Toon posts:

[W2K]Windows ziet geen cd-schrijver bios wel.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Als ik mijn computer aanzet zie ik tijdens het opstarten mijn CD-schrijver mooi in het lijstje staan. Eens in windows is mijn cd-schrijver niet meer te bespeuren. Niet in windows verkenner, niet in aparaatbeheer, niet in de wizard nieuwe hardware, nergens.
De voedingsstekker zit goed in want de lade gaat open en dicht, het lampje brand dat er een cd in zit en nog straffer als ik een muziek cd insteek en op de play knop op de schrijver duw begint hij gewoon te spelen.

Specs:
PIII 800
ASUS moederbord
ACER 6x4x32 schrijver
op dezelfde IDE kabel ook nog een Pioneer DVD-rom (die wel perfect werkt)
Maxtor 40 en 60GB
Windows 2000 3 weken oude installatie en de schrijver heeft gewerkt!

Ik heb ook al de schrijver losgekoppeld en zo opgestart, dan weer afsluiten schrijver aankoppelen en opnieuw opstarten maar zonder resultaat.

Ik heb wel onlangs een bios update gedaan (met succes) en sindsdien heb ik mijn schrijver niet meer nodig gehad... (dit even ter informatie)

Iemand enig idee?

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10-2025

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

wat gebeurt er als je em apart op een controller zet? Wellicht dat op de een of andere vage reden hij je pioneer niet slikt. Je jumpers zullen wel goed staan anders zou je bios gaan zeuren. Start eens op met een win98 boot flop en check of je er dan bij kan ( www.bootdisk.com ). Als je er dan niet bij kunt is ie misschien wel gaar en anders is je win2k installatie denk ik gaar :)

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

Verwijderd

Topicstarter
Het rare is dat ik NIETS maar dan ook NIETS aan mijn systeem veranderd heb...

Oh ja, terwijl we toch bezig zijn, in mijn bios is sinds jaar en dag ingesteld dat mijn pc start door op CTRL-ESC te duwen, da wil hij nu niemeer, ook niet na die bios update.

En nog iets: enkele weken geleden kreeg ik tijdens het opstarten opeens een SMART DETECT failure:
"Immediately back-up your data and replace your hard disk a failure may be imminent."
Dat heb ik toen ook gedaan, kheb de schijf wel laten zitten, een low level format gedaan omdat het errornummer volgens Maxtor wees op een access fout en dat kon opgelost worden met een low-level format.
De fout bleef echter wel verschijnen maar na een goeie week was die opeens weg.
Ik had toen ook al een tooltje geinstalleerd (van intel) en die gaf dezelfde SMART fout ook nog als bios dit niet meer gaf, na enkele dagen dat bios de fout niet meer gaf gaf intel ze ook niet meer. De schijf werkt nu terug perfect...

Of dit ook maar iets te maken heeft met mijn cd-rom weet ik niet maar ik kan het er maar bijzeggen...
(dit alles was wel met WinXP, kben pas daarna overgeschakeld op Win2k)

Verwijderd

Ik had zoiets laast ook, ik heb toen mijn IDE kabel van de cd-rom eraf gehaald, opgestart en daarna afgesloten en de IDE weer terug geplaatst. Het werkte en zag toen gewoon dat windows mijn cd-rom speler zag.
Ik heb ook al de schrijver losgekoppeld en zo opgestart, dan weer afsluiten schrijver aankoppelen en opnieuw opstarten maar zonder resultaat.
sorry niet goed gelezen |:(

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2003 20:07 ]

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10-2025

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Verwijderd schreef op 28 April 2003 @ 19:56:
Het rare is dat ik NIETS maar dan ook NIETS aan mijn systeem veranderd heb...

Oh ja, terwijl we toch bezig zijn, in mijn bios is sinds jaar en dag ingesteld dat mijn pc start door op CTRL-ESC te duwen, da wil hij nu niemeer, ook niet na die bios update.
ram eens een paar keer op num-lock, als die het doet, moet je ctrl-esc het ook doen, check het bios nog eens een keer iig, misschien staat ie nu wel weer op standaard
En nog iets: enkele weken geleden kreeg ik tijdens het opstarten opeens een SMART DETECT failure:
"Immediately back-up your data and replace your hard disk a failure may be imminent."
Dat heb ik toen ook gedaan, kheb de schijf wel laten zitten, een low level format gedaan omdat het errornummer volgens Maxtor wees op een access fout en dat kon opgelost worden met een low-level format.
De fout bleef echter wel verschijnen maar na een goeie week was die opeens weg.
Ik had toen ook al een tooltje geinstalleerd (van intel) en die gaf dezelfde SMART fout ook nog als bios dit niet meer gaf, na enkele dagen dat bios de fout niet meer gaf gaf intel ze ook niet meer. De schijf werkt nu terug perfect...
Een harddisk is ook net als een doos chocolaatjes, je weet nooit wat je krijgt :+
Low-level helpt idd wel eens, daar heb je dan gewoon mazzel mee denk ik

Of dit ook maar iets te maken heeft met mijn cd-rom weet ik niet maar ik kan het er maar bijzeggen...
(dit alles was wel met WinXP, kben pas daarna overgeschakeld op Win2k)
En dan zeg je nog dat er niks veranderd is? Anders OS, bios update, rare HD problemen... klinkt mij een beetje raar in de oren om eerlijk te zijn, enfin, probeer iig ff met die bootdisk en kijk anders eens wat XP er van bakt. Test je schrijver ook eens in een andere bak als je die mogelijkheid hebt, bij een vriend ofzo. Test ook je kabels, misschien zit er ergens alsnog een breukje in ofzo, je weet het nooit, maar het lijkt me stug.

Als dit alles niet helpt is het denk ik het verstandigst om je bios te "downgraden" aangezien daar, zo te lezen, alle ellende mee begon. Enfin, we horen het wel ff :)

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

Verwijderd

Topicstarter
WhizzCat schreef op 28 april 2003 @ 20:04:
[...]

En dan zeg je nog dat er niks veranderd is? Anders OS, bios update, rare HD problemen... klinkt mij een beetje raar in de oren om eerlijk te zijn, enfin, probeer iig ff met die bootdisk en kijk anders eens wat XP er van bakt. Test je schrijver ook eens in een andere bak als je die mogelijkheid hebt, bij een vriend ofzo. Test ook je kabels, misschien zit er ergens alsnog een breukje in ofzo, je weet het nooit, maar het lijkt me stug.

Als dit alles niet helpt is het denk ik het verstandigst om je bios te "downgraden" aangezien daar, zo te lezen, alle ellende mee begon. Enfin, we horen het wel ff :)
Even ter verduidelijking: al die problemen behalve dan die cd-schrijver waren VOOOR windows 2000. Enkel de bios update is met win2k gebeurd.

In bios heb ik ook al die CTRL-ESC afgezet en enkele dagen later terug aan.
Die staat dus zeker aan.

Ok, dat van die kabel vind ik misschien wel een goed idee, hoewel hij het in bios dus wel doet...
Bios downgrade lijkt mij ook wel een goeie oplossing.
(die CTRL-ESC probs waren trouwens ook al bij vorige bios)

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat het de IDE-kabel is.
Ik ga eens 2 nieuwe kopen en die er in steken.

Alvast bedankt voor jullie hulp!!

edit: het is dus de IDE kabel... 8)7

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2003 09:20 ]

Pagina: 1