Van elpee/cassette op cd/pc: hoe?

Pagina: 1
Acties:
  • 283 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• div-er
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-01 08:22
Ik heb gezocht naar een topic die dit covered maar kwam zo 1-2-3 in het laatste halfjaar niets tegen. Daarom start ik 'm maar.

Ik heb een aantal cassettes (normaal, analoog) met opnames die uniek zijn, die niet of nooit op elpee of cd zijn verschenen. Deze wil ik graag overzetten op zowel de pc (evt. MP3) en/of op cd branden (zodat ik ze in mijn huidige installatie in de huiskamer deze toch kan afdraaien).

Verder heb ik een heleboel vinyl gekregen van iemand die vertrekt naar het buitenland (over land naar zuid-oost Azie: leuk verhaal op www.go.to/mailking :o ). Ik zou hem wel willen verrassen met een bende cd's of mp3's voor onderweg. Maar hoe krijg ik dit geluid het beste in mijn pc? :?

Diverse bladen besteden er wel aandacht aan, maar ik blijf met een aantal vragen zitten, zoals:
1. welke geluidskaart biedt een goed compromis (prijs/kwaliteit). Bij voorkeur hoor ik hier kaarten/merken genoemd met hun chipset. Ik zoek dus geen 5.1 Surround Setjes of zo. Signaal-ruisverhoudingen, etc. wat is belangrijk om op te letten?
2. welk pakket kan het geluid eventueel wat oppoetsen? En wat kost dat?

Ik heb welliswaar een geluidskaart in mijn pc's zitten, bij een een SB (type weet ik niet eens) bij de andere een Yamaha SG-nogwat. Is dat al interessant?
Ik ben benieuwd naar jullie reacties (ik neem aan dat er best audiofielen en pc-liefhebbers hier rondzwerven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pnhers
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17-07-2023

Pnhers

--

Ik denk dat de kwaliteit van de geluidskaart er niet direkt toe doet, want de kwaliteit van een bandje / lpee is al zo slecht dat je dat niet hoord. ik zou daarom gewoon voor een simpele creative gaan is simpel en goeie kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longbeard
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-09 21:25

Longbeard

Back in Black, hobby beëindigd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-09 00:05

MBV

Dat verschil hoor je juist bij een elpee o.i.d. lijkt mij. Als er een kraakje komt, moet ook die snelle spanningswisseling goed worden opgenomen, dan is het eenvoudiger om hem weg te halen.
Ik heb zelf de phono PreAmp Studio USB. De bijgeleverde software kan heel eenvoudig kraakjes e.d. weghalen. Geluidskwaliteit is niks mis mee, maar ik heb geen goeie geluidskaart waarmee ik hem kan vergelijken.
Als dit niks is, zou ik eens een test van geluidskaarten opgraven. Er moet er wel ergens een rondzwerven.

Denk bij het opnemen van LP's aan de pre-amp: Het voltage en impedantie van een platenspeler is totaal anders dan een line-in!

edit:
Ik zie een opmerking over de tijd achteraf. Als je niet al te nauwkeurig bezig gaat, kan je per LP met Phono Preamp in +- 10 minuten de goeie instelling vinden. Kraakjes elimineert hij vanzelf, zelfs als je de schuifbalk voluit zet gaat er maar heel weinig geluid verloren. De software is Sound Rescue Terratec edition 2.0 van Algoritmix.

[ Voor 22% gewijzigd door MBV op 29-04-2003 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korakal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-09 17:34

Korakal

Up up up!

Ik ga met de reactie van Pnhers mee.... een simpele geluidskaart voldoet echt wel.
Gebruik voor het opnemen zelf bijvoorbeeld MESSER, daarmee is het mij ook goed gelukt.
Eventueel kun je nog nadenken over kwaliteitsverbetering achteraf... maar reken maar dat dáár flink tijd in gaat zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• div-er
Sorry, de link levert me geen concreet topic op,
en de andere topics die ik krijg nar een zoekopdracht gaan voor een deel niet in op mijn vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• div-er
MBV schreef op 29 april 2003 @ 14:54:
Denk bij het opnemen van LP's aan de pre-amp: Het voltage en impedantie van een platenspeler is totaal anders dan een line-in!

edit:
Ik zie een opmerking over de tijd achteraf. Als je niet al te nauwkeurig bezig gaat, kan je per LP met Phono Preamp in +- 10 minuten de goeie instelling vinden. Kraakjes elimineert hij vanzelf, zelfs als je de schuifbalk voluit zet gaat er maar heel weinig geluid verloren. De software is Sound Rescue Terratec edition 2.0 van Algoritmix.
Ik dacht eigenlijk: pickup op versterker, tape-out op de line-in van de geluidskaart. Of maak ik een denkfout???

