oplaadbare batterij dillema's

Pagina: 1
Acties:
  • 70 views sinds 30-01-2008

• Mastakilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:10
ik heb gisteren een Nex 2e MP3 speler gekocht

deze staat erom bekent om bij bijna lege batterijen, zeer raar te gaan doen

nu ben ik net naar de winkel geweest voor batterijen, maar ik kon nog niet echt uitmaken welke batterijen ik nu best kan kopen

er moeten 2AA batterijen in
ik wou er oplaadbare insteken, maar wat blijkt nu:
alle oplaadbare batterijen zijn maar 1.2volt terwijl de niet oplaadbare 1.5volt zijn :?

kan dit kwaad en moet ik hier mee rekening houden? en hoe zijn ze er in godsnaam bijgekomen om ze een verschillend voltage te geven?

ik zag zo 1800 mAh batterijen van duracel liggen (1.2Volt dus, NiHM zag ik er ook opstaan) en dan vroeg ik aan het vrouwtje achter de toonbank of deze steeds minder vol gaan als je ze oplaad als ze nog niet helemaal leeg zijn (wat dus altijd gaat gebeuren met die nex2e) en hierop zei ze dat dat inderdaad zo is

vandaar dat ik mij ook afvraag of er AA batterijen bestaan die dit probleem niet hebben? (zoals sommige accu's)

mijn laatste probleem was het opladen
ik heb een oplader en op de achterkant staan enkele types batterijen met de tijd nodig om ze op te laden
er staat 2 verschillende AA types tussen:
R6NC-700 en R6NC-1100, de ene is 700mAh en de andere 1100
maar een 1800mAh staat er dus niet tussen
voor de R6NC-700 zou 7 uur opladen voldoende moeten zijn
voor de R6NC-1100 zou 14 uur opladen pas voldoende zijn

op die duracel 1800mAh batterijen die ik in de winkel zag liggen zag ik iets staan van 15 uur, maar als je een beetje vergelijkt met die 7 uur en die 14 uur lijkt dit helemaal niet te kunnen kloppen

vandaar mijn vraag of ik een andere oplader nodig heb?
en zo niet, hoelang die duracel batterijen dan zouden moeten opladen...

ik hoop dat iemand me hiermee kan helpen aangezien ik zo snel mogelijk die nex2e wil gaan uittesten :)

thx

• Helox-in-a-box
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:48
NiMh batterijen hebben minder last van het effect dan normale oplaadbare batterijen (weet ff niet welke type, NiCd?), maar LithiumIon batterijen hebben hier bijna geen last van (zoals die accus).

• Quantor
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Volgens mij heb je voor NiMh een andere oplader nodig, dus geen NiCd oplader daarvoor gebruiken.

• dmace
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-07-2022
uiteindelijk worden alle oplaadbare batterijen minder.
Dit komt puur door de chemische reactie die zich vormt in een batterij, en daar kun je niks aan veranderen.
Vanwege de samenstelling hebben Lit-Ion hier het minste last van (het duurt langer voordat zich vermindering gaat vertonen)

>Select * FROM users WHERE clue > 0

• quazar
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 30-07 08:54
1.5 en 1.2v maakt niets uit! Gewone batterijen beginnen bij 1.5v, maar als die bijna leeg zijn geven ze een lager voltage dan oplaatbare barretijen. Ik zou voor die NiMHs gaan :)

edit:
Zou dan idd wel een nieuwe lader aanschaffen. Je hebt (erg dure) laders die het in 1uur kunnen (GP heeft een erg goede).

[ Voor 27% gewijzigd door quazar op 29-04-2003 11:44 ]

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02:46

SmartDoDo

Woeptiedoe

Heb je de search al geprobeerd? :) Daar staat redelijk wat over jouw vraag. http://search.gathering.t...ta%5BxFILTERS%5D=XF33---A
NiMH batterijen hebben vrijwel geen last van een geheugen effect, zeer minimaal iig. Verder geldt voor oplaadbare batterijen (AA's) dat zij een spanning van 1,2 Volt hebben en dit ook vasthouden. Niet oplaadbare batterijen zakken vrij snel in spanning van 1,5 Volt naar zo'n 1,3 à 1,2 Volt. Daar zit dus geen verschil in met gewone niet oplaadbare batterijen. :)

Overigens hoort je vraag meer in GT thuis.

[ Voor 5% gewijzigd door SmartDoDo op 29-04-2003 11:44 ]

Verwijderd

Voor NIMH batterijen heb je een aparte lader nodig. GP heeft leuke setjes, koop je een lader met batterijen voor een aantrekkelijke prijs. Deze batterijen komen ook best goed uit de test.

• Mastakilla
thx voor de snelle replies!

ik zie ook net op mijn oplader hetvolgende staan:
'use rechargeable Nickel Cadmium Batteries Only !!!'

dus met deze lader kan ik zeker geen NiHM batterijen opladen veronderstel ik...

en als ik het goed begrijp zijn LithiumIon batterijen de beste?
bestaan deze dan ook in het AA formaat?

of hebben die LithiumIon batterijen enkel minder last van het geheugen effect en zijn die NiHM batterijen voor de rest beter?

ik ga nu ook ff die link van SmartDoDo lezen, en vervolgens wat winkels bellen voor die GP setjes

maakt het merk batterijen trouwens uit? of zijn enkel de specificaties belangrijk?

• Mastakilla
merk trouwens idd net dat er al wel wat topics over zijn SmartDoDo

sorry om er nog 1 voor te openen

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02:46

SmartDoDo

Woeptiedoe

Mastakilla schreef op 29 april 2003 @ 12:21:
ik ga nu ook ff die link van SmartDoDo lezen, en vervolgens wat winkels bellen voor die GP setjes

maakt het merk batterijen trouwens uit? of zijn enkel de specificaties belangrijk?
Op de Pricewatch kun je de prijzen vinden. Kijk ook eens op www.gppowerbank.nl voor een overzicht van de verschillende laders.

Welk merk je gebruikt maakt niet zo'n groot verschil uit. Persoonlijk ben ik erg tevreden met mijn GP batterijen maar andere merken zijn niet persé minder hoor :)

Mastakilla schreef op 29 April 2003 @ 12:24:
merk trouwens idd net dat er al wel wat topics over zijn SmartDoDo

sorry om er nog 1 voor te openen
* SmartDoDo kick's Mastakilla's butt >:) Bewaar dat maar voor de modjes }) ;)

[ Voor 20% gewijzigd door SmartDoDo op 29-04-2003 12:28 ]

• LopeZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:36

LopeZ

Too much is never enough

Search dus :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.