[Onderzoek]: tevredenheid onder software ontwikkelaars

Pagina: 1
Acties:

• J.apiooo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-07 10:36
Samen met 2 medestudenten van de UvT (Universiteit van Tilburg) voer ik een onderzoek uit naar tevredenheid onder software ontwikkelaars. Met name binnen de software ontwikkelingindustrie komen stemmen op die een lagere tevredenheid vermoeden. Ons onderzoek richt zich op het bepalen van factoren die deze tevredenheid beinvloeden en om zodoende de validiteit van onze hypothesen te onderzoeken.

Na overleg met mod Gerard (drm) is besloten het topic direct in het P&W-forum te plaatsen, aangezien dit dé plaats is waar software ontwikkelaars vertoeven en zodoende zo betrouwbaar mogelijke resultaten mogelijk zijn. Dit is natuurlijk weer van belang voor de betrouwbaarheid van de statische analyse van het onderzoek.

Onze vraag is of je 5 minuten de tijd wilt nemen voor het beantwoorden van de vragen van het onderzoek.

De vragen zijn opgenomen op de volgende pagina:
http://www.van-den-hoogen...softwareontwikkelaars.php

Het invullen van antwoorden vindt volledig anoniem plaats. Wél zou het leuk zijn als je in het opmerkingenveld zou willen aangeven dat je via GoT aan het onderzoek hebt deelgenomen. Dit te meer omdat aan na interpretatie van de resultaten de conclusies van het onderzoek ook hier (in dit topic) bekend worden gemaakt.

Je ziet dus uiteindelijk de resultaten van jouw inspanning :)

Alvast bedankt voor de medewerking. Een nadere uitleg is weergegeven op de pagina zelf:

http://www.van-den-hoogen...softwareontwikkelaars.php

Jaap Wagenvoort

Jaap

• Glimi
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Glimi

Designer Drugs

(overleden)
Uitslag toegemaild gekregen
Het onderzoek richtte zich op het bepalen van factoren die van invloed zijn op de arbeidstevredenheid onder softwareontwikkelaars.

Bij het statistisch analyseren van het model dat ontwikkeld is als theoretisch raamwerk van het onderzoek is naar voren gekomen dat het model in zijn geheel significant is. Dit houdt in dat er minimaal één variabele in het model aanwezig is die in staat is om variantie in de arbeidstevredenheid van softwareontwikkelaars te verklaren.

Na verder onderzoek van de variabelen van het model is gebleken dat alleen de variabele, die de Job Descriptive Index (algemeen model voor het bepalen van arbeidstevredenheid) representeert, significant is. De overige IT specifieke variabelen zijn niet significant. Dit betekent dat het, aan de hand van de verzamelde onderzoeksdata, niet mogelijk is om een relatie tussen de variabelen economische bedrijfssituatie, zelfontplooiing, software(tools) en hardware(tools) en de arbeidstevredenheid onder softwareontwikkelaars te bewijzen.

Aangezien deze uitkomst niet verwacht werd, is de uitkomst van de analyse geanalyseerd en is er getracht om aan te geven welke beperkingen aan het onderzoek mogelijk een rol hebben kunnen spelen in deze uitkomst. Het zou onder andere kunnen betekenen dat er andere variabelen zijn die van invloed zijn op de arbeidstevredenheid onder softwareontwikkelaars naast de factoren die we in het onderzoek hebben opgenomen.

Over het algemeen kan geconcludeerd worden dat bewezen is dat de factoren van de JDI de arbeidstevredenheid van softwareontwikkelaars beïnvloedt, maar dat het niet mogelijk is geweest om de relatie tussen de variabelen economische bedrijfssituatie, zelfontplooiing, software(tools) en hardware(tools) en de arbeidstevredenheid onder softwareontwikkelaars te bewijzen. Hierbij merken we expliciet op dat er wel een relatie kan zijn, maar dat deze gewoonweg niet is bewezen in dit onderzoek. Het feit dat de relatie niet is bewezen impliceert dat aansturing op deze variabelen door managers van softwareontwikkelaars wellicht geen beïnvloeding van de arbeidstevredenheid tot gevolg heeft. Wel kan er gestuurd worden op de factoren die onder de Job Descriptive Index vallen: collega’s, beloning, mogelijkheden tot promotie, de te verrichten arbeid en leiding.

