WiMAX / IEEE 802.16

Pagina: 1
Acties:

• Tjeerd
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 18-05 19:24

Tjeerd

Be Original, Be Yourself.

Topicstarter
Ik kwam een site tegen met wat informatie over een 'nieuw' WiFi protocol oid wat men wil gaan promoten/ontwikkelen.

Grote bedrijven als Intel, Nokia, Fujitsu doen er ook aan mee.
802.16 has a range of up to 31 miles and does not require a direct line of sight to the base station.
According to Intel spokesperson Daniel Francisco, 802.16 also offers shared data rates of up to 70 Mbps, which is enough bandwidth to simultaneously support more than 60 businesses with T1-type connections and hundreds of homes with DSL connections.
(bron: http://www.wirelessnewsfactor.com/perl/story/21230.html en http://wimaxforum.org/tech/tech.asp)

Iemand die meer over deze techniek weet? Volgens mij is het trouwens wederom als met alle andere initatieven veel te sterk kwa signaal om in nederland te mogen worden gebruikt ben ik bang. Maar verder, ik denk verder wel dat WiFi op deze manier wel een grote kans gaat maken om bijv. UMTS te 'verslaan'. Ik snap sowieso niet dat er miljarden aan licenties is opgekocht door KPN om UMTS te willen gaan gebruiken...

Moet iig zeggen dat het er verder wel erg interessant uit ziet zoiets om mee te experimenteren B)

www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.

Verwijderd

Zal inderdaad niet mogen. Signaal is veeeel te sterk om die 31 mijl te kunnen halen (50 kilometer). Snelheid oké, maar je kunt ook overdrijven met haalbare afstanden. Ik moet er niet aan denken als iedereen om mij heen 80-watts magnetrons aan heeft staan om te kunnen MSN'en.

In Amerika zijn de regels trouwens nog strenger.... ik hoop en denk dat het niets wordt.

• wicher|IA
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-04-2023
Nestor schreef op 28 april 2003 @ 21:11:
Ik snap sowieso niet dat er miljarden aan licenties is opgekocht door KPN om UMTS te willen gaan gebruiken...
Het is echt niet zo dat UMTS per definitie met licentie is, en WiFi per definitie licentieloos.

De reden dat de overheid op UMTS licenties heeft gezet was om het in de banen te leiden, en om de winsten van de telco's ook ten goede te komen aan de gehele maatschappij (via de staatskas).

Stel dat WiFi gebruikt zou gaan worden om er een landelijk dekkend telecom/datanetwerk te maken, dan zullen er evengoed licenties voor komen.
Het is echt niet zo dat UMTS pure verspilling was omdat er een licentieloos alternatief is.