Toon posts:

sendmail trekt adsl lijn plat, upload restrictie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hello tweakers,

zoals jullie kunnen zien heb ik een klein probje met mijn sendmail, ik heb momenteel een basic adsl lijn liggen, en dus een kleine upload.
zodra ik een grote mail door mijn sendmail deamon jaag trekt hij dus ook mijn complete adsl lijn plat omdat hij de volle upload bandbreedte gebruikt.
met als resultaat dat ook mijn down plat gaat en surfen helemaal niet meer te doen is. Kortom ik wil dat mijn sendmail maar 80% van mijn upload capaciteiten mag benutten.

is dit in sendmail zelf te configureren, of moet ik hiervoor ook andere dingen configureren.

Weet iemand hier een effectief en efficiente oplossing voor. B)

ps, ik draai Redhat 7.3 met standaard sendmail deamon

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2003 21:25 . Reden: smiley ]

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Wondershaper
Dit is een traffic shaping script (sowieso de moeite waard), en daarmee kun je ook poorten (25) limiteren, of een lagere prio geven.

[ Voor 17% gewijzigd door AlterEgo op 28-04-2003 21:37 ]

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-05 14:42

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

In Sendmail zelf is dat denk ik niet zo makkelijk te regelen, maar je kunt door even te zoeken naar 'traffic shaping' en 'iproute' wel genoeg informatie vinden hoe je zoiets kunt oplossen. Op www.tldp.org staat hier ook een howto over :).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07-05 09:46

peace, love & linux

Ik ben zelf aan het spelen met openbsd + pf + altq (http://www.benzedrine.cx/ackpri.html)

Onder linux is dit misschien interessant? Een reply gaat over een bash script onder linux mbv QoS.
http://www.deadly.org/article.php3?sid=20030304002937

Verwijderd

Topicstarter
thnx lui, dit zijn net de dingen die ik zocht... zal het morgen eens effe op mijn gemakkie doorlezen :D