We willen bij deze alle personen van dit subforum van het Gathering of Tweakers-forum bedanken voor de medewerking aan het onderzoek. Zonder jullie was dit niet mogelijk geweest. Voor diegenen die geïnteresseerd in de uitslag van het onderzoek. Het eindrapport en de presentatie ervan is gewaardeerd met een 8,1.
Laat de discussie maar losbarsten. Verbaasd de uislag je, of juist niet?
Ik ga hier wel een beetje scherp op BS letten dus graag onderbouwen ed.

Verwijderd

oeps, oud topic, heb ik net de enquete ingevuld :).
Kan iemand ff de conclusie in leesbaar nederlands neer zetten ...
Arbeidstevredenheid onder softwareontwikkelaars
[edit]
Ah, ik zie het al, ze zoeken de factoren die dit bewerkstelligt, niet zo zeer
de mate van ... [zou wel handig zijn, als ze dit gelijk meenemen, die conclusie
kunnen ze toch ook trekken aan de hand v/d antwoorden op hun vragen neem
ik aan? .

[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 17-07-2003 20:33 ]

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-08 11:40

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Er wordt gesteld dat relaties niet bewezen kunnen worden. Houdt dit in dat er wel een indicatie is, dat de relatie er is, maar deze niet significant genoeg is? Of zijn de relaties volledig ongecorreleerd met elkaar?

Verder ben ik ook wel benieuwd naar je steekproefgrootte, voor het perspectief.
Zou je verder ook voor mijn begrip je probleemstelling nog kunnen posten?

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• dusty
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-02 00:06

dusty

Celebrate Life!

De uitslag verbaast me niets.

Mijn persoonlijke ervaring als een manager is echter niet gelijk aan deze onderzoek. De vraagstellingen binnen de enquete vond ik nou niet bijster intelligent gekozen. Dat ze het zelf al open laten dat het wel mogelijk is dat er toch een relatie is toont al aan dat ze zelf verwachten dat het waarschijnlijk toch zo kan zijn. Er is dus geen sluitend bewijs geleverd of er wel of niet een relatie bestaat.

Ik weet vrijwel uit ervaring zeker dat er een relatie bestaat. Als bijvoorbeeld iemand in een oude versie van Delphi moet werken omdat de baas te zuinig is om een nieuwere versie te kopen zal dat uiteindelijk wel invloed hebben op de arbeidstevredenheid van de gebruiker ( been there, done that. ) hetzelfde geldt bijvoorbeeld als men PHP code moet maken, maar geen editor mag aanschaffen en alles maar in Notepad moet doen omdat dat ook een text-editor is. Een persoon die highlighting gebruikt zal alles behalve tevreden zijn, houd de baas dat vol dan zal dat zich ook negatief uiten in arbeidstevredenheid. ( kom niet aan met "maar er zijn freeware editors voor PHP", dan pak je een andere taal waar dat niet echt mogelijk is, het gaat namelijk om het idee).

Als men vragen had gesteld tussen de huidige situatie van een persoon en een hypothetische stelling had men het verschil kunnen zien of iedereen er ongeveer er gelijk over dacht. ( dus of de hypothethische vragen allemaal dezelfde kant op leunden t.o.v. de huidige situatie.

Netzoals de vragen over de software tools gaat alleen over de "huidige" tools die men gebruikt, niet over of er pakketten zijn die ze liever zouden gebruiken e.d. Juist vanwege de diversiteit kan je moeilijk alleen over een huidige situatie vragen stellen, maar zou er juist vragen bij moeten komen over de wensen van de ontwikkelaar, zijn er tools die je liever wilt hebben om te gebruiken dan je huidige tools?

Volgens mij heeft de diversiteit onder de tweakers in combinatie met de slecht gekozen vragen deze onderzoek de das omgedaan. Anders was er waarschijnlijk wel een aantoonbare relatie te leggen tussen werktevredenheid en de tools die men gebruikt. Het enige waar ik aan zou twijfelen is de zelf ontplooing. Als ontwikkelaar ben je in principe de hele tijd jezelf aan het ontplooien, hoe kan ik iets beter , sneller, stabieler e.d. maken. Dat heeft weinig met de "Job" te maken maar meer met de persoon zelf. De rest van de mogelijkheden zoals economische situatie heeft exact dezelfde invloed als op andere werknemers, als iemand 3 maanden lang geen loon uitbetaald krijgt, worden ze ontevreden, daar zijn genoeg onderzoeken naar geweest omdat aan te kunnen tonen.

