Batterijen besparen met volumecontrol

Pagina: 1
Acties:

• apNia
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-08 16:42

apNia

Schreeuwen en Nibbits eten!

Topicstarter
Regelmatig zit ik met het DRAMA dat ineens m'n batterij van m'n minidisc op is in de tram/metro/trein. HUILEN MET DE PET OP kan ik u verzekeren! Serieus, je krijgt me niet chaggerijniger ;)

Enfin, ik laat 'm dan meestal een tijdje uit, en doe 'm vervolgens weer aan zodat ik toch wel zeker 4 minuten kan luisteren =P

Nou kwam laatst bij mij de volgende vraag op; waarmee bespaar ik nou batterijen? Ik zal 't even uitleggen. Op m'n minidisc zit (natuurlijk) een volumecontrol, maar later heb ik ook nog zo'n koptelefoon gekocht met volumecontrol (die overigens technisch gezien NIET gelinked staat aan de volumecontrol van m'n MD). Kortom, ik kan op 2 punten individueel de volume instellen.

Maar als ik nu de volumecontrol op m'n MD tot halverwege zet, en die van m'n koptelefoon voluit kost dat dan net zoveel energie als ik m'n MD voluit zou zetten en die op m'n koptelefoon? Word dus het energieverbruik bepaald door hoe hard ik 't hoor, OF door hoe hard de MD het uitzendt (onafhankelijk van in hoeverre de koptelefoon het misschien afdempt)?

Zo ik hoop dat dat een beetje duidelijk is =)
Zo niet, dan zal ik 't proberen duidelijker uit te leggen.

In ieder geval alvast ontzettend bedankt!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:34

MBV

Theoretisch is het het beste om je volume op de MD zelf te regelen. Als je dat met je koptelefoon regelt gaat een gedeelte van het voltage naar de potmeter. Het stroomverbruik zal wel wat lager worden, maar niet schokkend.
Zoieso zal je er niet veel mee bereiken: kijk maar hoeveel mA je line-out maximaal is. Gewoon een reservebatterij meenemen dus.

P.S. ik doe een week met de meegeleverde batterij (penlite 650 mAH), en ga er twee weken mee doen met een oude NiMH :)

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-08 21:03

4POX

Everybody is wired

Ik vind die koptelefoontjes met volume control om te janken... Ze regelen niet alleen de volume maar ook de klankkleur.. Voor mij nooit meer van die koptelefoontjes

AKA Rinkel weblog

• BRAINLESS01
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-08 09:33
een batterij is ook zo zwaar :)

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:49
Het maakt helemaal niks uit hoe je het volume op je koptelefoon instelt; bij gelijk eindvolume zal het stroomverbruik exact gelijk zijn, om het even hoe beide volumeregelaars ingesteld staan.

De koptelefoonversterker in je MD verbruikt overigens erg weinig stroom in verhouding tot het verbruik van de motortjes en de microprocessor e.d.
Ik heb geen exacte cijfers over het verbruik van een MD, maar bij een klassieke walkman is het verbruik van de koptelefoonversterker meestal niet hoger dan 10% van het totale verbruik (bij maximaal volume dan).

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-08 21:03

4POX

Everybody is wired

Bij een MD is de uitgang vermogen 2 x 5mw.. Als je er van het eerste uitgaat dat de versterker 100 % verlies heeft dan gebruikt de versterker van die MD 20mw..

Als je koptelefoontjes koopt moet je meteen checken wat de impendanties is, Want dat speelt ook een rol. En je mag de draden niet verfrommelen. Anders krijg je een spoelwerking en gaan de accu nog sneller leeg. En vergeet geen vergulde pluggen te nemen op de koptelefoon . Anders is de accu 2 keer zo snel leeg. En tja.. Die volumecontrols in de snoer verdampen nu eenmaal 25 % van het vermogen..

Komt hier op neer, Het is zwaar te verwaarlozen. Zoals al eerder werd aangegeven. De elektronica en motoren zij de grote boosdoeners..

TIP: Als je eens zonder vermogen komt te staan moet je de batterij even opwarmen met een aansteker. Een hete batterij kan namelijk weer voor 15/30 minuten power leveren.

AKA Rinkel weblog

• Expander
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
4POX schreef op 29 april 2003 @ 19:26:
[...] Een hete batterij kan namelijk weer voor 15/30 minuten power leveren.
:?

En als ie dan afgekoeld is? Dan doet ie het meteen niet meer dus.

[ Voor 11% gewijzigd door Expander op 29-04-2003 19:31 ]

Expanding the inexpandable

Pagina: 1