[excel]2 werkbladen vergelijken op klantnummer

Pagina: 1
Acties:
  • 248 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Orcie
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-09 14:23
IK heb 2 werkbladen met cijfers van 2 verschillende jaren nu wil ik die 2 cijfers gaan vergelijken. Dat lijkt niet zo moeilijk, maar de 2 lijsten hebben niet dezelfde klanten de nieuwere lijst heeft meer klanten dan de oudere lijst. Ik wil graag van de oude lijst uitgaan.

Ik heb dus nu 2 werkbladen met de klantnummers (enige identieke gegevens). Nu wil ik dus in een nieuw werkblad alle klanten die op beide werkbladen voorkomen plakken.

Graag hulp :S

Verwijderd

als je die beide werkbladen eens opsloeg als CSV bestanden
dan importeren als tabellen in Access
querytje maken om klanten die in beide tabellen staan naar een nieuwe tabel te krabbelen
tabel exporteren als csv file
csv file importeren in excell als nieuw blad.

lijkt me de snelste en simpelste manier, maar ik ben niet zo'n excel ster.

• Orcie
Verwijderd schreef op 29 April 2003 @ 15:01:
als je die beide werkbladen eens opsloeg als CSV bestanden
dan importeren als tabellen in Access
querytje maken om klanten die in beide tabellen staan naar een nieuwe tabel te krabbelen
tabel exporteren als csv file
csv file importeren in excell als nieuw blad.

lijkt me de snelste en simpelste manier, maar ik ben niet zo'n excel ster.
goeie, het proberen waard maar ik hoop dat er ook mensen zijn die een andere oplossing hebben in excel

• KingRichard
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-08 19:31

KingRichard

former Duke of Gloucester

Ik ga er even vanuit dat op blad 1 het laatste jaar staat en op blad 2 het oude jaar. Ik ga er ook vanuit dat het unieke klantnummer of -naam in kolom A staat. Ga in blad 2 naar de eerste vrije kolom, eerste cel en vul daarin:
=AANTAL.ALS(Blad1!A:A;A1)
Vul de rest van de kolom in door de "reeks uit te breiden". Nu heb je een kolom waarin staat hoe vaak de klant op blad 2 voorkomt op blad 1. Even sorteren, knippen, plakken en klaar is Orcie.

[ Voor 11% gewijzigd door KingRichard op 29-04-2003 15:16 . Reden: 1 uitgangspunt vergeten ]

a horse! a horse! my kingdom for a horse! (exeunt)
[got.profile] | [t.net.profile] | [specs]

• Orcie
KingRichard schreef op 29 April 2003 @ 15:13:
Ik ga er even vanuit dat op blad 1 het laatste jaar staat en op blad 2 het oude jaar. Ik ga er ook vanuit dat het unieke klantnummer of -naam in kolom A staat. Ga in blad 2 naar de eerste vrije kolom, eerste cel en vul daarin:
=AANTAL.ALS(Blad1!A:A;A1)
Vul de rest van de kolom in door de "reeks uit te breiden". Nu heb je een kolom waarin staat hoe vaak de klant op blad 2 voorkomt op blad 1. Even sorteren, knippen, plakken en klaar is Orcie.
en wat doe ik met de gegevens die achter de klantnummerstaan?

• KingRichard

KingRichard

Orcie schreef op 29 April 2003 @ 15:21:
[...]
en wat doe ik met de gegevens die achter de klantnummerstaan?
Uhmmm... Meekopiëren? Wat bedoel je precies? Welke gegevens?

• Orcie
oke ik heb nu in access die 2 bladen vergeleken maar heb nu een blad waarin de gegeven staan die dubbel zijn is er een manier om dit uit het nieuwste bestand te verwijderen in access die ik vervolgens dan opsla en exporteer?

• Orcie
KingRichard schreef op 29 April 2003 @ 15:29:
[...]

Uhmmm... Meekopiëren? Wat bedoel je precies? Welke gegevens?
buiten de klantnummers staan er ook omzetgegevens en klantnamen dit moet mooi overkomen

het is dus de bedoeling dat het nieuwe bestand dezelfde klanten gaat bevatten als het oude bestand met achter het klantnummer en de klantnaam de omzet gevens.

Ik snap je bedoeling niet helemaal met aantal.als

• KingRichard

KingRichard

Je bent niet helemaal duidelijk.
Orcie schreef op 29 April 2003 @ 14:45:
Nu wil ik dus in een nieuw werkblad alle klanten die op beide werkbladen voorkomen plakken.
Dit was je vraag dacht ik. Dit moet volgens mij lukken met mijn oplossing. Heb je dit geprobeerd? Wat was het resultaat? Als je meer wilt weten over AANTAL.ALS raad ik je de help-functie van Excel aan.
Voor de duidelijkheid: mijn oplossing maakt alleen gebruik van Excel en niet van Acces. Met de Acces-methode ben je ook al een eind op weg. Zoek in Acces-help naar verwijderquery als je hiermee verder wilt.

• Orcie
KingRichard schreef op 29 april 2003 @ 15:49:
Je bent niet helemaal duidelijk.

[...]

Dit was je vraag dacht ik. Dit moet volgens mij lukken met mijn oplossing. Heb je dit geprobeerd? Wat was het resultaat? Als je meer wilt weten over AANTAL.ALS raad ik je de help-functie van Excel aan.
Voor de duidelijkheid: mijn oplossing maakt alleen gebruik van Excel en niet van Acces. Met de Acces-methode ben je ook al een eind op weg. Zoek in Acces-help naar verwijderquery als je hiermee verder wilt.
Ik wil idd verder in het access verhaal denk dat ik ook zeer dicht bij de oplossing ben. Heb net die verwijderquery nagekeken. Ik kom er alleen niet geheel uit. Hoe kan ik de query die ik heb gemaakt waarin alle klanten staan die weg moeten zo gebruiken dat die alles delete uit de nieuwe lijst.

• KingRichard

KingRichard

Vergeet de eerste query. Maak een query die een nieuwe tabel maakt van alle records uit Nieuw, behalve die records die ook in Oud voorkomen:

Tabellen: Oud en Nieuw (aanpassen aan jouw situatie dus)
Unieke ID: Klantnummer (aanpassen aan jouw situatie dus)

SQL:
1
2
3
SELECT *
FROM Nieuw
WHERE Nieuw.Klantnummer NOT IN (SELECT DISTINCT Klantnummer FROM Oud WHERE Oud.Klantnummer=Nieuw.Klantnummer);

• Orcie
KingRichard schreef op 29 april 2003 @ 16:22:
Vergeet de eerste query. Maak een query die een nieuwe tabel maakt van alle records uit Nieuw, behalve die records die ook in Oud voorkomen:

Tabellen: Oud en Nieuw (aanpassen aan jouw situatie dus)
Unieke ID: Klantnummer (aanpassen aan jouw situatie dus)

SQL:
1
2
3
SELECT *
FROM Nieuw
WHERE Nieuw.Klantnummer NOT IN (SELECT DISTINCT Klantnummer FROM Oud WHERE Oud.Klantnummer=Nieuw.Klantnummer);
De oplossing die jij geeft resulteerd in hetzelfde verhaal als ik had bij de query die er al was. Hij print dus alleen de klanten die verwijderd gaan worden en er komt dus geen lijst die ik nodig heb met de goede klanten erin.

• Orcie
ff vergeten verwijder query aan te zetten, gelukt dus

mijn dank is groot nu ff exporteren en samenvoegen
Pagina: 1