Toon posts:

[hardware] is dit mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Binnekort ga ik een nieuwe pc kopen. Ik wil dit systeem uiteindelijk uitbouwen zodat er 3 monitoren op zijn aangesloten. 1 x 19 inch tft + 2 x 15 inch tft. Hiervoor wil ik een Nvidia agp grafische kaart met dvi/analoog (dvi voor 19 inch/analoog voor 1 van de 15 inch) en een Nvidia pci grafische kaart (voor de overgebleven 15 inch tft).

Nou vraag ik mij af of een dergelijke configuratie uberhaupt wel mogelijk is. Mijn favoriete desktop is KDE. Hierin zou ik dus de 3 monitors willen gebruiken (icm met een stable branch debian distro).

Ik hoef niet tot op de detail te weten hoe ik dit moet doen (althans nu nog niet ;) ) maar ik wil gewoon weten of iemand weet of dit uberhaupt mogelijk is. Mischien zijn er wel mensen met 3 monitoren op hun linux bak.

skin

Verwijderd

Ik weet niet wat je met je systeem gaat doen maar kan de Matrox Parphelia (ofzoiets) niet standaard 3 monitoren aansturen? Is een dure kaart maar misschien wel goedkoper dan twee kaarten. Plus soepelere ondersteunig denk ik.

• Grijns
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-05 15:59
Geen flauw iee of dit gaat werken maar als het werkt smeek ik je hierbij om er een foto van te posten. Zo'n setup zou ik graag werkend zien :~

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Verwijderd schreef op 29 april 2003 @ 11:17:
Ik hoef niet tot op de detail te weten hoe ik dit moet doen (althans nu nog niet ;) ) maar ik wil gewoon weten of iemand weet of dit uberhaupt mogelijk is. Mischien zijn er wel mensen met 3 monitoren op hun linux bak.
* moto-moi heeft er 2 hangen aan z'n linux bak. D.m.v. een Matrox G450. Wat jij wil is in principe mogelijk. Ga maar eens op zoek naar 'xinerama' bij Google.

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• hammerhead
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-05 08:16
Verwijderd schreef op 29 april 2003 @ 11:22:
Ik weet niet wat je met je systeem gaat doen maar kan de Matrox Parphelia (ofzoiets) niet standaard 3 monitoren aansturen? Is een dure kaart maar misschien wel goedkoper dan twee kaarten. Plus soepelere ondersteunig denk ik.
Helaas.... Het puntje soepelere ondersteuning valt nog vies tegen. Ik heb een tijd geleden een Matrox G550 kaart gekocht en ben toen eens gaan rondkijken op het Linux gedeelte van het forum wat Matrox heeft en daar waren er alleen maar klachten over de Linux drivers voor de parhelia......

Aviation is proof that given the will, we have the capacity to achieve the impossible.
--Eddie Rickenbacker

Verwijderd

Topicstarter
Grijns schreef op 29 april 2003 @ 11:23:
Geen flauw iee of dit gaat werken maar als het werkt smeek ik je hierbij om er een foto van te posten. Zo'n setup zou ik graag werkend zien :~
lol. Ik zal het onthouden ;)

Ik denk zelf dat het op zich qua kde etc wel lukt. Het gaat mij meer om de drivers enzo. Gaan 2 Nvidia drivers wel werken?

Ik kies trouwens voor Nvidia door de uber linux drivers.
edit:
mischien maar eens op nvidia linux forum posten

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2003 11:58 ]

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-04 20:21

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Het werkt wel, nvidia's drivers zijn prima spul... heb destijds zelf met een TNT1 PCI en een TNT2 AGP gewerkt onder linux, en de huidige drivers en kaarten zijn nog veel beter...

• deadinspace
  • Laatst online: 02-05 18:38

deadinspace

The what goes where now?

Je moet wel iets in de gaten houden: de proprietary nVidia drivers doen sommige dingen "anders". In de praktijk betekent dat dat die drivers niet goed samenwerken met andere drivers, met bijvoorbeeld als gevolg dat je geen Xinerama of geen 3D acceleratie hebt als je een nVidia kaart en een andere kaart hebt. Met twee nVidia kaarten heb je die problemen AFAIK niet, maar het is altijd verstandig er even op te googlen.

En de Parhelia is op zich ook een leuke optie, maar de Linux drivers zijn afaik nog brak (triplehead werkte meen ik wel, 3D accel niet... Maar dat is alweer een tijd geleden). Zou ik ook eerst goed vooronderzoek voor doen :)

Verwijderd

Topicstarter
deadinspace: vooronderzoek naar parhelia heb ik gedaan. Drivers zijn brak en triplehead werkt zelfs in windows niet goed, laat staan in Linux.