Back In Black!
"Je moet haar alleen aan de ketting leggen" - MueR

• J.apiooo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-07 10:36
Hierbij de eerste reactie... inclusief antwoord op wat vragen.

Eerste gorgi_19 :):

inderdaad. De relaties, zoals we deze verwacht hadden (dus bijvoorbeeld dat een slecht gepercipieerde economische bedrijfssituatie de arbeidstevredenheid verminderd), konden niet bewezen worden in de statistische analyse. Dit wil dus niet zeggen dat de relaties er niet zijn. Hoogstwaarschijnlijk zijn ze er wel.... op gevoel voel je dat de factoren in elk geval IETS met de arbeidstevredenheid te maken hebben, maar om er werkelijk iets over te kunnen zeggen moet de relatie bewezen worden en dat was voor de algemeen gekozen (JDI) variabele het geval.

De probleemdefinitie: "Wat zijn de variabelen die de arbeidstevredenheid onder softwareontwikkelaars
beïnvloeden en in welke mate beïnvloeden deze variabelen de arbeidstevredenheid?"

De steekproefgrootte: 108

Al met al was het model significant en waren als Cronbach's alpha's goed (>0,8)

dusty:

Jouw reply is duidelijk en ik ben het voor een groot deel met je eens. Vergeet echter niet dat dit voor ons een leerweg was. Het was de eerste keer dat we werkelijk een onderzoek zoals dit opgezet hebben en onderdeel daarvan is dat je fouten maakt.

Zelf hebben we in de conclusie van het rapport aangegeven wat mogelijke oorzaken voor het niet bewijzen van de overige verwachte relaties kunnen zijn. Eén daarvan was inderdaad dat de vragen het construct (bijvoorbeeld gepercipieerde economische bedrijfssituatie) niet op een juiste manier meten en dat is iets om een volgende keer beter te doen. Je leert in zo'n vak ook hoe moeilijk het eigenlijk is om werkelijk goede vragen te stellen.

Een andere oorzaak die we hebben genoemd was de samenstelling van de populatie. Wellicht was het beter voor het onderzoek geweest als we softwareontwikkelaars binnen één organisatie hadden kunnen benaderen voor dit onderzoek, maar dat was binnen de gegeven tijd niet haalbaar voor ons.

Voor het complete plaatje.. de overige potentiële oorzaken voor het niet bewijzen van de relaties van de andere factoren:

- De zelf gekozen variabelen hebben geen relatie met arbeidstevredenheid onder softwareontwikkelaars (dit zou een oorzaak kunnen zijn, maar hier gaan we niet van uit).
- Overlap zelf gekozen variabelen met JDI-factoren (dus dat de zelf gekozen variabelen eigenlijk door de JDI-factoren al worden gemeten, maar deze potentiële oorzaak hebben we door de opbouw van de vragenlijst juist weggenomen).
- Niet onderzochte variabelen (dus dat er andere factoren juist een belangrijke rol spelen... zoals geslacht, wat een modererend effect ZOU kunnen spelen).

Een probleem was dat er weinig literatuur en eerder onderzoek was over arbeidstevredenheid onder specifiek softwareontwikkelaars. Dit hield in dat er weinig standaardvragen en weinig reeds bewezen relaties aanwezig waren.

Je geeft aan dat je aanvoelt dat die relaties er eigenlijk toch wel moeten zijn. Zo voelen wij dat ook en dat geeft het 'vreemde' gevoel. De genoemde oorzaken kunnen de redenen zijn waarom de relaties, die wel verwacht waren, niet bewezen konden worden (op de JDI-factoren na).

Ik hoop dat dit antwoord duidelijkheid verschaft ten aanzien van de vragen... zo niet, laat het dan maar even weten :) Het was een leuk onderzoek... je leert veel en met name door fouten te maken leer je veel dingen die je een volgende keer beter zal doen. Dit onderzoek is daar een goed voorbeeld van.

Nogmaals wil ik namens ons drieën alle mensen die een enquete hebben ingevuld van harte bedanken. Dankzij jullie hebben we een steekproef van voldoende grootte verkregen.

Jaap

Pagina: 1