En die Phono PreAmp? Is dat zo'n zwarte doos met gouden letters? Waar heb ik dat ding ook alweer gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satcp
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
div-er schreef op 29 april 2003 @ 14:41:
Verder heb ik een heleboel vinyl gekregen van iemand die vertrekt naar het buitenland (over land naar zuid-oost Azie: leuk verhaal op www.go.to/mailking :o ). Ik zou hem wel willen verrassen met een bende cd's of mp3's voor onderweg. Maar hoe krijg ik dit geluid het beste in mijn pc? :?
Lees zeker Transferring LPs to CDR door Clive Backham. Dat is het 'standaardwerk' om je dierbare vinyl op de PC te zetten en eventueel te branden naar cd. De meeste van je vragen zullen hierin wel een antwoord vinden.

Veel van de informatie op die site is ook toepasbaar bij het omzetten van cassettes naar cd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
div-er schreef op 29 april 2003 @ 15:04:
[...]

Ik dacht eigenlijk: pickup op versterker, tape-out op de line-in van de geluidskaart. Of maak ik een denkfout???
Nee, nu nog een leuk opname programma, de line-in als bron selecteren en je kan beginnen.
En die Phono PreAmp? Is dat zo'n zwarte doos met gouden letters? Waar heb ik dat ding ook alweer gezien?
Dat is inderdaad zo'n ding. Het is niets anders dan een phono-voorversterker met een USB stekker.
Als je al een goede phono versterker hebt, dan is het een beter idee om deze te verbinden met een goede geluidskaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb destijds een shareware programma van Polderbits gebruikt (hier te vinden) om cassettes op te nemen naar CD. Ook gewoon met de SB kaart, klonk na het opnemen hetzelfde als direct van cassette.
Dit programma neemt direct naar de harddisk op, waarna je het kunt splitten/MP3en/burnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• div-er
Iedereen alvast bedankt, ik ben flink op weg, en heb bovendien nog een leuk boekje + cdrom hierover gekocht.
Titel: LP's op cd zetten + CD-ROM
Auteur: Peters, V.
Genre: Computerboeken: informatica algemeen
ISBN: 9022948382
Uitgever: Bruna
Bindwijze: Ingenaaid
Prijs: € 12,50

Korte omschrijving:
Uw oude platenverzameling kan uit het stof gehaald worden. Met behulp van dit boek gaat u uw oude lp’s redden van de vergetelheid. Nog één keer gaat u uw platenspeler aansluiten, nog één keer die platen opzetten, nog één keer het geluid van de naald die op de plaat gezet wordt. Daarna kunt u ze afspelen zo vaak u wilt…vanaf cd.

Dit boek is de perfecte handleiding om uw verzameling platen (of wellicht die ene speciale lp) duurzaam te bewaren om ze – zonder slijtage – weer keer op keer te kunnen afspelen. Met de software bij dit boek kunt u bovendien de geluidskwaliteit nog wat verbeteren door de ruis en tikfilters te gebruiken.

Stap voor stap doorloopt u het gehele proces:
* het aansluiten van de platenspeler op de computer,
* het opnemen van de muziek,
* het opslaan, indelen en oppoetsen van het originele geluid,
* het branden van de oude nummers op een nieuwe cd,
* het maken of vinden van een nieuw cd-hoesje.

Op de cd-rom bij dit boek vindt u het programma Lp2Cd, waarmee u in enkele eenvoudige stappen de muziek van uw lp’s geschikt maakt om op cd te branden. Boek en programma zijn ook geschikt om uw cassettebandjes om te zetten naar cd.

Tot zover dus. Mochten anderen nog vragen hebben mail me maar. Misschien kan ik ook weer iemand helpen (check mijn mailadres in mijn profiel).

Wat mij betreft kan dit topic gesloten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Als je echt nog problemen met ruis van je geluidskaart kampt, kan je de ruis met Cooledit er wel uithalen. Erg bewerkelijk, maar werkt perfect.
Pagina: 1