Toon posts:

[VBScript?] filesize voor upload (clientside)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
om feedback te geven tijdens een php upload wil ik voor het uploaden achterhalen wat de filesize is van de door de gebruiker (via <input type='file'> geselecteerde file).
dit moet dus clientside gebeuren (via php kun je alleen die grootte achterhalen na de upload).

met javaScript lijkt me dit niet mogelijk, dus heb ik als oplossing het volgende bedacht:
- geef de bij onClick op submitknop de filenaam door aan een vbscript
- laat vbscript de filesize checken
- open dmv dit script een popup en geef filegrootte mee als get-parameter (voortgang.php?filesize=...)

nou weet ik helemaal niks van VBScript :) dus voordat ik me hierin ga verdiepen zou ik willen weten of dit uberhaupt mogelijk is (andere aanpak-suggesties zijn uiteraard ook welkom).

• WvdWest
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Dit is zeker mogelijk. Kijk eens naar het filesystemobject in VBScript. Voor een goede helpfile kan je zoeken naar VBS55.CHM. Hierbij nog een voorbeeldje:
Visual Basic:
1
2
3
4
5
6
7
Function ShowFileSize(filespec)
   Dim fso, f, s
   Set fso = CreateObject("Scripting.FileSystemObject")
   Set f = fso.GetFile(filespec)
   s = UCase(f.Name) & " uses " & f.size & " bytes."
   ShowFolderSize = s
End Function

I'm not a complete idiot - several parts are missing.

Verwijderd

Topicstarter
waar ik me wel zorgen om maak is de security-issues. ik dacht dat vbscript vrij veel mogelijkheden biedt voor kwaadwillenden en dat daarom veel gebruikers het hebben uitgeschakeld.
het bovenstaande scriptje had ik ook gevonden, en ik kreeg hierbij de foutmelding dat activeX component het object niet kan maken. volgens google lag dat eraan dat ik niet de laatste vbscripting-engine heb. het lijkt me wat veel gevraagd dat gebruikers die eerst gaan downloaden.

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-08 12:38

Crazy D

I think we should take a look.

Verwijderd schreef op 29 April 2003 @ 11:57:
waar ik me wel zorgen om maak is de security-issues. ik dacht dat vbscript vrij veel mogelijkheden biedt voor kwaadwillenden en dat daarom veel gebruikers het hebben uitgeschakeld.
het bovenstaande scriptje had ik ook gevonden, en ik kreeg hierbij de foutmelding dat activeX component het object niet kan maken. volgens google lag dat eraan dat ik niet de laatste vbscripting-engine heb. het lijkt me wat veel gevraagd dat gebruikers die eerst gaan downloaden.
En je sluit niet-IE gebruikers uit.
Maar ik denk dat t afhankelijk is van waar het voor is. Als het bv een bedrijfs-site is waar medewerkers documenten kunnen uploaden, is dat denk ik niet zo'n groot probleem. Eenmalig even de juiste VBscript engine installeren, en de site als trusted site toevoegen. Maar voor een "gewone site" (whatever that may be) zou ik t niet eens overwegen....

Exact expert nodig?

Verwijderd

Topicstarter
het is voor een gewone site (snif). ik wil een voortgangs-indicator maken voor php. ik heb nu de totale filesize nodig om het ge-uploade percentage te kunnen weergeven. ik zou er dan een IE check in kunnen doen, zodat niet-IE gebruikers alleen de upgeloade bytes te zien krijgen en geen percentage.
wellicht is het mogelijk om in php mbv shell_exec deze gegevens uit de temp file te halen, maar ik heb geen idee welk shell-programma dat zou kunnen.