Toon posts:

PC start niet op

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb het volgende probleem met mijn systeem

Spec's:
Mobo - MSI MS-6390
Proc - Athlon XP 2000+ (temperatuur stabiel rond de 48 graden)
Mem - 256 mb (1 Dimm)
Voeding - 300 watt
Videocard - Ait Siluro GF 4 MX (440)
brander
dvd speler
40 gig hd
Ik klus niet aan de pc dus overklokken en zo die ik niet.

De pc is 2 weken geleden begonnen met het volgende probleem: hangen tijdens een game, na reset wil hij niet meer booten (geen piep, geen beeld niets). Opstarten lukt alleen nadat de pc een minuut of 10 uit is gebleven.

Andere videocard - geen effect
Andere voeding - geen effect
ALLES er uit, ook geheugen dus alleen mobo en proc: geen piep, niets. Alleen na een wat langere periode wl ie weer opstarten.

Soms kun je een uur of wat computeren en dan: hangen en niet meer willen opstarten (dus geen piep, niets).

Nu denk ik dat het mobo brak is (zeker na het lezen van de rubriek opstartproblemen en hangen) maar voordat ik naar de winkel ren wil ik zeker weten dat ik niets over het hooft zien. Heeft iemand een idee?

Groeten,
Bert

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Kans is inderdaad groot dat het de mobo is. Maar het kan ook te wijten zijn aan te hoge temperaturen (zeker omdat hij na een tijdje (afkoelen!) het weer doet). Dus: zorg evt voor wat extra airflow/ventilatie.

Er is een kleine kans dat het aan de voeding ligt, omdat 300W in principe nét genoeg is voor zo'n systeem. Cheap-ass exemplaren zullen sneller op z'n bek gaan. Dus bij deze alsnog de vraag: welke merken voedingen had je getest? Hoeveel Watt was die "andere voeding"? En welke "andere videokaart" had je getest?

[ Voor 11% gewijzigd door BalusC op 28-04-2003 21:46 ]

• Da Union
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14-11-2023
het is een msi, dus heb je dr ook een d-bracket bijzitten?
daarmee kun je kijken waar ie blijft hangen,
ik heb ook een topic lopen die heer op lijkt dus ik kan niet echt een oorzaak aanwijzen,
je zegt zelf al dat je niet overclocked en dat je proc ook niet al te warm is, dus te weinig koeling zal het niet zijn.
wel vreemd dat hij het wel weer na 10 minuten doet, dat lijkt wel door warmte te komen, is de cpu fan dr mischien mee opgehouden of draait ie minder goed?
uit mn eigen ervaring is warmte de grootste oorzaak van instabiliteit.

geeft hij echt geen piep als je er geen geheugen in hebt?

Ik hoop dat dit toch wat helpt

edit:

net wat te laat

[ Voor 3% gewijzigd door Da Union op 28-04-2003 21:48 ]

• Elephtera
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-08 13:26
precies het zelfde probleem deze week gehad, toen bleek het de voedings-koeler te zijn die niet werkte, waardoor die over verhitte.

ik zou direct na het vastlopen even de kast openmaken, en gewoon even wat onderdelene voelen met de hand om te kijken welke overdreven warm zijn. tip: blijv van de kleine metale koelblokjes af die op t mobo zitten soms, die zijn altijd loeiheet... *vingers al meerdere malen verbrand met blaren*

“An elephant is a mouse with an operating system”

• Gullie007
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ha! Dit probleem komt me bekend voor (hing ook tijdens een game), en is hoogst irritant! Heb hetzelfde met mijn MSI K7T 266 Pro2a, ligt idd aan je moederbord. Kan je uiteindelijk wel normaal opstarten? Lukt mij namelijk niet, hangt ergens halverwege het opstarten van Windows. Of, wanneer je een keuzescherm krijgt waarin je voor o.a. Safe Mode kan kiezen, bij het aftellen daar al van. Schijnt een warmteprobleem te zijn van één van de chips.. Tenminste, neem aan dat jij bij je Diagnostic LEDs ook alleen maar rood ziet? (als 't al op jouw mobo zit, is natuurlijk net effe anders dan dat van mij...)

Ten eerste, je hebt als het goed is drie jaar garantie op je bordje (scheelt weer) en ten tweede, bij mij (en vele anderen = bekend probleem nl) hielp het om de processor eruit te halen, de computer aan te zetten zonder proc, en dan de processor weer terug te zetten. Dan start 'ie als 't goed is weer vrolijk op. Vraag me niet waarom, maar bij mij werkte 't...
Succes!

[ Voor 3% gewijzigd door Gullie007 op 28-04-2003 22:45 ]

System Specs Desktop | System Specs Laptop

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Hier wat antwoorden op de voorgaande vragen:

BalusC
Voeding: ik heb een 300 watt Aopen voeding geprobeerd (uit mijn ander P4 systeem wat als een zonnetje draait)
Video: een Geforce 3 Ti 200
Er zit een reeds extra fan in de kast voor de airflow

Da Union:
Nee ik heb helaas geen d-bracket, ik weet eigenlijk niet eens wat dat is :)
CPU fan draait prima (temp van de processor is altijd stabiel rond de 48 graden)
En hij piept echt niet als er geen geheugen inzit

elephtera
Ik zal dat effe checken, als ik het nog aan de praat krijg

Gullie007
Vanaf vanmorgen hing hij uiterlijk bij het scherm waar je je password moet ingeven
Ik heb helaas geen ledje

Algemeen:
Sinds vanavond 9 uur wil ie helemaal niet meer opstarten, ook niet als ie koud is.
Je zet de pc aan, powerled en hd led branden en dan ........ niets. Geen piep, helemaal niets. Powerfan, proc fan en system fan draaien wel, hd led gaat na enkele seconden uit en verder niets. Ik ben bang dat de patient nu echt is overleden :'(

Hebben jullie nog een tip voor een goed Mobo? Asrock zie ik tegenwoordig ook, niet erg duur en uit de fabriek van Asus?

Groeten,
Bert

• Gullie007
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Je probleem vertoont ontzettend veel gelijkenissen met dat van mij, ondanks dat we niet dezelfde bordjes hebben.
Bij mij hielp het de eerste keer door 'm een week stil te laten staan, van de stroom af, de tweede keer duurde dat 1½ week, en de derde keer heb ik 't na een dag met die processor-truc met goed resultaat geprobeerd. Ik raad je aan om 't ook eens te proberen, bij mij loopt 'ie nu weer fijn! In de FAQ staat trouwens ook nog iets over deze MSI bordjes...

System Specs Desktop | System Specs Laptop

• NoBody
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-12-2024

NoBody

www.gentoo.org

Misschien eens een ATX-reset proberen vlak nadat hij vastgelopen is :?

een oplossing is het niet, maar mocht het werken, is het misschien wel weer een duw in de goede richting :)

[bijbehorende informatie]
een ATX-reset is het, zonder dat er stroom op het systeem staat (dus de stekker eruit of het 1/0 schakelaartje op je voeding (niet alle voedingen hebben dat) op 0 zetten), ingedrukt houden van de aan/uit-schakelaar van je pc gedurende 10 seconden. Daarna zet je de stroom er weer op en zet je hem gewoon aan :)
[/bijbehorende informatie]

Hoi

Pagina: 1