Toon posts:

[koeler] Ventilator voeding wil niet op 7V?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Na het lezen van veel info op GoT ben ik ook maar eens aan het modden geslagen. Ik wilde beginnen met een klein experiment vanwege het grote lawaai van de voeding in mijn PC: De ventilator van 12V naar 7V zetten.

Gelukkig had ik nog een wat oudere voeding over om mee te experimenteren. Hier is wat ik gedaan heb:

1. Schroef voeding open.
2. Trek rood-zwart plugje van de ventilator los
3. Zoek een paar goede paperclips op en buig die zodat ze voor contact kunnen zorgen
4. Pak een (molex?) connector met de draadjes Geel, Zwart, Zwart, Rood
5. Meet even op. Geel-Zwart levert 12V, Rood-Zwart 5V.
6. Volgens de theorie zou dus het verbinden van de rode ventilator-draad met de gele van de molex, en de zwarte van de ventilator met de rode van de molex, 7V moeten opleveren.

Als ik nu de voeding aanzet krijgt de ventilator even een duwtje, en valt dan stil. Als ik de voeding redelijk snel aan/uit schakel kan ik de ventilator een beetje laten draaien.

Op zich kan de gedachte zijn dat ik iets verkeerd aangesloten heb, of dat de ventilator zo crappy is dat hij bij 7V niet wil draaien.

Ik heb echter nog wat doorgeexperimenteerd en ik kreeg de ventilator zowel op 12V (hard) als 5V (zacht) aan het draaien zonder problemen.

Als ik de ventilator andersom aan de '7V' hang (rood aan rood, geel aan zwart) dan doet de ventilator helemaal niets (het is dan immers -7V ipv +7V).

Is er een verklaring waarom de ventilator wel op 5V maar niet op 7V wil draaien, en is daar iets aan te doen?

(Ik doe vast iets heel stoms fout ;))

(edit) Ik heb wel goed stevig contact met de paperclips naar de connectors, dus dat zal het zeer waarschijnlijk niet zijn (/edit)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2003 20:19 ]

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-02 23:24

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

draai em eens om!

Verwijderd

Topicstarter
Dat had ik dus gedaan, en dan draait ie helemaal niet. Op de 'goede' manier aangesloten krijgt ie in ieder geval een zetje. Ik neem aan dat een zetje beter is dan helemaal niets in ieder geval... :)

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-02 23:24

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Verwijderd schreef op 28 April 2003 @ 20:32:
Dat had ik dus gedaan, en dan draait ie helemaal niet. Op de 'goede' manier aangesloten krijgt ie in ieder geval een zetje. Ik neem aan dat een zetje beter is dan helemaal niets in ieder geval... :)
ennuhh anders 12V met een pot er tussen?

Verwijderd

euhm was het niet de rode draad op de gele (+12v) en de zwarte op de zwarte(de -5v dus)?
het lijkt me namelijk niet logisch als je 2x een plus aansluit:S
veel sterkte ermee iig

Verwijderd

Op 12V starten en dan al draaiend op 7V schakelen.(Moet je er wel even een schakelaar tussen zetten)

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:37

Scatman_II

R9500 Pro >:)

K'heb hier hetzelfde, waarschijnlijk heb je een oude 486 of iets lager / hoger voeding gebruikt om het te testen?

Die gebruik ik dus hier en die werkt ook erg vreemd, m'n CCFL erop gaf laatst bijna geen licht, ging alleen helemaal aan als ik em in het middenvastpakte :P

Fans op 7 volt doen het ook niet tenzij dr al een harde schijf oid op aangesloten zit en draait...

Ligt dus aan die voeding.

OC / CM - Begint eer ge Bezint

Verwijderd

Ligt idd aan de voeding.

AT voedingen slaan af zodra je van de 5V een 'virtuele aarde' maakt. Dat is 't gevolg van de regulatie van dat type voeding.

Bij een AT-voeding worden de 5V en 12V gekoppeld geregeld - kan je goed zien wanneer je de 5V zwaar belast en de 12V niet, dan daalt namelijk de 5V flink, terwijl de 12V stijgt

ATX-voedingen daarentegen regelen de 5V en 12V apart (vaak 3,3V en 5V samen - uitzonderingen zoals de Antec truepower serie daargelaten), en hebben geen problemen met de 7 volt truuk.

Verwijderd

Topicstarter
Ah, dat ie er mee op houdt zou kunnen verklaren waarom de ventilator niet gaat draaien 8)7. Overigens staat op de voeding wel 'ATX switching power supply' (Codegen model 280X, ATX 2.01)

Ik zal straks eens kijken of ik nog 5 of 12 volt kan meten als ik mijn 7v 'mod' aansluit (die zou dan dus ook moeten wegvallen neem ik aan).

Eventueel probeer ik het vanavond ook nog even met een andere (modernere) voeding. Wellicht dat die het wel doet.

Bedankt voor de tips tot zover in ieder geval!

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:43
belast die voeding eens, hang er een 2tal oude harde schijven aan ofzo... :) AT start vaak niet op als je er niks aanhangt.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik heb het nu met een andere (nieuwere) voeding geprobeerd, en die doet het wel goed.

Overigens startte de oude voeding wel gewoon op, want de ventilator deed het op zowel 5V als 12V.

In ieder geval is nu het probleem wat de 7V betreft opgelost. Nu heb ik mijn systeem laten lopen, lekker belast, en met 7V wordt de temperatuur bij de voeding (gemeten met een electronische binnen/buiten thermometer) maximaal 40.6 C. Case temperatuur is ongeveer 30 C

Ga ik hem zo ff op 12V zetten en kijken wat hij normaal bereikt onder load. Valt tot nu toe niet tegen in ieder geval

(Kan overigens nog niet horen of ie op 7V echt stil is omdat hier nog allerlei andere apparaten herrie staan te maken op het moment :X )

(edit) Op 12 V is de temp. bij de voeding onvegeer 36.5 C, en de case temperatuur ongeveer hetzelfde. Maakt dus qua temp niet zo veel uit. Mooi! (/edit)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2003 22:46 ]

Pagina: 1