Verwijderd

Ik zou twee nvidia kaarten nemen(vanwege goede drivers). Waarbij de eerste een Ti 4200(8X) of een Ti 4800SE of een FX 5600(Of FX 5800 Ultra als je de beste Nvidia kaart wil). Als tweede kaart een pci MX 440 64 MB. Normaal zou ik een ATI Radeon 9700/9800 adviseren, maar vanwege de linux factor valt dat af. Als de kaarten gekocht worden om in linux gebruikt te worden dan kun je het beste Nvidia nemen. De eerste kaart zoals je wel kan zien komt uit de preformance serie en vanwege de pci beperking is een 64 MB mx 440SE het beste wat je kunt nemen als tweede.(Alternate verkoopt nog pci kaarten)

Verwijderd

sure, xinerama does the trick :)

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
De drivers van nvidia zijn reteonstabiel bij multimonitor gebruik (ik heb een GF2 en een GF2MX). Echter de standaard Xfree drivers zijn wel puik, perfect xinerama support, KDE werkt ongeloofelijk goed met xinerama, enkel geen 3D support.

• stiena
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07-05 11:24
XTerm schreef op 29 April 2003 @ 16:57:
De drivers van nvidia zijn reteonstabiel bij multimonitor gebruik (ik heb een GF2 en een GF2MX). Echter de standaard Xfree drivers zijn wel puik, perfect xinerama support, KDE werkt ongeloofelijk goed met xinerama, enkel geen 3D support.
ehm? ik heb bij een vriend vanme ook een dual-monitor systeem opgezet met 2 Nvidia kaarten (TNT 2 en een Geforce2 MX), en dat ding draait al weken stabiel met de nvidia-drivers met 3d-support (UT draait perfect).

Verwijderd

Topicstarter
/me is confused

Nvidia drivers zijn indirect toch Xfree drivers??

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04:20

Super_ik

haklust!

ikzelf heb een nvidia kaartje, en daarnaast ook nog 2 matrox pci kaartjes. dat werkt als een tiet :)

plaatje

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-05 14:42

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Verwijderd schreef op 29 April 2003 @ 17:14:
/me is confused

Nvidia drivers zijn indirect toch Xfree drivers??
Er zijn twee nVidia-drivers:
• de closed-source driver van nVidia zelf. Deze bestaan uit een kernelmodule en een driver voor XFree86. De XFree86-driver heet 'nvidia'.
• de open-source driver die XFree86 meelevert. Deze heeft geen kernelcomponent en geen 3D-acceleratie. Deze driver draagt de naam 'nv'.

Met de XFree-drivers wordt dus in het algemeen de tweede optie bedoeld :).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de verheldering odysseus.

Super_ik: seksi config!

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2003 17:37 ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Voor zover ik weet, werken DRI en Xinerama niet samen, dus aan een nvidia kaart zal je weinig hebben als je tripplehead gaat gebruiken.

Zelf heb ik hier een Matrox G550 met 2 schermen draaien, zou er evt mn oude 2MB Millennium 2MB PCI ook nog in kunnen drukken voor een 3e scherm.

3D doet ie dus niet, omdat ik geen DRI en Xinerama tegelijk kan gebruiken. Als je em in "merge" mode zet kan dat wel, maar dan is je xinerama extensie pleite en opent elk venster mooi precies tussen 2 schermen in :P

Verder is Nvidia nou niet je van het qua linux drivers: 3D is goed, maar 2D is gewoon K.U.T, draait gewoon niet soepel.
Dat laatste merk ik ook wel sinds ik mn Hercules Kyro2 vervangen heb door mn Matrox G550'je: beeldopbouw is gewoon stukken sneller dan eerst. Die Kyro2 heeft trouwens nog slechtere drivers :(

Verwijderd

Kun je dan niet beter twee kaartjes nemen waarbij je de eerste voor 1 monitor gebruikt en 3d drivers gebruikt en aan de tweede kaart hang je de andere twee met 2d drivers. Of gaat het meerdere monitoren probleem daarvoor ook op?

• _JGC_
  • Nu online
Je zult toch xinerama nodig hebben wil je die 3 schermen als 1 groot scherm kunnen gebruiken. Zonder xinerama heb je gewoon 3 screens los van elkaar, maar kan je wel 3D gebruiken.

