijd ALLES, elke deur, gang, kist, steeg, trap etc... Magical items liggen soms op plekken waar je ze NIET verwacht...
Dat is het wel zo'n beetje... Oh, 'to-hit-rolls' aanzetten is ook handig.. kun je AC uitrekenen en dus een beejte kijken hoe sterk een beest is