De TCPA is een initiatief van een groot aantal computerbouwers om meer controle voor (maar ook over!) de gebruikers te krijgen. Ikzelf vindt dit een erg verontrustende ontwikkeling en met mij zijn er meerdere. Zoals te lezen in deze NOS discussie en het een en ander aan sites. Het gaat me net iets te ver om de hele TCPA te proberen uit te leggen, dat kan je onder andere bekijken op dit soort sites: www.trustedpc.org, www.notcpa.org , www.againsttcpa.org en in deze FAQ.
Omdat ik me afvroeg hoe de TCPA binnen de Nederlandse wetgeving valt stuurde ik een aantal grote politieke partijen deze email:
ACM in "Vrijheid aan banden, Accepteren?"
Van de PvdA, CDA, VVD, SP en Groenlinks hebben alleen de laatste twee tot nog toe gereageerd. Maar daarbij moet gezegd worden dat het niet de meest toegankelijke mail is en dat het in een turbulente tijd (regeringsvorming, oorlog in irak, vogelpest) gestuurd was.
Het antwoord van de SP is de aanleiding tot deze discussie:
Kortom, wat is het antwoord op de vraag:
En zijn een aantal van de elementen van het concept niet gewoon in strijd met de Nederlandse en/of Europese wetgeving? (Zoals het opgelegd krijgen van buitenlandse wetten en regels, de monitoring van vrijwel elke handeling door binnen- en/of buitenlandse instellingen en het potentieel beperken van allerlei keuzevrijheden en rechten)?
En dan dus liever geen antwoord met enkel ja of nee, maar met motivatie
Wees een beetje lief, dit is mijn eerste W&L thread ooit ;-)
Omdat ik me afvroeg hoe de TCPA binnen de Nederlandse wetgeving valt stuurde ik een aantal grote politieke partijen deze email:
ACM in "Vrijheid aan banden, Accepteren?"
Van de PvdA, CDA, VVD, SP en Groenlinks hebben alleen de laatste twee tot nog toe gereageerd. Maar daarbij moet gezegd worden dat het niet de meest toegankelijke mail is en dat het in een turbulente tijd (regeringsvorming, oorlog in irak, vogelpest) gestuurd was.
Het antwoord van de SP is de aanleiding tot deze discussie:
Zoals hij al aangeeft kon hij mijn vraag niet zo goed beantwoorden. En toen ik meldde dat ik dat mailtje in die NOS-thread had gepost, kreeg ik dit als antwoord:- En zijn een aantal van de elementen van het concept niet gewoon in
strijd met de Nederlandse en/of Europese wetgeving? (Zoals het opgelegd
krijgen van buitenlandse wetten en regels, de monitoring van vrijwel
elke handeling door binnen- en/of buitenlandse instellingen en het
potentieel beperken van allerlei keuzevrijheden en rechten)
Hierop moet ik u het antwoord schuldig blijven, maar opvallend vaak wordt het patentrecht en het recht om eigendommen te beschermen veel strikter toegepast als het om computers gaat. Dit heeft vermoedelijk te maken met het feit dat de techniek onvoldoende wordt begrepen door beleidsmakers. Daarbij komt, dat de CD- en DVD-branche een hele machtige lobby heeft die deze ontwikkeling toejuicht, want legale downloads zijn op deze wijze niet door te kopieren. Europa gaat, tot onze spijt, heel ver in hun afluisterpraktijken, dus ik verwacht niet veel weerstand tegen dit soort monitoring, zolang dit verdedigd wordt met het argument dat piraterij wordt tegengegaan. De SP zal in ieder geval wel felle tegenstand bieden.
Aangezien discussies over de Nederlandse wetgeving niet zo heel goed passen in NOS dacht ik dit specifieke deel van de discussie hiernaartoe te verhuizen.Ik heb er geen moeite mee, dat u een en ander op de site heeft gezet. Als er interessante reacties komen op met name het gedeelte over wetgeving, hoor ik dit heel erg graag van u. Bij voorbaat dank.
Kortom, wat is het antwoord op de vraag:
En zijn een aantal van de elementen van het concept niet gewoon in strijd met de Nederlandse en/of Europese wetgeving? (Zoals het opgelegd krijgen van buitenlandse wetten en regels, de monitoring van vrijwel elke handeling door binnen- en/of buitenlandse instellingen en het potentieel beperken van allerlei keuzevrijheden en rechten)?
En dan dus liever geen antwoord met enkel ja of nee, maar met motivatie
Wees een beetje lief, dit is mijn eerste W&L thread ooit ;-)