Probleem wat je met xinerama hebt:
display :0.0 is je hele grote ding van 2*1280x1024, en daar wil je DRI geval op renderen. Hoe weet DRI nou zeker dat ie op die ene kaart blijft renderen? Dat weet ie dus niet.

Als jij gewoon 3 losse screens hebt, naar ik weet :0.0, :0.1 en :0.2, kan DRI daar wel wat mee. Jammergenoeg kan je dan geen vensters gestart op screen 0 overgooien naar screen 1 zonder gebruik te maken van commandline tools die vensters uit de ene X-sessie wegklauwen en in de andere neerzetten.

Verwijderd

Topicstarter
edit:
sorry, het harde werken van de afgelopen dagen gaat mn gezonde verstand te lijf. UTS was idd iets handiger geweest. ekskuses.

[ Voor 90% gewijzigd door Verwijderd op 30-04-2003 13:22 ]

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-05 14:42

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Skin: als je iets niet weet, dan weet Google het meestal wel...daar dus eerst even zoeken voor je vragen stelt :). [google=dri linux]

DRI staat overigens voor Direct Rendering Infrastructure en is een methode die snellere weergave van beelden mogelijk maakt.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

odysseus schreef op 29 April 2003 @ 21:11:
Skin: als je iets niet weet, dan weet Google het meestal wel...daar dus eerst even zoeken voor je vragen stelt :). [google=dri linux]
Inderdaad, je mag best een vraag stellen of om wat ervaringen vragen, maar het is niet de bedoeling dat je elke vraag maar hier neerkwakt zonder te zoeken. Ik laat het topic nog open, omdat er een redelijke discussie is ontstaan, maar als er nog meer "helpdeskvragen" volgen gaat hij dicht.

Verwijderd

Topicstarter
_JGC_ schreef op 29 April 2003 @ 18:07:
Verder is Nvidia nou niet je van het qua linux drivers: 3D is goed, maar 2D is gewoon K.U.T, draait gewoon niet soepel.
Dat laatste merk ik ook wel sinds ik mn Hercules Kyro2 vervangen heb door mn Matrox G550'je: beeldopbouw is gewoon stukken sneller dan eerst. Die Kyro2 heeft trouwens nog slechtere drivers :(
Ok, dat is duidelijk. Dus als je goede 2d performance wil moet je geen Nvidia gebruiken.

Maar wat dan? Matrox kaarten zijn duur en drivers zijn slecht (daar heb ik voor de verandereing _wel_ op gegoogled ;) ). ATI schijnt ook bagger te zijn (weinig updates van de drivers). Ik ben een beetje het spoor bijster. Volgens mij moet je toch echt Nvidia kaarten kopen en vervolgens hopen op verbetering van de drivers. Volgens mij heeft Nvidia momenteel gewoon de beste support voor de linux community (zie het linux support forum op de Nvidia site).

Ik vraag bij deze vriendelijk aan de modderetters op dit forum of we geen topic kunnen openen waarin iedereen zijn ervaringen met zijn videokaart kan posten, Hoe het bij hem/haar werkt, hoe de driverondersteuning is, hoe de installatie verloopt, welke distro's er wel niet werken, of ze het in GNOME/KDE wel/niet doen etc etc. Zo zouden we een overzicht kunnen creeren van verschillende videokaarten en de ondersteuning in verscheidene linux configuraties. En dit alles dan _niet_ toegespitst op multi-head displays.

Nogmaals excuses voor de paar slechte posts in dit topic en ik hoop het bij deze te hebben goedgemaakt _/-\o_

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Verwijderd schreef op 30 april 2003 @ 13:21:
Maar wat dan? Matrox kaarten zijn duur en drivers zijn slecht
De gXX0 drivers zijn absoluut niet slecht. Bijzonder goed zou ik zelfs willen zeggen. De Parhelia drivers zijn slecht (tenminste, van wat ik hoor).

• _JGC_
  • Nu online
Matrox Millennium t/m G550 werken allemaal out of the box met de "mga" driver van XFree86 4.3.0. Haal bij Matrox de HALlib op + mgapdesk en je matrox kaarten werken perfect.

Tot nu toe mijn ervaringen met kaarten:

- S3 Trio64V2: te oud, alleen X 3.3
- Cirrus 5436: alleen 640x480 :(
- S3 Savage4: crasht je systeem bij gebruik van XV, slechte drivers, is maar 1 persoon die eraan ontwikkelt, geen 3D
- S3 Savage2000: XV werkt, verder hetzelfde als Savage4
- Voodoo Banshee: 3D werkt redelijk, dual display afhankelijk van X versie wel of niet
- Kyro: 3D werkt goed, driversupport staat stil, driver is met verkeerde (gcc-2.96) compiler gecompileerd waardoor je geen X vanuit init kunt opstarten, eerst inloggen, dan pas je desktop manager starten
- Matrox Millennium: oud kaartje, werkt goed en ook nog snel voor zo'n oud beestje
- Matrox G200: oud kaartje, wel 3D (beperkt), ook best wel snel
- Matrox G550: voor X 4.2 drivers nodig van de Matrox site, vanaf 4.3 goed ondersteund. Draait als een tierelier met 2 hoofden :)

Alleen mn Diamond Edge 3D en Tseng ETnogwat W32 niet geprobeerd, maar die resultaten wil je ook niet weten :P

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

_JGC_ schreef op 30 April 2003 @ 19:11:
Matrox Millennium t/m G550 werken allemaal out of the box met de "mga" driver van XFree86 4.3.0. Haal bij Matrox de HALlib op + mgapdesk en je matrox kaarten werken perfect.
Dat mga_hal ding en pdesk heb je strikt genomen niet eens nodig (tenzij je tv-out wil, dan heb je mga_hal wel nodig).
- S3 Savage4: crasht je systeem bij gebruik van XV, slechte drivers, is maar 1 persoon die eraan ontwikkelt, geen 3D
Mijn S3 Savage4 (Op een Diamond Stealth III S540) werkte gewoon met xv, zonder te crashen.
Matrox G550: voor X 4.2 drivers nodig van de Matrox site, vanaf 4.3 goed ondersteund.
G550 is gewoon supported in XFree 4.2.0 .

Verwijderd

psies.. ben erg gelukkig met g400 en 19 inch (met3d) en second head tnt2 32mb met 15inch (alleen 2d)

3d op alle monitoren gaat idd alleen als je merged en dan moet je eigenlijk dus gelijke monitoren en resoluties hebben
ik heb wel es een plaatje gezien van een gozer die ut3 deed op 7 monitoren...
technisch gezien is het aantal slots op je mobo de beperkende factor met zowel xfree86 als onder windows

(btw ati schijnt toch ook aan de weg te timmeren met linux drivers?)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 01-05-2003 15:24 . Reden: aanvulling ]

• hammerhead
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-05 08:16
deadinspace schreef op 30 April 2003 @ 22:24:
[...]

Dat mga_hal ding en pdesk heb je strikt genomen niet eens nodig (tenzij je tv-out wil, dan heb je mga_hal wel nodig).

[...]

Mijn S3 Savage4 (Op een Diamond Stealth III S540) werkte gewoon met xv, zonder te crashen.

[...]

G550 is gewoon supported in XFree 4.2.0 .
G550 is idd wel gewoon gesupport onder XFree 4.2.0, echter enige wat niet werkt is de hardware cursor, die is pas in 4.3.0 geimplementeerd.

Verder is het voor de G450 en G550 niet mogelijk om TV-Out te gebruiken onder Linux, zelfs niet met de HAL Lib aangezien dit wegens beveiligingsdingen van Macrovision niet mag. Het is met een aantal trucs wel mogelijk, maar niet met de officiele drivers.

Aviation is proof that given the will, we have the capacity to achieve the impossible.
--Eddie Rickenbacker

Verwijderd

Wat is er nou eigenlijk mis met nvidia drivers? Ik heb sinds een paar dagen linux er weer opstaan en de nieuwe drivers lopen in 2d ook heel fijn(i.t.t. oudere drivers waarbij je wat te drinken kon gaan halen als de x-server aan het herstarten was). Ik heb geen dualhead, maar ik vind de drivers tot nu goed werken.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

hammerhead schreef op 01 May 2003 @ 16:20:
echter enige wat niet werkt is de hardware cursor, die is pas in 4.3.0 geimplementeerd.
Hmm, zou kunnen. Als dat zo is, dan is het iig een klein gemis; ik heb er niks van gemerkt ;)
Verder is het voor de G450 en G550 niet mogelijk om TV-Out te gebruiken onder Linux, zelfs niet met de HAL Lib aangezien dit wegens beveiligingsdingen van Macrovision niet mag. Het is met een aantal trucs wel mogelijk, maar niet met de officiele drivers.
Oh, dat klopt ja... tv-out met mga_hal is alleen voor de g400.

Verwijderd

dus gewoon een cheap ass 2x monitor kaart g400 32 mb en een goedkoop tnt / matrox etc pci kaartje en gassen!
Pagina: 1